Denon X4700H stuk ??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-04 19:12
Beste medetweakers,

Ik heb helaas jullie hulp nodig bij het volgende probleem;

Eerst mijn setup:

1x Denon X4700H als receiver ( het nieuwe 2021 model zonder de HDMI2.1 bug )
2x Wharfedale Evo 4.4 als front
2x Wharfelade Diamond 12.4 als sides
2x Wharfedale Diamond 12.2 als backs
2x Wharfedale Evo 4.2 als hights
1x Klipsch R-34C als centre
1x Klipsch R-120S als sub

Alles heeft prima gewerkt voor 5 maanden. Ongeveer 4 weken de laatste speakers toegevoegd. De hoogtespeakers. Dit heeft tot gisteren prima gewerkt.

Mijn issue:

Gisteren hoorde ik mijn front speakers "ploppen" bij het spelen van een game. Ik dacht initieel dat het aan het spel lag. Later bij gewoon televisie kijken hoorde ik het ook. Enkel bij bepaalde tonen, voornamelijk gesprekken. Na het verwijderen van de stof fronten zag ik dat de 2 woofers als een gek tekeer gingen bij die bepaalde tonen op beide speakers. Als in 2 a 3 cm beweging van de speakers. Dat is dus extreem. Gekke is dat dat niet eens heel veel geluid teweeg bracht. Ik schrok me rot natuurlijk.

Ik heb toen alles losgehaald ( speaker kabels, hdmi kabels ), gecheckt of alles op de juiste wijze was aangesloten ( dat was zo ), en alles opnieuw aangesloten. Na het opnieuw aansluiten was het probleem niet verholpen.

Bij verdere inspectie zag ik dat op mijn Denon display het rechter hoogtespeaker icoon uit was als ik de receiver op All Channel zette. Alle icoontje branden dus, behalve die van de rechter hoogtespeaker. Gekke is dat er nog wel gewoon geluid uit komt. Ook als ik alle kanalen apart test, werkt alles gewoon.

Ik heb de receiver toen gereset en naar fabrieksinstellingen terug gebracht. Alles opnieuw doorlopen, maar met hetzelfde resultaat.

Nu zit ik dus met een paar vragen;

-Iemand zowieso al een idee wat het kan zijn?
-Is er een manier om het display van de Denon te testen? Iets dat alles doet oplichten om te kijken of alle icoontjes/ ledjes nog wel werken?
-Wat kan er voor zorgen dat mijn speakers "ploppen"?
-Is er een kans dat mijn speakers nu beschadigd zijn?

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord / suggestie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ploppen de luidsprekers ook als er niks is aangesloten op de ingangen van de versterker? Is de sterkte van de plop afhankelijk van de stand van de volumeregelaar?
micla schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:37:
-Is er een kans dat mijn speakers nu beschadigd zijn?
De kans is klein. Als ze door een plop beschadigd zijn, zou je dat meteen horen.

De grootste kans op schade is als de spreekspoel van de basluidspreker tegen de poolplaat slaat en de spreekspoeldrager wordt verbogen. Hij loopt dan aan en de luidspreker geeft geen bas meer of geeft duidelijke bijgeluiden wanneer er bas wordt afgespeeld. Een andere manier op schade is als de versterker gelijkspanning op de uitgang zet. De spreekspoel van de basluidspreker kan dan verbranden en je hoort wederom geen bas meer. De meeste versterkers schakelen binnen een halve seconde uit zodra ze dit waarnemen en dat kan een basluidspreker wel hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 02-03-2022 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
TBTL schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:40:
Ploppen de luidsprekers ook als er niks is aangesloten op de ingangen van de versterker?
Nee, de plop is enkel aanwezig bij bepaalde tonen. Dus in full motion zo gezegd..

Ik moet inmiddels zeggen "was", want het lukt me niet meer om dit te reproduceren na mijn reset. Het echte "ploppen" heb ik na de reset van mijn receiver niet meer gehoord.

Wel heb ik nog steeds de extreme speaker fibratie op de eerder genoemde frequenties. ( best omschreven als laag gerommel ).

Zou het aan de speaker db instellingen in mijn reveiver kunnen liggen? ( of gelegen hebben ( want reset )

Zo had ik voorheen namelijk ( voor de reset ) mijn front speakers meer decibel gegeven ( +6.0db ) om een beter surround geluid te krijgen 't.o.v. mijn andere luidsprekers

Zou het kunnen zijn dat dat net even teveel was en ik daar nu na mijn reset geen last meer van heb? ( wat ploppen betreft.?

Ook heb ik nu de crossover op 80hz gezet voor alle speakers ( voorheen stond deze op auto, geen idee wat de verhoudingen toen waren ).

Ik probeer de aankomende dagen nog wat meer tests te doen om een beter beeld te krijgen.

Vreemde is wel nog steeds dat mijn rechter hoogte speaker icoontje het ook niet doet, zou toch toevallig zijn alsl dit 2 separatie issues zijn..

[ Voor 5% gewijzigd door micla op 02-03-2022 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 23:19
Zit op jouw systeem geen calibratie mogelijkheid? daar kun je vrij eenvoudig de juiste instellingen mee vinden. Het lijkt me dat als de randen van speakers overmatig trillen het geluid gewoonweg te hard staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
pman63 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:57:
Zit op jouw systeem geen calibratie mogelijkheid? daar kun je vrij eenvoudig de juiste instellingen mee vinden. Het lijkt me dat als de randen van speakers overmatig trillen het geluid gewoonweg te hard staat.
Ja, er zit audyssey op, en dat gebruik ik ook. Nee, het geluid staat niet hard ( 30 op een schaal van 100 ) zelfs bij zware dancemuziek op 80 bewegen ze nauwelijks. Het is enkel met bepaalde tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Instellingen als +6 dB en cross over kunnen het geplop en gerommel niet veroorzaken.

Een DSP-chip die te regelmatig heet wordt en daardoor niet meer goed contact maakt op de printplaat kan wel geplop veroorzaken, maar dat is gissen. Als je receiver een ingang 'pure direct' of een knop 'bypass DSP' heeft, zou je kunnen kijken of daarmee het geplop en gerommel weg is.

[ Voor 70% gewijzigd door TBTL op 03-03-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
TBTL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:22:
Instellingen als +6 dB en cross over kunnen het geplop en gerommel niet veroorzaken.

Een DSP-chip die te regelmatig heet wordt en daardoor niet meer goed contact maakt op de printplaat kan wel geplop veroorzaken, maar dat is gissen. Als je receiver een ingang 'pure direct' of een knop 'bypass DSP' heeft, zou je kunnen kijken of daarmee het geplop en gerommel weg is.
Er zit inderdaad Pure Direct op. Ik zal dat eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
TBTL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:22:

Sorry ( allen ) voor deze late reactie.

Heb dit inmiddels opgelost.

Ik durf het niet met zekerheid te stellen, maar die +6dB was waarschijnlijk toch het euvel. Ik heb nu alles opnieuw gekalibreerd met als hoogste instelling 0dB op de fronts ( de rest omlaag gebracht voor mooier geluidsbeeld, dan maar volume harder ), en ik heb het euvel niet meer ervaren.

Ik heb echter nu wel weer een ander euvel. ( mb.t. input lag / sound delay, hier heb ik nieuwe topic voor gestart )

Bedankt ( allen ) voor jullie reacties.

Oh, en dat missende icoontje op mijn display was ( schaam :X ) geen missend icoontje: het was een enkel icoontje van de 2 omdat ik maar 2 hoogte speakers had aangesloten van de 4 mogelijke aansluitingen ( 2x hoogte speakers mogelijk ) My bad 8)7

Topic mag dicht

[ Voor 10% gewijzigd door micla op 14-04-2022 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:34

Major_ton

Shoot!

Mocht het nou weer eens gebeuren dat de woofers van je luidsprekers je knock-out proberen te slaan dan komt dat zeer waarschijnlijk door een verkeerde correctie van het Audyssey EQ. Die wilt nog wel eens een frequentie suck out in je kamer overijverig corrigeren en als er dan bijvoorbeeld +10dB op 40Hz ge-eq'd moet worden dan krijg je de woofers wel aan het dansen!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Pagina: 1