Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 369a
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-04-2024
Mijn vraag
welke waterkoeling set is het beste voor 5800x. Ik heb redelijke wat rond gekeken maar kom er niet uit.
Het liefst geen zelfbouw set maar complete set.
Ik heb nu coolmaster mastercooler 360ml maar hier niet echt tevreden over.
Heb cpu al undergeclockt naar menige reviews nog steeds temps van 83 graden underload.

Budget is niet geen probleem.
Graag hoor ik jullie ervaringen met waterkoeling set.

Groeten Andreas van der Zwaag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:07
Wat voor kast heb je? Hoeveel casefans heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 369a
418O2 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:49:
Wat voor kast heb je? Hoeveel casefans heb je?
Case is Azza Storm 6000W 2 fans voorkant en 1 achterkant. Mobo is Gigabyte B550 AORUS ELITE V2. Temps in de kast is dikke prima.

Gr Andreas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:47

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Als ik deze review lees dan ligt het niet aan je Cooler Master AIO maar aan je kast.

Zegt natuurlijk niet alles maar volgens mij geldt in dit geval: waar rook is, is vuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Techno Overlord op 01-03-2022 20:03 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Waar heb je die koeler geplaatst in die kast dan? Aan de voorkant?

Een andere kast is denk ik beter. Deze heeft veel te veel blokkades voor een goede airflow

[ Voor 55% gewijzigd door 418O2 op 01-03-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Let op dat een grote limiet van waterkoeling niet de fans, radiator of pomp is, maar het waterblok en vooral het contactoppervlak daar van. Ik heb hier een customset met 8x120mm en dubbele D5 pompen met EK blokken. Onder load is de CPU nog steeds best heet. Dit zit dus in de overdracht van CPU naar water. Ook met een goed CPU blok is dit de grote limiet. Je zal met geen enkele set 50 graden onder maximale load krijgen. Niet dat het niet beter kan dan dat het nu is, maar het is ook maar de vraag hoeveel beter het kan worden.

Edit: Als de CPU 83 graden aantikt, hoe heet is de radiator dan ? Indien niet heel heet, als in 50 graden of meer, dan weet je waar het probleem zit.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 01-03-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 369a
Ik heb de radiator aan de bovenkant geplaatst fans op push positie. Blokkade van de case verwijderd dus plastic frames verwijderd. Airflow is nu goed en inderdaad deze werden belemmerd door plastics frames maar deze kan je verwijderen. Gezien de temps van de mobo redelijk laag zijn maar de 5800x nog vrij hoog underload. Idle is die 35 graden dus dikke prima.
Misschien dat de waterkoeling niet goed genoeg is voor de 5800x heethoofd en waarschijnlijk de 5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 369a
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KIcY_r5VjX0UG3nn6PeG-067fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQuvZyxKJCqUghjGK4pMzE1n.jpg?f=fotoalbum_large

dit zijn de temps underload van cinebench 23 dit is de tweede run van cinebench. temp cpu is nu 79 graden underload en idle is prima. Ik denk dat de overdracht van cpu naar koelingblock te beperkt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Als je in cinebench zulke temps haalt zou ik me niet zo druk maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 369a
Ok bedank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik denk als je er 1000 euro tegenaan gooit met een customset dat je 5 graden omlaag gaat. Alles onder de 85 graden onder full load is best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 369a
PilatuS schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:54:
Ik denk als je er 1000 euro tegenaan gooit met een customset dat je 5 graden omlaag gaat. Alles onder de 85 graden onder full load is best prima.
Hmm ja dan is het niet rendabel genoeg.

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
369a schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Hmm ja dan is het niet rendabel genoeg.

bedankt
Het grootste voordeel van een customset is dat het extreem stil kan. Als ik aan het browsen ben draaien de fans niet eens. Wat betreft temps is een flinke luchtkoeler of AIO waterkoeler prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fans moeten de warmte uit de kast blazen(exhaust) niet intake.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 369a
Nadat ik nogmaals meerdere reviews heb bekeken en review van Nexus heb bekeken ga ik voor een andere waterkoeler set namelijk EK-AIO 360 D-RGB deze zal mijn coolmaster mastercooler 360ml vervangen.
Ik zal een update doen voor jullie en de rest om mijn ervaring te delen.

gr Andreas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

369a schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:03:
Nadat ik nogmaals meerdere reviews heb bekeken en review van Nexus heb bekeken ga ik voor een andere waterkoeler set namelijk EK-AIO 360 D-RGB deze zal mijn coolmaster mastercooler 360ml vervangen.
Ik zal een update doen voor jullie en de rest om mijn ervaring te delen.

gr Andreas
Je schrijft; Heb cpu al undergeclockt naar menige reviews nog steeds temps van 83 graden underload.

Ik zie nog best hoge Vcore van 1.368V. Wat heb je zgn undergeclockt ?
Ook je Dram Voltage staat hoger dan 1.35v

Denk dat je met tweaken in oa Ryzen Master nog wel wat warmte kunt verlagen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-05 20:05
Heeft je kast uberhaupt airflow? Ik zie nergens luchtinlaten, enkel plastic dat alles afdekt. Form over function. Denk dat een nieuwe koeler weinig gaat opleveren.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

untflanked schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:53:
Heeft je kast uberhaupt airflow? Ik zie nergens luchtinlaten, enkel plastic dat alles afdekt. Form over function. Denk dat een nieuwe koeler weinig gaat opleveren.
Idd, lijkt op voor onder waar lucht weggehaald word, als ik hier zo kijk https://thinkcomputers.org/azza-storm-6000w-case-review/ rest lijkt erg beperkt door afdekking. het lijkt met gaten, maar zo op de foto's lijkt het potdicht

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 02-03-2022 14:30 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:40
Ik denk persoonlijk dat je case niet geschikt is voor een waterkoeling, integenstelling wat veel mensen beweren... Kan een watercooling soms juist hogere temps opleveren dan een air cooled pc.

De case die jij hebt in het bijzonder is eigenlijk niet zo geschikt voor het afvoeren van warmte, dit zorgt er direct voor dat alle warmte die je produceert gewoon blijft hangen.

als ik het zo lees heb je wel je radiator op de juiste plek hangen, als budget geen punt is... Dan zou ik je sterk adviseren om te kijken naar alternatieve manieren van koelen, oftewel gewoon air.
Pagina: 1