Bedrijf weigert 2e deel installatie na accepteren offerte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panopticon
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-01-2023
In oktober heb ik een offerte van *bedrijf* geaccepteerd voor de installatie van een nieuwe cv-ketel en een ventilatiewarmtepomp. De schouw (1x voor cv-ketel en 1x voor de warmtepomp) volgde in november en alles was in orde. Omdat we voor 2 systemen kozen, kregen we een combinatiekorting van 400 euro. De cv-ketel was aanzienlijk duurder dan bij andere partijen, maar om eventuele problemen omtrent de installatie van de warmtepomp te voorkomen en vanwege de combinatiekorting zijn we akkoord gegaan.

In januari is de cv-ketel geïnstalleerd. Naderhand is door de cv-installateur gecontroleerd of er genoeg plek was voor de warmtepomp. Het was krap, maar het kon wel.

Een paar weken later zou de warmtepomp geplaatst worden. In de tussentijd was er aan de situatie niets veranderd. De monteurs vertrokken echter binnen 5 minuten alweer: er bleek niet genoeg ruimte te zijn. Er was zogezegd bij de installatie van de cv-ketel niet voldoende rekening gehouden met de warmtepomp. Ze zouden het overleggen met hun leidinggevende en we zouden er spoedig van horen.

Pas weken later hoorden we eindelijk weer iets. Het ging hem inderdaad niet worden, want het past niet. De boodschap was: we krijgen het betaalde bedrag voor de warmtepomp terug, maar de combinatiekorting vervalt. Kortom: we betalen veel te veel voor de cv-ketel.

Ik kan mij niet voorstellen dat ze zomaar een deel van de overeenkomst kunnen ontbinden en ons de volle mep kunnen laten betalen voor de cv-ketel, terwijl het probleem ontstaan is door een fout (of een foute inschatting) van hun kant. Ik heb ze al verzocht de combinatiekorting alsnog toe te passen, maar ze zeggen niets voor me te kunnen betekenen.

Heeft iemand advies voor ons? Elke bijdrage wordt gewaardeerd. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 03-03-2022 09:23 . Reden: bedrijfsnaam verwijderd ]

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
Je moet bij *bedrijf* nakoming van de overeenkomst vorderen. Desnoods verplaatsen ze de CV ketel een stukje.

Desnoods zet je je rechtsbijstandsverzekering erop.

Kern is dat je de verwarmingsoplossing als één geheel beschouwt en niet twee losse oplossingen.

Is het *bedrijf* of een onderaannemer die de installatie weigerde?

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 03-03-2022 09:24 . Reden: bedrijfsnamen verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Bedankt voor je reactie, Rukapul.

*bedrijf verwijderd* De cv-ketel is geïnstalleerd door een monteur van *bedrijf2* . De warmtepomp zou dan weer geïnstalleerd worden door *bedrijf* zelf, als ik het goed begrepen heb. *bedrijf2* is nog wel in discussie gegaan met *bedrijf* , maar blijkbaar weigert *bedrijf* de installatie. [mbr]*bedrijf2*/] brengt het als: tja, wij hebben ons best gedaan en kunnen er ook niks aan doen.

Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 03-03-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Gaat het om één offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Ja, het is één offerte van hetzelfde bedrijf.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54
Zeg maar dat ze dan de CV ketel ook weer weg mogen halen als ze de overeenkomst willen ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panopticon
Zo ver was ik inderdaad ook al. Dan laat ik het allemaal liever installeren door een bedrijf dat wél z'n afspraken nakomt. Maar goed, dat is natuurlijk ook best rigoureus. Ik heb er op zich al wel vrede mee dat het blijkbaar 'niet kan', hoewel ik er ook wel goed van baal. Maar ik weiger dat veel te hoge bedrag voor de cv-ketel te betalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:54
Juridisch sta je (IMNAL etc) volgens mij volledig in je recht. Ze moeten of de overeenkomst nakomen (oftewel volledige levering en installatie) of je kan de overeenkomst ontbinden (als je dat wilt, in principe kan je gewoon eisen dat ze de overeenkomst uitvoeren). Het is geen keuzemenu waarbij ze zelf lekker kunnen kiezen wat ze wel en niet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-05 13:08
Hielko schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:04:
Juridisch sta je (IMNAL etc) volgens mij volledig in je recht. Ze moeten of de overeenkomst nakomen (oftewel volledige levering en installatie) of je kan de overeenkomst ontbinden (als je dat wilt, in principe kan je gewoon eisen dat ze de overeenkomst uitvoeren). Het is geen keuzemenu waarbij ze zelf lekker kunnen kiezen wat ze wel en niet doen.
Het zou wel mooi zijn, volledige applicatie verkopen en beloven dat alles kan maar tijdens het maken aangeven dat een heel gedeelte niet gemaakt kan worden en toch geld vangen voor wat wel is gemaakt.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 18:20

Lordy79

Vastberaden

Hielko schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:57:
Zeg maar dat ze dan de CV ketel ook weer weg mogen halen als ze de overeenkomst willen ontbinden.
Ja, de offerte wordt niet nagekomen dus dan ontbinden. Ben benieuwd of ze dan niet een tegenaanbod doen want dat kost hen ook geld.
Overigens vind ik het echt een ontzettende lompe service en dat om 400 euro... als bedrijf probeer je dan de klant toch blij te maken door een compromis te vinden...

Zou je akkoord gaan met 200 euro ipv 400?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zou je een overzicht foto kunnen plaatsten zodat we mee kunnen kijken/denken, vaak is het niet willen ipv niet kunnen.

Zoals geopperd is het mogelijk de overeenkomst te ontbinden. Graag ook met terugplaatsen van oude CV ketel (onmogelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:34
wat een amateurs zeg. Het lijkt me vrij logisch dat dit OF leveren is of gewoon de hele deal niet en tot ziens. Onzinnig om het dan op te knippen en je wel de volle mep voor die cv-ketel proberen te rekenen.

met @plaspvd een foto zegt wat meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panopticon
Bedankt voor alle reacties. Zodra ik thuis ben zal ik even een foto maken van de installatie zoals deze er nu uitziet. Ik denk overigens ook wel dat het krap is (doch niet onmogelijk), maar ik heb er de ballen verstand van.

Tot nu toe zijn ze helemaal niet bereid tot een compromis. Ze schuiven de schuld af op de monteurs van de warmtepomp (*bedrijf* -monteurs). Ik vind het ook een bizarre gang van zaken, dit had ik echt niet verwacht.

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 03-03-2022 09:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 11:54
Ze kunnen schuiven wat ze willen. Je hebt een overeenkomst met een partij, die moeten ze nakomen (of niet). Hoe zij het onderling hebben geregeld is niet jouw probleem.

Ik zou ondertussen vooral even bij jezelf te rade gaan wat je nou wil. Vind je het wel oké en wil je korting? Of vind je het niet oké en wil je ze alsnog die warmtepomp laten installeren? Of wil je er helemaal vanaf? Dat bepaalt nogal de te volgen strategie.

Ik zou overigens wel even kijken of het helemaal niet past. Je bent niet voor niets naar een warmtepomp gaan kijken, lijkt me. Zal een andere partij niet tegen hetzelfde probleem aan lopen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Panopticon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:01:
Ik heb er op zich al wel vrede mee dat het blijkbaar 'niet kan'
Als je hier al aan toegeeft ben je eigenlijk al verloren. Poot stijf houden, op je strepen staan en doorzetten. Een ketel is zo weer geplaatst door een andere (lokale) partij die je wél wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Het liefst wil ik alsnog de warmtepomp laten installeren.
Ik heb (vóór het vervangen van de oude cv-ketel) door 3 partijen een offerte laten opstellen (cv-ketel + dezelfde warmtepomp), en geen enkele partij zag er een probleem in. Nu was de oude cv-ketel wel een kleintje en de nieuwe nogal een joekel (Remeha Calenta CW4); wellicht dat ze zich hierop verkeken hebben. Ik weet niet of een andere installateur de installatie van de warmtepomp in de huidige situatie wel aan zou durven, want er is inderdaad niet heel veel ruimte. Maar wat ons betreft mag alles omgegooid/aangepast/verlegd worden om het wel te laten passen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Heb je gehandeld als consument? Waarschijnlijk wel, maar het staat er niet.

Zo ja, dan gaat het hier (toevallig ben je de tweede vandaag) om samenloop van:
- consumentenkoop (cv ketel en pomp)
- aanneming van werk

Daarop zijn zowel de bepalingen voor aanneming van werk als consumentenkoop van toepassing gezien hetgeen er bepaald staat in art. 7:5 lid 4 BW:
4 Indien de te leveren roerende zaak nog tot stand moet worden gebracht en de overeenkomst krachtens welke deze zaak moet worden geleverd voldoet aan de omschrijving van artikel 750, dan wordt de overeenkomst mede als een consumentenkoop aangemerkt indien de overeenkomst wordt gesloten door een aannemer die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een opdrachtgever, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. De bepalingen van deze titel en die van afdeling 1 van titel 12 zijn naast elkaar van toepassing. In geval van strijd zijn de bepalingen van deze titel van toepassing.
Het hangt er dus vanaf wat maar het meest relevant is, maar hier lijken met name de bepalingen voor aanneming van werk relevant. Wat er bepaald staat in titel 12 van Boek 7 in het BW over aanneming van werk wat betreft dit soort klussen is echter grotendeels van regelend recht. Daar kan dus in bijvoorbeeld algemene voorwaarden van afgeweken worden. Maar als je handelt als consument ook weer niet volledig, afhankelijk van wat er bepaald staat.

De uitvoerende voor aanneming van werk (of het nu het gaat om het maken van een maatpak of jouw situatie) is verplicht je vooraf te waarschuwen voor fouten in de opdracht, zoals staat bepaald in art. 7:754 BW:
De aannemer is bij het aangaan of het uitvoeren van de overeenkomst verplicht de opdrachtgever te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht voor zover hij deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen. Hetzelfde geldt in geval van gebreken en ongeschiktheid van zaken afkomstig van de opdrachtgever, daaronder begrepen de grond waarop de opdrachtgever een werk laat uitvoeren, alsmede fouten of gebreken in door de opdrachtgever verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften.
Dat lijkt hier niet of onvoldoende te zijn gebeurd als ik je goed begrijp. Het gevolg zou kunnen zijn dat er sprake is van dwaling (art. 6:228 BW), waarmee je de overeenkomst zou kunnen vernietigen. Je stelt in essentie dat je de volledige overeenkomst niet was aangegaan als er vooraf was gewaarschuwd dat de pomp niet geplaatst kon worden. Daar hoeft voor de helderheid dus geen opzet voor in het spel te zijn en dat lijkt mij ook niet waarschijnlijk. Het lijkt ergens in de keten verkeerd te zijn gegaan.

Maar het is ook duidelijk dat de overeenkomst niet (volledig) kan worden nagekomen (uitgaande van de mededelingen van de uitvoerende partij), en dat geeft je los van dwaling het recht om ontbinding te vorderen bij de kantonrechter op grond van art. 7:756 lid 1 BW:
1 Indien reeds vóór de vastgestelde tijd van oplevering waarschijnlijk wordt dat het werk niet op tijd of niet behoorlijk zal worden opgeleverd, kan de rechter de overeenkomst op vordering van de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk ontbinden.
Ga dus in ieder geval niet zomaar akkoord met de oplevering en maak dat ook (schriftelijk) duidelijk. Dwaling is waarschijnlijk moeilijker aan te tonen dan wat er staat bepaald in art. 7:756 en 6:265 BW. Het verschil kan bijvoorbeeld relevant zijn als (ik verzin maar iets geks) het bedrijf net op dat moment failliet gaat, omdat je bij ontbinding een (waarschijnlijk concurrente) vordering krijgt op de boedel en bij vernietiging de curator je geld sowieso moet teruggeven.

Zoals al werd genoemd moet je zelf goed bedenken wat je wilt. Laat je het erbij zitten of wil je dat alles weer wordt weggehaald en je geld terug? Of iets er tussenin?

Omdat het op een forum zoals dit onmogelijk is om alle relevante aspecten te overzien en procederen altijd een financieel risico kent, zou ik je aanraden om tenminste met het Juridisch Loket contact op te nemen. Mocht je niet verder komen met de situatie, overweeg dan om betaald advies in te winnen of (als je minder draagkrachtig bent) gesubsidieerde rechtsbijstand. Het Juridisch Loket kan je over het laatste ook adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
sypie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:20:
[...]

Als je hier al aan toegeeft ben je eigenlijk al verloren. Poot stijf houden, op je strepen staan en doorzetten. Een ketel is zo weer geplaatst door een andere (lokale) partij die je wél wil helpen.
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik ben bang dat we niet verder komen als zij ook hun poot stijf houden. Wat dan? Had ik maar een rechtsbijstandverzekering. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Er bestaan tegenwoordig dingen als Rechtsbijstand on demand https://www.unive.nl/rechtshulp-ondemand

Ik begrijp dat je nog niet hebt betaald? Zo niet, laat ze voorlopig maar even in hun sop gaarkoken

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 02-03-2022 21:43 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Panopticon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:34:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik ben bang dat we niet verder komen als zij ook hun poot stijf houden. Wat dan? Had ik maar een rechtsbijstandverzekering. 8)7
Heb je al betaald?
Anders gewoon niks betalen tot het rond is.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Je hebt niet beslist een RBV nodig, je kunt zelf de gang naar de rechter ook inzetten als het moet.

Het is heel eenvoudig, wat hier boven ook gezegd is: het is alles of niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 18:20

Lordy79

Vastberaden

St@m schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:42:
Er bestaan tegenwoordig dingen als Rechtsbijstand on demand https://www.unive.nl/rechtshulp-ondemand

Ik begrijp dat je nog niet hebt betaald? Zo niet, laat ze voorlopig maar even in hun sop gaarkoken
Als je nog niet hebt betaald en je huis is warm: briefje sturen met advies van hierboven... in gebreke... bla bla... ik betaal niet... bla bla... kom 'm maar ophalen.... bla bla... graag oude CV dan wel terug... bla bla.... ik wacht uw reactie af.... hoogachtend.... @Panopticon

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Real, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben inderdaad consument (in de offerte zelf noemt *bedrijf2* het een koopovereenkomst). Juridische teksten zijn voor mij best taaie stof. Ik ga morgen zeker even het Juridisch Loket bellen.

Bedankt voor de tip over Rechtshulp on demand!

Helaas heb ik al wel betaald (voordat bleek dat de installatie niet mogelijk was al). De klantenservice-medewerker heeft de (m.i. dus veel te geringe) terugbetaling al aangevraagd. :/

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 04-03-2022 10:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 217290

dat laatste is niet relevant.

je moet ze nu een brief sturen dat ze in gebreke zijn en binnen x dagen alsnog op dienen te lossen of de overeenkomst volledig ontbinden en het terugbrengen naar de originele situatie (hun probleem overigens als ze jouw oude cv ketel al hebben weggegooid dan hangen ze maar een gelijkwaardig model op) ze mogen niet alleen het nieuwe apparaat weg halen en je vervolgens zonder verwarming achter laten. Ze moeten het officieel dus echt terug brengen in de originele staat zoals zij het aantroffen los van aspecten die niet geëist kunnen worden omdat ze niet in verhouding staan (volledig wand laten stuken om 4 gaten weg te werken bijvoorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Mwah, persoonlijk zit ik liever in deze situatie waarbij ik die paar duizend euro nog in mijn zak heb. Volgens mij is een warmtepomp niet heel goedkoop. Daarbij had je anders de bal bij de leverancier kunnen leggen, nu moet je echt actief aan de slag.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Panopticon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:00:
Bedankt voor alle reacties. Zodra ik thuis ben zal ik even een foto maken van de installatie zoals deze er nu uitziet. Ik denk overigens ook wel dat het krap is (doch niet onmogelijk), maar ik heb er de ballen verstand van.

Tot nu toe zijn ze helemaal niet bereid tot een compromis. Ze schuiven de schuld af op de monteurs van de warmtepomp (*bedrijf* -monteurs). Ik vind het ook een bizarre gang van zaken, dit had ik echt niet verwacht.
Jij hebt geen overeenkomst met een installatiepartij, maar met *bedrijf* . Of dat nu wordt uitgevoerd door *bedrijf2* of *bedrijf* zelf maakt niet uit, maar je moet dus even nagaan met wie je een overeenkomst bent aangegaan. Die partij schrijf je direct aan, t.n.v. *bedrijf* .

Mocht je die hebben dan is dit ook het juiste moment om je rechtsbijstandverzekering in te schakelen, want deze partijen gaan bewust voor het lekker vaag communiceren en alles binnen grijze gebieden houden, daar is als consument soms lastig doorheen te prikken. Aangezien je een geschil hebt met een waarde/mogelijke schade van meer dan 150 euro zal je rechtsbijstandverzekering hier niet moeilijk over doen en gewoon voor jou schriftelijk een oplossing of volledige terugbetaling en herstel eisen.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 03-03-2022 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 129% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Hierbij de foto's van de huidige installatie. Sorry, het is een beetje een rommeltje - er zijn veel dingen losgemaakt/verlegd toen de nieuwe cv-ketel werd geïnstalleerd. De witte flexibele buizen zijn waterleidingen (tbv de vloerverwarming) en de grijze draad die nu schuin hangt is elektriciteit (naar een stopcontact onder de cv-ketel). Die ingedeukte buis is een ventilatiebuis (daar hing het vorige expansievat mooi tegenaan, vandaar die deuk :+). De ventilatiewarmtepomp (Eneco Warmtewinner) zou in de plaats komen van de oude ventilatiebox, maar hij is wel een stuk groter dus hij zou meer naar rechts moeten komen. De cv-ketel is zo ver mogelijk naar rechts geplaatst om genoeg ruimte te maken voor de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRMwTZjJS9tlo_vzM99yFNRRddM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tW8SvlWUmhWJMge9Sxo9YGYK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgLvnDDYIn-4CY5zWqoe2TUJ-Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQcYpqKgBO2LCKRPmNq6nl5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxxynh0AH_i-A-VFio8Lh7_e3A0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfckrnqF1VvsQchbsA7qF9nZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-05 22:15
Hmmm..

Ik wilde laatst een nieuwe auto kopen, bij de dealer een aantal modellen bekeken. Maar cash zat: ik wilde maatwerk. Offerte voor 70.000 EUR gekregen, en die heb ik getekend. En 5.000 EUR aanbetaald.

Na zes weken kreeg ik een stuur, vier stoelen en een reservewiel, met een briefje erbij dat ze me zouden bellen. Dat gebeurde ook binnen een dag. Ze wilde de overeenkomst ontbinden, want het ging niet lukken met die auto. Maar ze waren blij dat ze een stuur, vier stoelen en een reservewiel aan mij verkocht hadden. Hadden ze de klant tenslotte toch nog een beetje kunnen helpen, dachten ze. Die 65.000 EUR hoefde ik ook niet meer te betalen, heel fideel van ze. Vonden ze tenminste zelf. Ze konden er niets aan doen, want hoewel ik maar één offerte getekend had, zou door meerdere bedrijven geleverd moeten worden.

Ik zal de stoelen maar even goed afstoffen voordat meester Frank Visser straks langskomt... :|

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Anoniem: 217290

wie heeft die waterleidingen zo aangelegd?

Dit lijkt wel een installatie van biereco...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
Zijn het niet vooral die leidingen die in de weg zitten?

Past dat expansievat niet bovenin? Dat geeft hier weer wat meer ruimte.

Weke warmtepomp is er precies geoffereerd? Als je daar de installatiehandleiding van opzoekt vind je ongetwijfeld de benodigde ruimte en kun je nameten of het zou passen.

Het is voor je juridische vraagstuk niet interessant, maar daar heb je al genoeg antwoord op gekregen volgens mij. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:16:
wie heeft die waterleidingen zo aangelegd?

Dit lijkt wel een installatie van biereco...
Een kennis (amateur). Ziet er inderdaad niet heel fraai uit, maar volgens de loodgieter die het gecontroleerd heeft, werkt het wel prima. O-)

Stel dat de leidingen (ook) in de weg zitten, dan kunnen deze toch verbogen of aangepast worden? Of zeg ik nu iets heel geks? Die Eneco-monteurs hadden het over dat er in de hoogte ruimte tekort was.

De afmetingen van de warmtepomp zijn als volgt (het gaat om een Warmtewinner van Eneco, dit is hetzelfde als de Spaarpomp van Inventum):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crDS4qlWEJ0XpxDqubeQvHy9Y0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MIVsicDwULg7MXNV0ypv1JEN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqJXVzxa10zDYT_N4ZtdaOm3s4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlznwCr5YdTXoWPOFZm4R0l9.png?f=fotoalbum_large

Maar er wordt wel vaker creatief omgegaan met de maten (als ik de foto's op internet mag geloven), zie bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3H1igx9AFW3awTk7qAWN6ZGUz2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmLisWN9yC7LpFheFzvSU8qz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54
Maar je kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat iedere installateur 'creatief' omgaat met maatvoering.

Als je heel strict naar de vanuit de fabrikant opgegeven maatvoering kijkt, zou het dan passen bij jou of niet? Ik heb het idee op de foto van niet, maar dat kan ook vertekenen.

Neemt niet weg dat ze dat dan bij de schouw wel hadden moeten zien natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Van de Eneco website, voorwaarde:
* Er is voldoende ruimte naast de cv-ketel om de WarmteWinner te plaatsen (minimaal 102 cm vrije hoogte, 52 cm vrije breedte en 95 cm vrije diepte binnen een afstand van 5 meter van je cv-ketel).
En die box die daar links hangt, dat is je mv? En die verdwijnt?

Maar goed, er is iemand bij je langsgeweest om alles in te meten volgens de website. Dus ze moeten volgens mij gewoon leveren.

[ Voor 29% gewijzigd door St@m op 02-03-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Dennism schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:39:
Maar je kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat iedere installateur 'creatief' omgaat met maatvoering.

Als je heel strict naar de vanuit de fabrikant opgegeven maatvoering kijkt, zou het dan passen bij jou of niet? Ik heb het idee op de foto van niet, maar dat kan ook vertekenen.

Neemt niet weg dat ze dat dan bij de schouw wel hadden moeten zien natuurlijk.
Nee, daar heb je natuurlijk gelijk in. Als ik strikt naar de maatvoering kijk, past het inderdaad niet.
Maar dan hadden ze dat inderdaad wel wat eerder mogen zeggen (of op z'n minst twijfel mogen uitspreken). Ik heb het voor ik de offerte accepteerde (in oktober) niet eerst zelf nagemeten; ik ging ervan uit dat zij wel wisten wat ze deden.
St@m schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:40:
Van de Eneco website, voorwaarde:

[...]

En die box die daar links hangt, dat is je mv? En die verdwijnt?

Maar goed, er is iemand bij je langsgeweest om alles in te meten volgens de website. Dus ze moeten volgens mij gewoon leveren.
Oh! Ik weet vrij zeker dat deze informatie er nog niet stond in oktober (toen ik de offerte kreeg). Volgens mij is dit recent pas toegevoegd.

Die box links is de mv-box ja, en die zou inderdaad verdwijnen. In plaats daarvan zou dan de Warmtewinner komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat leidingwerk _O- Godskolere zeg. Picobello BV aan de slag. Fijn dat een vriend het kan maar dit is niet hoe je zoiets oplevert.

Los daarvan, jij bent hier de consument en de nitwit. Je mag van de aanbieder verwachten dat als ze komen meten en ze zeggen dat het past, het ook past. Ik denk dat het ook past, op meerdere manieren zelfs, maar dat er misschien nog eea verbouwd moet worden. Zoals die leidingen, gasleidingen, expansievat etc. Het vereist war origamiwerk en dat is duur, want manuren. Dat zal niet helpen en kijk uit dat niet in je overeenkomst staat dat die allemaal voor jouw rekening komen.
Als dat er niet staat en je wil die warmtepomp, kun je je poot stijf houden. Als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:54

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar Bouwen en Klussen nu het meer lijkt te gaan over de technische kant.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:34
Wederom amateur-hour:

in deze situatie zijn beide installaties heus wel in te passen, maar dan moet je niet klakkeloos de CV-ketel op de oude plek neerplempen maar vooruit denken en het slim aanpakken ;)

(source: ik installeer wel eens hybride warmtepompen)

Die cv-ketel had bijv opgeschoven kunnen worden bij plaatsen, is alleen wel veel gekloot met leidingen aanpassen. Ze kunnen op zijn minst rookgasafvoer wat aanpassen + buffervat verplaatsten naar bijv. rechts naast de cv-ketel.

maar al die dingen zijn niet per se jouw probleem. Zij zijn de pro's en bieden iets aan, dan moeten ze ook gewoon zorgen dat het kan. Dat dit zo gaat is wel echt slecht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
De cv-ketel is al een stuk verder naar rechts geplaatst dan de vorige, maar blijkbaar niet genoeg.

Nu ik alles zo eens aan het nalopen was, merkte ik dat de rode leidingen veel kouder zijn dan de blauwe (loeiheet). Klopt dat wel? Als leek zou ik denken dat de rode (aanvoer) juist heet/heter zou moeten zijn. Dit is namelijk ook de aanvoer voor de vloerverwarmingsverdelers (en blauw de retour). Het kan toch niet waar zijn dat dit verkeerd is aangesloten door de cv-monteur? :$

Ter illustratie, de rode leiding zit zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQbfBLU_owpzHWcdgH4M_vf4Ncw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsbG0dlbEMrt0rSPKEtt8NJX.jpg?f=fotoalbum_large

En de blauwe leiding zo (onder de manometer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYjpSZQbdrPQisckY63qCE6Bvs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIb0Qv3NkM2XfloYV1YJBbQm.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?

Ik ben trouwens ontzettend blij met alle reacties, tips, adviezen en uitleg.
Zo fijn, zo'n behulpzame (en kundige) community! _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:23
Dat leidingwerk is echt een ontiegelijke bende. Dit kun je zo niet accepteren. Leidingen dienen gewoon netjes aan de muur gebeugeld te worden. De kans dat er op een gegeven moment lekkage ontstaat is zeer aanwezig. En wie gaat de waterschade dan betalen? Nee dit moet gewoon worden opgelost.

Als er onvoldoende ruimte is dan kan er prima ruimte worden gemaakt door de mechanische ventilatie unit te verplaatsen. Dan hoeft de CV-ketel ook niet zo belachelijk aangesloten te worden.

Ik zou gewoon de overeenkomst ontbinden, laten ze alles maar weghalen en terugbrengen naar de oorspronkelijke staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Panopticon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:21:
Als leek zou ik denken dat de rode (aanvoer) juist heet/heter zou moeten zijn. Dit is namelijk ook de aanvoer voor de vloerverwarmingsverdelers (en blauw de retour). Het kan toch niet waar zijn dat dit verkeerd is aangesloten door de cv-monteur? :$
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kFphLTg8ZVxya1Bm10TZmbH1fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhXGlrmFZXFs1QwfkCwWrPoT.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer (rood) hoort links, retour (blauw) hoort rechts.

Het zit dus verkeerd om ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
FrankHe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:43:
Dat leidingwerk is echt een ontiegelijke bende. Dit kun je zo niet accepteren. Leidingen dienen gewoon netjes aan de muur gebeugeld te worden. De kans dat er op een gegeven moment lekkage ontstaat is zeer aanwezig. En wie gaat de waterschade dan betalen? Nee dit moet gewoon worden opgelost.

Als er onvoldoende ruimte is dan kan er prima ruimte worden gemaakt door de mechanische ventilatie unit te verplaatsen. Dan hoeft de CV-ketel ook niet zo belachelijk aangesloten te worden.

Ik zou gewoon de overeenkomst ontbinden, laten ze alles maar weghalen en terugbrengen naar de oorspronkelijke staat.
De koperen leidingen bedoel je? Hoort dat aan de muur gebeugeld te zijn? Of bedoel je die witte flexibele leidingen? Als het werk van de cv-monteur ook nog eens niet in orde is, ben ik helemaal geneigd de volledige overeenkomst te ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Panopticon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:54:
[...]

De koperen leidingen bedoel je? Hoort dat aan de muur gebeugeld te zijn? Of bedoel je die witte flexibele leidingen? Als het werk van de cv-monteur ook nog eens niet in orde is, ben ik helemaal geneigd de volledige overeenkomst te ontbinden.
Allebei.

Maar jouw "vriend" heeft al een mooie voorzet gegeven natuurlijk. Ik snap wel dat een monteur weinig zin heeft om de laatste meter te beugelen, als hij de rest zo aantreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Xander schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]

Aanvoer (rood) hoort links, retour (blauw) hoort rechts.

Het zit dus verkeerd om ja.
Serieus? :X
Op zich is m'n huis wel warm, zowel de radiator in de badkamer als de vloerverwarming lijken goed te werken. Of kan dat ook als het verkeerd om gemonteerd is?

Hoe kan een gecertificeerd monteur nou zo'n fout maken? Die kleurtjes zijn toch duidelijk, zou je zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panopticon
Xander schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:56:
[...]

Allebei.

Maar jouw "vriend" heeft al een mooie voorzet gegeven natuurlijk. Ik snap wel dat een monteur weinig zin heeft om de laatste meter te beugelen, als hij de rest zo aantreft...
Dus ik kan eigenlijk beter het volledige leidingwerk laten vervangen/aanpassen? Het is niet zo dat we voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten; we hebben er zelf helemaal geen verstand van en de kennis (bouwkundig ingenieur, geen installateur) deed hier heel makkelijk over en zei dat hij dit allemaal prima kon. We hebben hem er ook gewoon voor betaald. We gingen ervan uit dat het in orde was. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
De aanvoer en retour correct aansluiten maakt een flink verschil in het rendement van je installatie. Bij een radiator hoort het warme water bovenin te worden aangevoerd en het afgekoelde water moet onderin de radiator retour gaan naar de ketel. Als dat andersom gebeurt dan werkt het wel maar je ketel zal dan lang niet het beloofde rendement behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Panopticon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Dus ik kan eigenlijk beter het volledige leidingwerk laten vervangen/aanpassen? Het is niet zo dat we voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten; we hebben er zelf helemaal geen verstand van en de kennis (bouwkundig ingenieur, geen installateur) deed hier heel makkelijk over en zei dat hij dit allemaal prima kon. We hebben hem er ook gewoon voor betaald. We gingen ervan uit dat het in orde was. ;(
Loshangende leidingen kunnen vroeg of laat voor lekkage zorgen. De kans op lekkage kan duidelijk verminderd worden door het leidingwerk netjes vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
FrankHe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:01:
De aanvoer en retour correct aansluiten maakt een flink verschil in het rendement van je installatie. Bij een radiator hoort het warme water bovenin te worden aangevoerd en het afgekoelde water moet onderin de radiator retour gaan naar de ketel. Als dat andersom gebeurt dan werkt het wel maar je ketel zal dan lang niet het beloofde rendement behalen.
En hoe zit dat dan met vloerverwarming? Want de rode buizen zijn wel aangesloten op het 'aanvoer-deel' en de blauwe op retour (zowel op de begane grond als op de eerste verdieping).

Zouden de rode en de blauwe leiding dus eigenlijk omgedraaid moeten worden bij de cv-ketel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Panopticon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Dus ik kan eigenlijk beter het volledige leidingwerk laten vervangen/aanpassen?
Dat lijkt me wijs ja.

Die verticale leidingen helemaal naar links in de hoek brengen (achter de bestaande MV) en netjes beugelen.

CV-, water- en gasleidingen over de vloer naar rechts brengen en beugelen (moet volgens mij wel onder het MV kanaal passen?).

Alles pas onder de ketel recht omhoog laten komen. Die manometer en vulkraan passen volgens mij ook prima recht onder de ketel.

Andere plek zoeken voor het expansievat (in de nok?).

Misschien past dan je warmtepomp er ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Voor wat betreft de mogelijkheid voor een uitvoerende partij om aanneming van werk te ontbinden nog even een opmerking over art. 7:756 lid 2 BW (lid 1 had ik al genoemd en gaat over ontbinding door de opdrachtgever).

In art. 7:756 lid 2 BW staat bepaald:
2 Indien reeds vóór de oplevering waarschijnlijk wordt dat de opdrachtgever niet op tijd of niet behoorlijk aan zijn verplichtingen zal voldoen, of dat de aannemer de overeenkomst niet zal kunnen uitvoeren ten gevolge van een omstandigheid die hem niet kan worden toegerekend, kan de rechter de overeenkomst op vordering van de aannemer geheel of gedeeltelijk ontbinden.
In hoeverre daarvan kan worden afgeweken in de algemene voorwaarden is mij niet meteen duidelijk, maar in de oorspronkelijke Memorie van Toelichting uit 1992/1993 over aanneming van werk staat op pagina 25 bovenaan (vlak boven het kopje 'Tekst voorontwerp'):
(...) Bovendien opent lid 2 dan nog voor de aannemer de mogelijkheid om ontbinding te vorderen, als waarschijnlijk wordt dat hij de overeenkomst door overmacht niet zal kunnen uitvoeren. Een dergelijke bevoegdheid komt niet aan iedere schuldenaar uit een wederkerige overeenkomst toe.
MvT: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/0000017534

Het mag duidelijk zijn dat hier geen overmacht speelt en ik vraag me daarom af of de uitvoerende partij wel buitengerechtelijk mag ontbinden en dus naar de kantonrechter zou moeten als ze zelf gedeeltelijk willen ontbinden. Staat er iets over ontbinding in de algemene voorwaarden? Zijn dat standaardvoorwaarden zoals de UAV? Want die kunnen maken dat de waarschuwingsplicht anders ligt dan bepaald in art. 7:754 BW.

Over art. 7:754 BW dat ik gisteren noemde staat in de MvT (oud: art. 7.12.4a) overigens het volgende:
Dit artikel kwam niet voor in het voorontwerp. Op vermelding van de waarschuwingsplicht is echter in de literatuur sterk aangedrongen, al valt aan een vage omschrijving van de norm niet goed te ontkomen (Asser-Thunnissen, nrs. 537 en 556, met gegevens; vgl.
ook H. Drion, Bouwrecht 1978, p. 642 Ik). Terminologisch is aangesloten bij de leden 2 en 3 van artikel 7.12.10. De betekenis van het onderhavige artikel betreft in het bijzonder de ondeugdelijke uitvoering van het werk. Maar ook denkbaar is dat de aannemer die tekortschiet in de naleving van zijn waarschuwingsplicht, aansprakelijk is voor andere schade, bijvoorbeeld vertragingsschade. In voorkomende gevallen kan de schade wegens eigen schuld worden verdeeld overeenkomstig het in artikel 101 van Boek 6 bepaalde. Men vergelijke in dit verband de beslissing van de Raad van Arbitrage voor de Bouwbedrijven van 7 oktober 1983, Bouwrecht 1984, p. 166 e.v. m.nt. H.O. Thunnissen (relevante maar onvoldoende waarschuwing tegen fout in ontwerp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 16:47
Real schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:09:
Voor wat betreft de mogelijkheid voor een uitvoerende partij om aanneming van werk te ontbinden nog even een opmerking over art. 7:756 lid 2 BW (lid 1 had ik al genoemd en gaat over ontbinding door de opdrachtgever).

In art. 7:756 lid 2 BW staat bepaald:

[...]

In hoeverre daarvan kan worden afgeweken in de algemene voorwaarden is mij niet meteen duidelijk, maar in de oorspronkelijke Memorie van Toelichting uit 1992/1993 over aanneming van werk staat op pagina 25 bovenaan (vlak boven het kopje 'Tekst voorontwerp'):

[...]

MvT: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/0000017534

Het mag duidelijk zijn dat hier geen overmacht speelt en ik vraag me daarom af of de uitvoerende partij wel buitengerechtelijk mag ontbinden en dus naar de kantonrechter zou moeten als ze zelf gedeeltelijk willen ontbinden. Staat er iets over ontbinding in de algemene voorwaarden? Zijn dat standaardvoorwaarden zoals de UAV? Want die kunnen maken dat de waarschuwingsplicht anders ligt dan bepaald in art. 7:754 BW.

Over art. 7:754 BW dat ik gisteren noemde staat in de MvT (oud: art. 7.12.4a) overigens het volgende:

[...]
Ik schat in dat tussen de aannemer en onderaannemer dit wellicht speelt maar dat is niet het probleem van TS... Dus aannemer moet gewoon nakomen.

Mocht een rechter besluiten tot gedeeltelijke ontbinding dan zal een rechter hierbij een bedrag toewijzen wat moet worden voldaan. Dat zal dan, gezien de offerte die er ligt, niet het bedrag zijn wat nu wordt aangeboden door de aannemer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:36
Stuur een aangetekend brief waar in je zet dat je eist dat ze de installatie komen plaatsen zoals afgesproken en als ze dat niet binnen 3 weken doen je de koop ontbindt op grond van niet geleverde diensten en je dan ook nog een schade vergoeding gaat eisen wegens onnodige schade aan het gebouw.
Doen ze dat niet dan kan je naar de kanton rechter stappen om dit als nog voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Panopticon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:06:
[...]

En hoe zit dat dan met vloerverwarming? Want de rode buizen zijn wel aangesloten op het 'aanvoer-deel' en de blauwe op retour (zowel op de begane grond als op de eerste verdieping).

Zouden de rode en de blauwe leiding dus eigenlijk omgedraaid moeten worden bij de cv-ketel?
Ik weet niet exact hoe het zit aangesloten. Maar aanvoer moet op aanvoer en retour moet op retour.

Vloerverwarming is een lagetemperatuurverwarming (LTV) en ook daarvoor geldt dat als de aanvoer en retour verkeerdom zijn aangesloten je een lager rendement behaalt dan je eigenlijk zou kunnen/moeten halen. Dat is minder heftig dan bij een radiator maar ook bij een LTV systeem speelt dit. Ongeacht of de vloerverwarming een open verdeler is met of zonder (tegenstrooms)warmtewisselaar. Doorgaans is het een open verdeler zonder warmtewisselaar. Ook een open verdeler heeft een warme en een koude (minder warme) kant. Een goed aangesloten en ingeregelde installatie bespaart duidelijk energie ten opzichte van een verkeerdom aangesloten en/of niet goed ingeregeld systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Bedankt weer voor alle input!
FrankHe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Ik weet niet exact hoe het zit aangesloten. Maar aanvoer moet op aanvoer en retour moet op retour.

Vloerverwarming is een lagetemperatuurverwarming (LTV) en ook daarvoor geldt dat als de aanvoer en retour verkeerdom zijn aangesloten je een lager rendement behaalt dan je eigenlijk zou kunnen/moeten halen. Dat is minder heftig dan bij een radiator maar ook bij een LTV systeem speelt dit. Ongeacht of de vloerverwarming een open verdeler is met of zonder (tegenstrooms)warmtewisselaar. Doorgaans is het een open verdeler zonder warmtewisselaar. Ook een open verdeler heeft een warme en een koude (minder warme) kant. Een goed aangesloten en ingeregelde installatie bespaart duidelijk energie ten opzichte van een verkeerdom aangesloten en/of niet goed ingeregeld systeem.
Dank voor de uitleg. Bij de vloerverwarmingsverdeler is de 'rode' buis op de aanvoer aangesloten en de 'blauwe' op de retour, zoals het hoort. Het is duidelijk voelbaar dat de aanvoerbuis lauw is, en de retourbuis heet. Ik heb 2 verdelers met pomp en dit geldt voor beide verdelers. Dit bevestigt alleen maar dat de boel bij de cv-ketel niet juist is aangesloten, toch? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het is altijd makkelijk om andermans werk af te kraken maar dit is wel heel erg slecht.

Onacceptabel wat mij betreft en als je dit kan laten ontbinden zou ik dat zeker doen.

Naast al het genoemde leidingwerk wat niet deugt klopt de rookgas afvoer en luchttoevoer ook niet.
Op wat voor materiaal zit dat aangesloten?
Bij een nieuwe ketel moet ook de dakdoorvoer vervangen worden.
Ik vermoed dat je een verzamelkast op het dak hebt staan, dat is geen vrijwaring om de rookgas niet te vervangen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

En waarom hebben ze dan een calenta geplaatst? En niet bijvoorbeeld een tzerra?
Dat scheelt ook al weer ruimte.

[ Voor 86% gewijzigd door edsandje op 03-03-2022 17:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, in alle eerlijkheid; het is ook krap, en het is inderdaad gepruts.
Maar dat hadden ze bij de voorinspectie moeten aangeven. Desnoods in de offerte op moeten nemen.

Denk dat het met wat kunst en vliegwerk wel te herstellen is, maar de onderaannemer die ze gestuurd hebben zal hier wellicht niet zo'n trekn in hebben.

Maargoed, probleem van de hoofd aannemer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
edsandje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:07:
Het is altijd makkelijk om andermans werk af te kraken maar dit is wel heel erg slecht.

Onacceptabel wat mij betreft en als je dit kan laten ontbinden zou ik dat zeker doen.

Naast al het genoemde leidingwerk wat niet deugt klopt de rookgas afvoer en luchttoevoer ook niet.
Op wat voor materiaal zit dat aangesloten?
Bij een nieuwe ketel moet ook de dakdoorvoer vervangen worden.
Ik vermoed dat je een verzamelkast op het dak hebt staan, dat is geen vrijwaring om de rookgas niet te vervangen.
Ik heb geen idee wat voor materiaal, en wat vreemd dat dat niet gebeurd is, is dat verplicht? :?
Wat klopt er niet aan de rookgasafvoer en de luchttoevoer? Dan kan ik dat aan ze communiceren (samen met alle andere dingen die er mis zijn gegaan).

Er is bij de rookgasafvoer wel iets vervangen/aangepast geloof ik, maar niet de dakdoorvoer voor zo ver ik weet. De oude situatie (ten tijde van de schouw voor de Warmtewinner) zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q5KWASt6j2cHPRoWeEkhM0_qyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIC9vuvj3iOGNSw40QXOW5qD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvi6DflQDTxOAIvpYTmLdAszAng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMx6FuBI1rD4DHA5tCHb6LWN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Panopticon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:49:
[...]

Ik heb geen idee wat voor materiaal, en wat vreemd dat dat niet gebeurd is, is dat verplicht? :?
Wat klopt er niet aan de rookgasafvoer en de luchttoevoer? Dan kan ik dat aan ze communiceren (samen met alle andere dingen die er mis zijn gegaan).

Er is bij de rookgasafvoer wel iets vervangen/aangepast geloof ik, maar niet de dakdoorvoer voor zo ver ik weet. De oude situatie (ten tijde van de schouw voor de Warmtewinner) zag er zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier wordt het allemaal goed uitgelegd :
https://www.rookgaskanaalinspectie.nl/regels/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Panopticon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:03:
Hierbij de foto's van de huidige installatie. Sorry, het is een beetje een rommeltje - er zijn veel dingen losgemaakt/verlegd toen de nieuwe cv-ketel werd geïnstalleerd. De witte flexibele buizen zijn waterleidingen (tbv de vloerverwarming) en de grijze draad die nu schuin hangt is elektriciteit (naar een stopcontact onder de cv-ketel). Die ingedeukte buis is een ventilatiebuis (daar hing het vorige expansievat mooi tegenaan, vandaar die deuk :+). De ventilatiewarmtepomp (Eneco Warmtewinner) zou in de plaats komen van de oude ventilatiebox, maar hij is wel een stuk groter dus hij zou meer naar rechts moeten komen. De cv-ketel is zo ver mogelijk naar rechts geplaatst om genoeg ruimte te maken voor de warmtepomp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit doet gewoon pijn aan mijn ogen. Dit mag overnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Serieus. Laat je maatje nooit meer leidingwerk aanbrengen. Dit is echt bizar. Als je heel snel een noodoplossing wil maken is dit een beetje oke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
Let op dat jij uiteraard niet verantwoordelijk bent voor de technische kant van de installatie, maar alleen maar hoeft na te gaan of je opdracht in overeenstemming is met wat je redelijkerwijs kan opmerken. Dat de pomp ontbreekt is overduidelijk te zien en volgt ook uit de opmerking van de uitvoerder. Maar een gemiddelde consument hoeft uiteraard niet te weten hoe leidingen precies aangesloten moeten zijn etc.

Maak dus duidelijk dat hetgeen je noemt slechts is wat jij denkt dat er tenminste niet klopt, maar dat je daarmee niet uitsluit dat er andere afwijkingen zijn. Je kunt het ook als vraag neerleggen: hoe weet jij nu of de installatie deugt, nu je deze punten hebt opgemerkt?

Heb je al contact gehad met het Juridisch Loket? Het kan namelijk handig zijn om dat eerst te doen, voordat je gaat communiceren met de partij met wie je de overeenkomst hebt gesloten. Anders loop je mogelijk het risico ergens de plank mis te slaan. Te lang wachten met klagen is uiteraard ook niet de bedoeling, je hebt een klachtplicht en een klachttermijn.

En voor je contact opneemt moet je dus goed bedenken wat je nu wilt. Herstel en de pomp?
of alles in de oude staat met eventueel een schadevergoeding (als je ook daadwerkelijk schade hebt geleden)? Iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Rofdof schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:41:
[...]

Dit doet gewoon pijn aan mijn ogen. Dit mag overnieuw.
Zou je iets specifieker kunnen zijn in wat er precies niet oké is? Zijn het puur de kunststof leidingen of heeft de cv-ketel installateur ook steken laten vallen?

Ik wil het liefst al het leidingwerk opnieuw netjes en correct laten aanleggen, want ik vind dit ook niet fraai. Ik ga binnenkort op zoek naar een goede installateur (en scheid als leek maar eens het kaf van het koren...). Als iemand een tip heeft (regio Noord-Holland) hou ik me aanbevolen! :Y
Maar ik vrees dat ik dit allemaal eerst moet afhandelen met het bedrijf dat de cv-ketel geplaatst heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Toevoeging: pas ook op met stellen dat iets verkeerd is, maar dat jij vermoedt dat iets verkeerd is. Dat hoeft immers niet per se zo te zijn.

Ik weet zelf niks tot weinig van dit soort installaties, maar je kunt je uiteraard richting de andere partij niet beroepen op de mening van onbekenden op een forum. Als je zelf een gecertificeerde installateur of inspecteur inschakelt voor een inspectie die het stelt wordt het uiteraard anders,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Real schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:50:
[...]

Let op dat jij uiteraard niet verantwoordelijk bent voor de technische kant van de installatie, maar alleen maar hoeft na te gaan of je opdracht in overeenstemming is met wat je redelijkerwijs kan opmerken. Dat de pomp ontbreekt is overduidelijk te zien en volgt ook uit de opmerking van de uitvoerder. Maar een gemiddelde consument hoeft uiteraard niet te weten hoe leidingen precies aangesloten moeten zijn etc.

Maak dus duidelijk dat hetgeen je noemt slechts is wat jij denkt dat er tenminste niet klopt, maar dat je daarmee niet uitsluit dat er andere afwijkingen zijn. Je kunt het ook als vraag neerleggen: hoe weet jij nu of de installatie deugt, nu je deze punten hebt opgemerkt?

Heb je al contact gehad met het Juridisch Loket? Het kan namelijk handig zijn om dat eerst te doen, voordat je gaat communiceren met de partij met wie je de overeenkomst hebt gesloten. Anders loop je mogelijk het risico ergens de plank mis te slaan. Te lang wachten met klagen is uiteraard ook niet de bedoeling, je hebt een klachtplicht en een klachttermijn.

En voor je contact opneemt moet je dus goed bedenken wat je nu wilt. Herstel en de pomp?
of alles in de oude staat met eventueel een schadevergoeding (als je ook daadwerkelijk schade hebt geleden)? Iets anders?
Hartelijk bedankt voor je reactie weer. Je hebt zeker gelijk, maar nu ik 'ontdekt' heb dat de aanvoer- en retourleidingen omgedraaid zijn, wil ik dat ook graag noemen naar ze. En als er dan nog meer punten niet in orde zijn, lijkt het me dat ik alleen maar sterker sta.

De cv-ketel installateur vond de kunststof leidingen (die door een kennis zijn aangelegd) overigens ook rommelig en de klantenservice van het bedrijf meent dat hij daardoor heel veel extra werk en materiaal nodig heeft gehad om het aan te sluiten (dit gebruiken ze een beetje als argument dat ik niet mag klagen over hoe het nu loopt - ik mag blij zijn dat hij de cv-ketel überhaupt geïnstalleerd heeft). :/

Helaas heb ik vandaag geen gelegenheid gehad om het Juridisch Loket te bellen. Morgenochtend ga ik dat direct doen.

En eigenlijk weet ik zelf ook niet meer wat ik wil. Ja, het liefst wil ik alles gewoon geïnstalleerd hebben, maar ik acht de kans echt heel klein dat ze dat gaan waarmaken. Alles in de oude staat lijkt mij ook prima, dan laat ik het allemaal doen door iemand waar ik wel vertrouwen in heb. Maar ik heb geen idee hoe ze gaan reageren en ik heb eerlijk gezegd ook niet heel veel trek in een rechtszaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 09:08
Die leidingen zijn rommelig maar ik geloof niet dat ze daardoor veel meer werk hebben gehad. Ik zie een koppelstuk, die hadden ze ook kunnen gebruiken wanneer ze iets aan hadden willen passen.

Dat ze aanvoer en retour omdraaien is wel sterk, zit retour ooit niet rechts?

Het lijkt me nog best wel te herstellen maar dan blijft er nog steeds te weinig ruimte voor de warmtepomp op deze manier. Dan moet er wel een en ander worden verbeterd.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Jiriki schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:18:
Die leidingen zijn rommelig maar ik geloof niet dat ze daardoor veel meer werk hebben gehad. Ik zie een koppelstuk, die hadden ze ook kunnen gebruiken wanneer ze iets aan hadden willen passen.

Dat ze aanvoer en retour omdraaien is wel sterk, zit retour ooit niet rechts?

Het lijkt me nog best wel te herstellen maar dan blijft er nog steeds te weinig ruimte voor de warmtepomp op deze manier. Dan moet er wel een en ander worden verbeterd.
Dat leek mij inderdaad ook! Nee, mooi is het niet, maar ze hadden van mij (natuurlijk tegen een meerprijs) ook het volledige leidingwerk mogen aanpassen om aan het aan de regels/norm te laten voldoen. Dit is echter totaal niet ter sprake gekomen.

Volgens mij was het wel een ervaren monteur, dus ik zou het ook bizar vinden als hij de aanvoer en retour heeft omgedraaid. Toch wijst alles er m.i. op. Ik heb al even een loodgieter in de buurt gecontacteerd om dit te komen controleren. Hopelijk kan hij snel langskomen om duidelijkheid te scheppen (dan kan hij ook direct de rest van de installatie even nakijken - ik heb er namelijk weinig vertrouwen meer in nu).

Als de warmtepomp echt niet gaat passen, zij het zo. Als het wel past als al het leidingwerk wordt aangepast, heb ik dat er zeker voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Voor de beeldvorming, wat is de breedte tussen de nieuwe ketel en de wand links? En wat is de hoogte tussen het expansievat en de leidingen bovenaan?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
De breedte tussen de ketel en de wand links (schuin wandje, dus minst diepe deel gemeten): 65 cm
Hoogte tussen expansievat en leidingen bovenaan: 73 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Nou die 25cm in de hoogte is er nog wel bij de klussen zo te zien, ik snap niet dat ze dat niet kunnen oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:15
Panopticon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:16:
[...]
De cv-ketel installateur vond de kunststof leidingen (die door een kennis zijn aangelegd) overigens ook rommelig en de klantenservice van het bedrijf meent dat hij daardoor heel veel extra werk en materiaal nodig heeft gehad om het aan te sluiten (dit gebruiken ze een beetje als argument dat ik niet mag klagen over hoe het nu loopt - ik mag blij zijn dat hij de cv-ketel überhaupt geïnstalleerd heeft). :/
Tsja, de kunststof leidingen werden bij de 2 schouws - waarop ze op exact dezelfde manier lagen als bij de installatie - niet als een probleem voor hen ervaren. En als er door die installatie toch problemen/meeruren verwacht werden dan zouden die idealiter benoemt moeten zijn en sowieso ingeprijsd worden in de offerte. Een klantenservice kan niet ná schouw, installatie en betaling dit nog geloofwaardig opvoeren als argument tegen jou.

PS: ik denk dat je moet kiezen:

- of voorbereiden op een juridisch traject (met als inzet alles goed gefixt of compleet schadeloos gesteld en oude cv terug),

- óf eieren voor je geld en een goede installateur zoeken die op basis van de huidige situatie al het werk oppakt (cv verschuift, wp installeert, eventueel kunststof leidingwerk netter maakt).

Je kan denk ik al wel een inschatting maken wat die tweede optie voor meerkosten heeft tov de oorspronkelijke offerte. Dat is dan het bedrag wat je af moet wegen: heb ik daarvoor ( en uit principe) veel gedoe over met káns op alsnog geen gelijk krijgen, of zie ik het als dure les.

Succes met je keuze. Niets doen en geen wp installeren lijkt mij overigens “worst of all worlds”, aangezien je niet voor niets dit plan gehad zult hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
FrankHe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:43:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG2G3f1e7rDhaaU1VDR7VA5jUnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wXdwvDM3NtjQxHA8TJBDu838.png?f=fotoalbum_large
Ik werd ook erg ongelukkig toen ik naar die foto's keek. Wat een enorme spaghetti aan leidingen en wat een prutswerk van het buigen van de buizen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik zat net de foto's nog eens te kijken en als complete leek vind ik het er al idioot uitzien. Ik zou alle waterleidingen vervangen en de hele boel opnieuw inrichten. Kost je iets meer geld maar dit laten zitten leidt alleen maar tot problemen in de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 13:48
Dit doet inderdaad pijn aan je ogen. Er is duidelijk niet nagedacht over de installatie als geheel. Afgaand op de foto's hadden ze beter een kleinere ketel (Tzerra o.i.d.) kunnen adviseren en de ketel en de ventilatie van plaats kunnen wisselen. Dan had je voor allebei voldoende ruimte gehad, was het leidingwerk van de ketel een stuk korter geweest en had je ook die gedeukte spirobuis kunnen vervangen.

Het is een hoop gedoe, maar als de installateur bij zijn standpunt blijft zou ik in dit geval inderdaad ook wel serieus overwegen om ze de boel maar weer op te laten halen en de overeenkomst te ontbinden. Dit kun je zo niet laten hangen, dus er is hoe dan ook werk aan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rofdof
Panopticon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:59:
[...]

Zou je iets specifieker kunnen zijn in wat er precies niet oké is? Zijn het puur de kunststof leidingen of heeft de cv-ketel installateur ook steken laten vallen?

Ik wil het liefst al het leidingwerk opnieuw netjes en correct laten aanleggen, want ik vind dit ook niet fraai. Ik ga binnenkort op zoek naar een goede installateur (en scheid als leek maar eens het kaf van het koren...). Als iemand een tip heeft (regio Noord-Holland) hou ik me aanbevolen! :Y
Maar ik vrees dat ik dit allemaal eerst moet afhandelen met het bedrijf dat de cv-ketel geplaatst heeft.
Alles. Dit is een grote teringbende. Dit moet vanaf begin opnieuw opgebouwd worden en door kundige mensen. Niet je maatje weer laten klooien en geen bedrijf inhuren die nog niet in staat is om buigijzers te gebruiken laat staan perskoppelingen.

Een voordeel heb je wel. Als een van je leidingen onder je cv gaan lekken is er een grote kans dat je dit merkt doordat de verlichting uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dadzQsHWo4jh_Bi-3kVRP3XPN6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bdhYnY3SCRjiJdpglvvd6N6.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was voordat de gasmeter vervangen werd door een slimme meter. En nadien de bekabeling nog wat netter gemaakte wat aansluitingen. Ziggo kwam later nog dus pas daarna kon ik het fatsoeneren.
Wat extra bevestiging.

Dit is hoe wij het achterlaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Rofdof op 04-03-2022 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:13
Rofdof schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:58:
[Afbeelding]
Dit was voordat de gasmeter vervangen werd door een slimme meter. En nadien de bekabeling nog wat netter gemaakte wat aansluitingen. Ziggo kwam later nog dus pas daarna kon ik het fatsoeneren.
Wat extra bevestiging.

Dit is hoe wij het achterlaten.
Mooi die ketel leidingen. :Y d:)b En nu met buizen uit de vloer die niet op dezelfde volgorde liggen als de ketel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panopticon
Bedankt voor alle reacties! Hierbij even een update:

Vanochtend heb ik gebeld met het Juridisch Loket. Ze raden mij aan om nogmaals een bericht naar het bedrijf te sturen. Lukt het niet om tot een oplossing te komen, dan kan ik de situatie voorleggen aan de Geschillencommissie. Dat is een stuk minder heftig dan een rechtszaak, maar kan wel veel opleveren (en de kosten zijn een stuk lager).

Ook is er vanavond een installatiemonteur langs geweest om de situatie te beoordelen. De aanvoer- en retourleidingen zijn inderdaad verkeerd om aangesloten op de cv-ketel. Ook is het expansievat aangesloten op de aanvoer. Daarnaast merkte hij op dat er op diverse plaatsen duidelijk roest/oxidatie te zien is, wat duidt op lekkage. Er is dus best een hoop misgegaan. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B14fiYAY7OghMYuiCeygqSoJjg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5LkFkYyA7sJrB7l1FwXH6S9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE6lt_MVILk_AiESThhrPCJtMX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlMm4RURLkvJLQnilxIy6vCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhUDnt8ukKURZQwgN4ohi0ju4eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVfntUBtrbzgRKaZ6aTS3M3w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panopticon
Rofdof schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Alles. Dit is een grote teringbende. Dit moet vanaf begin opnieuw opgebouwd worden en door kundige mensen. Niet je maatje weer laten klooien en geen bedrijf inhuren die nog niet in staat is om buigijzers te gebruiken laat staan perskoppelingen.

Een voordeel heb je wel. Als een van je leidingen onder je cv gaan lekken is er een grote kans dat je dit merkt doordat de verlichting uitvalt.
De vraag is alleen: hoe beoordeel je als leek of een installateur kundig is of niet? De man die de cv-ketel geïnstalleerd heeft, heeft hier ook de nodige certificering voor, neem ik aan. Toch is er een hoop misgegaan.

Hoe kom ik aan een goede, kundige installateur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:57
Panopticon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:57:
[...]

De vraag is alleen: hoe beoordeel je als leek of een installateur kundig is of niet? De man die de cv-ketel geïnstalleerd heeft, heeft hier ook de nodige certificering voor, neem ik aan. Toch is er een hoop misgegaan.

Nee dat is dus een denk fout een bedrijf heeft certificering en een monteur mag dan gewoon onder toezicht op afstand werkzaamheden uitvoeren.
En anders de technische opleidingen in Nederland het antwoord bij ROC leiden op een vraag daar heb je google voor, voor de rest drinkt men koffie in plaats van les geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 22:25
Hoe is het inmiddels afgelopen? Ik ben daar wel benieuwd naar, aangezien ik ook een warmtewinner bij Eneco heb besteld.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Jojan265 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 06:05:
Hoe is het inmiddels afgelopen? Ik ben daar wel benieuwd naar, aangezien ik ook een warmtewinner bij Eneco heb besteld.
Wanneer je hoopt op een reactie is het altijd zinvol om de persoon waarvan je een antwoord wenst te taggen. Maar bedenk daarnaast ook dat @Panopticon's account speciaal is aangemaakt voor dit draadje te kunnen starten en dus mogelijks niet meer terugkomt tenzij het is om nieuw advies in te winnen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Ik kreeg vandaag te horen dat de installateur van Eneco het niet ziet zitten om bij ons de Warmtewinner te installeren. Ze geven als reden op, dat op een zolder met een houten vloer, waarbij ik zelf een wand heb gemaakt waar de Warmtewinner zou kunnen worden opgehangen ze geen garantie kunnen geven. Daarom zien ze af van de overeenkomst. Terwijl bij de schouw dit ook al bekend was en toen was het geen probleem.

ik vermoed dat de werkelijke reden is, dat men niet genoeg aan mij kan verdienen. Ik heb zelf namelijk al de condensafvoer in de buurt gebracht en een geschikte thermostaat aangeschaft. Het wandje is gesschikt voor ca. 100 kg (dus ruim voldoende) en met dempers geplaatst. Nu blijft alleen het plaatsen van de dakafvoer over en het koppelen op de bestaande ventilatiebuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jojan265 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:00:
Ik kreeg vandaag te horen dat de installateur van Eneco het niet ziet zitten om bij ons de Warmtewinner te installeren. Ze geven als reden op, dat op een zolder met een houten vloer, waarbij ik zelf een wand heb gemaakt waar de Warmtewinner zou kunnen worden opgehangen ze geen garantie kunnen geven. Daarom zien ze af van de overeenkomst. Terwijl bij de schouw dit ook al bekend was en toen was het geen probleem.

ik vermoed dat de werkelijke reden is, dat men niet genoeg aan mij kan verdienen. Ik heb zelf namelijk al de condensafvoer in de buurt gebracht en een geschikte thermostaat aangeschaft. Het wandje is gesschikt voor ca. 100 kg (dus ruim voldoende) en met dempers geplaatst. Nu blijft alleen het plaatsen van de dakafvoer over en het koppelen op de bestaande ventilatiebuizen.
Ik denk eigenlijk dat er een minimal soortelijk gewicht vermeld staat voor de wand waar je hem tegen plaatst in de montagevoorschriften/garantievoorwaarden Dat is al bij WTW units, en hier zit ook nog een compressor in. Ik ben wel benieuwd naar de dempers in je wandje, heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Hieronder twee foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFbuC0jpNQ_D6pnAhpaTAaZN7Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQBDHP1epzHmjuqanUe9yvh4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QAGYKK32b15epyQG2jYKaNzDsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFWJYuO0EudSgBQn79vhUz7n.jpg?f=fotoalbum_large

De wand is van 30 mm dik werkbladplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Jojan265 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:44:
Hieronder twee foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De wand is van 30 mm dik werkbladplaat.
Die plaat links gaat het om, is dat geplastificeerd spaanplaat? Of massief hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Spaanplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Panopticon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:57:
[...]

Ze zijn nu bezig met een COluchtvrij certificaat. (VakmanschapCO)
Als je vakkundige monteurs wilt herkennen, vraag om hun vakmanschap co bewijs.
Monteurs hebben een app waarop hun bewijs/certificaat staat.
Maar 100% garantie is er nooit!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Als je twijfelt over je installatie maak even een duidelijke overzichtsfoto van:
Rookgasafvoer.
CV ketel
Leidingwerk eronder.
Rookgasafvoer had compleet vervangen moeten worden! (Dus ook de dakdoorvoer)
Er is wel enigszins gebeugeld.
Leidingwerk eronder is helemaal belabberd, was Dhr. B. de Haas langs geweest?!

De ventilatie warmtepomp kan ook gewoon met een constructieve aanpassing op de vloer worden gemonteerd. Zo zit deze bij mijn ouders.

[ Voor 103% gewijzigd door DutchWing op 18-06-2022 13:34 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 09:59
hoi ik zat het topic even snel door te scrollen.
en ik zie ook dat de dakdoorvoer van een ander matriaal rookgasafvoer is als de nieuwe delen.
het lijkt er op dat deze ook niet vervangen is en dus nog van de oude ketel.

volgens de nieuwe richtlijnen (co certificering) die constant uitgesteld wordt maar in princiepe moeten installateurs zich daar aan houden mag dit gewoon niet.

wellicht verstandig om aan je lijstje toe te voegen dan kan het beeld van frotzak nog meer onderstreept worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
30mm aanrechtblad oid ? Dat is niet zo sterkt als 30mm massief hout, mogelijk speelt dat mee in de afweging van de afhakers. Een beetje vocht bij de montage punten en het veranderd in een spons.

Mogelijk gaat het natuurlijk nooit mis, een andere materiaal keuze had mogelijk geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Dat kan alsnog natuurlijk. Dan hadden ze dat ook even kunnen aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 15:57

Neus

www.zenaconsult.com

Panopticon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:50:
Ze raden mij aan om nogmaals een bericht naar het bedrijf te sturen. Lukt het niet om tot een oplossing te komen, dan kan ik de situatie voorleggen aan de Geschillencommissie. Dat is een stuk minder heftig dan een rechtszaak, maar kan wel veel opleveren (en de kosten zijn een stuk lager).
Dit topic is al een tijdje stil maar was wel benieuwd naar de afloop. Op kunnen lossen?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is dit in Belgie omdat je hem zo kunt bijvullen? (in Nederland heb ik dat nooit gehad).

Bij ons is nog minder ruimte (zit in een kast onder de trap), de installateur heeft de leidingen daarom verlegd naar de kruipruimte en het kraantje onder het luik gemaakt. Was ook veel werk, ze zijn met twee man tot savonds laat bezig geweest (in die kast, in de kruipruimte, op het dak voor de rookgasafvoer).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:05
Neus schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:53:
[...]

Dit topic is al een tijdje stil maar was wel benieuwd naar de afloop. Op kunnen lossen?
Ben ik ook wel benieuwd naar ... dus @Panopticon laat je nog even iets horen :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
TS heeft na begin maart niet meer iets gepost op Tweakers. De kans is dus klein dat je daar nog iets van hoort. Zoals Blokker_1999 eind mei ook al constateerde (ik tag 'm bewust niet omdat het niets toevoegt).
Pagina: 1