Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-05 13:27
Ik heb 8 kW omvormer met 10365 KWp op 216 graden (zuidwest). Steil dak met 57 graden.

Installatie ligt er sinds begin februari en sinds begin wordt er afgetopt. Nu zou ik een inschatting willen maken van hoeveel kWh ik hierdoor mis per dag en per jaar.

Ik heb onderstaand mijn dagcurve over een dagverwachtingsgrafiek (pvcalc) heen gelegd. De werkelijke opbrengst is groter dan de dag verwachting en daarom heb ik de dag verwachting verticaal gestretcht zodat ze qua vorm aardig fitten. Zo schat ik in dat voor deze dag het verlies 5 kWh uur is.

De verwachtingsgrafieken van pvcalc lijken mij alleen niet heel betrouwbaar omdat. De dagelijkse piek verwachting in de loop van maart ineens flink terugloopt en daarna weer oploopt.

Sunnydesign gaf ook geen betrouwbare resultaten.

Zijn er betrouwbaardere bronnen voor daggrafieken? Kan ik in pvoutput een vergelijkbaar systeem vinden? Ik wil weten wat het aftoppen de rest van het jaar gaat doen.

Toch nog een zwaardere omvormer is een optie met €0,46/kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTOGG946fY51F9g47MnHRJncZ-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72ejFmc4di7DRwsJq14Cxl5O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:41

M2M

medicijnman

Ja, is wat onderbemeten, maar het valt wel mee denk ik.

Is de bedrading vanaf de omvormer tot aan de meterkast en de aansluiting in de meterkast geschikt voor meer dan 8kW?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:08
gebruiker001 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:50:
[...]
Steil dak met 57 graden.
[...]
begin februari
[...]
Ik heb een systeem op 67° bij mij is april de maand met meeste opwek. Kijk met pvcalc eens naar april en de dag waarop de zon het hoogste staat: 21 juni en wat hij dan qua vermogen inschat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 11:43

Cr3ator

1 bar is geen bar

Volgens sunnydesign zou je met een 10kW omvormer 8,859 kW opwekken en met een 8kW model 8,663 kWh. Zo'n 200kWh per jaar verschil dus.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:49

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik zou lekker genieten van dit aftoppen. Het verlies lijkt vaak groter dan het in werkelijkheid is en in de zomer zul je met de hogere temperaturen niet/nauwelijks meer aftopping krijgen. Je doet het dan alleen maar voor die paar dagen dat het zo extreem zonnig én koud is en dat is de productie van een nieuwe omvormer niet waard (naar mijn mening).

Hoewel de hellingshoek wel invloed heeft, blijft deze analyse wel staan: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@gebruiker001
Wij hebben hier 10.6 kWp liggen, wel pal op het zuiden maar op 15 graden.
Dit zijn mijn opbrengsten:
2017 10039,799 kwh
2018 10823,338 kwh
2019 10087,168 kwh
2020 10249,266 kwh
2021 9634,298 kwh

Ons record was 70.6 kWh op 1 dag in juni.
Maar de piek zit rond de 8.7 kW als ik naar de grafieken kijk.
Dus in jou geval zal je op sommige dagen 500 a 700 W mislopen, maar dat zijn wel korte pieken.

Gevoelsmatig valt het verlies dus mee.

[ Voor 36% gewijzigd door chrisborst op 03-03-2022 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:47
Er zijn een paar effecten die meespelen denk ik.

Hoe langer de dag hoe breder je grafiek wordt. Het 'oververmogen' van je panelen betaald zich dan terug in een langere tijd dat ze hun (afgetopte) maximumvermogen leveren. Zie bv hier deze site om een idee te krijgen van de lengte van de dagen.

Langere dagen betekend automatisch ook dat de zon hoger aan de hemel gaat staan, dus langer onder een hoek ten opzichte van de normaal van je paneelvlak. Er is dan wel lang zon, maar je panelen zijn niet in staat om hun maximumvermogen te leveren. Gunstig voor een ondergedimensioneerde omvormer!

Eerder al genoemd. Warmer weer geeft minder efficiente panelen. Dat merk je in de zomer.

Er zijn in de praktijk redelijk wat dagen waarin het geen strakblauwe heldere hemel is. Ook die dagen ga je niet aftoppen maar heb je wel voordeel van je grote aantal panelen.

Panelen degraderen langzaam, je omvormer eigenlijk niet. Over een paar jaar zal de aftopping al minder zijn.

Al met al zou ik het lekker laten liggen zo.
Pagina: 1