Steeds harder ratelende cv-leidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:12
Hoi allemaal,

De cv-leidingen in huis ratelen steeds harder. Waar hij aan het begin van de winter af en toe een vriendelijke *kloenk* of tik gaf, is het inmiddels een machinegeweer achtig geluid geworden (als de pomp aanslaat, dat is heel duidelijk te horen)

De installatie heeft een microbel-ontluchter, verliest elk jaar wel wat druk, en moet eigenlijk jaarlijks bijgevuld worden. Ik heb al meermaals de radiators ontlucht, maar dat lijkt geen effect te hebben.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:41
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:01:
[...]verliest elk jaar wel wat druk, en moet eigenlijk jaarlijks bijgevuld worden. [...]
Dit klinkt alsof je eigenlijk nooit kijkt naar de druk in je leidingen, en/of daar wat mee doet. Een CV installatie waar te lage waterdruk in zit (uit/koud op ongeveer 1.5 tot 2.0 bar) kan ook herrie maken.

Bij mij verloor de installatie ook langzaam druk. Dat kwam door een defect expansievat. Je zou eens kunnen kijken of die van jou nog goed is, en evt laten vervangen. Kost de wereld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49

BCC

Zit er niet toevallig een radiator achterstevoren? Of alle radiatoren dicht? Ratelen gebeurde bij mij vroeger als de CV pomp z'n druk niet kwijt kan. Expansievat stuk is ook een reden dat de druk nergens heen kan.

[ Voor 61% gewijzigd door BCC op 02-03-2022 08:27 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
T_knoop schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:25:
Dit klinkt alsof je eigenlijk nooit kijkt naar de druk in je leidingen, en/of daar wat mee doet. Een CV installatie waar te lage waterdruk in zit (uit/koud op ongeveer 1.5 tot 2.0 bar) kan ook herrie maken.
Mij is altijd verteld de druk niet boven de 2.0 bar te laten komen. Bij 1,6 bar vul ik bij. Als ik je goed begrijp kan ik beter hoger gaan?
T_knoop schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:25:
Bij mij verloor de installatie ook langzaam druk. Dat kwam door een defect expansievat. Je zou eens kunnen kijken of die van jou nog goed is, en evt laten vervangen. Kost de wereld niet.
Twee jaar geleden voor het laatst laten controleren, maar ik zal het weer vragen aan de CV-monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49

BCC

Expansievat controlleren kan eenvoudig door er op te kloppen. Hol => OK, Vol => Stuk

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
BCC schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:28:
Expansievat controlleren kan eenvoudig door er op te kloppen. Hol => OK, Vol => Stuk

[ Voor 18% gewijzigd door com2,1ghz op 02-03-2022 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:32
Ratelen kan ook een thermostaatknop zijn die verkeerdom werkt: aanvoer/retour bij een radiator verwisseld.
Loop eens een rondje door het huis als de radiatoren nog koel zijn en je de verwarming net hebt ingeschakeld/hoger hebt gezet. De bovenkant moet als eerst warm worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:01:
De cv-leidingen in huis ratelen steeds harder.
Wat bedoel je met ratelen? Het geluid wat zo'n ding maakt?

Wikipedia: Ratel (muziekinstrument)

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:07

AlphaRomeo

FP PowerMod
ThinkPad schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:34:
Ratelen kan ook een thermostaatknop zijn die verkeerdom werkt: aanvoer/retour bij een radiator verwisseld.
Dit inderdaad, dat geeft echt een machinegeweer geluid. Soms duurt het maar kort, soms stopt het na een tijdje als een bepaalde temperatuur bereikt is maar het kan ook best lang aanhouden. Ik kan me ook voorstellen dat een defecte thermostaatkraan dit gedrag gaat vertonen op basis van vervuiling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:30
vuil in je instalatie = magneet filter plaatsen.
en wat leidingen doorspoelen pomp vervangen als deze oud is. etc.
maar dit zijn suggesties. niet 100% de oplossing of kwaal.

en expansie vat keuren is hem eraf draaien en kijken of er water inzit.
dat kloppen slaat echt nergens op. meeste klinken goed maar zijn toch op.

verder eens met hierboven een verkeerde aangesloten radiator of cv ketel
geeft flink kabaal.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 02-03-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat er een thermostaatkraan staat te klapperen.
Dan zit er ergens een aanvoer / retour verkeerd om.

En wat @miciel zegt een expansievat kan je alleen goed controleren door te meten. Kloppen kan een indicatie geven maar zegt niks.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ThinkPad schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:34:
Loop eens een rondje door het huis als de radiatoren nog koel zijn en je de verwarming net hebt ingeschakeld/hoger hebt gezet. De bovenkant moet als eerst warm worden.
Vziw. geen thermostaatkranen in huis, maar ik zal eens goed nalopen of de buizen goed zijn aangesloten. Het feit dat het probleem op is gaan treden (en niet vanaf het begin bestaat) spreekt een beetje tegen dat dit het probleem is.
Real schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:50:
Wat bedoel je met ratelen? Het geluid wat zo'n ding maakt?
Wikipedia: Ratel (muziekinstrument)
Precies dat.
miciel schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:11:
vuil in je instalatie = magneet filter plaatsen.
en wat leidingen doorspoelen pomp vervangen als deze oud is. etc.
maar dit zijn suggesties. niet 100% de oplossing of kwaal.
Dank. Vuil is een beetje waar ik bang voor ben, maar de pomp is inderdaad op leeftijd. Dat kloppen niet zoveel zegt wist ik al.
Pagina: 1