Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijsje
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-10-2022
is het volgende mogelijk?
wij, VvE, willen graag het dak van het complex vol leggen met PV's. Ca 120 stuks kunnen erop
Eenieder wil er graag privé van profiteren en dat zou dan (in ons geval) 14 aansluitingen van ca 8 panelen opleveren met evenzoveel kabels en omvormers.
Omdat de individuele aansluitingen vanonder uit pand naar boven moeten lopen vroeg ik mij af of er technisch ook een mogelijkheid bestaat de bruto opbrengst met 1 grote kabel naar beneden te halen en aldaar pas te splitsen in 14 delen. Een soort splitter dus met gelijke verdeling.
Rob

Beste antwoord (via Sijsje op 09-03-2022 17:20)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
@No Hands Ongeschikt. Direct eigen verbruik gaat waarde hebben... En dat mis je bij deze oplossing.
@ron321 Nog een fractie erger.
@Ora et Labora Nog heel lang, deels dan. En dan nog verlies je voordeel van direct eigen gebruik.

120 panelen moeten sowieso in minimaal 6 strings naar een 'omvormer oplossing'
6 of 14 sets kabels leggen... Dat is niet echt een bruut verschil.

Vanaf het 'verdeelpunt' moet er sowieso een aansluiting zijn naar de 14 woningen... Maar als ik de woorden van @Sijsje goed lees is dat wel mogelijk..

Ofwel: gewoon 14 omvormers. En zorgen dat de panelen een beetje eerlijk liggen met oog op schaduw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:44

de Peer

under peer review

Sijsje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:54:
wij, VvE, willen graag het dak van het complex vol leggen met PV's. Ca 120 stuks kunnen erop
Eenieder wil er graag privé van profiteren en dat zou dan (in ons geval) 14 aansluitingen van ca 8 panelen opleveren met evenzoveel kabels en omvormers.
Omdat de individuele aansluitingen vanonder uit pand naar boven moeten lopen vroeg ik mij af of er technisch ook een mogelijkheid bestaat de bruto opbrengst met 1 grote kabel naar beneden te halen en aldaar pas te splitsen in 14 delen. Een soort splitter dus met gelijke verdeling.
Rob
Nee, is voor zover ik weet niet mogelijk.
Dus dan worden het toch gewoon individuele aansluitingen. Dat is al lastig genoeg, want al die kabels moeten door gemeenschappelijke delen gelegd worden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Sijsje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:54:
Rob
De vraag is hoe lang het salderen nog doorgaat, anders zou je alle panelen op 1 aansluiting kunnen regelen en de opbrengst netto in geld verdelen onder alle bewoners, uit te lezen met een slimme meter uiteraard.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:51
De opbrengst voor de VvE en dan de maandelijkse bijdrage omlaag.
Weet niet hoe dat belastingtechnisch zit.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
@No Hands Ongeschikt. Direct eigen verbruik gaat waarde hebben... En dat mis je bij deze oplossing.
@ron321 Nog een fractie erger.
@Ora et Labora Nog heel lang, deels dan. En dan nog verlies je voordeel van direct eigen gebruik.

120 panelen moeten sowieso in minimaal 6 strings naar een 'omvormer oplossing'
6 of 14 sets kabels leggen... Dat is niet echt een bruut verschil.

Vanaf het 'verdeelpunt' moet er sowieso een aansluiting zijn naar de 14 woningen... Maar als ik de woorden van @Sijsje goed lees is dat wel mogelijk..

Ofwel: gewoon 14 omvormers. En zorgen dat de panelen een beetje eerlijk liggen met oog op schaduw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heeft het gebouw ergens een eigen meter? Voor verlichting oid?

Zo nee, dan heb je twee opties:
- Ieder voor zich op de bestaande meters
- een nieuwe aansluiting voor zuivere teruglevering aanvragen (met nieuwe vaste lasten, etc).

[ Voor 33% gewijzigd door teacher op 02-03-2022 19:05 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Vraag Zonnekompas uit Utrecht, heeft goede ervaringen met APS op dak om de stroom per 4 panelen in 14 stuks te verdelen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 17:48

Tazzios

..

Daarvoor is de Postcoderoos en opvolger Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking bedacht.

of je SCE daadwerkelijk wil gebruiken of alsnog kabels gaat leggen met ieder een eigenset is even een afweging. ;)

edit:
Bij individuele sets wel zorgen dat de zon opbrengst voor iedereen gelijk is en niet dat alleen Piet schaduw heeft van ontlucht pijpjes riool, de mechanisch ventilatie etc.

[ Voor 32% gewijzigd door Tazzios op 02-03-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:41
Theoretisch... wat gebeurt er als je 1 omvormer aansluit op 2 meterkasten?
Neem aan dat de meterkast die de meeste vraag heeft dan de meeste stroom krijgt omdat daar de spanning het laagst zal zijn?

Met nadruk op theoretisch, want je mag geen meterkasten verbinden.

@Dapdodo
Hmmm dat lijkt mij niet te kloppen, maar verbeter me gerust.

Zonnepanelen leveren stroom terug door via de omvormerer de spanning hoger te maken dan de netspanning. Anders kun je geen stroom leveren. Als je één omvormer op twee meterkasten aansluit, zal door beide paden stroom naar het net lopen.

Als een van de twee meterkasten nu een wasmachine aanzet, ontstaat er een extra pad waar de stroom door kan lopen. En dat pad heeft een lagere "weerstand" dan terugleveren aan het net, omdat er een groter potentiaalverschil is.

Dus als je één omvormer aansluit op twee meterkasten, dan wordt de geleverde stroom eerst opgemaakt door de aangesloten verbruikers, en vervolgens zal het overschot gelijkverdeeld het net in gaan.

Maar enfin, het mag nou eenmaal niet :+

[ Voor 73% gewijzigd door FireAge op 03-03-2022 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:59
FireAge schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:10:
Theoretisch... wat gebeurt er als je 1 omvormer aansluit op 2 meterkasten?
Neem aan dat de meterkast die de meeste vraag heeft dan de meeste stroom krijgt omdat daar de spanning het laagst zal zijn?

Met nadruk op theoretisch, want je mag geen meterkasten verbinden.
Gaat niet, want je meters trekken allebei evenveel uit het net, of 1 alles.
Water stroomt ook van het hoogste punt naar het laagste en er is geen terugslagklep.
Pagina: 1