Toon posts:

netwerkprinter - is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van iemand zon epson 480 printertje gekregen, nou wil ik deze aan mijn linuxservertje hangen (RH6.2) maar ik heb begrepen dat deze nie werkt onder linux. Is het mogelijk de printer aan de LPT1 van linuxbakje te hangen en dan die poort te delen. Op de windows clients lokaal de software installeren en dan de poort veranderen naar de gedeelde poort van linuxbak (samba). Voor de duidelijkheid: Een printer delen zonder dat op de server drivers voor deze printer zijn geinstalleerd..

edit:

De printercardridge kan ook alleen maar worden vervangen met windowssoftware (zitten geen knoppies op printer)

Verwijderd

Geef je weinig kans denk ik. Maar waarom schrijf je zelf geen driver ervoor???

Maar ook al gezocht naar een linux driver 3rd party driver om het maar even in management talen te zeggen.

Verwijderd

probeer eens lpd of ldp of iet in die trend (dezelfde manier waarop freesco z'n printer deelt) in combo met axis op je clients. veel suc6

Verwijderd

Kun je mij vertellen hoe dat bij freesco dan werkt.
Thanks

• Questor
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03-2024

Questor

Er staat iets op m'n voet

Op donderdag 23 augustus 2001 16:45 schreef skiewiel het volgende:
Ik heb van iemand zon epson 480 printertje gekregen, nou wil ik deze aan mijn linuxservertje hangen (RH6.2) maar ik heb begrepen dat deze nie werkt onder linux. Is het mogelijk de printer aan de LPT1 van linuxbakje te hangen en dan die poort te delen. Op de windows clients lokaal de software installeren en dan de poort veranderen naar de gedeelde poort van linuxbak (samba). Voor de duidelijkheid: Een printer delen zonder dat op de server drivers voor deze printer zijn geinstalleerd..

edit:

De printercardridge kan ook alleen maar worden vervangen met windowssoftware (zitten geen knoppies op printer)
Je hoeft niet vanaf de Linux bak zelf af te drukken neem ik aan? Dan zit je nl. met het probleem dat je PostScript naar EpsonŽs ESC/2 moet converteren mbv een filter.
Als je gewoon windows -> linux -> printer wil is een simpele printcap voldoende. De ESC/2 troep van de windows epson driver wordt gewoon rechtstreeks naar de /dev/lp0 van je linux bak gedumpt dan. Geen extra config van Samba is nodig behalve een [printer] directive in je samba.conf (staat in de example).

Voor LPRng
(voorbeeldje)
lp|epson480|Epson Stylus:\
:lp=/dev/lp0:sd=/var/spool/lpd/epson:

Tis maar een suggestie...
Voor het vervangen van de printcartridges geef ik je helaas minder hoop..

Hier stond een hele oude sig.

Verwijderd

Kan ik heel kort over zijn: weet ik niet meer is al een tijd geleden
het idee is volgens mij als volgt de driver staat op je windows pc en die drukt af naar axis terwijl hij denk dat het een soort lpt poort is deze tunnelt het over je netwerk naar freesco en deze drukt het af op de lp poort

Voor de topic starter hier staan de drivers:
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=317321

misschien was de printing howto een handige start plek geweest?
ps. voor de duidelijkheid dit is dus een zelfstandige driver voor linux en deze kan dus via smaba worden aangestuurd en niet volgens het systeem wat ik hier boven beschreven heb.

• Questor

Questor

Op donderdag 23 augustus 2001 17:52 schreef ultimate het volgende:
Kan ik heel kort over zijn: weet ik niet meer is al een tijd geleden
het idee is volgens mij als volgt de driver staat op je windows pc en die drukt af naar axis terwijl hij denk dat het een soort lpt poort is deze tunnelt het over je netwerk naar freesco en deze drukt het af op de lp poort
Precies... zover ik weet doet LPRng dit gewoon al.

Hier stond een hele oude sig.

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Op donderdag 23 augustus 2001 17:16 schreef Halon 1202 het volgende:
Geef je weinig kans denk ik. Maar waarom schrijf je zelf geen driver ervoor???
Haha, grapjas, anders schrijf jij ze even |:(

Verwijderd

k dat wist ik niet (gebruik samba niet)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... ok, ik snap het een beetje.. maar ik moet nu denk ik eerst met printtool oid iets aanmaken?
of voldoet het al om slechts een paar regeltjes aan smb.conf toe te voegen?

Verwijderd

als questor gelijk heeft (denk het wel) enkele regeltjes toevoegen aan samba.conf als je ook van de linux bak wilt printen moet je de printing tools toevoegen.

• Questor

Questor

Op donderdag 23 augustus 2001 18:02 schreef skiewiel het volgende:
Hmm... ok, ik snap het een beetje.. maar ik moet nu denk ik eerst met printtool oid iets aanmaken?
of voldoet het al om slechts een paar regeltjes aan smb.conf toe te voegen?
Zoiets moet het worden in
/etc/printcap:

epson480|epson480|Epson 480:\
:lp=/dev/lp0:sd=/var/spool/lpd/epson480:\
:sh:pw#80:pl#72:px#1440:mx#0:

en dan in je samba.conf (of smb.conf) :

[printers]
comment = All Printers
browseable = no
path = /tmp
printable = yes
public = no