Loodverf in jaren '30 woning een onderschat gevaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 12:38
Recent was ik op Reddit naar één van die subreddits over 'home improvement' aan het kijken en kwam ik meerdere malen tegen dat men het had over de gevaren van 'lead paint'. Schijnbaar zitten in vrijwel alle woningen van vóór eind jaren '70 een grote hoeveelheid loodverf op het houtwerk. Ik lees daar verhalen over de gevaren van loodverf zoals wij hier over asbest spreken, met ditto saneringen (maar andere lichamelijke gevolgen bij blootstelling). Het gekke is dat ik hier vrijwel niets over lees in Nederlandse bronnen. In België dan weer wel, maar in Nederland vrijwel niet. Het blijft vooral bij de loden waterleidingen, die inmiddels vrijwel overal in NL vervangen zijn. Lood is in het bijzonder zéér schadelijk voor jonge kinderen en ongeboren kinderen bij zwangere vrouwen bij bizar lage doses, voor volwassen is dit iets minder schadelijk, maar kan voor een waslijst aan gezondheidsklachten zorgen. Wij hebben geen jonge kinderen, maar ik wil uiteraard mezelf en omwonenden/milieu niet in gevaar brengen.

Ik heb in ons jaren '30 huis flink de dwarsbalken, trap, paneeldeuren en architraven en ander oud houtwerk in huis geschuurd en deels afgebrand en geverfd, wel met een (FFP3) mondkapje op en inmiddels voor de vele klussen een half-gelaatsmasker met losse filters. Ik gebruikte vaak een stofzuiger met HEPA-filter aangesloten op het schuurapparaat, echter gebruikte ik voor de hoekjes ook regelmatig handschuurpapier en kleine schuurmachines zonder afzuiging. Ik en m'n partner zaten altijd behoorlijk onder het stof en het wolkte dan ook in huis. Op een gegeven moment zijn we boven ingetrokken toen dat grotendeels gereed was en was er beneden nog veel kluswerk te doen en helaas neem je dan altijd wel wat stof mee naar het woongedeelte.

Ik ging er altijd vanuit dat een mondkapje voldoende was en de (ervaren) klussers waarmee ik werkte hadden ook enkel een mondkapje op. Dit terwijl het verhaal schijnbaar zit in de verspreiding van het schuursel met het lood erin, wat flink schadelijk schijnt te zijn, zelfs als je naderhand in de ruimte komt en het stof letterlijk doet opwaaien en het overal met je meeneemt als het op je kleding zit. Wederom, legio informatiebronnen hierover in de US, maar in NL niet (al zijn de gevolgen volgens het RIVM ook niet mals bij lood). Komend voorjaar moet bijvoorbeeld de buitenkant van het huis geverfd worden, want die is in behoorlijk slechte staat. Hete bladert af, maar is de loodverf iets wat ik in acht moet houden?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of werd er hier destijds minder lood gebruikt in de verf? En heeft iemand ervaring met het testen van houtwerk? Hiervoor zijn er via de US wel zelftestkits te koop voor het houtwerk (die liggen daar gewoon in elke bouwmarkt), maar hier niet, of kan ik ze niet vinden.

Ik vraag me sterk af of ik me te druk maak om iets kleins, of dat ik een wezenlijk risico onze naïviteit over het hoofd gezien heb. Ik hoor graag wat jullie ervan weten!

[ Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 01-03-2022 21:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PiotrP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-12-2022
Schijnbaar zitten in vrijwel alle woningen van vóór eind jaren '70 een grote hoeveelheid loodverf op het houtwerk.
Bron? Lijkt me namelijk onwaarschijnlijk, loodhoudende verf is verboden in Nederland sinds 1934.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat @PiotrP zegt het is al bijna 100 jaar verboden inmiddels.
"Wij" testen verdacht materiaal, maar een positive uitslag is best zeldzaam aan het worden. mijn gok in 90 jaar is het hout doorgaans wel een keer kaal gemaakt door een schilder. in amerika zijn ze meer van eroverheen werken daar zit het denk ik gewoon veel vaker nog op het hout. (en gebruiken ze veel meer hout)

Mijn eerste reactie was: Natuurlijk zijn die te koop! Wij gebruiken deze: https://www.matinspired.nl/lood-detectie-testkit-tk08/ maar helaas niet tekoop voor partikulieren. best raar eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-03-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
PiotrP schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:10:
[...]

Bron? Lijkt me namelijk onwaarschijnlijk, loodhoudende verf is verboden in Nederland sinds 1934.
Ja, dat zijn dus vooral Amerikaanse bronnen. Eentje in het Nederlands is deze: https://www.netinbag.com/...angers-of-lead-paint.html of deze https://www.gezondleven.b...ezond-binnen/stoffen/lood.

De Amerikaanse informatievoorziening is daarentegen een stuk uitgebreider: https://www.cdc.gov/nceh/lead/prevention/sources/paint.htm.

Wisselende beelden, want je hebt witlood, wat schijnbaar sinds 1940 niet meer veel gebruikt wordt (maar mogelijkerwijs dus wel in onze woning opgeleverd in 1930). Is het dan vooral in Amerika waar dit geldt? Want het verbaast me echt dat Nederland als regeltjesland hier niet meer informatie over uitgeeft, terwijl het toch wel een groot risico is.

[ Voor 11% gewijzigd door Belecthor op 02-03-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 18:51
Loodverf komt zeker nog voor. Zolang het op de muur of het hout blijft zitten is er weinig (niks) aan de hand. Je kinderen zijn veilig.

Als je erin boort, dan moet je het zorgvuldig opzuigen. Als je gaat schuren, dan wordt het lastiger ivm verspreiding van stof met lood erin. Afbranden is ook onveilig ivm dampen - goed luchten, FFP2 masker op (waar kennen we die ook weer van?), niet doen met kinderen in de buurt. Als het afbladdert, dan ruim je het op. Zolang je kinderen er niet mee laat spelen kan het geen kwaad.

Als je een vermoeden hebt van loodverf, dan zou ik de gemeente bellen en om advies vragen. Of je belt een schilder en vraagt om zijn advies. Er zijn vast klus-platforms (Reddit?) waar ze goede tips hebben. Ik zou wel een plan gaan maken om het te verwijderen.

[ Voor 18% gewijzigd door sumac op 02-03-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
@sumac

Bedankt voor je reactie!

Ik zal nog even contact opnemen met de gemeente. Ik heb een schilder gevraagd, maar die gaf aan daar niet op te letten. Nou weet ik niet of dat onprofessionaliteit is of dat het gewoon niet zoveel meer voorkomt. Ik krijg vooral het idee dat dit laatste het geval is, maar ik kom bij het schuren van houtwerk in en buiten huis toch wel eens lagen verf tegen waar ik van vermoed dat het heel oud is.

Het gekke is dat nergens die testen beschikbaar zijn hier (via Ebay wel, maar ze zijn fragiel en schijnen niet goed te werken als je ze laat importeren). Ik merk dat iedereen die ik vraag hier laconiek over doet en alsof ik te angstig ervoor ben, terwijl je in de US een boete van tienduizenden dollars à la asbest krijgt als je het niet goed aanpakt als schilder en huiseigenaar. Als je daar schuurt of verfdeeltjes met lood verspreidt door er aan te werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwing322
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-02-2023
Hoi,
Wij hebben in 2022 een huis uit 1934 gekocht en zijn nu druk bezig met de verbouwing. Ik heb een lood testkit bij Amazon.NL besteld. Ik vind hem niet al te denderend, op 2 plekken hebben we meerdere keren getest voordat we zeker waren. Maar uiteindelijk werkt het wel: een oudere, witte laklaag op de zolderbalken is lood houdende verf. Staafjes veranderen duidelijk van kleur (de verf is wit dus het zijn geen pigmenten), terwijl ze op de nieuwere, donkerbruine verflaag geel blijven. Liefst zou ik het nog door een professioneel lab laten bevestigen, maar ik heb in NL niets kunnen vinden.

En nu dan… lastig. Ik heb veel advies gelezen wat mijlenver uit elkaar ligt. De Amerikaanse bronnen zijn idd het meest “panisch”, de duitse en Belgische wat zakelijker. Loodvergiftiging loop je op door cumulatie lees ik, dus door er lang aan blootgesteld te zijn. Zaak is dus vooral om ervan af te komen of het goed in te sluiten.

Beschermkleding dragen is nog wel makkelijk, maar hoe kom je betrouwbaar van stof af? Wij gaan nu voor nat schuren, daarna met vochtige doekjes afnemen en die weggooien en de grond bevochtigen en dan met een bouwstofzuiger schoonmaken. Ook gaan we het op de meeste plekken alleen kort schuren om er overheen te lakken. Helemaal weghalen zou beter zijn, maar het is de onderste van 2 lagen verf en ook nog ver ingetrokken door de jaren, dus helemaal verwijderen is niet realistisch. We sluiten het dus in met een nieuwe laag lak.

En dan maar hopen dat deze aanpak voldoende is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Verbouwing322 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:08:
Hoi,
Wij hebben in 2022 een huis uit 1934 gekocht en zijn nu druk bezig met de verbouwing. Ik heb een lood testkit bij Amazon.NL besteld. Ik vind hem niet al te denderend, op 2 plekken hebben we meerdere keren getest voordat we zeker waren. Maar uiteindelijk werkt het wel: een oudere, witte laklaag op de zolderbalken is lood houdende verf. Staafjes veranderen duidelijk van kleur (de verf is wit dus het zijn geen pigmenten), terwijl ze op de nieuwere, donkerbruine verflaag geel blijven. Liefst zou ik het nog door een professioneel lab laten bevestigen, maar ik heb in NL niets kunnen vinden.

En nu dan… lastig. Ik heb veel advies gelezen wat mijlenver uit elkaar ligt. De Amerikaanse bronnen zijn idd het meest “panisch”, de duitse en Belgische wat zakelijker. Loodvergiftiging loop je op door cumulatie lees ik, dus door er lang aan blootgesteld te zijn. Zaak is dus vooral om ervan af te komen of het goed in te sluiten.

Beschermkleding dragen is nog wel makkelijk, maar hoe kom je betrouwbaar van stof af? Wij gaan nu voor nat schuren, daarna met vochtige doekjes afnemen en die weggooien en de grond bevochtigen en dan met een bouwstofzuiger schoonmaken. Ook gaan we het op de meeste plekken alleen kort schuren om er overheen te lakken. Helemaal weghalen zou beter zijn, maar het is de onderste van 2 lagen verf en ook nog ver ingetrokken door de jaren, dus helemaal verwijderen is niet realistisch. We sluiten het dus in met een nieuwe laag lak.

En dan maar hopen dat deze aanpak voldoende is…
Welke testen heb je gebruikt? En hoe heb je de test gebruikt? Heb je eerst een sneetje gemaakt in het lakwerk en daar die 'wattenstaafjes' op gedrukt?

Het inkapselen van de verf zie je veel in Amerika. Ik zou het risico niet nemen door het af te branden of te schuren, maar gewoon laten zitten als het niet aan het afbladderen zit. Lichtjes nat opschuren en vervolgens oververven is denk ik de meest elegante oplossing.

Je zou evt de gemeente of een schilder kunnen vragen wat een goede oplossing is, maar mijn ervaring is dat vrijwel iedereen die ik hierover spreek geen idee heeft of het risico niet zo ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:23

Rmg

Ik zou afbijt nemen voor loodhoudende verf, dan heb je het minste kans op stof. En sowieso goed (actief) ventileren (en PBM's dragen)

Waarom 'we' hier het risico niet zo zien is omdat het vrij zeldzaam is. Loodverf komt zeker vergeleken met de US niet vaak voor.

[ Voor 40% gewijzigd door Rmg op 03-01-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05 13:25
Verbouwing322 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:08:
[..] Liefst zou ik het nog door een professioneel lab laten bevestigen, maar ik heb in NL niets kunnen vinden.

[..]
Er zijn in Nederland wel een aantal labs die dit kunnen, ik werk zelf bij een. We zijn alleen meer gericht op B2B dan B2C, maar dit is wellicht wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwing322
Belecthor schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Welke testen heb je gebruikt? En hoe heb je de test gebruikt? Heb je eerst een sneetje gemaakt in het lakwerk en daar die 'wattenstaafjes' op gedrukt?

Het inkapselen van de verf zie je veel in Amerika. Ik zou het risico niet nemen door het af te branden of te schuren, maar gewoon laten zitten als het niet aan het afbladderen zit. Lichtjes nat opschuren en vervolgens oververven is denk ik de meest elegante oplossing.

Je zou evt de gemeente of een schilder kunnen vragen wat een goede oplossing is, maar mijn ervaring is dat vrijwel iedereen die ik hierover spreek geen idee heeft of het risico niet zo ziet.
We hebben inderdaad die gele wattenstaafjes, die rood/paars verkleuren als er lood is. Bij ons was overal wel ergens wat afgebladderd of beschadigd, dus we konden makkelijk testen. En op een paar plekken is de afbladderende bovenste laag, waarvan we weten dat die in de jaren 60 is aangebracht, de loodverf. Dus het hoeft echt niet alleen de oudste laag te zijn…

Wat ik ondertussen heb gevonden is dat je wel veilig afbijt kan gebruiken. Nog steeds met FFP3 masker en volledige beschermkleding, maar er ontstaat geen stof of aerosolen. De GGD raadde aan om bij (nat)schuren goede afzuiging te gebruiken en nat na te poetsen.

Hier trouwens dezelfde ervaring: risico wordt niet zo gezien, omdat er geen regulering is zoals op asbest. Duitse familie en Amerikaanse vrienden daarentegen herkennen het probleem helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwing322
Rmg schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:33:
Ik zou afbijt nemen voor loodhoudende verf, dan heb je het minste kans op stof. En sowieso goed (actief) ventileren (en PBM's dragen)

Waarom 'we' hier het risico niet zo zien is omdat het vrij zeldzaam is. Loodverf komt zeker vergeleken met de US niet vaak voor.
Dankje! Afbijt heb ik idd ook gevonden als beste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwing322
DynaSpan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Er zijn in Nederland wel een aantal labs die dit kunnen, ik werk zelf bij een. We zijn alleen meer gericht op B2B dan B2C, maar dit is wellicht wel mogelijk.
Thanks! ik heb ondertussen ook eentje in de buurt gevonden. De truc was zoeken op bedrijven die asbest en chroom 6 onderzoeken en bellen of ze ook op lood kunnen testen - mocht iemand ook op zoek gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Verbouwing322 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:13:
[...]

We hebben inderdaad die gele wattenstaafjes, die rood/paars verkleuren als er lood is. Bij ons was overal wel ergens wat afgebladderd of beschadigd, dus we konden makkelijk testen. En op een paar plekken is de afbladderende bovenste laag, waarvan we weten dat die in de jaren 60 is aangebracht, de loodverf. Dus het hoeft echt niet alleen de oudste laag te zijn…

Wat ik ondertussen heb gevonden is dat je wel veilig afbijt kan gebruiken. Nog steeds met FFP3 masker en volledige beschermkleding, maar er ontstaat geen stof of aerosolen. De GGD raadde aan om bij (nat)schuren goede afzuiging te gebruiken en nat na te poetsen.

Hier trouwens dezelfde ervaring: risico wordt niet zo gezien, omdat er geen regulering is zoals op asbest. Duitse familie en Amerikaanse vrienden daarentegen herkennen het probleem helemaal
Thanks voor je terugkoppeling! Ja, loodverf is ook in Nederland gewoon lang gebruikt. Vooral bij kinderen erg oppassen, grof gezegd dat scheelt aardig wat IQ-punten voor de rest van hun leven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasLmb
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-02-2023
Je kan je huisarts vragen voor een bloedtest. Belangrijk is dat je de exacte uitslag krijgt en niet de interpretatie van de huisarts. Alles boven 1 ug/dL is al verhoogd en zeker voor kinderen en zwangere vrouwen een gevaar. Ik heb mijn stofzuigerzak naar een studie in Engeland gestuurd, die heet 360dustanalysis. Ze doen een complete zware metalen onderzoek en het kost niets, duurt wel een paar maanden tot je de uitslag krijgt. Als je verflagen gaat testen werken vooral de 3M lead check swabs, helaas hier moeilijk te krijgen. Ik heb mijn huisstof verder laten testen bij een laboratorium in de VS. Ze testen alles, tuinaarde, ook grote stukken hout of verf enz. Die heet Schneider Laboratories Global Inc. De leappalliance.org.uk en lead.org.au heeft mij heel erg geholpen bij het vinden van al deze informatie. Succes met je zoektocht en wees voorzichtig met klussen!

[ Voor 23% gewijzigd door EasLmb op 13-02-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrandenRage
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
EasLmb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:43:
Je kan je huisarts vragen voor een bloedtest. Belangrijk is dat je de exacte uitslag krijgt en niet de interpretatie van de huisarts. Alles boven 1 ug/dL is al verhoogd en zeker voor kinderen en zwangere vrouwen een gevaar. Ik heb mijn stofzuigerzak naar een studie in Engeland gestuurd, die heet 360dustanalysis. Ze doen een complete zware metalen onderzoek en het kost niets, duurt wel een paar maanden tot je de uitslag krijgt. Als je verflagen gaat testen werken vooral de 3M lead check swabs, helaas hier moeilijk te krijgen. Ik heb mijn huisstof verder laten testen bij een laboratorium in de VS. Ze testen alles, tuinaarde, ook grote stukken hout of verf enz. Die heet Schneider Laboratories Global Inc. De leappalliance.org.uk en lead.org.au heeft mij heel erg geholpen bij het vinden van al deze informatie. Succes met je zoektocht en wees voorzichtig met klussen!
Ik ben dan wel heel benieuwd naar de uitslag van je test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-04 11:03
Beste mensen, Qua looddetectie is er een nieuwe uitvinding, bij toeval gedaan door scheikundige Wim Noorduin. Er stond een paginagroot artikel in het Parool van 15 maart 2025. Het is een spray die je op loodhoudend materiaal spuit en die dan fluorescerend oplicht. Hij heeft met collega's een bedrijf opgericht, Lumetallix, en het schijnt dat de tests wereldwijd worden verkocht.
Pagina: 1