Advies voor vlak en vandiktebank gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik ben een IT'er maar mijn houthobby is sinds dat ik een goede garage hebt een beetje ontploft (in de goede zin). Dus ik ben wel redelijk handig maar ik mis natuurlijk nog super veel ervaring.
Mijn vader heeft wel altijd in de bouw gewerkt en die helpt mij ook zeker bij bepaalde (met name constructie)vraagstukken. Wat ik wel merk is dat hij nog van de oude stempel kan zijn, terwijl ik het vaak wat moderner probeer op te zoeken.

Anyhow, dat is de inleiding. Ik ben dus op zoek voor een vlak en vandiktebank. Ik maak graag snijplanken. Dit dus met strips van hardhout die verlijmd zijn, weer gezaagd zodat de kopse kant boven komt en dan weer verlijmd.

Met hoe ik het nu doe, is het resultaat verbasingwekkend goed maar ik wil er naar toe werken om ze ook ooit te gaan verkopen en dan wil ik dat het gewoon perfect is. Wat ik nu vaak heb is dat er toch links en rechts hele kleine stukjes verschil zit in het hout. Ik bedoel, al heb je maar 0.4mm afwijking dan ga je dat op een gegeven moment wel zien (i.e. 10x zo'n afwijking en dan ..)

Dus, als ik kan zorgen dat mijn "basis hout", vervolgens de strips en de eerste verlijming gewoon vlak en van de juiste dikte is, heb ik dat probleem opgelost. (ik zeg specifiek eerste verlijming omdat ik er van bewust ben dat de kopse kant door een vandiktebank niet zo prettig is :+ )

Wat ik dan als eerste tegenkom waar vele positief over zijn is een Dewalt vandiktebank zoals dit; https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
Alleen zit ik met de diepte van 310mm. Mijn snijplanken zijn soms iets breder. 400mm zou een betere maat zijn.

Dus dan ga ik verder kijken en dan kom ik eigenlijk alleen maar dit soort bakken tegen: https://www.vdhmachines.n...5kw-holzstar-adh41-spiral

Dat is dan naar mijn inziens weer een beetje overkill. Ten eerste heb ik geen krachtstroom in mijn garage (kan er natuurlijk altijd wel komen), maar het is ook vrij groot en relatief duur. Ik probeer dan ook deels te begrijpen waarom er wel relatief goedkope/kleine 310mm vandiktebanken zijn, maar als je ook maar iets daar van afwijkt, je direct bij het 2-3k segment terecht komt.

Uiteindelijk ga ik binnenkort even met mijn vader touren door Nederland om links en rechts bij wat winkels te kijken. Echter zou ik vooraf al wat advies/meningen waarderen. _/-\o_

p.s. hoe ik er nu zelf naar kijk is het volgende: gewoon een degelijke (dus een upgrade van die Dewalt) maar dan nog steeds 310mm op 230v lijkt mij het meest praktische. Aan de andere kant zou ik het ook niet erg vinden om direct te investeren in een hele degelijke machine.
p.s.2. het budget is er wel, maar dat het er is, betekend niet dat ik domweg het grootste moet kopen. Ik maak liever een gedegen keuze :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:39
Waarom niet een machine als de Metabo DH 330 en dan een upgrade met betere beitels zoals de Sheartaks?
https://www.sheartak.com/...330-bench-thicknesser-oem

Het hout voor de snijplanken zou ik eerst vlak schaven in de vandiktebank en daarna pas verlijmen, wanneer je een enorme plank in één keer er doorheen haalt heb je nogal wat vermogen nodig, zelfs wanneer je er maar een halve millimeter per keer af zou halen.

En vergeet de afzuiging niet, een (bouw)stofzuiger haalt dat niet vanwege het volume en de grote spanen.

Nog een leuke vergelijking:
YouTube: Die kleine Hobelkunde im Großen Dickenhobel-Test | Metabo vs Makita ...

Edit: Vlak maken is waarschijnlijk ook nog handig maar daar zijn meerdere manieren voor natuurlijk met tafelzaag, frees of een eigen hobby project. Is dat ook nog een vereiste?

[ Voor 9% gewijzigd door Jiriki op 02-03-2022 12:51 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiSocial
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-05 09:53
Kan hier heel veel over vertellen, maar de essentie gezien je doel is:
Je mag end grain snijplanken niet door een vandiktebank halen. Kan het? Ja. Gaat het meestal goed? Vast wel. Is het met een spiral head veiliger en gaat het vaker goed? Waarschijnlijk wel. Moet je het willen: Absoluut niet.

De machines zijn niet gemaakt om kops hout te snijden. Het risico dat je loopt is dat het mes 'hapt' en als er een zwakke plek in de lijm of het hout zit kan deze los breken en Joost mag weten wat er dan gebeurt als er een blok hout los rond stuitert in het draaiende messenblok.

Maar zoals altijd - maak je eigen weloverwogen keuzes. Je kan een cilinderschuurmachine gebruiken of zo'n flattening jig voor een bovenfrees met het juiste snijbit. Of het risico nemen.

Qua vandiktebanken heb je grofweg twee varianten - een verstelbare snijkop (de 'lunchbox' varianten - a.k.a. de goedkope varianten) en met verstelbare tafel (de grote machines). De eerste heeft veel meer last van snipe en dat vind ik persoonlijk gewoon strontvervelend, want of je moet het telkens compenseren met een ander stuk hout of het daarna weer vlak schuren, het hout afkorten, etc.

Zelf heb ik een grote professionele vlakbank nu en een kleine (Triton) vandiktebank. Deze wil ik verkopen voor een combinatieunit zoals jou van VDH. De reden is dat de grote machine alles doet wat je wilt en de kleine doet het 'good enough', maar idealiter wil ik 'good' en niet 'good enough' en dan hou je voor vandikte eigenlijk alleen de semi professionele machines over... met alle leverproblemen van dien momenteel.

Tot slot - ik heb de Triton vandiktebank en die doet het uitstekend, maar vriend van me heeft de Makita gekocht en daar zit wel een merkbaar verschil in kwaliteit. Your budget may vary ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
AntiSocial schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:53:
Kan hier heel veel over vertellen, maar de essentie gezien je doel is:
Je mag end grain snijplanken niet door een vandiktebank halen. Kan het? Ja. Gaat het meestal goed? Vast wel. Is het met een spiral head veiliger en gaat het vaker goed? Waarschijnlijk wel. Moet je het willen: Absoluut niet.

De machines zijn niet gemaakt om kops hout te snijden. Het risico dat je loopt is dat het mes 'hapt' en als er een zwakke plek in de lijm of het hout zit kan deze los breken en Joost mag weten wat er dan gebeurt als er een blok hout los rond stuitert in het draaiende messenblok.

Maar zoals altijd - maak je eigen weloverwogen keuzes. Je kan een cilinderschuurmachine gebruiken of zo'n flattening jig voor een bovenfrees met het juiste snijbit. Of het risico nemen.

Qua vandiktebanken heb je grofweg twee varianten - een verstelbare snijkop (de 'lunchbox' varianten - a.k.a. de goedkope varianten) en met verstelbare tafel (de grote machines). De eerste heeft veel meer last van snipe en dat vind ik persoonlijk gewoon strontvervelend, want of je moet het telkens compenseren met een ander stuk hout of het daarna weer vlak schuren, het hout afkorten, etc.

Zelf heb ik een grote professionele vlakbank nu en een kleine (Triton) vandiktebank. Deze wil ik verkopen voor een combinatieunit zoals jou van VDH. De reden is dat de grote machine alles doet wat je wilt en de kleine doet het 'good enough', maar idealiter wil ik 'good' en niet 'good enough' en dan hou je voor vandikte eigenlijk alleen de semi professionele machines over... met alle leverproblemen van dien momenteel.

Tot slot - ik heb de Triton vandiktebank en die doet het uitstekend, maar vriend van me heeft de Makita gekocht en daar zit wel een merkbaar verschil in kwaliteit. Your budget may vary ;-)
Hey dankjewel voor de info!
Voor de duidelijkheid, ik gaf aan wat ik er wel/niet doorheen wilde doen. Dus alleen de eerste verlijming. Met mijn opmerking over de kopse kant doel ik er op dat ik dat expliciet niet ga doen :) sorry voor de onduidelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Wat wil je eigenlijk? Een vlak- en vandikte bank of alleen een vandikte bank.
In je openingspost geef je een voorbeeld van beiden.

Ik heb zelf een Metabo DH330 vandikte bank. Daar ben ik wel tevreden mee. Die heeft wel wat snipe, maar dat kan je beperken door niet te veel tegelijk af te nemen en zorgvuldig invoeren en geleiden bij uitvoer. Ik heb er voor en achter een rollentafel bij staan.
En als het heel precies moet, dan neem je wat langer hout en zaag je dat na schaven op maat.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 02-03-2022 21:36 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Ik wil ze beide, maar onduidelijk nog of ik 2 machines of een 2in1 wil (hangt meer van de machines dan mijn voorkeur af)

Inmiddels ook bij Felder een offerte opgevraagd voor de Hammer A3-31 en Hammer A3-41. Grofweg 4.2k en 5.5k respectievelijk. Volgens mij zijn er wel iets goedkopere te vinden maar het gaf mij al wel een goed verwachtingspatroon :)

[ Voor 7% gewijzigd door Douweegbertje op 02-03-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiSocial
Douweegbertje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Hey dankjewel voor de info!
Voor de duidelijkheid, ik gaf aan wat ik er wel/niet doorheen wilde doen. Dus alleen de eerste verlijming. Met mijn opmerking over de kopse kant doel ik er op dat ik dat expliciet niet ga doen :) sorry voor de onduidelijkheid!
Ah sorry, dat had ik dan verkeerd gelezen of geinterpreteerd. Gezien je vraag (en hoe vaak deze nog voorkomt) heb ik denk ik automatisch ingevuld dat je wel kops wilde schaven. My bad!

Waren jouw Felder offertes met spiraalsnijblok? edit: aan de filmpjes op de productpagina te zien wel. Ik was weer te lui alvorens zelf te kijken :P

[ Voor 7% gewijzigd door AntiSocial op 02-03-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
AntiSocial schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:16:
[...]

Ah sorry, dat had ik dan verkeerd gelezen of geinterpreteerd. Gezien je vraag (en hoe vaak deze nog voorkomt) heb ik denk ik automatisch ingevuld dat je wel kops wilde schaven. My bad!

Waren jouw Felder offertes met spiraalsnijblok? edit: aan de filmpjes op de productpagina te zien wel. Ik was weer te lui alvorens zelf te kijken :P
Nee, dat is dan weer een optie helaas.. van alles wat ik heb gelezen, is dat overigens wel iets wat ik graag zou willen. Ik bedoel, laten we het dan wel in 1x goed doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiSocial
Douweegbertje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Nee, dat is dan weer een optie helaas.. van alles wat ik heb gelezen, is dat overigens wel iets wat ik graag zou willen. Ik bedoel, laten we het dan wel in 1x goed doen :+
Heb je de Record Power machine met spiraalkop al gezien?

https://baptist.nl/en/mac...ank-met-spiral-block-400v

Ik meende dat deze er ook in 230V was, maar kan het zo niet vinden. Er zijn zoals met alle machines leverproblemen, dus misschien iets tijdelijks. Qua kwaliteit is dit, mijns inziens, een goed compromis tussen de hele goedkope lunchbox vandiktes en de knetterdure Felders. JET verkoopt ze ook en het zijn in de basis allemaal dezelfde Chinese machines, maar Record Power heeft betere service qua spare parts en de naam is ook goed waardevast, verwacht ik.

[ Voor 13% gewijzigd door AntiSocial op 02-03-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 18:50

orf

Als het om verlijming van strips gaat heb je toch helemaal niet zo’n brede nodig?

Ik heb een hele oude Inca in m’n kelder staan die ik op Marktplaats heb gekocht. Die geeft mooi resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h04g8BjMJtqGljWrekyTdv4TZXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNeq2MNdOtSXWXZUyZrMGLne.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik jou was zou ik vooral ook kijken naar een cilinderschuurmachine. Bijvoorbeeld zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBdZUAGxhPrjhCLHzye3txFc4xg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KihoIvMOxQ6BSGIMB4YSXJ1U.jpg?f=user_large
https://www.vdhmachines.n...uurmachines/jet-jwds1836m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
orf schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 02:38:
Als het om verlijming van strips gaat heb je toch helemaal niet zo’n brede nodig?

Ik heb een hele oude Inca in m’n kelder staan die ik op Marktplaats heb gekocht. Die geeft mooi resultaat.
Ja, technisch gezien als je de strips goed hebt en helemaal perfect de eerste verlijming doet, dat je goed zit. Mijn ervaring is dat na het verlijmen van de strips je toch minimalistische afwijkingen hebt (echt heel minimaal) Als ik dat nou door de vandiktebank kan doen, dan scheelt dat veel werk en heb ik weer een perfecte kant om nieuwe strips van te maken (crosscut, en dan kopsekant naar boven).

Aan de andere kant, zal ik vast ook wel meer werk doen naast snijplankjes. Dus om dan gewoon een goede vlak en vandiktebank te hebben kan geen kwaad :)

Zo'n cilinderschuurmachine had ik ook wel in gedachte inderdaad. Eigenlijk zou ik alle drie de machines wel willen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Douweegbertje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Voor die prijs kan ik me haast niet voorstellen dat dit excl. Silent-Power schaafas (spiraal as) is.
Ik heb hier een offerte voor een vergelijkbare prijs en deze is inclusief. en dan praat ik over incl. btw.
Let wel, de genoemde zaken onder opties in de offerte zijn incl. en opgenomen in de totaalprijs bij Felder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
GOskMet schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Voor die prijs kan ik me haast niet voorstellen dat dit excl. Silent-Power schaafas (spiraal as) is.
Ik heb hier een offerte voor een vergelijkbare prijs en deze is inclusief. en dan praat ik over incl. btw.
Let wel, de genoemde zaken onder opties in de offerte zijn incl. en opgenomen in de totaalprijs bij Felder.
Je hebt gelijk, ik had het verkeerd gelezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Douweegbertje schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:47:
[...]

Je hebt gelijk, ik had het verkeerd gelezen!
Geen probleem, dat wordt een machine bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Om een update te geven. Ik ga nog niet beginnen aan een machine van 4k+. We gaan binnenkort ook de tuin laten doen en dan neem ik direct het toevoegen en leggen van krachtstroom naar m'n garage mee.
Voor nu heb ik gekozen voor een DeWalt 733. Deze is 310mm voor de vandikte. Vervolgens heb ik ook een güde combi genomen die ik puur en alleen voor het vlakken gebruik. Zo heb ik voor ~1100 een 310 vandikte en een vlakbank. Die dingen zijn ook nog relatief waardevast.

Nu kan ik ook wat meer ervaring op doen en alles prepareren om dan over een jaar (of twee) voor een machine te gaan die exact bij mij past voor een hele lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 15:27
Ik ben zelf ook bezig met de aanschaf van een nieuwe VVDB. Nou heb ik al het een en ander gezien, maar kwam ook deze naar voren. https://www.bernardo.at/nl/fs-310-ps-230-v.html

Heeft een spiraalas en voor een stuk betere prijs dan anderen. Uiteraard zijn daar redenen voor, maar toch zijn mensen op woodworker.de hier wel over te spreken over het algemeen. Ik ben nog mijzelf aan het overtuigen dat het de juiste keuze is.

Verder heb je naast die Power Record ook nog deze https://www.gereedschappr...-31-cm-schaafbreedte.html

@Douweegbertje inmiddels heb ik de Bernardo binnen, heeft een spiraalas die een erg mooi resultaat geeft, vooral bij hardhout. Het is een behoorlijk mooi afgewerkte machine, de handleiding is matig maar het meeste wijst zich vanzelf wel. Hij draait ook erg mooi moet ik zeggen en vlakken en van dikte gaat beide zonder problemen op 230v. Uiteindelijk was ik 2300 kwijt geloof ik inc verzending vanuit Duitsland naar Nederland.

[ Voor 44% gewijzigd door Jeru op 30-04-2022 07:45 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnnyS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-01-2024
@Jeru heb dezelfde gezien en ben wel.benieuwd naar je ervaringen. Ben wel benieuwd waar je het besteld heb.
Mag ook via persoonlijk bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeru
JohnnnyS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:35:
@Jeru heb dezelfde gezien en ben wel.benieuwd naar je ervaringen. Ben wel benieuwd waar je het besteld heb.
Mag ook via persoonlijk bericht.
Mijn ervaring is wel ok, ik had een issue met de vandikte tafel die liep iets vast. Nu niet meer omdat ik hem bijgesteld heb. Je krijgt veel machine voor je geld maar wel met limitaties. Je kan hout er niet achterlijk snel overheen drukken want je spiraalas heeft niet super veel messen. Wel is de afwerking met hard hout met name erg strak. Geen spijt van nog. Kan hem alleen niet veel gebruiken op het moment.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnnyS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-01-2024
Jeru schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:28:
[...]

Mijn ervaring is wel ok, ik had een issue met de vandikte tafel die liep iets vast. Nu niet meer omdat ik hem bijgesteld heb. Je krijgt veel machine voor je geld maar wel met limitaties. Je kan hout er niet achterlijk snel overheen drukken want je spiraalas heeft niet super veel messen. Wel is de afwerking met hard hout met name erg strak. Geen spijt van nog. Kan hem alleen niet veel gebruiken op het moment.
Dank je wel. Op de site van bernardo kan ik het bestellen. Via welke site heb jij het besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
JohnnnyS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Dank je wel. Op de site van bernardo kan ik het bestellen. Via welke site heb jij het besteld.
Ik heb hem via machinenhandel Baur ofzo geloof ik ergens in Zuid Duitsland, netjes geregeld en goedkoper. Alleen transport zou vooraf bellen maar werd heel plotseling geleverd. Maar dat kan hij niet helpen.

Pagina: 1