Vraag

• ryansmids
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-10-2022
Mijn vraag.

Ik heb sinds gister een RTX 3070 ti in mijn pc en kwa fps etc wat ik op internet heb gezien valt het bij mij tegen.
ik gebruik een Ryzen 7 3700x en speel op 1080p nu vraag ik me af of ik hier met een bottleneck zit en dat ik beter een nieuwe CPU kan kopen die dat niet heeft met deze GPU. Of zeggen jullie koop een andere monitor die 1440p ondersteunt.

ik zal jullie hulp erg waarderen.

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Meer info is nodig. Wat is je volledige PC. Hardware en software drivers etc. Wat haal je kwa FPS, welke spellen etc. Waar loop je tegen aan.

[Voor 13% gewijzigd door corporalnl op 02-03-2022 18:43]

• ryansmids
Sorry voor het compacte bericht.

Mijn pc:
Moederbord: ASUSTeK COMPUTER INC. TUF GAMING X570-PLUS (AM4)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
RAM: 16,0GB 3200MHz
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti (EVGA)
SSD: 232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SATA (SSD))
1863GB Samsung SSD 870 QVO 2TB (SATA (SSD))

Een game die ik veel speel is Warzone en zie veel benchmark filmpjes voorbij komen dat mensen rond de 170 fps krijgen met een RTX 3070. Nu heb ik dezelfde settings gebruikt en kom ik rond de 115 fps. Ook in andere spellen als Cyberpunk en CS:GO kom ik veel lager uit dan dat ik bij mensen met dezelfde kaart zie. Hiervoor had ik een GTX 1070 en daarmee kreeg ik iets onder de fps dan dat ik nu krijg.(wel met lagere settings tho).
Nu vraag ik me af of dit een bottleneck is van mijn CPU of dat het komt omdat ik nog op 1080p speel.

Ik hoop dat ik met dit bericht een wat logischer en breder verhaal heb kunnen maken.
Alvast bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Post eens wat screens van afterburner met in ieder geval de load en temps op je gpu en cpu terwijl je aan het gamen bent.

Verder mis ik de voeding nog in je lijstje.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:36

Nemesizz

Untouchable

Ik heb het spel niet, maar meeste games hebben een optie voor 'renderscale' , die zou je kunnen verhogen om een eventuele bottleneck van de CPU naar de GPU te verleggen.

Uit veel reviews blijkt ook wel dat Ampere (GeForce 3000 serie) vaak beter werkt bij hogere resoluties dan bij 1080P of lager.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
YouTube: Ryzen 9 5900x vs Ryzen 7 3700x

Resolutie 1440p in die video,1080p word de bottleneck alleen maar groter

Weet niet hoe accuraat deze review is, maar het lijkt daaruit sterk op dat de 3700x zeker wel een bottleneck is in games met de 3070ti,het verschil per game hoe erg. Maar er zijn wel behoorlijke verschillen te zien.

Maar hoe is de gpu usage ingame? en cpu verbruik?
Dat is altijd wel een goede graadmeter.

Even met MSI afterburner testen

[Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 02-03-2022 19:38]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:02
ryansmids schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:07:
Sorry voor het compacte bericht.

Mijn pc:
Moederbord: ASUSTeK COMPUTER INC. TUF GAMING X570-PLUS (AM4)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
RAM: 16,0GB 3200MHz
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti (EVGA)
SSD: 232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SATA (SSD))
1863GB Samsung SSD 870 QVO 2TB (SATA (SSD))

Een game die ik veel speel is Warzone en zie veel benchmark filmpjes voorbij komen dat mensen rond de 170 fps krijgen met een RTX 3070. Nu heb ik dezelfde settings gebruikt en kom ik rond de 115 fps. Ook in andere spellen als Cyberpunk en CS:GO kom ik veel lager uit dan dat ik bij mensen met dezelfde kaart zie. Hiervoor had ik een GTX 1070 en daarmee kreeg ik iets onder de fps dan dat ik nu krijg.(wel met lagere settings tho).
Nu vraag ik me af of dit een bottleneck is van mijn CPU of dat het komt omdat ik nog op 1080p speel.

Ik hoop dat ik met dit bericht een wat logischer en breder verhaal heb kunnen maken.
Alvast bedankt!
Wat is het merk en type van het RAM?
Op welke settings staat het RAM in het BIOS?

BIOS van het moederbord up to date?

• ryansmids
Ik heb een paar potjes Warzone gespeeld en dit is het resultaat van de gpu usage en cpu.

[Voor 68% gewijzigd door ryansmids op 02-03-2022 21:00]

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:52
Wat Uszka zegt, heb je XMP profiel van je RAM aanstaan in de bios? En als we dan toch over RAM bezig zijn, zitten ze in de correcte slots voor Dual Channel?

Op lagere resoluties (zoals 1080p) is de fps meer afhankelijk van de CPU, omdat de GPU het normaliter wel kan tillen. Zeker een 3070ti zal weinig moeite hebben met 1080p.

Obv je stats lijkt het erop dat je CPU bottlenecked (althans, je GPU wordt niet volledig gebruikt), maar dat kan ook nog deels door incorrecte RAM-installatie/instellingen zijn. Ik zou hier echter zelf niet (nu) voor naar een nieuwe CPU kijken, dan zou ik eerder wachten op AM5. Maar first things first, je RAM-instellingen nalopen.

Een 1440p scherm kan ook, dat zou ik zelf sowieso aanraden, maar niet om je bottlenecks op te lossen, puur omdat het gewoon een stuk fijner is. Zeker een 3440x1440, maargoed, ik ben biased.

[Voor 12% gewijzigd door BHStar op 03-03-2022 09:37]

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:38
Ja dit lijkt sterk op een CPU bottleneck. Ryzen 3000 serie is kwa single core performance niet op het niveau van intel. Dat is helemaal niet erg maar bij games waarbij dit van belang is om hoge FPS te halen loop je dus hier tegenaan.

• Piet_Parkiet
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-01 14:55
Ik heb verhalen gehoord van lage fps met 3000 series videokaarten waar het verwijderen en opnieuw installeren van de video drivers het probleem oplost, wellicht de moeite waard om dat te proberen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Eerste waar ik ook naar zou kijken is de geheugen setup welke bankjes gebruik je nu en op welke snelheid draait deze.Staat xmp aan?

Als ik in dat filmpje zie wat ik heb gepost hier,dan verschilt het enorm per game hoe groot de bottleneck is per game,CSGO en Warzone zijn aardig cpu afhankelijk.Daar heb je dus de meeste verlies

Waarvan CSGO volgens mij ook vooral op 1 core performance leunt,dat is niet het sterkste punt van de Ryzen 3700x.

Persoonlijk zou ik zeker overwegen om een 5900x op dat bord te zetten,dat zal het probleem moeten oplossen.
Want ook op 1440p heb je een bottleneck, alleen iets minder groot.
Wel een hele fijne resolutie trouwens, zeker aan te raden :)

[Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 03-03-2022 12:59]

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Heeft je scherm überhaupt meer dan 60Hz eigenlijk?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee