Door de huidge hoge terugleververgoeding (€ 0,45 / kWh) ben ik aan het overwegen om het SolarEdge systeem op mijn schuurdak uit te breiden naar de andere zijde van het dak.
Mijn concrete vraag is: kan ik ergens de opbrengst van beide strings simuleren om te bepalen of mijn omvormer nog passend is?
Mijn huidge systeem (mei 2021):
21x 360Wp Longi Panelen met P401 Optimizers
SE7K omvormer
Oriëntatie: 130 graden Oost Zuid Oost
Dakhoek: plm. 45 graden
Overweging uit te breiden met:
21x 360 Wp Longi Panelen met optimizers
Aansluiten op de 2e DC ingang van de omvormer
Oriëntatie: 310 graden West Noord West
In SolarEdge Designer heb ik het systeem gemodelleerd, deze geeft aan dat de DC oversizing met deze omvormer op 140% uitkomt, wat nét boven de 135% max zit.
Wat mij echter niet duidelijk is hoe dit wordt gemodelleerd, bij de panelen op de WNW-zijde zie ik een aangenomen maximale opbrengst die lager ligt dan die aan de OZO zijde.
Graag zou ik e.e.a. modelleren om te bepalen of de gelijktijdigheid van opbrengst van de twee strings wel/niet leid tot een overschrijding van de 135% oversizing. Ik heb diverse websites gevonden, o.a PVWatts, waar ik toch niet helemaal lijk te vinden wat ik zoek.
Alternatieve oplossing is de SE7K omvormer verkopen / inruilen voor een SE8K omvormer.
Mijn concrete vraag is: kan ik ergens de opbrengst van beide strings simuleren om te bepalen of mijn omvormer nog passend is?
Mijn huidge systeem (mei 2021):
21x 360Wp Longi Panelen met P401 Optimizers
SE7K omvormer
Oriëntatie: 130 graden Oost Zuid Oost
Overweging uit te breiden met:
21x 360 Wp Longi Panelen met optimizers
Aansluiten op de 2e DC ingang van de omvormer
Oriëntatie: 310 graden West Noord West
In SolarEdge Designer heb ik het systeem gemodelleerd, deze geeft aan dat de DC oversizing met deze omvormer op 140% uitkomt, wat nét boven de 135% max zit.
Wat mij echter niet duidelijk is hoe dit wordt gemodelleerd, bij de panelen op de WNW-zijde zie ik een aangenomen maximale opbrengst die lager ligt dan die aan de OZO zijde.
Graag zou ik e.e.a. modelleren om te bepalen of de gelijktijdigheid van opbrengst van de twee strings wel/niet leid tot een overschrijding van de 135% oversizing. Ik heb diverse websites gevonden, o.a PVWatts, waar ik toch niet helemaal lijk te vinden wat ik zoek.
Alternatieve oplossing is de SE7K omvormer verkopen / inruilen voor een SE8K omvormer.
This post was created with 100% recycled electrons