Toon posts:

Oplossen elektrisch laden in particuliere parkeergarage

Pagina: 1
Acties:

• streetwise
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-01 21:02
Wij hebben een garagebox in een particuliere parkgarage met zo'n 80 garageboxen in totaal (met VVE). Op dit moment is de elektra gedateerd en wordt er niet per gebruiker gemeten. Dus niet toekomstbestendig om auto's te gaan laden.

Graag zou ik willen kijken naar een vernieuwing van de elektrische infrastructuur, zodat we laadpalen kunnen plaatsen per box (lijkt me vereiste om ook per gebruiker af te rekenen?) en evt ook het dak vol met zonnepanelen kunnen leggen.

Hebben jullie hier ervaring mee? Wat zijn goede partijen om hierbij te betrekken? Vattenfall gaf aan dit niet te doen.

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:34
Wij hebben hetzelfde. Weliswaar geen box, maar een parkeerplaats in een gedeelde garage met VvE. Dit verhaal heeft twee kanten: de praktische en de juridische. Juridisch gezien geldt er sinds dit jaar louter een meldingsplicht: je mag als eigenaar een laadpaal laten plaatsen in jouw eigen box. De VvE is verplicht daaraan mee te werken. Die paal houdt jouw verbruik bij en je gaat dus betalen voor je eigen gebruik.

Daarnaast heb je de praktische kant. Geen idee of je in het bestuur zit, maar daar zou ik beginnen. Ik merk dat er bij ons de nodige weerstand is voor het plaatsen van palen. Die weerstand begrijp ik volledig. Er is immers nog steeds geen oplossing voor een brandende auto in een kelder (ik weet niet of het hier om een parkeerkelder gaat, bij ons wel). Als daar ook nog eens woningen bovenop staan is de schade gigantisch. Voor ons is dit afgelopen jaar reden geweest om niet langer elektrisch te rijden en 'terug te gaan' naar een auto op benzine.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:51
emile schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:11:
Wij hebben hetzelfde. Weliswaar geen box, maar een parkeerplaats in een gedeelde garage met VvE. Dit verhaal heeft twee kanten: de praktische en de juridische. Juridisch gezien geldt er sinds dit jaar louter een meldingsplicht: je mag als eigenaar een laadpaal laten plaatsen in jouw eigen box. De VvE is verplicht daaraan mee te werken. Die paal houdt jouw verbruik bij en je gaat dus betalen voor je eigen gebruik.

Daarnaast heb je de praktische kant. Geen idee of je in het bestuur zit, maar daar zou ik beginnen. Ik merk dat er bij ons de nodige weerstand is voor het plaatsen van palen. Die weerstand begrijp ik volledig. Er is immers nog steeds geen oplossing voor een brandende auto in een kelder (ik weet niet of het hier om een parkeerkelder gaat, bij ons wel). Als daar ook nog eens woningen bovenop staan is de schade gigantisch. Voor ons is dit afgelopen jaar reden geweest om niet langer elektrisch te rijden en 'terug te gaan' naar een auto op benzine.
Een benzineauto kan ook in de fik vliegen. Met een volle tank heb je dan een veel meer energie, dus meer brandmateriaal en dus schade. En weleens de cijfers bekeken van in brand gevolgen brandstofwagens en elektrische wagens?
Lijkt er dus op dat je eerder een keuze op gevoel hebt gemaakt dan op feiten.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:40

_Apache_

For life.

Het lijkt me dat je eerst advies wilt inwinnen over wat er mogelijk is. Dan word er gekeken of er ruimte is op het net en op wat voor punten jullie isntallatie aangepast moet worden. Verder wil je dit doorfactureren naar de gebruikers op een specifieke manier (komen er publieke palen, of verreken je met de vve bijdrage)

Pas dan heb je waardevolle informatie waar je een 'bestek' mee kunt opstellen, en offertes kan laten doen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:40
emile schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:11:

Was die meldplicht (installatie recht) niet pas vanaf 2023?

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:53
TereZz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Een benzineauto kan ook in de fik vliegen. Met een volle tank heb je dan een veel meer energie, dus meer brandmateriaal en dus schade. En weleens de cijfers bekeken van in brand gevolgen brandstofwagens en elektrische wagens?
het blussen van een electrische auto is veel moeilijker dan een brandende plas benzine. Omdat de accucellen zelfontbranden moet de gehele accu ondergedompeld worden; erg lastig in een parkeerkelder. Voor benzine heb je enkel een schuim- of CO2 blusser nodig.

• emile
eL_Jay schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Was die meldplicht (installatie recht) niet pas vanaf 2023?
Oeps. Inderdaad. Vanaf 1 juli 2023.

• emile
[...]
En weleens de cijfers bekeken van in brand gevolgen brandstofwagens en elektrische wagens?
Zeker heb ik die keuze meer op gevoel gemaakt. Er is immers ook nog niet gek veel data beschikbaar omdat het laden van elektrische auto's een relatief nieuw fenomeen is. Zo moet je die cijfers ook lezen: nu gaat het nog maar weinig mis omdat alle infra nog nieuw is en alle auto's nog nieuw zijn. Elektrische auto's vinden hun weg nu naar de tweedehands markt, gaan ongelukken krijgen en gaan ondanks schade aan kabel, paal of auto toch geladen worden. Ik ben bang dat dan de branden gaan ontstaan waarvoor we nu nog geen oplossing hebben.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:46
[...]
Volgens het rapport Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen is de kans op het ontstaan van brand in een geparkeerd elektrisch aangedreven voertuig in een parkeergarage inderdaad waarschijnlijk niet groter dan die in een voertuig dat wordt aangedreven door fossiele brandstoffen, maar dat is ook niet zozeer het punt. Het zit ‘m meer in, zoals de IFV schrijft, dat “met het parkeren en laden van elektrisch aangedreven voertuigen in parkeergarages een aantal specifieke risico’s en onzekerheden ontstaan” die “eraan bijdragen dat brandbestrijding, zeker in parkeergarages, mogelijk beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden”.

Met dit rapport in de hand (althans de 2020-versie) en de brochure Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE en de Juridische toolkit Laadpunt voor elektrische auto’s in de VvE heb ik vorig jaar geprobeerd “mijn” VvE zover te krijgen dat ze over dit onderwerp eens zouden gaan nadenken voor de toekomst (wat zou er kunnen, welke aanvullende maatregelen zouden nodig zijn).

Be yourself, no matter what they say ...

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:24

CaDje

Framedrops for life

Uiteindelijk komen er steeds meer elektrische auto's op de markt, dus de kans dat een elektrische auto in de parkeer garage staat is ook steeds groter. Ik heb zelf niet echt het idee dat "slow charging" een aanzienlijk groter risico met zich meebrengt.

Bij mijn nieuwbouw project krijgt iedere parkeerplaats de optie voor een laadpaal. De aannemer heeft voor deze partij gekozen: https://www.slimautoladen.nl/

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:44
[...]

Een auto met een brandstoftank kun je blussen. Een accu brand in een EV die kun je blussen, maar door de chemische reactie in de accu begint de brand gewoon opnieuw. De enige oplossing is de auto uit laten branden (wat in een parkeergarage heel veel problemen geeft), of meerdere dagen de gehele auto onderdompelen in water (is ook de standaard procedure bij in brand vliegen van smartphones en tablets op passagiersvliegtuigen). Maar daarvoor moet de auto eerst naar buiten gesleept worden. En waar ga je daarna met dat chemisch vervuilde water heen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee