Toon posts:

Gezocht: Platform om internationale donaties aan te nemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chrizzel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02 18:53
Hallo allemaal,

Op mijn werk willen we een actie op touw zetten om geld in te zamelen voor projecten van NGO's in en om Oekraïne. Medewerkers kunnen geld inleggen en dit bedrag zal door het bedrijf verdubbeld worden. Nu ben ik met een aantal collega's op zoek naar een praktische oplossing om het geld in te zamelen maar dat blijkt lastiger dan gedacht.

De manier van inzamelen moet voldoen aan de volgende eisen:
1. Geld moet makkelijk over te maken zijn (liefst een link met daarna pagina met knoppen voor bijv. €10, €25, €50 en €X)
2. Donaties moeten uit vrijwel de hele wereld gemaakt kunnen worden (o.a. USA, Canada, UK, Brazilië, gehele EU)
3. De "inzamelplek" moet kunnen worden afgescheiden van "het internet" en alleen bereikbaar zijn via link
4. We moeten zelf inzicht kunnen houden op hoeveel er totaal binnen is gekomen
5. Snel op te zetten zijn (deze week willen we starten)
6. Kosten van overmaken zo laag mogelijk houden

Het gaat om ongeveer 1000 medewerkers van over vrijwel de hele wereld dus enige vorm van automatisering in het inzamelen is noodzakelijk. We dachten zelf aan een platform zoals GoFundMe maar bij dit soort platforms kun je de acties vaak niet afschermen of er kan niet uit veel verschillende landen betaald worden.

Ik ben benieuwd om iemand hier ervaring mee heeft en een goede suggestie kan doen.

Beste antwoord (via Chrizzel op 09-03-2022 23:19)

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De meeste donatie platforms voorzien in dergelijke opties, echter enkel waar men voorziet in plug-ins voor interne omgevingen lijkt het mij mogelijk om een actie volledig intern en onder eigen beheer te hebben.

Zoals hierboven vermeld, Wise voorziet in financiële dienstverlening. Er zijn ook verdere opties zoals

https://donorbox.org/nl
https://www.geef.nl/nl

Een redelijk overzicht is hier te vinden: https://top10crowdfund.nl/

Let voor zakelijke omgevingen er wel op dat de omgeving voorziet in zaken als BTW specificatie, fiscale rapportage e.d. zoals Donorbox.

De meeste dergelijke platforms verwerken transacties voor een klein percentage of vaste fee per transactie. Ik ben bekend met ondernemingen die zowel via Donorbox als Geef acties opgezet hebben, ook binnen actualiteit, naar tevredenheid.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:11

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb zelf goede ervaringen met Wise voor het maken van snelle en goedkope transacties in verschillende valuta. Zakelijk heb ik geen ervaring met ze, maar wellicht dat hun 'international business account' iets voor jullie is? https://wise.com/gb/business/
Business banking without the high rates, hidden charges, and monthly fees. Pay employees, get paid and manage your cash flow overseas — in one place.

With Wise Business, you can get local bank details for 10 different currencies. Give them to your customers for an easy, free way to get paid. 50% of payments are instant or arrive in an hour.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De meeste donatie platforms voorzien in dergelijke opties, echter enkel waar men voorziet in plug-ins voor interne omgevingen lijkt het mij mogelijk om een actie volledig intern en onder eigen beheer te hebben.

Zoals hierboven vermeld, Wise voorziet in financiële dienstverlening. Er zijn ook verdere opties zoals

https://donorbox.org/nl
https://www.geef.nl/nl

Een redelijk overzicht is hier te vinden: https://top10crowdfund.nl/

Let voor zakelijke omgevingen er wel op dat de omgeving voorziet in zaken als BTW specificatie, fiscale rapportage e.d. zoals Donorbox.

De meeste dergelijke platforms verwerken transacties voor een klein percentage of vaste fee per transactie. Ik ben bekend met ondernemingen die zowel via Donorbox als Geef acties opgezet hebben, ook binnen actualiteit, naar tevredenheid.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chrizzel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02 18:53
Dank voor de reacties! Uiteindelijk bleek doorslaggevend te zijn welke betaalprovider er gebruikt kon worden. Op basis daarvan kun je betalingen in allerlei valuta accepteren.

Om die reden heb ik zowel naar Donorbox als RallyUp gekeken. Beide accepteren betalingen via Stripe. Bij het registratieproces voor betalingen via Stripe moest echter zo buitensporig veel bedrijfsinformatie én privé informatie worden opgegeven dat is besloten om hier vanaf te zien.
Uiteindelijk hebben we simpelweg gebruik gemaakt van de bedrijfsrekening en alle donateurs gevraagd of ze alsjeblieft een door ons opgegeven tekst in de beschrijving wilden zetten. Vervolgens wel een klusje voor finance om alle betalingen op een rij te zetten maar met de korte tijd waarin we het wilden regelen zonder onze ziel te verkopen aan een commerciële partij bleek dit toch de beste oplossing.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee