Audio Interface zonder drivers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:57
Ik zoek een?
Audio interface zonder drivers.
Tot voor kort gebruikte ik een Moto M2 om mijn headset en actieve monitors aan te sturen.
Deze was gekoppeld aan mijn werk laptop. Helaas hebben ze op alle nieuwe laptops alle admin rechten afgenomen (o.a. sinds het hele log4j verhaal). Dat betekent dus ook dat niemand nog drivers kan installeren. En daar willen ze voorlopig ook niet van afwijken.

Wat is je budget?
100 - 150 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Headset (Beyerdynamic MMX300 V2) koppelen voor Teams.
Maar ook muziek beluisteren via headset en via actieve speakers (Adam Audio T5V).
Super handig als je volume van speakers en hoofdtelefoon apart kan aansturen.
Daarnaast het apart aansturen van de gain van microfoon (inclusief 48v).
Ook mijn gsm hangt via de Jack aan de audio interface om naar podcasts en muziek te luisteren.

Wat heb je zelf al gevonden?
Wat audio interfaces betreft heb ik al contact gehad Motu, Scarlet, Behringer en Presonus, maar al hun audio interfaces hebben drivers nodig.
Alternatieve oplossing zou een Schiit Fulla of Schiit Hel kunnen zijn, maar beide zijn voorlopig niet in stock.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik sta altijd open voor alternatieve oplossingen, zolang er maar een "goede" DAC in zit en ik zowel mijn headset als actieve speakers kan aansturen. Ik zit nu een namiddagje te luisteren met de headset ingeplugd in mijn docking station, maar je merkt wel degelijk een duidelijk verschil. Rechtstreeks inpluggen op de laptop is nog een groter verschil.

Ik had ook al gedacht om een losse DAC met volume control er tussen te zetten, maar dat betekent dat ik telkens de headset moet omwisselen als ik een teams call krijg. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar 1 aparaat waarmee dit allemaal kan geregeld worden.Tenzij ik met splitters zou kunnen werken zodat mijn mic altijd via de docking station loopt en de hoofdtelefoon altijd via de DAC.

[ Voor 3% gewijzigd door wiemelen op 02-03-2022 18:11 . Reden: Toevoegen van splitters comment ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik had een soortgelijk probleem, al heb ik wel de volledige controle over mijn laptop.

Even buiten de doos denken :)
Losse webcam met goede mic die uit de doos werkt met windows. Ik heb een Logitech C922. Orima geluidskwaliteit en goed beeld. Dan heb je je hele mic probleem afgedekt, kwestie van de juiste in teams selecteren.
Voor teams hoef je geen HQ audiokwaliteit te hebben ga ik vanuit.
Als je een iPhone hebt zou de Motu daar ook op moeten werken, die snapt ook iOS. Van daar uit naar een mengpaneel en daar je headphones op en utgang naar je actieve speakers. Voor teams van je dock / laptop, en muziek vanaf je telefoon via de goede dac naar mengpaneel. Bediening Spotify op telefoon kan via Spotify web player en anders gewoon de lokale player. VLC met hq audio kan daar uiteraard ook.
Alternatief: simpel. Usb dacje voor je telefoon, bij voorkeur met een zelfde dac als in de Motu. En zie verder voorgaande.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

The Eagle schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:52:

Alternatief: simpel. Usb dacje voor je telefoon, bij voorkeur met een zelfde dac als in de Motu.
Die mag je even uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor zover ik kan nagaan zit er een ESS sabre32 dac in die Motu M2. Dat is voor zover ik na kan gaan de ess ES9018. Je hebt ook USB dacs voor telefoons (van die draadjes) met die chip. Dan heb je in principe de zelfde dac die je gebruikt om je hoofdtelefoon aan te sturen, alleen is het je telefoon die het digitale geluid uit stuurt IPV de laptop.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

The Eagle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:24:
[...]

Voor zover ik kan nagaan zit er een ESS sabre32 dac in die Motu M2. Dat is voor zover ik na kan gaan de ess ES9018. Je hebt ook USB dacs voor telefoons (van die draadjes) met die chip. Dan heb je in principe de zelfde dac die je gebruikt om je hoofdtelefoon aan te sturen, alleen is het je telefoon die het digitale geluid uit stuurt IPV de laptop.
Dat snap ik, maar wat maakt het uit? Helemaal niets. Dezelfde chip zegt niets over de implementatie en alle goede implementaties van DACs klinken hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:57
Na wat uitzoekwerk heb ik dit als volgt opgelost:
- Mic van headset naar headset ingang van docking station. Dit had ook rechtstreeks naar laptop gekund, maar dan had ik langere kabels nodig.
- Via USB C uitgang van docking station heb ik een Trasam Q1 DAC aangesloten die vervolgens via een 3,5mm jack naar een switcher loopt (One Little Bear 3,5 jack switch). Op deze switch kan ik ook mijn gsm aansluiten.
- De switch loopt dan naar de Motu M2 via een 3,5 jack naar 1/4 jack kabel.
- Hoofdtelefoon van headset is dan opnieuw aangesloten op de Motu M2, alsook mijn Adam Audio T5V's.

Met deze setup kan ik weer heel makkelijk switchen tussen hoofdtelefoon en luidsprekers alsook het volume makkelijk aanpassen.
Enkel de Trasam DAC is nieuw, de rest van de setup had ik in de oude situatie maar dan anders aangesloten.

Opmerkelijk is wel het merkbare kwaliteitsverschil in klank nu dat die Trasam DAC er tussen zit.
Veel meer detail hoorbaar en een minder blikkerig geluid in vergelijking met de hoofdtelefoon rechtstreeks aansluiten op de docking station of de laptop. Echt aangenaam luisterplezier nu, ook voor langere tijd.
Pagina: 1