L/W warmtepomp voor verwarming en SWW of aparte WP boiler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Ben inmiddels heel ver gevorderd in de plannen om een warmtepomp te installeren. Nu vroeg ik me af welke overwegingen er zijn om de warmtepomp ook voor SWW te gebruiken of apart een warmtepomp boiler te installeren. Wat mij ‘stoort’ is dat onze mechanische ventilatie 24/7 warme lucht naar buiten blaast. Hier zou ik iets mee willen doen en daar zou een warmtepomp boiler geschikt voor zijn.

Maar, is dit qua electriciteitsverbruik een verstandig besluit? Kortom, wat zijn de voors en tegens van beide oplossingen?

Beste antwoord (via buzzlightyear op 02-03-2022 23:35)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:39
Verdiep je eens in het debiet van je mechanische ventilatie t.o.v. het debiet dat een warmtepompboiler nodig heeft. Bij mij kwam daar uit dat de mechanische ventilatie maar 10 tot 20% van het benodigde volume kan aanleveren van wat de warmtepompboiler nodig heeft. Dus alsnog 80 to 90% buitenlucht die je moet gebruiken (of je trekt alle warme lucht uit je woning en kou naar binnen)
En die warmtepompboiler loopt maar een deel van de dag, stel 6 uur is erg lang maar reken het eens op een bierviltje uit. Zelfs dat is maar een kwart van de tijd en met 10 a 20 %.
De overige 75% van de tijd verlies je dan nog steeds 100% van de ventilatiewarmte.

Mijn conclusie is dat het geen zin heeft, tenzij je een groot gebouw hebt met bijbehorend ventilatiedebiet dat wel de warmtepompboiler kan voorzien van genoeg warme lucht. (Maar in dat scenario heb je waarschijnlijk een wtw voor je ventilatie)

Je zou eigenlijk een piepklein warmtepompje moeten hebben dat 24 uur per dag de warmte uit je ventilatielucht trekt en in een warmwaterreservoir duwt, maar dat bestaat voor zover ik weet niet.

Wanneer iemand hier anders over denkt laat ik me graag beleren....

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:39
Verdiep je eens in het debiet van je mechanische ventilatie t.o.v. het debiet dat een warmtepompboiler nodig heeft. Bij mij kwam daar uit dat de mechanische ventilatie maar 10 tot 20% van het benodigde volume kan aanleveren van wat de warmtepompboiler nodig heeft. Dus alsnog 80 to 90% buitenlucht die je moet gebruiken (of je trekt alle warme lucht uit je woning en kou naar binnen)
En die warmtepompboiler loopt maar een deel van de dag, stel 6 uur is erg lang maar reken het eens op een bierviltje uit. Zelfs dat is maar een kwart van de tijd en met 10 a 20 %.
De overige 75% van de tijd verlies je dan nog steeds 100% van de ventilatiewarmte.

Mijn conclusie is dat het geen zin heeft, tenzij je een groot gebouw hebt met bijbehorend ventilatiedebiet dat wel de warmtepompboiler kan voorzien van genoeg warme lucht. (Maar in dat scenario heb je waarschijnlijk een wtw voor je ventilatie)

Je zou eigenlijk een piepklein warmtepompje moeten hebben dat 24 uur per dag de warmte uit je ventilatielucht trekt en in een warmwaterreservoir duwt, maar dat bestaat voor zover ik weet niet.

Wanneer iemand hier anders over denkt laat ik me graag beleren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Dank je wel voor deze invalshoek waar ik mee aan de slag ga. Top!