Toon posts:

[Excel] Voorspellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 1179574

Topicstarter
Hi,

Ik probeer een forecast te doen van mijn cashflow.
Ik heb een Excel formulier met links onder elkaar alle inkomsten en uitgaves en van links naar rechts alle bedragen voor Januari en Februari ingevuld. Maart tot en met December is leeg.
Nu zou ik graag voor iedere regelen Maart t/m December ingevuld willen zien op basis van de getallen van Januari en Februari.

Wat ik gedaan heb:
In het Lint kun je kiezen voor Gegevens en dan voor Voorspellingsblad, dit lijkt wel te werken maar dan krijg ik een nieuw tabblad met de voorspelde gegevens en een grafiek. Dit is niet helemaal wat ik zoek, ik zoek namelijk alleen een manier om de waardes in te vullen.

Tevens heb ik gebruik gemaakt van de functie VOORSPELLEN.ETS.STAT maar daar kom ik niet helemaal aan uit plus dat ik ook niet zeker weet of dit wel de juiste formule / functie is.

Kan iemand mij wellicht helpen?

Alle reacties

• R-wink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 15:43
Hi,

Je data, slechts n=2 (januari + februari), helpt natuurlijk niet echt bij een betrouwbare voorspelling of forecast. Wat je zou kunnen doen is gewoon het gemiddelde van de mutaties nemen van januari en februari. Dat gemiddelde is dan je verwachting/forecast voor maart tm december. Hoe meer maanden data verzameld, hoe betrouwbaarder je gemiddelde en voorspelling. Vergeet (later) niet je outliers te beheren. Je kan zelf getallen aanpassen en zo bijsturen.

Topicstarter
R-wink schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:54:
Hi,

Je data, slechts n=2 (januari + februari), helpt natuurlijk niet echt bij een betrouwbare voorspelling of forecast. Wat je zou kunnen doen is gewoon het gemiddelde van de mutaties nemen van januari en februari. Dat gemiddelde is dan je verwachting/forecast voor maart tm december. Hoe meer maanden data verzameld, hoe betrouwbaarder je gemiddelde en voorspelling. Vergeet (later) niet je outliers te beheren. Je kan zelf getallen aanpassen en zo bijsturen.
Ja klopt maar je moet natuurlijk ergens beginnen ;)
Gemiddelde is eigenlijk... een gemiddelde, een flinke dip in Maart bijvoorbeeld zorgt dat het gemiddelde omlaag gaat maar het liefste zou ik zien dat dat in Juni diezelfde dip terugkomt middels de voorspelling. Hopelijk maakt mijn verhaal een beetje sense... 8)7

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:50
Anoniem: 1179574 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Ja klopt maar je moet natuurlijk ergens beginnen ;)
Gemiddelde is eigenlijk... een gemiddelde, een flinke dip in Maart bijvoorbeeld zorgt dat het gemiddelde omlaag gaat maar het liefste zou ik zien dat dat in Juni diezelfde dip terugkomt middels de voorspelling. Hopelijk maakt mijn verhaal een beetje sense... 8)7
Maart is sowieso nog onbekend dus logischerwijs gemiddelde waardes als voorspelling.
Is er een dip dan kan je niet stellen dat in juni er ook een dip is. Dat kan je wel voorspellen als je meer data over langere tijd hebt. paar maanden tot een jaar. Is er dan elke 3 maanden een historische dip dan kan je het doortrekken.

Maar als tip.
januari t/m maart kopiëren naar april t/m juni
januari t/m juni slecteren en doortrekken t/m december

Om je een simpel voorbeeld te geven
januari 4 broden verkocht
februari 6 broden verkocht.
maart is dan (4+6)/2 = 5 als voorspelling. maar nu verkoop je 3.
april wordt dan (4+6+3)/3 als voorspelling.

Maar in april verkoop je opeens 7 broden. Wat is de oorzaak? terugkerend patroon. Tip historische data over meerdere jaren. Verkoop je in maart over meerdere jaren standaard minder wegens vakantie dan kan je een trendlijn maken over het jaar heen en die gebruiken voor voorspelling. Maar met een schone lei zoals nu kan je alleen van gemiddelden uitgaan en pas kijken naar trends als je meer data hebt.

[Voor 25% gewijzigd door D-dark op 02-03-2022 11:58]

Topicstarter
Thnx! Hier kan ik wat mee.
Doel was eigenlijk om mijn forecast inzichtelijk te krijgen van mijn cashflow, rekening houdende met o.a. jaarlijks terugkerende rekeningen zoals de ANWB bijvoorbeeld.

• D-dark
Anoniem: 1179574 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:16:
Thnx! Hier kan ik wat mee.
Doel was eigenlijk om mijn forecast inzichtelijk te krijgen van mijn cashflow, rekening houdende met o.a. jaarlijks terugkerende rekeningen zoals de ANWB bijvoorbeeld.
Jaarlijkse betalingen bedrag van afgelopen jaar pakken en delen door 12. Dan heb je het maandbedrag te pakken. Die kan je in een logische reeks zonder problemen doortrekken.
bv 7 euro in de maand. januari 7, februari 14, maart 21. Selecteer je die 3 cellen dan vult excel de rest automatisch in.
maandbetallingen idem. januari 7, februari 7 , maart 7. wordt na doortrekken overal 7.

Topicstarter
D-dark schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Jaarlijkse betalingen bedrag van afgelopen jaar pakken en delen door 12. Dan heb je het maandbedrag te pakken. Die kan je in een logische reeks zonder problemen doortrekken.
bv 7 euro in de maand. januari 7, februari 14, maart 21. Selecteer je die 3 cellen dan vult excel de rest automatisch in.
maandbetallingen idem. januari 7, februari 7 , maart 7. wordt na doortrekken overal 7.
Ja maar da's eigenlijk precies wat ik niet wil :)
Ik wil juist het in de maand te zien is.

• D-dark
Anoniem: 1179574 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:08:
[...]

Ja maar da's eigenlijk precies wat ik niet wil :)
Ik wil juist het in de maand te zien is.
Ook geen probleem
Dit geintje haal je uit in je jaar werkblad.
Alle maanden horizontaal en je vaste lasten verticaal.
Dan reken je het voor een heel jaar uit.

Draaitabel maken en klikken op de diverse maanden.
Tabbladen een naampje geven en je bent klaar.
Je hebt je banksaldo en je weet wat er gereserveerd moet worden. Verschil is dan wat je vrij kunt uitgeven

Topicstarter
D-dark schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:17:
[...]

Ook geen probleem
Dit geintje haal je uit in je jaar werkblad.
Alle maanden horizontaal en je vaste lasten verticaal.
Dan reken je het voor een heel jaar uit.

Draaitabel maken en klikken op de diverse maanden.
Tabbladen een naampje geven en je bent klaar.
Je hebt je banksaldo en je weet wat er gereserveerd moet worden. Verschil is dan wat je vrij kunt uitgeven
Dat ga ik eens proberen! Dank je wel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee