Toon posts:

Hwa garage met buren

Pagina: 1
Acties:

• blitzah
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-01 01:11
Goeiedag allemaal,
Sinds vorig jaar heb ik een huis gekocht.
Ik heb alle rioolleidingen (op eigen kosten)moeten vervangen ook die van de garage. Lekkages….

Garage van mij en de buren liggen tegen elkaar aan. Is ook 1 dak.
Hemelwater van de terrasoverkapping en garagedak van de buren gaat via mijn garagedak mijn riolering in.

Ik wil graag mijn garage 50cm ophogen aangezien het dakbedekking aan vervanging toe is. Dit heb ik eind vorig jaar met de buren besproken. Dit vonden ze prima en een kennis van mij zou bij de buren bij de garage een hwa maken.

Sinds 3 weken terug gaven ze aan dat ze niet willen dat ik mijn garage zou ophogen anders kunnen ze hun hemelwater niet kwijt. Zij willen opeens geen eigen hwa meer…

De buren geven aan:
Als ik de garage ophoog ik zomaar hun hwa afsluit wat volgens hun niet mag.
De situatie al jaren zo is.
Hun erfdienstbaarheid hebben ( gevraagd graag zwart op wit)

Ik heb aangegeven:
Dat ze mij op die manier belemmeren
Iedereen zelf verantwoordlijk is voor hun hemelwater
In mijn koopakte staat niks over erfdienstbaarheid. Na een paar weken hebben hun zelf het nog steeds niet aangetoond op papier. Terwijl ze alleen even de koopakte moeten opvragen.
Ik op mijn kosten riolering heb gemaakt waar hun gebruik van maken.

Ik heb nog aan de buren gevraagd stel voor ik verhoog mijn garage niet. Zijn jullie wel bereid om met mij de hele garagedakbedekking te vervangen. Dit vinden hun op dit moment wel prima.

Ik heb zelf aangegeven dat ik voor de kosten opdraai om hun dak aan te sluiten tegen mijn garageophoging.

Naar mijn idee sta ik toch in mijn gelijk?
Kan ik gewoon de garage ophogen aangezien hun geen erfdienstbaarheid hebben met mij en hun zelf verantwoordelijk zijn voor hun hwa.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:10
Als het niet in jouw eigendomsakte staat heb je naar mijn weten compleet gelijk of de notaris moet een fout hebben gemaakt. Zijn er verder geen vergelijkbare woningen/garages in de buurt, hoe is het daar?

Van de buren mag je zo te merken alles doen,.. zolang zij er maar voordeel van hebben.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 14:28
Hoe zit het met het bestemmingsplan? Vaak is er en maximale hoogte, voor gebouwen op de erfgrens is deze hoogte vak wat lager. Kom je daarmee niet in de knoei als je je garage verhoogt?

• blitzah
Bij de andere mensen in de straat durf ik niet te zeggen. Aangezien oorspronkelijk de hwa in de garage zit. ( ik heb hem nu alvast extern geplaats.) bij de buren in de garage ziet het er ook niet naar uit dat bij hun intern een hwa is geweest in de garage

andere mensen in de straat hebben dan weer 4 meter oprit veranderd in garage. Bij deze mensen zie ik extern beide kanten hwa

• blitzah
lithoijen schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:23:
Hoe zit het met het bestemmingsplan? Vaak is er en maximale hoogte, voor gebouwen op de erfgrens is deze hoogte vak wat lager. Kom je daarmee niet in de knoei als je je garage verhoogt?
Ik wilde 1 meter ophogen. Maar ik mag maximaal 55cm ophogen ( plat dak mag de garage 3 meter hoog zijn)

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:43
Het is niet ongebruikelijk dat bij een gedeeld dak er 1 gezamenlijke hwa is.
Wat is nu het probleem van de buren? Met jouw bouwplan zorg je ervoor dat het probleem van de buren, geen hwa, wordt opgelost. Dus dat lijkt me netjes opgelost.

Misschien willen ze extra zekerheid, door e,e.a. op papier te zetten? Of speelt er wat anders?

Dat jij jouw riolering hebt vernieuwd doet verder hierin niet ter zake.

• blitzah
Bas.013 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:13:
Het is niet ongebruikelijk dat bij een gedeeld dak er 1 gezamenlijke hwa is.
Wat is nu het probleem van de buren? Met jouw bouwplan zorg je ervoor dat het probleem van de buren, geen hwa, wordt opgelost. Dus dat lijkt me netjes opgelost.

Misschien willen ze extra zekerheid, door e,e.a. op papier te zetten? Of speelt er wat anders?

Dat jij jouw riolering hebt vernieuwd doet verder hierin niet ter zake.
Wat het probleem is geen idee. Ik ga binnenkort toch weer eens ff met hun praten kijken of ik de echte reden uit ze krijg.
Ze geven aan er is al jaren 1 hwa.

Kennis van heeft toen vorig jaar aangeboden om hwa te maken bij hun. Wel op hun kosten, kost bijna niks. Kennis van mij wilde dat ook extern maken. Kosten voor de buren. 3,5 meter buis ongeveer. Paar koppelstukken en aansluiting dak naar buis.

Buren hebben toen gezegd extern willen wij niet maar intern ( in de garage) minder handig/fijn om te maken. Maar oke prima als ze dat willen.

Zoals eerder aangegeven gezamelijk dakbedekking vervangen is geen probleem. Ze hebben ook in het verleden vermeld als ik de opritstenen ga vervangen dat hun meedoen. Achtertuin staat nog geen schutting (9meter) hebben ze aangegeven dat ze zelf ( ooit…) een keer zelf bij hun dennen zetten.

Dus qua kosten/geld als ik het zo hoor is dat het probleem niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vincie50
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:14
Als er notarieel niets is geregeld kan de erfdienstbaarheid door buurman ook door een bevrijdende verjaring zijn verkregen. De bewijslast hoe lang deze situatie al bestaat rust in dat geval op de buurman. Zie BW art 5:72.

De afwatering van schuren is geregeld in BW art 5:52

Titel 4. Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven
Artikel 52 1. Een eigenaar is verplicht de afdekking van zijn gebouwen en werken zodanig in te richten, dat daarvan het water niet op eens anders erf afloopt.

Maar voordat je e.e.a laat escaleren lijkt mij een goed gesprek met buurman toch het eerste wat je moet doen. Tenzij je graag de rijdende rechter langs wilt laten komen.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
vincie50 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:30:
Als er notarieel niets is geregeld kan de erfdienstbaarheid door buurman ook door een bevrijdende verjaring zijn verkregen. De bewijslast hoe lang deze situatie al bestaat rust in dat geval op de buurman. Zie BW art 5:72.

De afwatering van schuren is geregeld in BW art 5:52

Titel 4. Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven
Artikel 52 1. Een eigenaar is verplicht de afdekking van zijn gebouwen en werken zodanig in te richten, dat daarvan het water niet op eens anders erf afloopt.

Maar voordat je e.e.a laat escaleren lijkt mij een goed gesprek met buurman toch het eerste wat je moet doen. Tenzij je graag de rijdende rechter langs wilt laten komen.
De tekst is "op een anders erf" maar als TS zijn dak verhoogt, zijn afwatering op orde heeft (voor zijn dak-deel, zodat het water richting zijn eigen HWA afvoerpunten stroomt) en de buren zelf geen afwatering hebben geregeld dan lijkt me het genoemde artikel niet passend op de situatie?
als TS zijn dakafschot zo zou maken dat het water bij de buren op het ERF komt, lijkt me dat wel van toepassing?

Escaleren kun je leren, hopelijk komt het niet zo ver. De buren lijken me wel moeilijke mensen, als het verhaal zoals het hier staat exact waar is.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-02 17:07
Hoe is die afvoer nu gesitueerd precies? Ik snap er niets van eigenlijk, ineens heb je het over een pijp die binnen in de garage loopt? En waarom alleen bij jou? Als er bij jou een afvoer is binnen, dan toch ook bij de buren?

Ik zou verwachten dat hwa wanneer gedeeld, op de erfgrens staat. Dan is het aansluiten van hun dakl op de gedeelde afvoer niet zo lastig. Moet er wel een afvoer gemaakt worden in hun dak uiteraard en dat aansluiten op de gedeelde hwa. Een zijafvoer lijkt mij ideaal.

Hoi :)

• vincie50
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:14
Tenzij je het artikel leest uit perspectief van de buurman. Hij zal moeten zorgen dat er een adequate HWA is die niet afwatert op het erf van TS.
Ook voor buurman geeft dit artikel immers een verplichting.
tcw82 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:41:
[...]

De tekst is "op een anders erf" maar als TS zijn dak verhoogt, zijn afwatering op orde heeft (voor zijn dak-deel, zodat het water richting zijn eigen HWA afvoerpunten stroomt) en de buren zelf geen afwatering hebben geregeld dan lijkt me het genoemde artikel niet passend op de situatie?
als TS zijn dakafschot zo zou maken dat het water bij de buren op het ERF komt, lijkt me dat wel van toepassing?

Escaleren kun je leren, hopelijk komt het niet zo ver. De buren lijken me wel moeilijke mensen, als het verhaal zoals het hier staat exact waar is.

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:01
Volgens mij zijn jullie beide primair verantwoordelijk voor de afvoer van HWA op jullie eigen terrein. Op het moment dat er andere afspraken zijn gemaakt dan zal dat ergens zwart op wit moeten staan.
De eigenaar van het terrein waarop het hemelwater valt is primair verantwoordelijk voor de afvoer van het hemelwater. Het hemelwater wordt afgevoerd naar het oppervlaktewater of wordt in de bodem geïnfiltreerd. Uitgangspunt hierbij is dat hemelwater schoon is.
https://www.infomil.nl/on...en-afvloeiend/zorgplicht/

Wat niet mag is gaan afwentelen. Maw, stel jij wil een terras aanleggen achter en laat deze afwateren naar de buren ben je wel fout bezig.

• blitzah
Shadow_Agent schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:26:
Hoe is die afvoer nu gesitueerd precies? Ik snap er niets van eigenlijk, ineens heb je het over een pijp die binnen in de garage loopt? En waarom alleen bij jou? Als er bij jou een afvoer is binnen, dan toch ook bij de buren?

Ik zou verwachten dat hwa wanneer gedeeld, op de erfgrens staat. Dan is het aansluiten van hun dakl op de gedeelde afvoer niet zo lastig. Moet er wel een afvoer gemaakt worden in hun dak uiteraard en dat aansluiten op de gedeelde hwa. Een zijafvoer lijkt mij ideaal.
De buren en ik hebben een gezamelijk garagedak (hun garage en mijn garage). naast de garage van de buren is een terrasoverkapping het hw loopt naar hun garagedak.

Mijn hwa zat eerst in de garage. Rioolleidingen waren bijna overal lek. Nieuwe Hwa buiten de garage geplaatst. Oude en nieuwe hwa stond/staat niet op de erfgrens.

Waarom bij mij? Geen idee dit zal waarschijnlijk tijdens het bouwen van huis en garage zijn gedaan.

Zover ik bij de buren kan zien oa aan het plafond is bij hun nooit een hwa geweest.

Op mijn kosten wil ( als ik kan ophogen) hun garagebedekking laten aansluiten tegen mijn. Opgehoogde muur.

Kennis wilt op kosten van de buren hwa maken.

Enige wat misschien nog mogelijk is. Dat ze het op verjaring kunnen gooien als hun het kunnen bewijzen.

Alsnog is het dan vreemd dat ik dan niet eens 1cm of 50cm mijn garage kan ophogen omdat de buren geen eigen hwa willen op hun erf

[Voor 8% gewijzigd door blitzah op 03-03-2022 17:49]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 23:12
Hemelwater moet je op eigen terrein afvoeren, ook de buren.

Wanneer je het in de tuin wilt houden, zoals verstandig is, kan dat toch niet allemaal in jouw tuin passen. Hier krijg je daar zelfs subsidie voor 😁

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48
Waar zit de hwa dan ? Zit die in het midden maar op jou grond ? Dan is het toch gewoon. Een kwestie van een y bocht ertussen op 50 cm van de bovenkant en klaar ?

• blitzah

Links is mijn garage en blauw is de hwa.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@blitzah is het geen oplossing om de riolering naar rechts te verlengen zodat je in het deel van de buren een externe hwa maakt welke op de riolering uitkomt die je verlengd hebt? En zoals je zelf zegt; kost bijna niets dus kan je dan net zo goed zelf betalen. Of verplaats je eigen HWA ook naar rechts en zet er ergens 1 meter onder jouw verhoogde dak zo'n YT stuk tussen waar de HWA van de buren op aangesloten wordt?

Zoiets dus, waarbij de koppeling tussen beide HWA zo'n T stuk is

[Voor 47% gewijzigd door Tehh op 03-03-2022 22:56]

• blitzah
Tehh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:52:
@blitzah is het geen oplossing om de riolering naar rechts te verlengen zodat je in het deel van de buren een externe hwa maakt welke op de riolering uitkomt die je verlengd hebt? En zoals je zelf zegt; kost bijna niets dus kan je dan net zo goed zelf betalen. Of verplaats je eigen HWA ook naar rechts en zet er ergens 1 meter onder jouw verhoogde dak zo'n YT stuk tussen waar de HWA van de buren op aangesloten wordt?

Zoiets dus, waarbij de koppeling tussen beide HWA zo'n T stuk is
[Afbeelding]
Dat is geen oplossing. Aangezien de leidingen op afschot moet liggen en ik niet meer veel ruimte heb om de diepte in te gaan. Lijkt me niet handig qua diepte: opritsteen-paar cm zand - dan de leiding te hebben liggen

Ook op dit moment geen behoefte om weer 15 meter uit te graven en oprit stenen eruit te halen om de leiding anders op afschot leggen, hwa woning dak achter en voor aanpassen zodat dit op de leiding weer aansluit.

Makkelijkste is wat de buren niet willen is de hwa bij hun maken en aansluiten op hwa van hun dak van de woning in de grond . ( rode streep is de poort voor naar hun terras)

[Voor 15% gewijzigd door blitzah op 03-03-2022 23:51]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
blitzah schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:43:
[Afbeelding]

Links is mijn garage en blauw is de hwa.
Na jouw plan om het dak te verhogen is er dus geen hwa meer voor het deel van de buren zijn dak?

• blitzah
geforce5_guy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:06:
[...]

Na jouw plan om het dak te verhogen is er dus geen hwa meer voor het deel van de buren zijn dak?
Dat klopt idd. Vandaar dat we eerst hadden besproken dat hun een eigen hwa zouden krijgen. Waarmee ze vorig jaar mondeling akkoord mee gingen en nu dus niet meer..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:31
blitzah schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Kennis wilt op kosten van de buren hwa maken.

Enige wat misschien nog mogelijk is. Dat ze het op verjaring kunnen gooien als hun het kunnen bewijzen.

Alsnog is het dan vreemd dat ik dan niet eens 1cm of 50cm mijn garage kan ophogen omdat de buren geen eigen hwa willen op hun erf
Waarom probeer je de angel niet uit de discussie te halen, door aan te bieden alles op jouw kosten aan te leggen?

Verder hoe oud zijn de woningen en hoe is het bij bouw opgeleverd? Daar zijn mogelijk ook nog rechten aan te ontlenen voor de buren, bijv. wanneer een situatie al X jaar bestaat (uit mijn hoofd 20).

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:49

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Afwatering en riolering. Breek me er de bek niet over open. Ik leef met de TS mee.

ik heb tijdens een conflict met de buren vorig jaar door een jurist laten uitzoeken hoe het juridisch in elkaar zit met riolering (de poep van de buren liep letterlijk dagen lang mijn kelder in en de buren gaven geen thuis, geen medewerking, niets). Komt er op neer dat, omdat het onder de grond ligt, er géén wetgeving over is.
Bij mij, drie onder een kapper, is het zo dat alle drie de huizen via één aansluiting naar het gemeentelijke riool gaat. Mijn riool gaat over in die van de buren. In theorie zou ik verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor alle kosten van het riool van de buren omdat ik er op loos. De buren kunnen mij ook verplichten om een eigen aansluiting op het gemeentelijke riool te realiseren (wat van de gemeente niet mag en technisch niet kan).

Het is dus niet zo dat je verantwoordelijk bent voor de buizen op je eigen erf.

Je zult er samen uit moeten komen. Een jurist erop zetten kan, leuke woordspeling, de beerput opentrekken. Mijn jurist adviseerde dan ook om vooral geen juridische procedure te starten. En dan kan het zomaar zijn dat jij alle kosten etc. moet gaan betalen etc.

Kortom....als je dit echt wilt en de buren houden hun poot stijf dan is het enige dat je mijns inziens kunt doen het aanbieden van het betalen van alle kosten. Doe dat onder de voorwaarden, en leg dat wel op papier vast, dat je de hwa installatie aan hun overdraagt en dat alle toekomstige kosten, onderhoud etc. voor rekening van de buren/eigenaar van woning met nummer x (mochten ze gaan verkopen) zijn.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
blitzah schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:39:
[...]

Dat is geen oplossing. Aangezien de leidingen op afschot moet liggen en ik niet meer veel ruimte heb om de diepte in te gaan. Lijkt me niet handig qua diepte: opritsteen-paar cm zand - dan de leiding te hebben liggen
't Is vast vloeken in de kerk, maar hoe erg is het als die laatste 3 meter niet/ nauwelijks onder afschot liggen?
En out of the box: HWA conform mijn tekening laten uitkomen op een drainagegoot en die goot weer laten uitkomen op het riool? Dan heb je gelijk een drainagegoot voor je garage liggen, kan nooit kwaad.
Ook op dit moment geen behoefte om weer 15 meter uit te graven en oprit stenen eruit te halen om de leiding anders op afschot leggen, hwa woning dak achter en voor aanpassen zodat dit op de leiding weer aansluit.
Tussenoplossing zou zijn om niet de volledige 15 meter opnieuw uit te graven maar alleen bijv. de laatste 5 meter.
[Afbeelding]

Makkelijkste is wat de buren niet willen is de hwa bij hun maken en aansluiten op hwa van hun dak van de woning in de grond . ( rode streep is de poort voor naar hun terras)
Mee eens dat dit het makkelijkste is, maar als jij verwacht dat de buren dat gaan betalen dan snap ik de houding van de buren wel. JIJ wil dat er iets veranderd, waarom zouden zij daar voor moeten betalen?

Het ophogen van het dak is duur genoeg, die paar honderd euro om dat bij de buren netjes af te werken kan er ook wel af (vergeet er geen mooie bos bloemen + chocolade bij te doen).

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:35

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik ken ook gedeelde daken op schuurtjes die om gezeik te voorkomen een dijkje halverwege hebben lopen voor het HWA. Denk ook aan bijv. verstoppingen in de afvoer en verantwoordelijkheid van lekkage daar door.

Misschien kun je nog aangeven dat jij je niet comfortabel voelt met deze situatie waarin de verantwoordelijkheid van de juiste afvoer van het dak geheel bij jouw ligt.

Onder aan de streep is een situatie waarin je duidelijkheid hebt, eigen hwa en dus eigen zorgplicht natuurlijk ver weg het handigst. Of je dat kan afdwingen, geen idee. Ik zou zeggen van wel en dat de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor de afvoer van zijn HWA, en dat die verantwoordelijkheid niet kan verjaren door een situatie die al een tijdje zo is.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:49

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

bonzz.netninja schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:52:
Ik zou zeggen van wel en dat de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor de afvoer van zijn HWA
Zie mijn post van hierboven. Volgens mijn jurist is er dus geen wet en regelgeving over riool (onder de grond), waar de HWA van de TS op loost, en is er dus geen sprake van eigen verantwoordelijkheid.

Het is echt een ingewikkeld probleem/ moeras om goed opgelost te krijgen.

Ik bedenk mij net.....als de buren als "laatste", dus achter aan de rij, lozen op het riool van de TS.....dan zou je de buren verantwoordelijk kunnen houden voor de kosten van het voltallige riool van TS dat hij vervangen heeft. Misschien moet TS toch effe zijn jurist bellen.

Kan een leuke zijn voor de buren.

A.) jullie betalen mijn voltallige riool
B.) jullie zorgen zelf voor de HWA van jullie eigen stukkie.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
blitzah schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:26:
[...]

Dat klopt idd. Vandaar dat we eerst hadden besproken dat hun een eigen hwa zouden krijgen. Waarmee ze vorig jaar mondeling akkoord mee gingen en nu dus niet meer..
En jij zorgt er voor dat hun een eigen hwa hebben?

Kan best begrijpen dat ze het niet willen als het hun geld gaat kosten :)

• BazzH
  • Laatst online: 22:25

BazzH

Kei-goed...

Volgens mij is een gedeelde HWA heel normaal (niet ongebruikelijk, dat is misschien beter) in situaties waar bouwwerken tegen elkaar aan gebouwd staan en soms zelfs gewoon 1 dak delen. Bij onze vorige woning (tussenwoning in een rij van 11 geloof ik) had je bijvoorbeeld - standaard vanuit de bouw - aan beide kanten van de woningen 1 HWA per 2 woningen. Daar heeft dat nooit problemen opgeleverd bij bijvoorbeeld uitbouwen. Degene die ging uitbouwen nam in het project mee, dat de betsaande HWA 20 cm verplaatst werd en dat de uitbouw voorzien werd van een eigen HWA (je wil het liefst afschot van je huis af natuurlijk. Je kunt immers niet de bestaande HWA van je buren verwijderen zonder verder iets te regelen.

Bij de schuurtjes precies hetzelfde verhaal. Die hadden ook aan beide kanten 1 HWA per 2 schuurtjes.

Ik zou de buren dan dus ook aanbieden om gewoon een normale HWA voor hun garage te realiseren op jouw kosten. Alles wat ze daarbij aan extra wensen hebben, kan wel gerealiseerd worden maar alles boven de X euro meerkosten is dan voor eigen rekening. Ik zou die marge hanteren, zodat je niet later een rekening van 20 of 50 euro naar de buren gaat sturen omdat ze graag een regenpijp wilden van duurder materiaal ofzo. Maar als ze iets willen wat vele honderden of misschien wel meer dan 1000 euro extra kost, dan kunnen ze die meerprijs zelf financieren. Neem dus wel je verantwoordelijkheid, kijk niet op een paar centen, maar blijf wel in de buurt van redelijkheid.

Think smart........ Act stupid........

• blitzah
Qua geldt maakt het voor de buren niks uit.

Eerst zijn ze mondeling akkoord gegaan. Dus dat was toen geen probleem.

Zoals eerder aangegeven. Ze willen in de achtertuin op hun kosten op hun eigen grond dennen zetten als schutting.

Ze hebben me aangegeven dat we wel gezamelijk het dakbedekking kunnen vernieuwen en dus ook de kosten delen( als ik mijn garage niet ophoog)

Ze hebben ook aangegeven als ik de oprit opnieuw laat betegelen dat ze ook willen meedoen en ook gezamelijk de kosten delen.

Ik heb al een hele verbouwing achter de rug, aanbouw hele begaande verdieping vernieuwd, nieuwe keuken enzvooort . Wat me al heel veel geld heeft gekost. Dus ik moet ook op de centjes letten.

Hun reden op dit moment is. Het is al JAREN zo dus hoeft het niet veranderd te worden.

Als hun volledig in hun recht staan dan zij het zo. Dan moet ik dat gewoon accepteren.

[Voor 5% gewijzigd door blitzah op 04-03-2022 14:15]

• BazzH
  • Laatst online: 22:25

BazzH

Kei-goed...

blitzah schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:09:

Zoals eerder aangegeven. Ze willen in de achtertuin op hun kosten op hun eigen grond dennen zetten als schutting.

Ze hebben me aangegeven dat we wel gezamelijk het dakbedekking kunnen vernieuwen en dus ook de kosten delen( als ik mijn garage niet ophoog)

Ze hebben ook aangegeven als ik de oprit opnieuw laat betegelen dat ze ook willen meedoen en ook gezamelijk de kosten delen.

Ik heb al een hele verbouwing achter de rug, aanbouw hele begaande verdieping vernieuwd, nieuwe keuken enzvooort . Wat me al heel veel geld heeft gekost. Dus ik moet ook op de centjes letten.

Hun reden op dit moment is. Het is al JAREN zo dus hoeft het niet veranderd te worden.
En dat laatste gaat dus niet op. Dat iets al jaren zo is, is geen garantie dat het voor eeuwig zo zal blijven.
Ultimo kunnen ze natuurlijk kiezen:
- een door jou gerealiseerde HWA voor het dak van hun garage
- geen HWA voor het dak van hun garage

Jij mag gewoon bouwen en neemt in alle redelijkheid je verantwoordelijkheid. Het is vooral belangrijk dat je alles duidelijk vastlegt, zodat je kunt aantonen dat je je ingezet hebt om het dak van de garage van de buren van een nieuwe HWA te voorzien en ze zelfs nog inspraak hebt gegeven in de manier waarop het gerealiseerd zou worden. Als ze geen behoefte hebben aan een HWA en weigeren, dan is dat ook hun goed recht (hoe onverstandig ook, want een HWA is toch best wel handig).

Dit moet toch eenvoudig op te lossen zijn. Ik vind het dan wel typisch, dat ze nu alvast wel even aangeven dat ze "wel meedoen als je doet wat zij willen". Ik krijg dan heel snel het gevoel, dat ik NIET wil doen en ga doen wat ze willen. En als ik de oprit ga vernieuwen, dan zie je dat wel als er een container neergezet wordt voor de oude bestrating. En welke bestrating ik dan ga leggen, zie je wel als ik hem ga leggen. Wie zegt dat de buurtjes dan mee MOGEN doen? Heel eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo van "het gedeelde" als we het over huizen en tuinen hebben. Het gaat ooit een keer botsen, want mensen willen soms iets anders en dan is iets "gedeelds" niet meer dan een potentieel conflict. Ben ook heel blij met onze huidige woonsituatie. We delen eigenlijk alleen een paar totaal onbelangrijke details met de buren. Gek genoeg hebben we wel heel veel "hetzelfde" en vinden we het allemaal wel prima.

[Voor 4% gewijzigd door BazzH op 04-03-2022 14:38]

Think smart........ Act stupid........

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 14:36

Coach4All

I'm a Coach 4 All

blitzah schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:09:

Als hun volledig in hun recht staan dan zij het zo. Dan moet ik dat gewoon accepteren.
Ze hebben aangegeven ... ze willen .... ze hebben aangegeven .... ze willen ....ze hebben aangegeven....

Is dat elke keer mondeling geweest? Als dat het geval is zie ik een potentieel gevalletje "ervaringen uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst" :X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:09
Willen ze niet mee omhoog met hun dak? Dan kan de situayie hwa gelijk blijven.
Het is duidelijk dat ze het "mooi" en "passend" willen doen, en als jouw dak opeens hoger is dan is dat niet mogelijk (nog niet eens rekening houdend met psychologie van "lager/minder" dak hebben dan buren)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:34
Is het mogelijk een stukje van je dak niet te verhogen, zo een soort goot te maken voor hun regenwater? Dan kan je er nog altijd op de erfgrens een stukje isolatie in stoppen om burenruzie te starten door hun dak onder water te zetten.
Ik kan er wel inkomen dat de buren iets hebben van 'het is al 20 jaar ok, waarom zouden wij iets veranderen?'.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Panzer_V schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Zie mijn post van hierboven. Volgens mijn jurist is er dus geen wet en regelgeving over riool (onder de grond), waar de HWA van de TS op loost, en is er dus geen sprake van eigen verantwoordelijkheid.

Het is echt een ingewikkeld probleem/ moeras om goed opgelost te krijgen.

Ik bedenk mij net.....als de buren als "laatste", dus achter aan de rij, lozen op het riool van de TS.....dan zou je de buren verantwoordelijk kunnen houden voor de kosten van het voltallige riool van TS dat hij vervangen heeft. Misschien moet TS toch effe zijn jurist bellen.

Kan een leuke zijn voor de buren.

A.) jullie betalen mijn voltallige riool
B.) jullie zorgen zelf voor de HWA van jullie eigen stukkie.
Ja maar dit gaat toch er over wat er boven de grond gebeurd? HWA hoeft (en mag) helemaal niet op het riool sowieso in veel gemeentes.

Volgens mij is het hele riool inrelevant in deze case. Dat TS er voor kiest om dat op het riool te doen, ok, maar hij had het net zo goed gewoon in de tuin kunnen laten lopen. Tenminste, als ik het allemaal goed begrijp dus.

Een bewoner moet gewoon zelf zorgen dat zijn Hemelwater wordt afgevoerd, of niet, maar in ieder geval niet lozen bij de buren want dat is een onrechtmatige daad naar mijn idee.

Sowieso, waar hebben we het over. HWA van een garage. Zet een regenton neer, en je hebt ook nog eens wat aan dat water en laat de rest gewoon lekker in je tuin lopen. Ook beter voor de plantjes.

[Voor 22% gewijzigd door bonzz.netninja op 05-03-2022 09:40]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

Vliegvlug

Flight Simple

naftebakje schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:14:
Is het mogelijk een stukje van je dak niet te verhogen, zo een soort goot te maken voor hun regenwater?
Aangezien de aansluiting van de HWA helemaal aan de andere kant van de garage van TS zit tov de erfgrens lijkt me dat geen oplossing. Dan heeft bijna de hele voorkant van zijn garage een inspringing, ziet er niet uit natuurlijk.
Dan kan je er nog altijd op de erfgrens een stukje isolatie in stoppen om burenruzie te starten door hun dak onder water te zetten.
Dat lijkt me al helemaal geen goed advies, iets om de hele tijd als dreigement boven hun hoofd te houden ofzo :?
Beter het nu goed oplossen in onderling overleg of juridische goed uitzoeken en dan de afweging maken wat voor jezelf belangrijker is.
Ik kan er wel inkomen dat de buren iets hebben van 'het is al 20 jaar ok, waarom zouden wij iets veranderen?'.
Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen ja.
Maar tegelijkertijd als het voor een gering bedrag is op te lossen en de buren bieden het zelfs nog aan om te realiseren dan zou ik als goede buur het ook nog overwegen omdat je dan de relatie goed houdt en het toch ook niet onredelijk is zelf je eigen hwa te regelen ondanks dat het al jaren zo is.

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-02 21:43

Franko P.

Hit it.

De buren zijn voor wat kleingeld klaar waarschijnlijk. Die mogen ook wel meedenken ondanks dat het al jaren zo is.

Sowieso vraag ik me af of een terrasoverkapping wel op een gedeelde hwa mag afwateren.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ton68
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-02 16:46
Heb in een vergelijkbare situatie gezet, zeg vergelijkbaar om dat ik in dit geval de buurman was en onze buren dmv een dak opbouw onze gedeelde HWA voor ons, door de opbouw af zouden sluiten.
onze relatie met de buren was al jaren verstoord dus heb ik bezwaar gemaakt.
puntje bij het paaltje; niemand wou wijken en het is voor de rechter geweest. buurman wou uitbouwen ik wou toegang houden tot de HWA. situatie was al 20 jaar zo.
rechter heeft in mijn voordeel beslist, buurman bood tijden zitten plots aan dat hij dan een HWA voor mijn dak zou maken maar dat hoefde ik niet te accepteren. uitbouw moest aangepast worden zodat ik toegang bleef houden tot de gedeeld hwa.
waar het op neerkomt is de relatie met je buren, wij woonde naast "minder sociale mensen" heb het hard gespeeld en gewonnen. als je een goede relatie met je buren hebt of willen hebben dan zal je misschien wat water bij de wijn moeten doen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ton68 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:53:
Heb in een vergelijkbare situatie gezet, zeg vergelijkbaar om dat ik in dit geval de buurman was en onze buren dmv een dak opbouw onze gedeelde HWA voor ons, door de opbouw af zouden sluiten.
puntje bij het paaltje; niemand wou wijken en het is voor de rechter geweest. buurman wou uitbouwen ik wou toegang houden tot de HWA. situatie was al 20 jaar zo.
rechter heeft in mijn voordeel beslist, buurman bood tijden zitten plots aan dat hij dan een HWA voor mijn dak zou maken maar dat hoefde ik niet te accepteren. uitbouw moest aangepast worden zodat ik toegang bleef houden tot de gedeeld hwa.
waar het op neerkomt is de relatie met je buren, wij woonde naast "minder sociale mensen" heb het hard gespeeld en gewonnen. als je een goede relatie met je buren hebt of willen hebben dan zal je misschien wat water bij de wijn moeten doen
Goh, dat had ik niet verwacht. Waarom kreeg je gelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
Ton68 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:53:
De kern van bijna alle disputen is dat er ergens iets mis gaat in de onderlinge communicatie. En soms komt dat omdat een van beide gewoon onrealistisch is. (Hier 100 linkjes naar rijdende rechter....).
Ik ben wel benieuwd naar het verloop van de rechtzaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toke_gt
  • Laatst online: 22:43
Als je de dakbedekking op beide garages gaat vernieuwen, kun je dan ook het afschot bij de buren naar de achterkant van de garage laten lopen? Dan kan daar een regenton worden geplaatst en hebben de buren hun eigen afwatering die niets in de weg staat. Volgens mij kunnen ze daar niet tegen zijn; hoef jij niets opnieuw te bestraten en is het netjes opgelost.
Zeker omdat ook hun terrasoverkapping er ook op afwatert, het lijkt me dat dat bij de bouw en de gezamenlijke afvoer niet zo bedoeld en berekend is. Garage was er eerst neem ik dan aan.

Kan het zijn dat de buren bedacht hebben dat ze de verhoging zelf niet willen en daarom nu hakken in het zand hebben gezet?

• Ton68
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-02 16:46
bonzz.netninja schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Goh, dat had ik niet verwacht. Waarom kreeg je gelijk?
begrijp me goed, ben geen jurist maar het kwam er op neer dat ik "recht op toegang" had tot de gezamelijke HWA en de buurman mocht dat niet niet beperken. gelijk aan bv een gedeelde dakgoot.
nuance misschien in deze dat het hier ging om een uitbouw die vergunningsplichtig was. heb bewaar gemaakt tegen de bouwvergunning op dit punt. en hierin ben ik in het gelijk gesteld. de uitbouw mocht niet op die wijze gemaakt worden.

• Shadow_Agent
Toke_gt schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:16:
Als je de dakbedekking op beide garages gaat vernieuwen, kun je dan ook het afschot bij de buren naar de achterkant van de garage laten lopen? Dan kan daar een regenton worden geplaatst en hebben de buren hun eigen afwatering die niets in de weg staat. Volgens mij kunnen ze daar niet tegen zijn; hoef jij niets opnieuw te bestraten en is het netjes opgelost.
Zeker omdat ook hun terrasoverkapping er ook op afwatert, het lijkt me dat dat bij de bouw en de gezamenlijke afvoer niet zo bedoeld en berekend is. Garage was er eerst neem ik dan aan.

Kan het zijn dat de buren bedacht hebben dat ze de verhoging zelf niet willen en daarom nu hakken in het zand hebben gezet?
Want een regenton raakt nooit vol? ;) Ik snap je beweegredenen zeker echter is het niet zo dat een regenton plaatsen de boel oplost. Die zal een overschot moeten krijgen op de hwa die de buurman juist niet heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
  • Laatst online: 22:43
Shadow_Agent schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:40:
[...]

Want een regenton raakt nooit vol? ;) Ik snap je beweegredenen zeker echter is het niet zo dat een regenton plaatsen de boel oplost. Die zal een overschot moeten krijgen op de hwa die de buurman juist niet heeft.
Zeker wel, als je er nooit wat uithaalt is ie snel vol. Truc is nou net dat je er wel wat uithaalt. Voor besproeiing of om overloop te voorkomen. Je kunt er ook een grindbak onder maken waar een en ander in wegloopt. Het hoeft niet perse in een riool weg te lopen. Sterker, het is juist niet de bedoeling om hwa op riool aan te sluiten, maar op specifieke afwatering op oppervlaktewater, of voor gebruik in directe omgeving door te bufferen op locatie. (Zie hier.)
Maar goed, ik bedoelde vooral iets aan te dragen waarmee oplossing aan de andere kant van het gebouw werd gezocht, zodat je niet de oprit hoeft open te breken. Aan jouw zijde kan de afwatering in de net aangelegde aansluiting. Ik zie de beperkingen bij de buren, vandaar de achterzijde.

• Shadow_Agent
Ik heb zelf ook een aantal regentonnen staan maar ik ga geen water voor besproeien eruit halen als het niet nodig is. Dus vanaf de herfst tot zomer zou ik zeggen is echt sowieso niet nodig. Ondertussen regent het wel. Ergo: een HWA overloop is echt een vereiste!

• blitzah
De buren ondertussen 2 keer gesproken.

Eerste keer:
Ze zijn nog met de gemeente bezig om het zwart op wit te krijgen. ( dus niet)

Ze geven aan bang te zijn dat het niet goed gaat en dat ze lekkages krijgen.

Met hwa realiseren, geven ze aan dat ze nooit wat hebben afgesproken met mij. Verder zeggen ze dat hun zelf het niet kunnen en weten ook niet waar. Weer aangegeven dat ik de mensen heb en 3 plaatsen aangewezen waar we het kunnen maken. Word verder overheen gelult.

Vermeld dat ik voor mijn dak een offerte krijg en of ik dat ook aan hun kon geven. Zeiden ze ja is goed ook weer vermeld met de steentjes op het dak wat ze daarmee willen. Want ze gaven eerder aan met het dak wel mee te doen.

Ze hebben me uitgelegd hoe ik de hwa bij mij moest maken🤡 ook dat ik alleen het dakleer moet vervangen en niet de platen eronder🤡

Dit heb ik nog 2 weken geleden van de gemeente gekregen:
Uit het Bouwbesluit blijkt inderdaad dat de eigenaar van een perceel verantwoordelijk is voor de waterafvoer van zijn perceel.
Het kan echter zo zijn dat uw buren u aansprakelijk kunnen stellen voor de veroorzaakte schade als gevolg van uw bouwplan, waaronder het afsluiten van de gezamenlijke waterafvoer.

( dag later) 2de keer buren gesproken vragen ze mij waarom ik wil dat ze hun dakbedekking vervangen.
Ik aangegeven hoef voor mij niet. Is alleen dat het dakleer van jullie ook binnen aantal jaar moet worden vervangen ( hebben ze vorig jaar zelf ook al aangegeven..)

Erna zeiden ze het dak willen we ook niet doen.

Dus met andere woorden ze doen met niks mee. Alle afspraken worden van tafel geveegd. Dus ze hadden vanaf het begin ( paar maanden geleden) al gewoon kunnen zeggen geen interesse. Had ons beiden tijd bespaard en had mijn garage al af kunnen zijn :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zul te net zien dat een week na jouw verbouwing hun dak gaat lekken... Is dat ze op de dag van de dakdekker ineens aangeven dat ze niet akkoord gaan met het halve dak vervangen... Dat ze gaan lopen zeuren over iedere voetstap die de dakdekker op hun beurt doet etc.

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-02 14:12
Heb je al een vergunning voor die verhoging? Zo niet, grote kans dat je niets eens mag verhogen als de buren niet meedoen. Geeft een raar beeld en welstand kan dat zomaar eens afkeuren ongeacht wat bestemmingsplan zegt..

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-02 18:46
misschien hebben ze de pleuro's niet om mee te doen

• blitzah
Voor de verhoging van een halve meter is geen vergunning nodig.

Ik merk sinds ik ben begonnen over het ophogen van de garage dat ze dus moeilijk doen. Dit word dus ook uitgesteld om gezeik te voorkomen op dit moment. Geld besteed ik liever dan uit aan andere dingen waarover geen gezeik kan ontstaan.

Qua kosten voor het dak weten ze niet aangezien ze nog geen offertehebben gezien. Ook hebben ze al meerdere malen in de afgelopen maanden aangegeven dat ze mee willen doen met het dak. Hadden vanaf het begin/tijd genoeg om het aan te geven.

Jammer dat ze niet meteen vanaf het begin eerlijk en duidelijk zijn.

Ik ga me wel een en ander zwart op wit zetten en dit laten tekenen door de buren of op film in de brievenbus gooien als ze niet willen tekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23
Tipje met andere gedachte gang. Vraag eens bij de gemeente de bouwtekeningen op (kost iets van 30 euro bij mijn gemeente). Hierop staan ook rioleringen en ik vermoed dat jouw buren in hun hoek zelf ook riolering hebben lopen bij de schuur. Dan kan je mooi zien op die bouwtekeningen.

Anders heb je het stuk erfdienstbaarheid in je koopakte (artikel 8 als het goed is). Ik heb zelf een koophuis in een blok van 4 woningen welke allemaal van de woningbouw zijn geweest en nu nog maar 1 in de verhuur is.
HWA van de woningen (4 daken zogezegd) gaat via 2x HWA naar het riool toe. (2x HWA achter, 2x HWA voorzijde) maar zowel aan de voorzijde als achterzijde gaat die via het riool van mij voor mijzelf en mijn buren. De 2 woningen daarnaast weer via de andere.
Vanuit het oorspronkelijk verhuur concept is dat natuurlijk nooit een probleem geweest (1 eigenaar), nu is het ook geen probleem want alles werkt prio. Maar zou het zelf wel anders willen zien, maar bij mij staat dat erfdienstbaarheid wel in de koopakte.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• blitzah
Klopt staat een putje net zoals bij mij in de garage. Als ik bij hun putje sta en naar boven kijk zie ik dat de plaat nog heel is/ dat er nooit een gat in het dak is geweest bij hun.

Koopakte had ik opgevraagd en staat niks in dat er een erfdienstbaarheid is met de buren

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23
Als er geen erfdienstbaarheid instaat dan kan jij als eigenaar doen met jouw dak wat jij wilt. Daarbij moet je er wel voor zorgen dat je geen lekkage creëert bij de buren natuurlijk ;)
De sfeer met de buren zal er alleen niet beter op worden maar het regelen van een HWA is in principe voor de buren en dus ook hun kosten.
Vraag mij ook wel af hoe het met het dak afschot zit. Is het wellicht zo dat er aan de kan van de buren altijd water blijft liggen tot dit hoog genoeg is om bij de HWA van jouw te komen? Als dat zo is blijkt het dus dat er in het dak bij de bouw al onder afschot naar afvoer van de buren is gemaaakt. Als dat niet zo is dan wordt er ergens een fout gemaakt met de erfdienstbaarheid. (of dat jouw probleem is weet ik niet want zover ben ik ook weer niet bekend in die materie)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Tazzios
  • Laatst online: 20:10
Dit heb ik nog 2 weken geleden van de gemeente gekregen:
Uit het Bouwbesluit blijkt inderdaad dat de eigenaar van een perceel verantwoordelijk is voor de waterafvoer van zijn perceel.
...
Het kan echter zo zijn dat uw buren u aansprakelijk kunnen stellen voor de veroorzaakte schade als gevolg van uw bouwplan, waaronder het afsluiten van de gezamenlijke waterafvoer.
Welke van de 2 zwaarder weegt, zal vrees ik per geval verschillen en een zaak voor de rechter zijn.
Wel heb je wat betreft de tweede al wel een aardig dossier opgebouwd waarbij het aan jouw inspanningen niet ligt om tot een oplossing te komen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee