Remote desktop resolutie verschil monitors

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Achtergrond:
Ik heb 1 werkplek die ik zowel privé (desktop) als voor thuiswerken (laptop) gebruik. Op mijn nieuwe werklaptop kan ik nu linux draaien i.p.v. windows. Op mijn eigen desktop draaide ik al linux. Normaliter switchte ik van werk naar prive en andersom door monitor van input te wisselen en met software om zelfde desktop muis en keyboard te gebruiken (barrier, een synergy fork).

Dat werkte in eerste instantie wel redelijk, maar het was niet perfect. Daarom wil ik wil dit proces nu wat meer stroomlijnen door te kijken of ik via mijn eigen PC niet ook monitoren van mijn laptop kan overnemen via een remote desktop oplossing. Hierdoor hoef ik niet meer van monitor te switchen. Een andere reden is dat deze laptop voor een 2e externe monitor displaylink gebruikt, wat ik liever vermijd.

Wat heb ik geprobeerd:
Ik heb deze oplossing geprobeerd met nomachine, dat komt al een heel eind, maar nog niet helemaal. Aangezien nomachine gratis editie alleen fysieke monitoren overneemt is er een resolutie probleem. De laptop is maximaal 1900x1080 terwijl mijn werkplek 1900x1200 heeft, wat resulteert in een zwarte balk op het scherm omdat je een 1900x1080 beeld hebt op een 1900x1200 monitor. Door van primaire monitor te wisselen kan ik dat wel verplaatsten naar de 2e monitor.

Gewenste oplossing:
Wat ik in principe dus wens is een remote desktop oplossing waarbij ik op mijn desktop schermen (al dan niet virtueel) kan overnemen van de laptop in andere hogere resolutie, zoals windows RDP dat wel kan. Ik gebruik nu nomachine, maar een andere oplossing is ook welkom. Ik heb nu 24" monitoren, maar dit probleem wordt natuurlijk lastiger als ik bijvoorbeeld overstap naar 4k. Voorwaarde is dat het natuurlijk ook enigszins performant is, het is bedoelt voor werkzaamheden en niet voor sporadische beheertaken.

Ik heb zelf onvoldoende kennis van wat er op dit vlak nu mogelijk is en wat de beperkingen zijn.

Setup:
Desktop: OpenSUSE Tumbleweed met KDE Plasma (Wayland) 2x24" 1900x1200
Laptop: OpenSUSE Tumbleweed met KDE Plasma (X11) 1x15" 1900x1080

De vraag is dus kan ik wat ik überhaupt onder linux ? Zo nee, dan is het jammer :)
Zo wel, hoe ziet de oplossing er dan uit ?

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:06
Voor remote desktop onder linux gebruikte ik remmina (dat is in principe onderdeel van gnome, dus mogelijks komen er bij installatie wel wat gnome-libraries mee). Dat werd gebruikt om vanop een Linux pc in te loggen op een Windows server en dat ging eigenlijk best goed.

Verder heb je van kde zelf ook krfb, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan met x2go ook je systeem overnemen. Hiervoor heb je 2 opties: de actieve X sessie die je al hebt, of een nieuwe sessie starten die buiten je fysieke scherm draait. Wanneer de verbinding met die sessie verbroken wordt, kan je 'm weer hervatten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx