Win 10 - Onvolledige initialisatie bij eerste boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-04 11:44
Hallo allen,

Ik heb de laatste tijd met enige regelmaat dat Windows niet goed "initialiseert". Lang niet alle systeempictogrammen laden/worden zichtbaar en de programma's die ik op de taakbalk gepind heb worden ook niet zichtbaar. Daarnaast blijft de achtergrondverlichting van mijn toetsenbord wit (standaard kleur), wat er op duidt dat ook die software niet ingeladen wordt, want hij zou groen moeten worden.

Zodra ik het systeem opnieuw opstart wordt alles wel direct goed geladen.

Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat de trigger is van dit probleem. Het komt in ieder geval onregelmatig voor en kan het ook niet direct koppelen aan een pas uitgevoerde update of upgrade. Kan daarmee dus helaas ook moeilijk troubleshooten door USB apparaten af te koppelen enzo, want er zijn zat keren dat de pc wel gewoon opstart met alles er op aangesloten.

Specs van de pc:

inventaris: Desktop 2021

Windows versie is Windows 10 Pro 21H2 (build 19044.1526). Legale versie uiteraard.

Screenshots van de taakbalk en systeempictogrammen:

Na eerste boot, onvolledig geladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfisObITNWdigMkYal3s04zethg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/axJ0wID4eaSImzKr6zfzoZmx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5mCIu4k9DlUJm_g6f6BE2fMYTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1uWOKcvv9TyIK0CQEqjGVA5p.png?f=user_large

Na reboot van het systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBOFvOTAPTmR0ZrPlhzqEe6W1Hc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dKv7Bu1z6GNxplXAWKaqpaGu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC1j05I_VJQ02-gVU3A6ipwjh9Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f9fQ2PoeUkrS2Jq3APgSFHoi.png?f=user_large

Iemand ervaring met dit probleem, en wellicht ook de oplossing? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Koekemoeroetoe op 22-03-2022 20:00)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Ik herken dat ook wel, taakbalk/start menu wat soms niet goed wordt geladen of andere zaken.
Snel opstarten uitzetten?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 15:54
En wat heb je zelf al gevonden en getest?

Als ik op google zoek naar Taskbar icons not showing up krijg ik tal van opties.

Bijvoorbeeld: https://thegeekpage.com/f...icons-missing-windows-10/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Ik herken dat ook wel, taakbalk/start menu wat soms niet goed wordt geladen of andere zaken.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Wylana schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:49:
En wat heb je zelf al gevonden en getest?

Als ik op google zoek naar Taskbar icons not showing up krijg ik tal van opties.

Bijvoorbeeld: https://thegeekpage.com/f...icons-missing-windows-10/
Ik heb ervoor gezorgd dat Windows en alle drivers up to date waren. Daarnaast wel wat opstartopties van een aantal programma's veranderd of tijdelijk uitgezet (AMSI Afterburner bijvoorbeeld een tijdje uit gezet), maar uiteindelijk komt het probleem toch zo nu en dan terug. Dat is ook het lastige, want je hebt geen idee of de wijziging die je doet het probleem fixt, of dat je gewoon weer even een periode 'geluk' hebt.

En heb zeker wel gezocht naar mogelijke oplossingen, maar waarschijnlijk de verkeerde zoektermen gebruikt en daardoor voor mij niets bruikbaars gevonden. Vandaar dat ik nu hier aanklop.
The_Doman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:04:
Die ga ik ook eens proberen, klinkt wel als iets wat een mogelijke oorzaak kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-05 05:00
Dit probleem herken ik, want mijn laptop heeft hier soms ook last van. Heb je al eens geprobeerd om gewoon een paar minuten te wachten? Bjj mij start ie dan alsnog vanzelf verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Batch schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 05:54:
Dit probleem herken ik, want mijn laptop heeft hier soms ook last van. Heb je al eens geprobeerd om gewoon een paar minuten te wachten? Bjj mij start ie dan alsnog vanzelf verder op.
Heb hem wel eens een paar minuten laten pruttelen, maar startte niet verder op voordat mijn geduld op was :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Koekemoeroetoe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Heb hem wel eens een paar minuten laten pruttelen, maar startte niet verder op voordat mijn geduld op was :+
Het lijkt er op dat één van de programma's die automatisch starten bij aanlog, blijft hangen.
Windows zet, om het opstart proces te versoepelen, al die programma's in een batch file en start de volgende pas op als het vorige programma een "OK, ik ben correct geïnitialiseerd" melding heeft gegeven. (Sorry, 't is Jip & Janneke taal, maar een technisch onderlegd persoon kan zich er ook wel wat bij voorstellen)

Aan jou dus om uit te zoeken welke programma's allemaal automatisch opstarten en welke daarvan problemen geeft. Ik zou beginnen met het doorspitten van de event-logs en sommige van jou programma's hebben misschien de mogelijkheid om het logging level op te schroeven. Als dat geen resultaten oplevert zul je alle automatisch opstartende programma's moeten disabelen en één voor één weer enabelen. Maar aangezien het een intermittent probleem betreft, kan dat een langdurige aangelegenheid worden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-05 05:00
Ik vermoed zelf dat de WiFi adapter een rol speelt in dit probleem. Ik heb n.l. naast het probleem van de topicstarter dat ik ook heb, dat de WiFi verbinding soms niet of moeizaam tot stand komt. Dan schakel ik de WiFi adapter in Apparaatbeheer even uit en weer in en ik heb onmiddellijk WiFi. Een driverupdate heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
The_Doman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:04:
Kleine update: Sinds ik snel opstarten uitgeschakeld heb is het probleem nog niet weer voor gekomen. Opstarttijd is overigens ook niet merkbaar veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Inmiddels bijna 3 weken verder en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Lijkt voor nu dus opgelost.
Pagina: 1