Toon posts:

L/W warmtepomp voor verwarming en SWW of aparte WP boiler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:14

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Ben inmiddels heel ver gevorderd in de plannen om een warmtepomp te installeren. Nu vroeg ik me af welke overwegingen er zijn om de warmtepomp ook voor SWW te gebruiken of apart een warmtepomp boiler te installeren. Wat mij ‘stoort’ is dat onze mechanische ventilatie 24/7 warme lucht naar buiten blaast. Hier zou ik iets mee willen doen en daar zou een warmtepomp boiler geschikt voor zijn.

Maar, is dit qua electriciteitsverbruik een verstandig besluit? Kortom, wat zijn de voors en tegens van beide oplossingen?

Beste antwoord (via buzzlightyear op 02-03-2022 23:35)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Verdiep je eens in het debiet van je mechanische ventilatie t.o.v. het debiet dat een warmtepompboiler nodig heeft. Bij mij kwam daar uit dat de mechanische ventilatie maar 10 tot 20% van het benodigde volume kan aanleveren van wat de warmtepompboiler nodig heeft. Dus alsnog 80 to 90% buitenlucht die je moet gebruiken (of je trekt alle warme lucht uit je woning en kou naar binnen)
En die warmtepompboiler loopt maar een deel van de dag, stel 6 uur is erg lang maar reken het eens op een bierviltje uit. Zelfs dat is maar een kwart van de tijd en met 10 a 20 %.
De overige 75% van de tijd verlies je dan nog steeds 100% van de ventilatiewarmte.

Mijn conclusie is dat het geen zin heeft, tenzij je een groot gebouw hebt met bijbehorend ventilatiedebiet dat wel de warmtepompboiler kan voorzien van genoeg warme lucht. (Maar in dat scenario heb je waarschijnlijk een wtw voor je ventilatie)

Je zou eigenlijk een piepklein warmtepompje moeten hebben dat 24 uur per dag de warmte uit je ventilatielucht trekt en in een warmwaterreservoir duwt, maar dat bestaat voor zover ik weet niet.

Wanneer iemand hier anders over denkt laat ik me graag beleren....

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Verdiep je eens in het debiet van je mechanische ventilatie t.o.v. het debiet dat een warmtepompboiler nodig heeft. Bij mij kwam daar uit dat de mechanische ventilatie maar 10 tot 20% van het benodigde volume kan aanleveren van wat de warmtepompboiler nodig heeft. Dus alsnog 80 to 90% buitenlucht die je moet gebruiken (of je trekt alle warme lucht uit je woning en kou naar binnen)
En die warmtepompboiler loopt maar een deel van de dag, stel 6 uur is erg lang maar reken het eens op een bierviltje uit. Zelfs dat is maar een kwart van de tijd en met 10 a 20 %.
De overige 75% van de tijd verlies je dan nog steeds 100% van de ventilatiewarmte.

Mijn conclusie is dat het geen zin heeft, tenzij je een groot gebouw hebt met bijbehorend ventilatiedebiet dat wel de warmtepompboiler kan voorzien van genoeg warme lucht. (Maar in dat scenario heb je waarschijnlijk een wtw voor je ventilatie)

Je zou eigenlijk een piepklein warmtepompje moeten hebben dat 24 uur per dag de warmte uit je ventilatielucht trekt en in een warmwaterreservoir duwt, maar dat bestaat voor zover ik weet niet.

Wanneer iemand hier anders over denkt laat ik me graag beleren....

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:14

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Dank je wel voor deze invalshoek waar ik mee aan de slag ga. Top!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee