Vraag

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb 2 optische drives: de Sony Optiarc AD-7260S en de Plextor PX-L890SA. Beide worden zonder probleem geinstalleerd. Maar zodra ik een DVD of CD plaats, spint hij niet op. De lade gaat dicht en voor de rest niks. Beide hebben nooit gefunctioneerd op mijn huidige Windows 10 installatie. De Plextor heb ik wel gebruikt middels een SATA-naar-USB converter op mijn wijlen iMac.

Ik heb heel lang op MacOS gezeten en ben nauwelijks nog in aanraking gekomen met troubleshooten op Windows 10 (hiervoor Windows XP).

Ik heb geprobeerd:
- Drives opnieuw te installeren via Computer Management
- Updates (Bios, drivers, OS)
- SATA controllers opnieuw installeren
- Ubuntu Live USB (om hem daar uit te lezen)
- Meerdere CD's en DVD's geprobeerd
- Your CD or DVD drive is not recognized by Windows or other programs (Method 6)

Ik kan me niet voorstellen dat ik 2 drives heb die defect zijn. Computer Management zegt: "This device is working properly." Ik denk dat het misschien een driver issue is, maar ik zou niet weten welke 3rd party drivers ik dan zou moeten installeren, terwijl ik ze ook nog nooit heb gebruikt. Is het misschien toch wat in de BIOS? Ik ben het spoor even bijster. Wie kan me helpen?

Beste antwoord (via DR!5EQ op 08-03-2022 07:47)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:41
hcQd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:03:
Ze zijn natuurlijk wel weer een jaar of tien oud, best kans dat de snaren voor de lade niet meer zo strak staan waardoor deze niet helemaal goed sluit.
Dit.
Beide drives zijn al zeker 10 jaar oud.
Weg kiepen en een andere aanschaffen voor 2 tientjes....

Bijvoorbeeld zoiets: pricewatch: ASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart

Voor die 2 tientjes is het allemaal de moeite niet waard.....

[Voor 22% gewijzigd door GarBaGe op 03-03-2022 21:21]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je in de bios instelt dat hij van CD moet booten zou hij op moeten spinnen. Maakt niet uit wat voor CD je erin hebt, dat weet hij pas na het opspinnen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Alles goed aangesloten, en heb je mediaplayer al geopend en ingesteld ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DR!5EQ
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:15:
Alles goed aangesloten, en heb je mediaplayer al geopend en ingesteld ?
Alles goed aangesloten. Media player ingesteld? Windows Verkenner ziet de DVD/CD niet eens.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 22:53

-36-

Trust me. I'm an amateur

hebben ze wel een drive letter toegewezen gekregen? en anders andere sata port proberen. zonder je precieze HW te weten zou je verder niet met drivers in de weer hoeven, grote kans dat je de boel daar alleen maar verder mee verprutst

[Voor 64% gewijzigd door -36- op 02-03-2022 19:27]

• DR!5EQ
  • Niet online
-36- schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:25:
hebben ze wel een drive letter toegewezen gekregen? en anders andere sata port proberen. zonder je precieze HW te weten zou je verder niet met drivers in de weer hoeven, grote kans dat je de boel daar alleen maar verder mee verprutst
Dat wel. Mijn computer is denk ik net een jaar oud en aangezien hij hem wel herkend, maar de media zelf niet, ga ik er vanuit dat de verbinding goed is. Ik hoop vooral dat het iets exotisch is. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:49
Ze zijn natuurlijk wel weer een jaar of tien oud, best kans dat de snaren voor de lade niet meer zo strak staan waardoor deze niet helemaal goed sluit.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Je moet niet van de Verkenner uit gaan: pas als het medium kan worden gelezen verschijnt daar een drive.
Beter kun je uitgaan van Apparaatbeheer: wordt de drive daar vermeld als het juiste type?
En google eens op het op de drive afgelezen typenummer en "Windows 10": bij "plextor px-l890sa driver windows 10" krijg ik al een héleboel topics, dus ik denk dat je gewoon tegen een onopgelost Windows 10 driverissue aan loopt.

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54

Xanax959

relax...

Ook als ie het niet doet met een Ubuntu live USB?
In principe als je alleen maar stroom op de drive hebt moet ie twee dingen doen. Lade dicht en je moet de cd horen draaien. Als ie niet gaat draaien moet er dus een hardware probleem zijn. Dus ik zou de drives testen met alleen maar de stroom er op.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:41
hcQd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:03:
Dit.
Beide drives zijn al zeker 10 jaar oud.
Weg kiepen en een andere aanschaffen voor 2 tientjes....

Bijvoorbeeld zoiets: pricewatch: ASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart

Voor die 2 tientjes is het allemaal de moeite niet waard.....

[Voor 22% gewijzigd door GarBaGe op 03-03-2022 21:21]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Gokje: in allebei zit een snaar die nu tot poeder of elastiek is vergaan?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee