Wifi wachtwoord ongeldig / kan netwerk niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-03-2022
Hallo allen,

Dit is mijn eerste post op Tweakers: ik hoop dat ik voldoende heb gezocht om te weten dat dit onderwerp niet al is besproken, en dat ik de juiste informatie geef in mijn post. Help me vooral op weg als ik dingen anders of handiger kan posten.

Ik loop sinds vandaag tegen het volgende probleem aan:
Op zowel mijn iphone als mijn laptop (Windows) kan ik geen verbinding maken met de wifi op 2.4 GHz. Op 5.0GHz kan ik wel verbinding maken met mijn telefoon, maar niet met mijn laptop. Beiden netwerken zijn wel in beeld op zowel mijn telefoon als mijn laptop. Als ik probeer te verbinden met de wifi van 2.4GHz, krijg ik op mijn telefoon de melding dat het wachtwoord onjuist is (terwijl het wel juist is) en op mijn laptop krijg ik de melding dat er geen verbinding met het netwerk gemaakt kan worden. Het probleem doet zich voor sinds vandaag in de loop van de dag. Ik heb niets bewust aan de netwerkapperatuur of instellingen gedaan/veranderd vandaag. Het enige wat ik waat dat er is gebeurd, is dat de stroom voor de router (Netgear) er even af is geweest.

Wat ik al heb gedaan om het probleem op te lossen:

Router:
- Router (Netgear) herstart
- Kabels uit m'n eigen router (Netgear) en de router waarmee deze in verbinding staat (Ziggo) losgekoppeld en weer aangekoppeld
- Het vorige ww geprobeerd
- Het standaard ww geprobeerd

Op mijn telefoon:
- wifi ww vergeten en opnieuw aanmelden

Ik ben naar de configuratie van de Netgear router gegaan: het wachtwoord staat juist ingesteld. Ik heb deze opnieuw ingevoerd en toegepast, maar helaas geen verandering.

Heeft iemand tips voor nieuwe stappen in het proces om de wifi op 2,4GHz weer toegankelijk te krijgen?

Alvast hartelijk bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:47
Hebben je Ziggo router en de Netgear hetzelfde SSID en password? Het zou kunnen dat telefoon en laptop nu verbinden met de Ziggo ipv de Netgear. Zet evt. De Wifi op de Ziggo box uit en probeer dan te verbinden.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 02-03-2022 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:44

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je Wifi ingesteld? Eigenlijk alle instellingen behalve je wachtwoord...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
lier schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:12:
Hoe heb je Wifi ingesteld? Eigenlijk alle instellingen behalve je wachtwoord...
op zowel de Ziggo als de Netgear box, en op je laptop (screenshots zijn altijd behulpzaam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.
martyw schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 06:30:
Hebben je Ziggo router en de Netgear hetzelfde SSID en password? Het zou kunnen dat telefoon en laptop nu verbinden met de Ziggo ipv de Netgear. Zet evt. De Wifi op de Ziggo box uit en probeer dan te verbinden.
Nee, beide routers hebben een ander wachtwoord en de wifi's van beiden routers ook. Ik beheer zelf alleen de Netgear Router. De Ziggo router is onder beheer van een buurman. Ik heb zojuist geprobeerd om vanuit mijn laptop via LAN op de Ziggo router te komen om te instellingen te bekijken, maar via die weg kreeg ik geen verbinding. De wifi op de Ziggo router is vanuit mijn telefoon en laptop wel bereikbaar.

Verder hieronder twee screenshots: met instellingen van de wifi van 2.4 en 5.0 GHz. Zijn deze instellingen voldoende om te weten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OwjMvb6x0byn1nb7ZVL92rhWB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wc6G3XEiGMXsBouZgaYLdZEr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFY4noF2do9fx8-hbVZxXL6VyRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrwq8RnuzamXHwaT9zyQPYMI.png?f=fotoalbum_large

Welke instellingen van mijn laptop zijn nog relevant om te delen en waar vind ik deze? Het probleem doet zich zowel voor op mijn laptop als op mijn telefoon, zij het in verschillende gradaties.

Inmiddels, sind een half uur, krijg ik ook via LAN geen verbinding meer met mijn Netgear router. Heb dit nog niet weten op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Een ander mogelijk probleem kan DHCP zijn. Als je je Netgear loskoppelt van de Ziggo kun je dan nog wel connectie maken via LAN met je laptop? Krijg je een IP adres? Werkt wifi dan wel (weliswaar zonder internet)? Maak eventueel een screenshot van de DHCP settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Windows kan soms in de knoop raken als instellingen van een netwerk veranderd zijn. Het kan helpen om dit netwerk op te zoeken in de lijst van bekende draadloze netwerken, het daar te verwijderen en dan opnieuw te verbinden.

Mbt IP - dat lijkt me niet oorzaak van wachtwoordfouten mbt WiFi, en bij DHCP issues zouden andere apparaten ook problemen krijgen. Dat het bedraad ook niet goed gaat doet vermoeden dat deze Windows installatie een grondig verziekte networking stack heeft. Allicht dat de tips hier helpen:
https://sockettools.com/k...-the-windows-tcpip-stack/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
Een correctie op m'n eerdere berichten. De Ziggo router is geen Ziggo maar Asus. Die vanaf hier zal ik deze Asus router noemen.

Ik ben inmiddels ook terecht gekomen op de settings van deze Asus router (eerder Ziggo) router. Hieronder een screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNhOh8JghWHz4yI2t6jso8zzhB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EC9FYR77g0xTes0k1xmDFAOr.png?f=user_large
martyw schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:29:
Een ander mogelijk probleem kan DHCP zijn. Als je je Netgear loskoppelt van de Ziggo kun je dan nog wel connectie maken via LAN met je laptop? Krijg je een IP adres? Werkt wifi dan wel (weliswaar zonder internet)? Maak eventueel een screenshot van de DHCP settings.
Inmiddels heb ik wel weer LAN verbinding tussen mijn laptop en de Netgear router, met zowel toegang tot de router als het internet. Kan ik dan constateren dat er toch geen DHCP probleem is? Of is het handig om daar wel e.e.a. over te delen. Dan ben ik benieuwd naar welke DHCP settings ik kan kijken en wat relevant is om te delen (van de router, neem ik aan?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
toena schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:51:
Als ik probeer te verbinden met de wifi van 2.4GHz, krijg ik op mijn telefoon de melding dat het wachtwoord onjuist is (terwijl het wel juist is) en op mijn laptop krijg ik de melding dat er geen verbinding met het netwerk gemaakt kan worden.
Als zowel je telefoon als je laptop niet verbinden, dan lijkt het in je router/access point te zitten.
toena schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:51:
Het enige wat ik waat dat er is gebeurd, is dat de stroom voor de router (Netgear) er even af is geweest.
Als je een goede backup hebt gemaakt kun je overwegen om je router/access point volledig te resetten en opnieuw in te stellen zoals het nu staat, als je je daar gemakkelijk bij voelt. Heb je geen flauw idee hoe je e.e.a. opnieuw moet instellen na een volledige reset, dan zou ik daar nog even mee wachten.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
dion_b schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:11:
Windows kan soms in de knoop raken als instellingen van een netwerk veranderd zijn. Het kan helpen om dit netwerk op te zoeken in de lijst van bekende draadloze netwerken, het daar te verwijderen en dan opnieuw te verbinden.

Mbt IP - dat lijkt me niet oorzaak van wachtwoordfouten mbt WiFi, en bij DHCP issues zouden andere apparaten ook problemen krijgen. Dat het bedraad ook niet goed gaat doet vermoeden dat deze Windows installatie een grondig verziekte networking stack heeft. Allicht dat de tips hier helpen:
https://sockettools.com/k...-the-windows-tcpip-stack/
Ik heb inderdaad de netwerken "niet onthouden". Is dat voldoende? In het netwerkcentrum zelf zie ik namelijk de draadloze netwerken van de Netgear router niet in beeld.

Het zou inderdaad kunnen dat er een probleem binnen mijn Windows is, hoewel dat nog niet zou verklaren waarom ik op mijn iPhone ook geen contact kan maken met het draadloze netwerk 2.4GHz van de Netgear router.

Wat ik lees in het artikel wat je deelde: klopt het dat er verder geen (vervelende) consequenties zijn bij het cmd "netsh interface ip reset" als ik geen statische IP's heb? Ik overzie dat namelijk niet, en het zou lastig zijn als ik daardoor tegen nieuwe problemen aanloop, zonder vooraf te weten hoe ik ze oplos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
Real schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Als zowel je telefoon als je laptop niet verbinden, dan lijkt het in je router/access point te zitten.

[...]

Als je een goede backup hebt gemaakt kun je overwegen om je router/access point volledig te resetten en opnieuw in te stellen zoals het nu staat, als je je daar gemakkelijk bij voelt. Heb je geen flauw idee hoe je e.e.a. opnieuw moet instellen na een volledige reset, dan zou ik daar nog even mee wachten.
Ik vermoed inderdaad dat er in elk geval iets aan probleem in de router zit. Wel vreemd of opvallend is het dat mijn iphone wel met de 5.0GHz wifi kan verbinden, en niet met de 2.4GHz, terwijl mijn laptop met beiden geen verbinding kan maken. Dus wellicht iets in de router én de laptop? Misschien ook niet.

Dank voor de tip om de router te resetten. Op het moment heb ik niet een beeld hoe ik de router het beste opnieuw kan inrichten, dus laat ik dat vooralsnog even als een optie "op de plank liggen". Wel een fijn idee om de komende tijd hier wat meer in te duiken: ik merk nu dat dat wat meer speling aan mogelijkheden kan geven als dit soort problemen zich aandoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
toena schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:51:
Een correctie op m'n eerdere berichten. De Ziggo router is geen Ziggo maar Asus. Die vanaf hier zal ik deze Asus router noemen.

Ik ben inmiddels ook terecht gekomen op de settings van deze Asus router (eerder Ziggo) router. Hieronder een screenshot.

[Afbeelding]

[...]

Inmiddels heb ik wel weer LAN verbinding tussen mijn laptop en de Netgear router, met zowel toegang tot de router als het internet. Kan ik dan constateren dat er toch geen DHCP probleem is? Of is het handig om daar wel e.e.a. over te delen. Dan ben ik benieuwd naar welke DHCP settings ik kan kijken en wat relevant is om te delen (van de router, neem ik aan?).
Het is handig alles uit te sluiten. Dus als ik het goed begrijp heb je bij de buurman een internet router staan, waar een draad vandaan loopt naar jouw Netgear. Aan het WAN adres van de buurman te zien is deze ook niet rechtsreeks op het internet aangesloten, maar zit er nog ergens anders een modem/router (van Ziggo?)

De vraag is dan hoe jouw Netgear ingesteld staat, maakt deze een nieuw netwerk, met je eigen range IP adressen? Of is het een accesspoint op het netwerk ban je buurman? Om daar achter te komen deel zoveel mogelijk schermen van je Netgear (zowel onder Basis als onder Geavanceerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
toena schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:05:
[...]
Dus wellicht iets in de router én de laptop? Misschien ook niet.
Wat er gebeurt zou kunnen zijn (maar dit is pure speculatie), is dat de router iets aan het wegschrijven was in een geheugen toen de stroom uitviel en daardoor nu vreemd gedrag vertoont. Als dat zo is, dan zal je vermoedelijk volledig moeten resetten, want gewoon aan/uit heb je al geprobeerd.

Maar je wilt niet weten hoe vaak ik wel niet dit soort apparaten heb gereset, om later te ontdekken dat er toch iets heel anders aan de hand was. Als je het namelijk niet erg complex vindt om alles opnieuw in te stellen, dan is het vooral een saai klusje waarmee je soms ineens het probleem hebt verholpen. Vind je het wel complex, dan kan het worst case tijdenlang geen WiFi of internet betekenen om er daarna achter te komen dat het probleem toch nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
martyw schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:06:
[...]

Het is handig alles uit te sluiten. Dus als ik het goed begrijp heb je bij de buurman een internet router staan, waar een draad vandaan loopt naar jouw Netgear. Aan het WAN adres van de buurman te zien is deze ook niet rechtsreeks op het internet aangesloten, maar zit er nog ergens anders een modem/router (van Ziggo?)

De vraag is dan hoe jouw Netgear ingesteld staat, maakt deze een nieuw netwerk, met je eigen range IP adressen? Of is het een accesspoint op het netwerk ban je buurman? Om daar achter te komen deel zoveel mogelijk schermen van je Netgear (zowel onder Basis als onder Geavanceerd)
Het klopt inderdaad dat er een router is van mijn buurman, en dat mijn router daarin bedraad gekoppeld is. Uit nieuwsgierigheid/leergierigheid: hoe beoordeel je of een WAN adres direct het internet opgaat, of nog ergens anders naartoe leidt?

Wat betreft de functie van router of access point: ik heb rondgekeken en op onderstaande screenshot lijkt me het antwoord al staan, namelijk dat het geen access point is. Maar wellicht is dat te snel conconcludeerd. Is dit voldoende, of zijn er nog andere aanwijzingen nodig? Laat het me vooral weten, dan ga ik verder speuren. En mocht er meer info nodig zijn: waar moet ik op letten, wat betreft relevante informatie? Dan kan ik gericht screenshots maken.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GISD6ONOB5-JmTJDAOsJwbToEQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U2FUpBg70anZzFivcyMYgrm0.png?f=user_large

Overigens kan ik ook vanuit mijn laptop, via mijn Netgear Router, inloggen op de Asus (eerder dus Ziggo) router van mijn buurman. Waarmee de apparaten dus wel in hetzelfde netwerk lijken te zitten, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

probeer in cmd is het volgende te typen:

netsh wlan show profile WIFI-name key=clear

en anders de router een factory reset geven en alles opnieuw instellen. Dat is vaak minder werk dan uitvinden waar het probleem zit.

[ Voor 47% gewijzigd door -36- op 02-03-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
Real schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:17:
[...]

Wat er gebeurt zou kunnen zijn (maar dit is pure speculatie), is dat de router iets aan het wegschrijven was in een geheugen toen de stroom uitviel en daardoor nu vreemd gedrag vertoont. Als dat zo is, dan zal je vermoedelijk volledig moeten resetten, want gewoon aan/uit heb je al geprobeerd.

Maar je wilt niet weten hoe vaak ik wel niet dit soort apparaten heb gereset, om later te ontdekken dat er toch iets heel anders aan de hand was. Als je het namelijk niet erg complex vindt om alles opnieuw in te stellen, dan is het vooral een saai klusje waarmee je soms ineens het probleem hebt verholpen. Vind je het wel complex, dan kan het worst case tijdenlang geen WiFi of internet betekenen om er daarna achter te komen dat het probleem toch nog bestaat.
Ah, interessante speculatie. Ik kan het wel rijmen met de omstandigheden, namelijk dat het een hele poos goed/goed genoeg werkt, en er dan opeens kuren en problemen ontstaan. Ik zie opzich het herinrichten wel voor me, maar omdat ik er zelf niet ervaren in ben, wil ik het resetten wel pas doen met iemand anders erbij aanwezig. Ik ga kijken of ik dat kan organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
-36- schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:47:
probeer in cmd is het volgende te typen:

netsh wlan show profile WIFI-name key=clear

en anders de router een hard factory reset geven en alles opnieuw instellen
Bedankt voor je suggestie van het netsh commando. Kan je me vertellen wat je daarmee beoogt en wat het precies doet?

[ Voor 3% gewijzigd door toena op 02-03-2022 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

daarmee verwijder je het wifi profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
-36- schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:50:
daarmee verwijder je het wifi profiel
Helder, dank je. Ik heb gekeken of ik deze kon uitvoeren, maar de twee wifi-namen waarmee ik problemen heb, staan al niet meer in de lijst. Dus waarschijnlijk is het verwijderen ervan in een eerder stadium van het proces al geslaagd.

Hoe dan ook een nuttige command om nu te kennen, en interessant om te zien welke wifi's ik in de loop der tijd heb verzameld :) ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
Overigens heb ik vanavond ook geprobeerd of het nog uit zou maken als ik het wifi wachtwoord zou wijzigen, maar dat maakte geen verschil. Ik heb dit alleen nog bij de wifi van 2.4GHz geprobeerd.

En zojuist deed ik weer even een poging om verbinding te maken... verrassend genoeg kan ik plosteling nu met mijn laptop wel met het 5.0GHz draadloze netwerk verbinding maken. De 2.4GHz werkt niet bij beide apparaten, dus dat is gelijk gebleven.

Eens kijken hoe het zich morgen houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
toena schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:43:
[...]

Het klopt inderdaad dat er een router is van mijn buurman, en dat mijn router daarin bedraad gekoppeld is. Uit nieuwsgierigheid/leergierigheid: hoe beoordeel je of een WAN adres direct het internet opgaat, of nog ergens anders naartoe leidt?

Wat betreft de functie van router of access point: ik heb rondgekeken en op onderstaande screenshot lijkt me het antwoord al staan, namelijk dat het geen access point is. Maar wellicht is dat te snel conconcludeerd. Is dit voldoende, of zijn er nog andere aanwijzingen nodig? Laat het me vooral weten, dan ga ik verder speuren. En mocht er meer info nodig zijn: waar moet ik op letten, wat betreft relevante informatie? Dan kan ik gericht screenshots maken.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

Overigens kan ik ook vanuit mijn laptop, via mijn Netgear Router, inloggen op de Asus (eerder dus Ziggo) router van mijn buurman. Waarmee de apparaten dus wel in hetzelfde netwerk lijken te zitten, of zie ik dat verkeerd?
Bij de Asus router van buurman staat als WAN ip adres 192.168.42.19. Adressen in de 192.168.xxx.xxx range zijn voor lokale netwerken. Je buurman krijgt dat adres van een andere router, een router is een apparaat wat de communicatie tussen twee netwerken verzorgt. Ik ben benieuwd welk WAN adres jouw router heeft, en welke DHCP range er is. Het derde getal in ip adressen bepaalt het subnet, als je daat twee keer hetzelfde hebt en ook zowel op de ASUS als de Netgear DHCP aan hebt staan kun je dubbele ip adressen krijgen (bv. voor je laptop en je telefoon) en dan raakt je netwerk in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toena
martyw schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:27:
[...]

Bij de Asus router van buurman staat als WAN ip adres 192.168.42.19. Adressen in de 192.168.xxx.xxx range zijn voor lokale netwerken. Je buurman krijgt dat adres van een andere router, een router is een apparaat wat de communicatie tussen twee netwerken verzorgt. Ik ben benieuwd welk WAN adres jouw router heeft, en welke DHCP range er is. Het derde getal in ip adressen bepaalt het subnet, als je daat twee keer hetzelfde hebt en ook zowel op de ASUS als de Netgear DHCP aan hebt staan kun je dubbele ip adressen krijgen (bv. voor je laptop en je telefoon) en dan raakt je netwerk in de war.
Dank je voor je uitleg :).

Ik ben benieuwd: je hebt dus een LAN en een WAN IP-adres van je router. Ik benader mijn router via 10.0.0.1. Moet ik dit zien als het LAN IP-adres? Aangezien dit geloof ik ook een lokale IP-adressering is, en omdat ik het vanaf mijn laptop benader. Zit ik goed met mijn gedachten, of zit ik er naast?

Als ik arp -a in cmd draai, dan krijg ik het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpNQ57IX3RSO-RbWRyNrQzo6MeU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j9TxbY5vNATcPScBwRx5z9ux.png?f=user_large

Hieronder twee print screens van de instellingen die wellicht kunnen helpen. Het is zoeken voor me, want in de GUI van de router zie ik nergens specifiek staan "dit is het WAN adres", of iets dergelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT98efkRacZDNlaDcogPkZbc5hQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpUWjNMoK4SLEZCTOb0WuGHh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP2jgsO-v7r_8YlAlWPGcyWzMBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/69MitCcHG0BPG7MFz6sD6xT3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat dit nog niet alle informatie geeft wat betreft WAN en DHCP. Wat ontbreekt er nog en heb je een idee waar ik dit precies zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
toena schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:53:
[...]
Ik heb het idee dat dit nog niet alle informatie geeft wat betreft WAN en DHCP. Wat ontbreekt er nog en heb je een idee waar ik dit precies zou kunnen vinden?
IP adressen hebben er volgens mij weinig mee te maken. Het lijkt mij in ieder geval onwaarschijnlijk dat je router specifiek voor 5GHz WiFi een andere DHCP pool hanteert dan voor 2.4 GHz en zelfs dan zou het niet moeten uitmaken.

Conclusie uit je screenshot (waar je verder volgens mij weinig mee kunt):
- je router is verbonden met een klasse C netwerk (192.168.0.0) want krijgt adres 192.168.1.67 (rechtsboven)
- je router deel aan jouw kant adressen uit in een klasse A netwerk (10.0.0.0) want dat volgt uit je arp tabel

Wikipedia: RFC 1918

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
[...]

Dank je voor je uitleg :).

Ik ben benieuwd: je hebt dus een LAN en een WAN IP-adres van je router. Ik benader mijn router via 10.0.0.1. Moet ik dit zien als het LAN IP-adres? Aangezien dit geloof ik ook een lokale IP-adressering is, en omdat ik het vanaf mijn laptop benader. Zit ik goed met mijn gedachten, of zit ik er naast?

Als ik arp -a in cmd draai, dan krijg ik het volgende resultaat:

[Afbeelding]

Hieronder twee print screens van de instellingen die wellicht kunnen helpen. Het is zoeken voor me, want in de GUI van de router zie ik nergens specifiek staan "dit is het WAN adres", of iets dergelijks.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eens met @Real , ik denk niet dat er een probleem is met hoe jullie DHCP hebben draaien. Heb je nu nog steeds wifi issues?

Vermoedelijk hebben jullie een modem/router/switch (van Ziggo?) die adressen uitdeelt 192.168.42.xxx range, daar is de Asus router op aangesloten. De Asus deelt adressen uit in de 192.168.1.xxx range, zie de info rechtsboven in je eerste screenshot bij internetpoort, en je netgear deelt adressen uit in de 10.0.0.xxx range (zijn eigen adres is 10.0.0.1, je laptop 10.0.0.4, en de 10.0.0.5 is waarschijnlijk je telefoon. De andere adressen doen er voor deze discussie niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het WAN-adres van je router is 192.168.1.67

Kennelijk speelt je modem ook voor router. Je modem krijgt een WAN IP-adres, die kun je in de instellingen van je modem vinden (mocht je daar op in kunnen loggen). Het modem geeft IP-adressen uit in de reeks 192.168.1.xxx. De ASUS router krijgt een adres in deze reeks en deelt opnieuw IP-adressen uit in de reeks 10.0.0.xxx, waarbij de router zelf IP-adres 10.0.0.1 aanneemt.

Om het even te schetsen: vanaf je laptop gaat het internetverkeer zo:
10.0.0.5 -> 10.0.0.1 / 192.168.1.67 -> 192.168.1.1 / WAN

Op deze manier je netwerk opzetten is vragen om problemen, zeker wanneer er meerdere apparaten als DHCP server dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@toena Dit draadje heb ik bekeken voordat je beschreef dat je de internet verbinding van de buurman gebruikt. Je moet zelf even beoordelen of dat verstandig is, maar het is waarschijnlijk wel van invloed op je problemen. Ik raad je aan om het volgende te regelen/doen/vragen aan de buurman.

eerst wat ik begrijp dat er aan apparatuur voorhanden is, en wat ik beredeneer wat er nog meer is maar niet genoemd (voor zover relevant)

Jij hebt een eigen router van netgear. in de rest van mijn verhaal noem ik die NETGEAR
Je buurman heeft een router van asus (in de rest van mijn verhaal ASUS)
Omdat het wanadres van de asus router een 192.168.x.y adres heeft, heeft de buurman ZEER waarschijnlijk ook een modem met router functionaliteit van de internet provider., in de rest van mijn verhaal MODEM
op dat MODEM kunnen verschillende apparaten worden aangesloten.

1: zoals ik het nu begrijp hangt jouw NETGEAR in het netwerk van de ASUS
2: jij hebt aanlog informatie op de ASUS
3: je hebt daardoor wifi gegevens van de ASUS

deze 3 zaken zou je niet moeten willen (en de buurman ook niet)

tips:
4: vergeet de wifi informatie van de ASUS, en maak er geen gebruik meer van
5: ik raad je aan om aan de buurman te vragen om de kabel naar jouw NETGEAR in te prikken in een van de lan poorten van het MODEM.
6: die kabel moet dan aan jouw kant in de wan poort van de NETGEAR
7: stel jouw NETGEAR in als normale router (reset hem desnoods)
hierdoor zijn de netwerken aan de gebruikers kant van de ASUS en de NETGEAR router helemaal gescheiden en kunnen ze elkaar niet verstoren
8: jij kunt niet naar de lan spullen van de buurman en hij kan niet naar jouw lan spullen
9: stel je eigen draadloze apparaten in op je eigen draadloze netwerk, gebruik een andere netwerk naam dan die bij de buurman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toena
Allereerst (weer) bedankt voor al jullie reacties en meedenken.

Ik heb bij de buurman nagevraagd of hij inderdaad een router heeft ingericht die naar een modem verbonden is en wat de locatie van de modem is, met als doel om mijn router daar eventueel op aan te sluiten. Ik wacht nog op reactie daarop. Zodra ik meer weet, laat ik hierover me van horen.

Ter verduidelijking: alle netwerken van de routers hebben andere namen en wachtwoorden. Maar wellicht dat dit niet uitmaakt door de gegeven suggesties.

@W1ck1e @sypie Wat maakt dat de constructie zoals deze nu is, een situatie is die je niet zou moeten willen? Hoe komt het dat dit problemen kan opleveren, of wellicht nu ook oplevert?

@Real Ik wil ook inderdaag ook graag het resetten van de router proberen en zien of daarmee het probleem verdwijnt.

Zowel het resetten van mijn NETGEAR als het anders inrichtingen van het netwerk, waardoor mijn NETGEAR direct op de MODEM wordt aangesloten, zie ik als goede opties om uit te proberen. Beiden handelingen vragen voor mij tijd en hulp van anderen. Zodra ik hiermee wezenlijke stappen heb kunnen zetten, laat ik jullie graag weten hoe het proces verder verloopt.

Nogmaals dank, tot zover. Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 6% gewijzigd door toena op 06-03-2022 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
toena schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:35:
Ik wil ook inderdaag ook graag het resetten van de router proberen en zien of daarmee het probleem verdwijnt.
Vermoedelijk zit er ergens een backup optie. Maak dus eerst een backup van de instellingen en vergeet ook niet de handleiding te downloaden. Na een reset kun je de backup als het goed is weer uploaden. Wellicht vraagt de router er zelf om na de reset en opstarten.

Ook handig: zorg vooraf dat je met je telefoon kunt internetten. Dan heb je tenminste een apparaat om dingen op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
toena schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:35:
Allereerst (weer) bedankt voor al jullie reacties en meedenken....

@W1ck1e @sypie Wat maakt dat de constructie zoals deze nu is, een situatie is die je niet zou moeten willen? Hoe komt het dat dit problemen kan opleveren, of wellicht nu ook oplevert?

@Real Ik wil ook inderdaag ook graag het resetten van de router proberen en zien of daarmee het probleem verdwijnt.

Zowel het resetten van mijn NETGEAR als het anders inrichtingen van het netwerk, waardoor mijn NETGEAR direct op de MODEM wordt aangesloten, zie ik als goede opties om uit te proberen. Beiden handelingen vragen voor mij tijd en hulp van anderen. Zodra ik hiermee wezenlijke stappen heb kunnen zetten, laat ik jullie graag weten hoe het proces verder verloopt.

Nogmaals dank, tot zover. Ik houd jullie op de hoogte.
Ik heb in mijn bericht een aantal nummertjes geplaatst bij de opmerkingen:

@ 1 : In theorie kan jij de apparatuur in het netwerk van benaderen, Dat is niet nodig, en dat zal je buurman niet fijn vinden.
@ 2 : Je kan de ASUS beheren, ook niet nodig en niet fijn
@ 3 : Je kan dan wifi-bandbreedte van de buurman gebruiken, niet nodig en niet fijn

@ 6 & 7 : Als die kabel in een lan poort zit van jouw netgear, dan is jouw netgear een uitbreiding van het netwerk van de buurman. Op dat moment heb je last van of ben je afhankelijk van de ASUS. Liefst is er maar 1 dhcp server binnen 1 netwerk, dus die moet dan draaien op de ASUS of de NETGEAR. En dan moet je ook nog van alles instellen. Als je de NETGEAR aansluit met zijn WAN poort heb je daar allemaal geen last van. Jij draait dan een eigen dhcp server en je hebt geen last van de dhcp server op de ASUS van de buurman. Bij de gemiddelde router is de router functie de default waarde na een reset. De WAN poort is vaak de 5de poort, en waarschijnlijk een andere kleur dan de andere (waarschijnlijk) 4.

@ 8 & 9 : niet nodig en niet fijn

Ik ga er wel vanuit dat je een apparaat hebt om bedraad aan te sluiten op je eigen NETGEAR. Dan heb je geen last van de wifi netwerk namen en "wachtwoorden" (ik noem dat liever "sleutels"), van het wifi deel. Terwijl je bedraad op de NETGEAR zit kan je de wifi instellingen aanpassen (wel doen, want default is bekend en dan kan je last lkrijgen van inbrekers)

In principe is het resetten van jouw NETGEAR niet moeilijk, als je de handleiding van de NETGEAR volgt. Samen met de hulp die je hebt moet dat zeker kunnen lukken.

Als de kabel tussen jouw NETGEAR en jouw buurman niet in het MODEM geprikt kan worden maar in de ASUS moet blijven, dan is dat geen ramp. Jij kunt dan wel nog steeds naar de spullen van de buurman, maar vice versa niet. de rest van het verhaal (eigen dhcp server, enzo) blijft wel overeind staan. Het omprikken aan de kant van de buurman kan ook later nog. Dus je kunt aan de slag met het opnieuw instellen van jouw NETGEAR. Op het moment dat de buurman de kabel omprikt van MODEM naar ASUS moet je misschien wel even jouw NETGEAR opnieuw starten (omdat deze dan een nieuw adres moet krijgen aan zijn WAN kant)

SUCCES !!

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 06-03-2022 10:01 . Reden: opmaak, taalfouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-06 14:20
Allereerst: als 5GHz wel werkt en 2.4GHz aangeeft dat het wachtwoord niet klopt, dan heeft dit zeer waarschijnlijk vrij weinig van doen met IP-adressen. Als je authenticatie mislukt, komt er überhaupt geen DHCP-request of netwerktoegang.

Verder zie ik nog een uitleg voorbij komen over subnetting, maar het is natuurlijk belangrijk om het subnetmask te weten. Anders kun je niet zomaar zeggen dat het 3e octet aangeeft wel subnet je hebt.

Ik zou je router niet zomaar in AP modus zetten, want dan zit je in hetzelfde subnet als je buurman en kun je elkaars apparaten zien (je kunt bij elkaar printen, smart tv bedienen en smart speakers etc).

In principe kan jij al bij het netwerk van je buurman, maar je firewall houdt omgekeerde toegang tegen. Rechtstreeks aansluiten op het ziggo modem zou ook dit verhelpen, maar dat is dus meer iets voor je buurman qua security en voor jou gewoon fijn dat je niet afhankelijk bent van de router van de buurman.

Met betrekking tot de WiFi:
Heb je al eens een ander SSID ingesteld? Dan heb je het probleem ook niet met opgeslagen wachtwoorden voor WiFi. Sowieso is het gebruik van NETGEAR-2.4GHz niet zo handig. Ziet eruit als standaard en als een buurman ook datzelfde apparaat heeft en SSID, maar een ander wachtwoord dan krijg je dus problemen met authenticatie. Je kunt trouwens ook prima dezelfde SSID voor 2.4 en 5 gebruiken, alleen kun je dan niet 5GHz forceren. (Op UniFi heb ik altijd 2 SSID’s, 1 op beide frequenties en de ander 5GHz only, maar die mogelijkheid bieden veel consumer devices niet)

Als je alles opnieuw in gaat stellen, maak even een backup van de huidige config. Dan kun je altijd terug naar de huidige situatie.

Als je toch met IP’s gaat knutselen, kies dan voor je LAN eens een range in 172.16.0.0/12. Deze gebruikt bijna geen enkel device standaard.

Voorbeeldje:
172.16.10.0 met subnet mask /24 of 255.255.255.0
En dan router IP 172.16.10.1
En de pool die loopt van 172.16.10.10 tot 172.16.10.254

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Qlimaxxx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:27:
...
Als je alles opnieuw in gaat stellen, maak even een backup van de huidige config. Dan kun je altijd terug naar de huidige situatie.
...
Dit kan inderdaad geen kwaad, voordat je NETGEAR reset. Maar het is nIet zo dat je blij bent met de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-06 14:20
W1ck1e schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:50:
[...]
Dit kan inderdaad geen kwaad, voordat je NETGEAR reset. Maar het is nIet zo dat je blij bent met de huidige situatie.
Op dit moment werkt alleen 2.4 niet. Na een reset kan het best zijn dat het TS niet lukt om überhaupt weer internet te krijgen. Zo’n backup kan geen kwaad.
Pagina: 1