Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
ISDE moet achteraf worden aangevraagd. Het heeft een vrij ruim budget maar dat is eindig. Vorig jaar ging het niet op (een kleine 80% gebruikt), dit jaar is er fors meer geld maar tegelijk is de verduurzaming van woningen enorm aan tractie aan het winnen.

We hebben een flinke verbouwing gepland waar meerdere ISDE gerechtigde componenten in zitten. Maar die vind pas later in het laar plaats. Natuurlijk wil ik graag de subsidies veiligstellen.

Ik heb even met RVO gebeld en die gavan aan je echt pas kan aanvragen na uitvoering, factuur en betaling.

Ben aan het beraden hoe ik die datum zover mogelijk naar voren krijg. Ideeen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:30
ISDE loopt tot en met 2030. Hoe lang ben je van plan te gaan verbouwen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:29:
Maar het is natuurlijk wel handig om (als je zeg rond de zomer anderhalve ton investeert zoals wij doen) de subsidie terug te krijgen voor januari 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
pagani schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Maar het is natuurlijk wel handig om (als je zeg rond de zomer anderhalve ton investeert zoals wij doen) de subsidie terug te krijgen voor januari 2023.
En wie zegt dat dat niet het geval is?
Je kunt ISDE niet reserveren. Je moet eerst maatregelen uitvoeren en dan kun je pas aanvragen, er is geen andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15
En als je maatregelen treft welke wel in aanmerking komen maar nog geen meldcode hebben dan kan je aanvraag veel vertraging oplopen (spreek uit ervaring)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:35:
[...]

En wie zegt dat dat niet het geval is?
Je kunt ISDE niet reserveren. Je moet eerst maatregelen uitvoeren en dan kun je pas aanvragen, er is geen andere manier.
Je snapt het even niet. Elke januari gaat er x in de pot tot 2030. Als die pot leeg is in mei kun je van juni tot januari fluiten naar je geld en pas dan de subsidie weer aanvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb ooit mis gegegrepen bij een andere subsidie en dat is kut, maar doe je echt helemaal niets aan.
het is nu eenmaal wie het eerst komt we het eerst maalt en als het op is is het op. elk jaar een nieuwe zak geld, dat zijn de voorwaarde. ik zou zeggen wees blij dat je dan in januari een herkansing krijgt, die had ik niet :+

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 02-03-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
pagani schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Je snapt het even niet. Elke januari gaat er x in de pot tot 2030. Als die pot leeg is in mei kun je van juni tot januari fluiten naar je geld en pas dan de subsidie weer aanvragen.
Ik begrijp het prima. Je hebt na uitvoering van je laatste maatregel een half jaar, dus dan wacht je tot er weer geld is met aanvragen.
Blijft het punt dat je niet kunt plannen of reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
No Hands schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:29:
Er is een jaarlijks plafond aan de aanvragen. Verbouwing sep/okt dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

t_captain schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Er is een jaarlijks plafond aan de aanvragen. Verbouwing sep/okt dit jaar.
Dan wacht je een paar maanden en dien je hem in januari nog een keer in. die paar maanden kan toch nooit een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In het algemeen geldt voor dat soort regelingen dat ze niet terugwerkend zijn. Dus je kunt aleen maar indienen voor subsidies over werk dat in dat jaar is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook mee te maken gehad. Vooral de (vrij forse) gemeente subsidie voor gasvrij worden, zou krap kunnen worden. Daarom gekke sprongen gemaakt en wat tijdelijk werk moeten doen. Tijdelijk een e-boiler op marktplaats gekocht zodat het gas er af kon voor de WP boiler aangesloten was, leidingen die niet zaten waar ze moesten komen, van het technisch hok 1 muur waar de apparatuur tegen aan kwam al helemaal afwerken terwijl de andere muren nog niet eens stonden etc. Zo kon ik in september de aanvraag rond hebben en die marge vond ik wel prettig.

Soms een beetje dubbel werk of irritant omdat er nog een plafond boven een al aangesloten WP moest komen bijvoorbeeld maar dat was het mij wel waard en volgens mij de enige legale manier om het te doen.

Misschien is een factuur alvast vooruit betalen en indienen een optie? Met risico's..,
Bij mij moest voor de gemeente susidie het gas ook daadwerkelijk afgesloten zijn dus dat ging hier niet op. Voor ISDE zou het wel kunnen werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Wuursj op 02-03-2022 15:13 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk aan die optie. Om met het bouwbedrijf af te spreken dat voor isolatie en warmtepomp aparte facturen komen die direct bij uitvoering van dat deel van het project worden gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
t_captain schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:55:
In het algemeen geldt voor dat soort regelingen dat ze niet terugwerkend zijn. Dus je kunt aleen maar indienen voor subsidies over werk dat in dat jaar is gedaan.
Dat is bij de ISDE dus niet, heb je de voorwaarden al doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie het:
https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/stappenplan
Stap 6: Vraag de subsidie aan
Uw aanvraag direct regelen

Vraag de subsidie uiterlijk 12 maanden na de installatie van de maatregelen aan. Voert u meerdere maatregelen uit op verschillende momenten? Dan gaan de 12 maanden in vanaf het moment dat u de eerste maatregel heeft uitgevoerd. De 12 maanden hoeven dus niet binnen een kalenderjaar te vallen.
Bijzondere regeling. Apart dat hij zo afwijks van andere subsidies (STAP cursusbudget, electrische auto)

Wel blij met deze kennis :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

t_captain schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:27:
Ik zie het:

[...]

Bijzondere regeling. Apart dat hij zo afwijks van andere subsidies (STAP cursusbudget, electrische auto)

niet zomaar ergens vanuit gaan en gewoon de voorwaarde lezen helpt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

t_captain schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:27:
Ik zie het:

[...]

Even een schop. Dit topic komt hoog de zoekresultaten als je zoekt op ISDE.
Wat zijn de algemene ervaringen met de doorlooptijd van een aanvraag? Ik heb een paar dagen voor Kerst 2021 een aanvraag ingediend. Na 8 weken heeft men de beoordelingstermijn met nogmaals 8 weken verlengd. Dat is inmiddels bijna 9 weken geleden, maar je raad het al.... niets.

Na het paasweekend zijn er 4 volle kalendermaanden verstreken sinds het moment van indienen. En ik reken er al min of meer op, dat als ze de subsidie ooit een keer besluiten goed te keuren, ik nogmaals maanden mag gaan wachten op uitbetaling. OK, het is overheid, ik had geen heel soepel verloop verwacht. Maar in mijn ogen begint het wel een beetje bespottelijk te worden op deze manier. Je werkt je helemaal het schompes om te regelen dat bepaalde dingen binnen 1 jaar uitgevoerd worden om subsidie aan te kunnen vragen en vervolgens krijg je in 4 maanden tijd niet meer respons dan een automatisch gegeneerd briefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-06 17:42
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:00:
[...]

Wat zijn de algemene ervaringen met de doorlooptijd van een aanvraag? Ik heb een paar dagen voor Kerst 2021 een aanvraag ingediend. Na 8 weken heeft men de beoordelingstermijn met nogmaals 8 weken verlengd. Dat is inmiddels bijna 9 weken geleden, maar je raad het al.... niets.

Na het paasweekend zijn er 4 volle kalendermaanden verstreken sinds het moment van indienen. En ik reken er al min of meer op, dat als ze de subsidie ooit een keer besluiten goed te keuren, ik nogmaals maanden mag gaan wachten op uitbetaling. OK, het is overheid, ik had geen heel soepel verloop verwacht. Maar in mijn ogen begint het wel een beetje bespottelijk te worden op deze manier. Je werkt je helemaal het schompes om te regelen dat bepaalde dingen binnen 1 jaar uitgevoerd worden om subsidie aan te kunnen vragen en vervolgens krijg je in 4 maanden tijd niet meer respons dan een automatisch gegeneerd briefje.
Ik heb op 20-11-2020 de aanvraag voor 2 isolatiemaatregelen (dak&spouw) ingediend, en de subsidie ontvangen op 15-12-2020. Met 3,5 week was het dus binnen. Dat was echter niet de ISDE, maar het heette toen nog SEEH. Afgelopen week heb ik ISDE aangevraagd voor een warmtepomp, hopen dat dat net zo soepel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:29
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:00:
[...]

Ik heb ze net gebeld gezien ik op 28 januari een aanvraag had gedaan en benieuwd was hoe lang de doorlooptijd nou werkelijk is. Na 8 weken ontving ik al een verlengbrief namelijk.

Ze zijn op het moment aanvragen van half november aan het verwerken en lopen op het moment één week achterstand per week in. Dat is dus zo'n 12 weken achterstand. Mijn aanvraag loopt nu zo'n 10 weken en met een beetje mazzel heb ik over 12 weken een brief of m'n aanvraag goedgekeurd is of niet. Als dat niet zo is duurt het nog veel langer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Insert12 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:43:
[...]

Ik heb ze net gebeld gezien ik op 28 januari een aanvraag had gedaan en benieuwd was hoe lang de doorlooptijd nou werkelijk is. Na 8 weken ontving ik al een verlengbrief namelijk.

Ze zijn op het moment aanvragen van half november aan het verwerken en lopen op het moment één week achterstand per week in. Dat is dus zo'n 12 weken achterstand. Mijn aanvraag loopt nu zo'n 10 weken en met een beetje mazzel heb ik over 12 weken een brief of m'n aanvraag goedgekeurd is of niet. Als dat niet zo is duurt het nog veel langer..
Maar da's toch raar. Volgens hun eigen "regeltjes", mogen ze het beoordelen van een aanvraag maar maximaal met 1x 8 weken verlengen. De normale termijn is 8 weken.

Ik twijfel een beetje over het bewandelen van de "ingebrekestellingsroute". Als de termijn verstreken is, kun je RVO in gebreke stellen. Als je ze in gebreke stelt, dan gaan ze eerst controleren of de beslistermijn inderdaad is verstreken. Is dat het geval, dan hebben ze nog 2 weken om te beslissen. Doen ze dat niet binnen die 2 weken, dan moeten ze je een dwangsom gaan betalen. Is helemaal niet wat ik zou willen doen, maar ik voel me nu wel min of meer gedwongen om dan maar op m'n strepen te gaan staan. Doet de overheid zelf ook, als een burger in gebreke blijft. Wat is wijsheid? In principe kan ik ze vandaag nog in gebreke stellen. De termijnen van 2x 8 weken zijn bij mij inmiddels verstreken en ze mogen de beslistermijn niet nogmaals verlengen.

Ter info: de hoogte van de dwangsom begint bij 23 euro per dag en wordt telkens na 2 weken hoger (na 2 weken 35 euro per dag en na 4 weken 45 euro per dag). Maximale bedrag is 1440 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-04-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:29
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:11:
[...]

Maar da's toch raar. Volgens hun eigen "regeltjes", mogen ze het beoordelen van een aanvraag maar maximaal met 1x 8 weken verlengen. De normale termijn is 8 weken.

Ik twijfel een beetje over het bewandelen van de "ingebrekestellingsroute". Als de termijn verstreken is, kun je RVO in gebreke stellen. Als je ze in gebreke stelt, dan gaan ze eerst controleren of de beslistermijn inderdaad is verstreken. Is dat het geval, dan hebben ze nog 2 weken om te beslissen. Doen ze dat niet binnen die 2 weken, dan moeten ze je een dwangsom gaan betalen. Is helemaal niet wat ik zou willen doen, maar ik voel me nu wel min of meer gedwongen om dan maar op m'n strepen te gaan staan. Doet de overheid zelf ook, als een burger in gebreke blijft. Wat is wijsheid? In principe kan ik ze vandaag nog in gebreke stellen. De termijnen van 2x 8 weken zijn bij mij inmiddels verstreken en ze mogen de beslistermijn niet nogmaals verlengen.

Ter info: de hoogte van de dwangsom begint bij 23 euro per dag en wordt telkens na 2 weken hoger (na 2 weken 35 euro per dag en na 4 weken 45 euro per dag). Maximale bedrag is 1440 euro.
Ja had ik ook gevonden inmiddels en ik ga die route wel bewandelen. De overheid is er zelf altijd snel bij met boetes en dwangsommen, dan andersom ook. Bovendien hadden ze deze drukte zelf aan kunnen zien komen gezien de duurzaamheidscampagnes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik wens je veel succes bij een zelfstandig bestuursorgaan, die trekken zich nergens wat van aan. Hier een gevalletje gehad met het Instituut Mijnbouwschade Groningen, ook een ingebrekestelling gedaan. Moet het geld nog steeds binnenkrijgen (1440 euro), maar zal dan wel een gang naar de rechter moeten maken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:17
Wel bijzonder dat het zo lang duurt. Voor enkel een warmtepomp heb ik de subsidie aangevraagd op 15 maart. Op 8 april al bericht ontvangen, over het toekennen van de subsidie.
Uitbetaling op 12 april. Het gehele traject dus in 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ds23man schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:39:
Ik wens je veel succes bij een zelfstandig bestuursorgaan, die trekken zich nergens wat van aan. Hier een gevalletje gehad met het Instituut Mijnbouwschade Groningen, ook een ingebrekestelling gedaan. Moet het geld nog steeds binnenkrijgen (1440 euro), maar zal dan wel een gang naar de rechter moeten maken.
Voor 1440 euro zullen genoeg mensen dat gaan doen, gok ik zo. Maar wat ik eigenlijk nog het ernstigst vind, is dat men totaal niet communiceert. Na 8 weken ontvang je een automatisch gegenereerde "brief" (in MS Word formaat) waarin ze 8 weken extra beslistijd nemen. Komt geen mens aan te pas, de computer poept die gewoon na 8 weken uit. Verder hoor je helemaal niets.

Ik heb besloten vandaag en morgen nog even af te wachten. Overmorgen zijn we 4 kalendermaanden verder en ga ik toch maar in gebreke stellen. Ik wil gewoon verder verduurzamen en dan zou het wel handig zijn als die subsidie deze kant in komt. Ik ga vooral in gebreke stellen, omdat ik dus 0,0 hoor van RVO. Ze zijn zelf nogal van de regeltjes en lijstjes, dus dan vind ik dat de burger in dat opzicht hetzelfde van RVO mag verwachten. Ik weet eigenlijk na 4 maanden nog steeds niet waar ik aan toe ben. Inhoudelijk nog geen enkele respons gehad.

Update: zoals te verwachten nog steeds niets gehoord van RVO. Heb ze nu in gebreke gesteld. Volgens hun eigen uitlatingen ontvang ik nu binnen 2 weken een beslissing. Werd ook weleens tijd, na ruim 4 kalendermaanden. We maken niet echt haast met de verduurzaming, zullen we maar zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-04-2022 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

OK, dat werkt dus wel. Vrijdag de ingebrekestelling gedaan, vandaag beslissing binnen. Bedrag valt natuurlijk altijd tegen, als je weet hoeveel je uitgegeven hebt. :) Binnen een week op mijn rekening, als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:48
Dus als je vergeet in gebreke te stellen moet je langer wachten omdat de mensen die wel in gebreke stellen voorgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mv_ak schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:13:
Dus als je vergeet in gebreke te stellen moet je langer wachten omdat de mensen die wel in gebreke stellen voorgaan...
Speculatie, maar dat is niet ondenkbaar. Aan de communicatie komt wederom geen mens te pas. Het is weer een door het systeem uitgepoepte Word-file. Moet er nog even naar kijken, want de brief bevatte naast een bedrag eigenlijk 0 specificatie. In mijn gedachten is het bedrag aan de lage kant, maar dat kan natuurlijk ook een inschattingsfout van mij zijn.

Je krijgt ook helemaal geen reactie op je ingebrekestelling. Gewoon ineens een beslissing, verder geen toelichting of uitleg.

Ik zou iedereen echt adviseren om gewoon die ingebrekestelling te doen als ze in die 2x 8 weken niet beslissen. Het kost je bijna 0 moeite (kan gewoon online, komt geen pen aan te pas) en - als er geen sprake is van stom toeval hier - triggert het wel ergens iets. Dan kun je in ieder geval weer verder, of je het nou eens bent met de beslissing of niet.....

Edit: inmiddels ook de beslissing op papier ontvangen, met een korte specificatie. Dat het bedrag iets lager was dan ik in eerste instantie verwachtte, bleek inderdaad een inschattingsfout aan mijn kant te zijn. Case closed, wat mij betreft.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-04-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-06 17:42
Net de brief binnen gekregen dat mijn aanvraag is goedgekeurd. Dus op 11 april de aanvraag gedaan, 1 maand en 2 dagen later de goedkeuring binnen. Zeer netjes dacht ik zo.

Het geld staat nog niet op de rekening, maar moet (volgens de brief) binnen een week gebeurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 22:56
9-2 subsidie aangevraagd voor isolatie van spouwmuur en vloerisolatie.
Alle documenten en meldcodes netjes ingevuld.

na 7 weken bericht dat het niet ging lukken binnen 8 weken en het eenmalig met 8 weken verlengd werd.

Inmiddels is het dus 17½ week geleden en nog niets gehoord.

Nu dus ook maar ingebrekestelling ingevuld.
Is kijken of dat gaat helpen.

I'll keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 22:56
pvnzoest schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:12:
9-2 subsidie aangevraagd voor isolatie van spouwmuur en vloerisolatie.
Alle documenten en meldcodes netjes ingevuld.

na 7 weken bericht dat het niet ging lukken binnen 8 weken en het eenmalig met 8 weken verlengd werd.

Inmiddels is het dus 17½ week geleden en nog niets gehoord.

Nu dus ook maar ingebrekestelling ingevuld.
Is kijken of dat gaat helpen.

I'll keep you posted.
En..
vrijdag middag bericht dat aanvraag goedgekeurd is .. volgende week ontvang ik de brief.

Ingebrekestelling vullen werkt dus echt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:15
Ik heb op 20-12-2020 subsidie aangevraagd voor vloerisolatie en een hele vracht triple glas met kunststofkozijnen. Op 10-3-2021 werd er keurig uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-06 20:17
het werkt inderdaad echt, als je lang moet wachten is het aan te raden.

begin februari 2022 de subsidie aangevraagd.
2x verlengt en daarna niks gehoord, 3dagen na ingebrekestelling in te vullen
de subsidie toegekend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 10:17
Fyi: actuele doorlooptijd: 11 kalenderdagen. 9 September 2024 aangevraagd, 20 september bevestiging ontvangen dat geld binnenkort zal worden overgemaakt. Betrof aanzienlijke aanvraag van €6000 euro voor warmtepomp, dakisolatie, vloerisolatie en een warmtepompboiler .
Pagina: 1