Is deze condensator stuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 21:49
Ik heb een 6 jaar oude printplaat met een fout. Ik ben bezig met doormeten van de plaat, en kom bij een 470 micro farad / 400v een rare waarde tegen. De meter geeft 826 micro farad aan, dubbel van wat het moet zijn, met een ESR waarde van 0.11 Ohm.

De vier vlakken bovenop de condensator staan per stuk bol, zie foto, maar het kruis zelf staat niet bol.

Hoe schatten jullie deze situatie in? Stuk of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYpmFRjcqFLZKuoCNy2nKa9AwJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCZhVik2MpOg1U2SDKZmjbvJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Meet je de capaciteit terwijl hij nog op de printplaat zit? Waarschijnlijk gaat het daar fout.

Die metingen zijn vaak al niet heel nauwkeurig en hebben moeite met grote capaciteiten. Maar als hij nog in het circuit zit en dat circuit een extra belasting vormt op de meter, dan komt dat op de meter terug als een hogere capaciteit.

Hoewel verouderende capaciteiten een veelgenoemd probleem zijn (hoewel vooral op elektronica van rond de eeuwwisseling dacht ik, en natuurlijk brak ontworpen dingen), zijn die HV caps vaak niet het probleem.

Wat voor apparaat praten we hier over, en wat zijn de klachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
Meet je een belachelijk hogere capaciteit buiten de print, dan heb je een beste kans dat de elco lekt en je meter dat niet snapt.

Voor mij ziet de elco er niet defect uit, dat beetje bolling lijkt normaal.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik meet op de printplaat idd, en het is een printplaat van een warmtepomp. Op andere condensatoren krijg ik een redelijk normale waarde binnen toleranties van 20%.

De plaat stuurt het mengventiel niet aan (of leest hem niet juist uit) tussen ketel en hybride warmtepomp. De ketel geeft in het display in elk geval een printplaat fout aan en het enige wat ik via de menu's niet kan benaderen is het mengventiel. Stand 0/200 en niet te wijzigen terwijl dat wel moet kunnen. Ik volg nu de paden vanaf de bedrading van het ventiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sine
Blindelings vervangen is niet altijd een goed plan.
Dat is een perfect recept om iets kapot te repareren. Een 105C nichicon van 6 jaar oud is normaagezien nog niet aan de beurt.

Gezien de TS geen idee heeft wat er precies mis gaat lijkt me in dit geval het lukraak vervangen van onderdelen niet de weg naar een oplossing.

Ik zou eerder proberen uit te vissen waarom en wat er niet meer werkt.

Heel dom, is het spoeltje van het magneetventiel niet doorgepiept?

[ Voor 44% gewijzigd door Sine op 01-03-2022 23:31 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik wil ze wel vernieuwen maar wel alleen als het nut heeft. Het zijn twee dezelfde condensators op twee plaatsen op de print, en beiden dezelfde bolling en ongeveer dezelfde waarde. Door de hoge waarde ging ik twijfelen, eerst dacht ik dat de bolling normaal was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik weet nog niet of het ventiel zelf stuk is. Ik kon nergens een schema vinden met de spanning over de bedrading anders had ik die als eerste getest. Ik dacht daar ook al aan, maar door gebrek aan info ben ik bij de printplaat begonnen omdat de ketel zelf die melding geeft. Ik kan ook de spanning nog meten op de draden naar het ventiel, dan weet ik of er iets wordt aangestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
@Anoniem: 57381 Komt uit een hybride warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 159% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Er zitten meerdere relais op, heb ze nog niet getest. Ik hoor er wel een aantal bewegen tijdens het opstarten maar ben nog niet verder dan dat. Als ik bij de condensators niks vind ga ik verder het lijstje af. 😀

De hele plaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkgYFk5Ti0XITQl_ZuEB0YJWXnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BopkKgUbKBTBSY1O15SCUod.jpg?f=fotoalbum_large

Verder geen bolle condensatoren, geen losse soldeerverbindingen te zien, geen tekenen van teveel hitte, alleen wat witte uitslag op willekeurige plaatsen wat niet gerelateerd is aan de elektronica. De plaat was stoffig en wat vies maar niets wijst op een defect verder.

[ Voor 66% gewijzigd door magel725 op 01-03-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Die tweede print is iets van een motor driver, frequentiesturing voor een ventilator of misschien de compressor.

Hier ga je niet uit komen door lukraak wat te gaan prikken!

Het ventiel zelf testen is niet zo spannend, je kunt de weerstand van de spoel al eens meten, als die oneindig is dan is het ding doorgebrand (en dat komt wel eens voor)
Dan kan de klep ook nog mechanisch vast zitten en de besturing merkt dit door een externe reden (druk / temperatuur / ...)

De bolling van die elco's lijkt inderdaad normaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Sine op 02-03-2022 00:22 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Nieuwe plaat kost tussen de 350 voor gereviseerd en 980 voor nieuw. Daarom vind ik het wel even puzzelen waard.

De cv ketel zit met een data kabel aan de warmtepomp vast en de instellingen van de WP gaan via de cv ketel. Via de service menu's kan ik alles van de warmtepomp bedienen en aanzetten, m.u.v. het mengventiel. Die geeft waarde 0/200 aan en moet je in stappen kunnen instellen. De ketel geeft aan dat sturen nu niet mogelijk is. Op de ketel staat een foutcode die inhoudt dat er een tijdelijk probleem is geconstateerd en dat de ketel het na een tijdje opnieuw probeert. Het probleem lost zich echter niet op, dus hij blijft in die cycle hangen (Itho Daalderop Cool en Base Cube, Blokkering B48 regelunit warmtepomp). Het advies bij deze blokkering van de fabrikant is het nalopen van de bekabeling naar de printplaat op losse of slechte connecties. Dat heb ik gedaan en daar is niets mis mee.

Het ventiel heb ik wel al losgehaald en zat niet vast. Dat heb ik al gecheckt. Doormeten zal ik nog doen.

Slechte soldeer verbinding kan ook goed, op het eerste zicht niets gevonden maar ik moet nog met een loep aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Dit zijn ze in detail:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ywsUwQHWuAJQRWVbCrV_P85hqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gI3FsK0rilqjdumpxZbBDhC2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XhkDFwxGViSIr-6pFcDfqhVGMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK8WlLpkHIzwakicpOD6DkOw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Die print met dat koelblok is een frequentieregelaar daar zou ik al helemaal vanaf blijven. Dikke spanningen en stromen.
Van die andere print gok ik dat het meest interessante spul aan de onderkant zit. Ik zie aan de bovenkant een resonator, dus daar zit ook iets van een controller op.

Een rotte soldeerverbinding kan ... maar komt bij (minimaal) dubbelzijdige doorgemetaliseerde printen bijna niet voor.

Ik val in herhaling, maar met domweg dingen vervangen ga je er niet komen vrees ik, zeker niet zonder dat je weet in welke richting je überhaupt moet zoeken.
Je weet zelfs niet of die printen ook werkelijk defect zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik ga ook geen zaken zomaar vervangen, dat wil ik ook niet. Doel is door te meten per deel wat verbonden is met het mengventiel tot ik de oplossing heb. Stap voor stap, deel voor deel. Dat ben ik nu aan het doen en hoe meer ik kan uitsluiten hoe verder ik kom 😀

Er kome vier draden binnen vanaf het ventiel op de print en die volg ik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het mag duidelijk zijn dat die vraag of die condensator zich nog op de print bevindt niet voor de flauwe kul werd gesteld. Daarvoor geldt maar één advies, NOOIT DOEN! Je meet sowieso alles wat aan welk onderdeel ook parallel staat ook mee, wat bijna altijd een misleidend meetresultaat tot gevolg heeft.
Lukraak alle elco's vervangen kan natuurlijk, maar dat zou niet mijn favoriete methode zijn, Heb je helemaal niet overwogen om te beginnen met de elco die je verdenkt even aan één kant los te nemen en dan nog eens te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik heb eerst alle condensatoren bekeken en gekeken of er op het eerste gezicht wat geks aan de hand was. Dat was niet zo, alle condensators zien er ok uit, geen lekkages, niks. Alleen deze bolling wist ik niet zeker, omdat alleen de partjes bol staan. Tijdens het meten had ik een zeer hoge waarde op deze condensatoren met wel een esr waarde van 0.11 Ohm, waardoor ik twijfelde of ze stuk zijn of niet en ik dacht ik vraag het even voordat ik ze los haal.

Sowieso controleer ik het nog als het eenmaal los is, maar dubbelcheck ik liever nog voor die stap.

Voor nu laat ik ze daarom zitten en wordt mijn volgorde (omdat ik pas in het weekend bij de ketel kan want die staat in het huis waar we nog naar toe moeten verhuizen)

- Met een loep controleren op losse verbindingen
- Verder doormeten printplaat vanaf binnenkomende poort

En in het weekend hermontage printplaat en spanning op ventiel/bekabeling nameten.

Aan de hand van de input hier lijkt dat me het meest handige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
magel725 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:54:
Ik heb eerst alle condensatoren bekeken en gekeken of er op het eerste gezicht wat geks aan de hand was. Dat was niet zo, alle condensators zien er ok uit, geen lekkages, niks. Alleen deze bolling wist ik niet zeker, omdat alleen de partjes bol staan. Tijdens het meten had ik een zeer hoge waarde op deze condensatoren met wel een esr waarde van 0.11 Ohm, waardoor ik twijfelde of ze stuk zijn of niet en ik dacht ik vraag het even voordat ik ze los haal.
Ja, en juist die esr waarde van 0.11 Ohm is nou net een waarde die maar weinig vertelt en is bovendien ook het minst belangrijk. Vanzelfsprekend gaat het boven alles om de capaciteit. Om zeker van je meetresultaten te zijn moet je gewoon de condensator tenminste aan één kant losnemen, anders is die dubbel zo hoge gemeten capaciteit niet betrouwbaar. Je weet doorgaans niet wat er allemaal aan parallel staat.
Als hij toch los gehaald is, geeft een uiterst simpel proefje ook een aardig beeld over de nog goede werking ervan. Zorg dat de condensator ontladen is, let op de polariteit en verbind de multimeter ingesteld als ohmmeter er mee. De wijzer of display zal dan als het goed is een bepaalde waarde aangeven en die loopt langzaam terug naar nul oneindig. Stel vervolgens de meter in op milliampère en constateer dat de waarde die wordt aangegeven eveneens terugloopt naar nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Dankjewel, dat laatste wist ik niet. Dat is op zich makkelijk te doen. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickardur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-05 01:55
als ik mijn blote oog moet geloven, dan zit het probleem in de 2e plaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxZ0FhgH-w8MLIU9bDyj15dj5ao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nz1hM3oxHNbUz8IOANnvY7iz.png?f=user_large denk hiero ergens.

Of die verkleuring moet normaal zijn..... of die laag vocht die eroverheen zit of wat het ook is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik dacht dat eerst ook, maar dat is een keiharde coatinglaag, die niet overal zit, althans dat lijkt het. In eerste instantie dacht ik dat er iets overheen gelekt was, misschien vanaf de gele condensator maar het is echt kei en kei hard en lijkt meer op vernis dan iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 112% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ja dat is het. Het zit niet egaal over de print waardoor het in eerste opzicht lijkt op lekkage ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik ben bezig met doormeten. Het regelventiel heeft ongeveer 50 Ohm weerstand op spoel 1 en hetzelfde op spoel 2. Ik heb hem gedemonteerd en teruggezet en bij het opstarten van de ketel gaat het ventiel 1x helemaal open en weer dicht. Het mechanische deel van het ventiel werkt dus gewoon. Tijdens het opstarten komt de blokkering in beeld en heel even zie je de stand van het regelventiel op het display naar 30/200 gaan en vervolgens meteen weer naar 0/200. Sturen van het ventiel is niet mogelijk geeft het display aan. Dit terwijl alle andere onderdelen wel te sturen zijn en het ventiel dat ook zou moeten kunnen volgens de handleiding.

De relais bewegen allemaal netjes tijdens het opstarten, alledrie in harmonie.

[ Voor 6% gewijzigd door magel725 op 05-03-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dan denkt de besturing blijkbaar onterecht dat het ventiel niet te sturen valt.

Hoe werkt de terugkoppeling hiervan?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
Ik vrees dat het toch iets anders is. Er is tijdens het instellen waarschijnlijk een setting van een buitentemperatuur aan gezet door mij. Nu ik die weer op niet aanwezig heb staan wordt de stand van het regelventiel wel gewoon goed ingesteld, alleen kan ik hem nog steeds niet zelf bedienen i.t.t. wat de handleiding zegt.

Het systeem regelt de stand van het ventiel nu in elk geval wel. De foutmelding blijft echter wel gewoon en de warmtepomp werkt nu niet mee met de c.v. ketel.

Alleen heb ik hierdoor ook geen enkele houvast meer waar ik moet zoeken op de printplaat.

Via het menu laat de warmtepomp alle sensoren uitlezen en alles aansturen. De enige die nu nog enige hint geven naar iets wat eventueel niet klopt is de compressor die 0rpm aangeeft en de ventilator die ook op 0rpm staat. De ventilator is wel via de menu's te regelen, compressor kan ik niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVXCkhvKARba3UPV2hJ6gluNEp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87p3eUFqSdL1qNtkgbBvJsVP.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1