Toon posts:

Netwerk werkt niet (DUH)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 100 mbit netwerkje aangelegd tussen een zelfgebouwde Athlon 550 met win98 SE, en Compaq P3 700 met win98 SE en een Compaq P2 266 met win95. Ik heb van dat soort mycom netwerkkaartjes en een hub, een soort starterspakket met apart nog een netwerkkaart. In dat pakket zaten een hubje, tweenetwerken. Bij elkaar dus drie kaarten. Die zijn nu allemaal geinstalleerd en de drivers ook, dus die doen het. Ik heb zelf kabel gelegd (CAT5 UTP) en de volgorde van de draadjes is goed, ze zitten wel niet per se op de juiste plaats, maar de uiteinden zijn aan allebei de kanten precies hetzelfde als je ze naast elkaar houdt en de top naar boven houdt. De hub ziet ze niet op eentje na: Die een speciale kabel had die bijgeleverd zat in het starterspakket. Dat lampje brandt wel op de hub. De kabel is dus waarschijnlijk niet goed. Er zijn twee stukken kabel: Van de Athlon 550 naar de hub, van de P2 266 naar de hub, en van de P3 700 naar de hub. De P2 266 kabel is de enige die ik niet heb gemaakt, de andere twee wel en die werken dus niet...

Ik had de eerste plug niet goed ingeregen, maar ik zal de volgorde van links naar rechts geven als je plug van onderen bekijkt (met het uitstekende klemmetje van je afgedraaid, en de kabel aan de onderkant eruitkomend): bruin, bruin-wit, groen, groen-wit, oranje, oranje-wit, blauw, blauw-wit.

Ik vertel dit nu heel lomp, maar ik ben nu met iets teveel dingen tegelijk bezig, dus sorry als het verward overkomt...

Nog een mogelijkheid: Hoe ver moet je zo;n tang aandrukken? Ik heb hem gewoon keihard aangedrukt (en ik heb genoeg kracht in mijn handen dus dat kan gewoon geen probleem zijn).

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 09:41
Use the search dude !!!!!!

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3

Oftewel, Zoek op cat5 schema |:( |:(

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Ten eerste: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3 ;)

Hmm, dit wordt wel even uitzoeken.
Het kan natuurlijk aan van alles liggen:
1. Controleer (lees meet door) de kabels
2. Hoe zijn je nic's geinstalleerd?
3. Hoe zijn je nic's geconfigureerd?

Misschien kun je van iemand wat kabels lenen, die getest zijn. Verder natuurlijk drivers en netwerksettings goed instellen.

Wat het aanknijpen aangaat... Tja, vast is vast, het is niet de bedoeling, dat je met volle kracht doorknijpt, totdat het plastic begint te kraken. Dat kan met goedkope UTP krimp tangen zelfs je tang kosten.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 23 augustus 2001 16:56 schreef Creep het volgende:
Use the search dude !!!!!!

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3

Oftewel, Zoek op cat5 schema |:( |:(
Stoere reactie voor je eerste posting (onder dit account) ! :D

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Die NIC's worden gewoon emteen gedetect door windows, en ik heb het driver diskettetje gebruikt dat meegeleverd kwam... Het zijn gewoon RealTek dingetjes, dus dat gaat niet verkeerd... De ligt er volgens mij gewoon goed bij, geen rare knikken, en ik heb hem gewoon in de muur getimmerd met van dat soort pluggetjes... die zijn niet door de kabel heengegeaan ofzo, en dat hameren heb ik vrij subtiel gedaan... Als ik naar het werk van de UPC man kijk (hij heeft zo'n pistool gebruikt dat halve ringen om de kabel heen de muur inschiet) ziet dat er een stuk twijfelachtiger uit.

• L_Jinx
  • Laatst online: 21-08 15:20

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Zoals al in een eerder topics ter sprake is gekomen, maakt het wel uit hoe de draadjes in de stekker zitten. Heb zelf nog nooit een kabel gemaakt, maar het is dus niet gewoon alle pairs naast elkaar aansluiten.

Verwijderd

oh? maakt het uit welk kleurtje je aan welke kant houdt? |:(

ik heb anders zonder problemen dit weekend een aantal utp kabeltjes geknepen die het allemaal 100% zonder problemen doen, en dan heb ik gewoon de paartjes naast elkaar gelegd en de andere kant identiek geknepen..

geen schema voor nodig hoor, tenzij je een crossed-kabel wilt..

succes in ieder geval, ik vrees toch dat je stekkertjes misschien niet goed (of te hard?) aangeknepen zijn..

ps> heb je voor het aanknijpen de draadjes op gelijke lengte geknipt? die pokkemetaaltjes die je erin knijpt zitten helemaal op het uiteinde.. priegelen :)

edit:

volgens mij ziet dat hubje van mij ook heus de kleurtjes niet :P

• L_Jinx
  • Laatst online: 21-08 15:20

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

|:(
Hub ziet toch wel kleurtjes hoor. ;)
Voor betere uitleg zie topic in posting van Creep.

edit:

voor 10 mbit maakt het niet echt uit maar bij 100 mbit zal je merken dat het niet of slecht werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, probleem opgelost. Iemand (mijn baas op het werk, die me een krimptang leende) zei dat de volgorde niet uitmaakt, zolang het maar aan allebei de kanten gelijkn is. Niets is minder gelul. Ik heb nu zo'n meegleverd kabeltje helemaal nagemaakt, en ja hoor, hij werkt. Enige probleem is dat alle computers die nu dus op de hub zitten en kabelinternet zjin ook de computers zijn die NIET VAN MIJ ZIJN. AAAAAAAAAAAAARG. EN DE PLUGGETJES ZIJN OP. DUBBEL K*T.

***ZUCHT***

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
zucht ik wordt een beetje simpel van al die vragen over hoe je nou een utp kabeltje moet fabriceren.... kunnen we niet hier in NT een cat 5 schema in de achtergrond opnemen of zo?

• Creep
  • Laatst online: 20-08 09:41
Op donderdag 23 augustus 2001 17:02 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Stoere reactie voor je eerste posting (onder dit account) ! :D
TNX, iid onder dit account >:)

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Verwijderd

hmmm heb ik toch een hub die kleurenblind is...

en mijn hub is btw gewoon een 10/100mbit switch 8-)

en 100% werken, no problem whatsoever.. *D

kheb trouwens even bij die topic gekeken.. daar staat dit zinnetje onder het schema cat5:
"Andere kleuren mag natuurlijk ook, ( ) maar dit zijn de standaard kleuren, die je in de meeste bekabeling tegenkomt."

dus wat hebben we hiervan geleerd???

veel plezier :P

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 23 augustus 2001 19:05 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
zucht ik wordt een beetje simpel van al die vragen over hoe je nou een utp kabeltje moet fabriceren.... kunnen we niet hier in NT een cat 5 schema in de achtergrond opnemen of zo?
Uit de FAQ van NT:
Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.12/~floris/Foto's-backup/NT-FAQ/nt_straight.gif
Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.12/~floris/Foto's-backup/NT-FAQ/nt_cross.gif
Dus ... ;)

Heal the internet ...

Verwijderd

zoeken voor je iets vraagt!!!! ^^^^

• roelof.zijlstra
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 18:48

roelof.zijlstra

Oooohhhh... Caffeine drip

OK jongens, vanaf heden verplicht leesvoer.:7
Samen met het CAT5 schema opslaan en niet meer vergeten.

De reden dat de volgorde WEL van belang is, is de volgende. De kabel bestaat uit vier paartjes (twisted pairs) die per twee gedraaid zijn en dan als vier paar nog eens geslagen.Dit alles is enkel om interferentie tot een
minimum te beperken.
Zorg dat je bij de uiteindes zo min mogelijk kabel untwisted over houdt. Het liefst geen ontblote kabel buiten de plug, want dit is not-twisted en levert dus veel gevaar voor storing. Dit, slecht aandrukken van de contactpunten (mooi gelijk de draadjes afknippen en goed diep in de plug drukken) en beschadigingen in de kabel zijn vaak de mankementen die het eerst de kop opsteken en makkelijk verholpen kunnen worden.

Dit is van groot belang omdat je anders constant signalen hebt die van kabel overspringen en elkaar beinvloeden. Dit levert corrupte data op wat betekent dat de data opnieuw moet worden verzonden. Vooral bij hogere bitrates is dit belangrijk. In het ergste geval werkt de verbinding zwaar kut of niet.
Zodra je trouwens full duplex inschakelt, wordt het helemaal van kritiek belang.

Hier een quote uit een basisboek voor netwerkbeheer van Cisco (ICND) : (hij's lang)

[quote mode/ "]
Half-duplex mode implements Ethernet carrier sense multiple access collision detect (CSMA/CD). The traditional shared LAN operates in half-duplex mode and is susceptible to transmisison collisions across the wire. Half-duplex is basically a one-lane bridge across a stream. Only one car can cross the stream at a time.

Full-duplex Ethernet significantly improves network performance without the expence of installing new media. Full-duplex transmission between stations is achieved by using point-to-point Ethernet and Fast Ethernet connections. This arrangement is collision-free. Frames sent by the two connected end nodes cannot collide because they use two seperate circuits in the twisted-pair cable. This is like a two-lane bridge crossing a stream. In short, this means that a given wire can accomodate twice the initial payload, effectively doubling the medium's bandwith. Each full-duplex connection uses only one port.

Full-duplex port connections can use 10BaseT, 100BaseTX, and 100BaseFX media to provide point-to-point links between SWITCHES or END NODES, but NOT between SHARED HUBS. Nodes directly attached to a dedicated switch port and with network interface cards that support full-duplex should be connected to switch ports configured to operate in full-duplex mode. Most Ethernet and Fast Ethernet network interface cards (NIC's) sold today offer full-duplex capability. IN FULL-DUPLEX MODE, THE COLLISION DETECT CIRCUIT IS DISABLED !!

Nodes attached to hubs, or nodes sharing their connection to a switch port, must operate in half-duplex mode because the end stations must be able to detect collisions.
["\unquote mode]

Als je bovenstaande goed gelezen hebt weet en begrijp je nu dat een goede kabel bij full-duplex van crusiaal belang is.
Jij hebt echter meerdere pc's aan een hub, dus dat full-duplex ken je schudde. Echter, de rest blijft gelden.B-)

Nooit gedacht.... toch eens doen.

Pagina: 1