Toon posts:

Opzetten thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lucas180692
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-03-2022
Beste forumleden.

Wij hebben onlangs een huis gekocht net over de grens in Duitsland. In dit huis zijn in elke kamer ethernetkabel aansluitingen. Ik heb er even eentje open gemaakt of deze ook daadwerkelijk bekabeld zijn (je weet maar nooit) en ze zijn allemaal netjes aangesloten met cat7 kabels.

Onlangs hebben we glasvezel internet geïnstalleerd in het huis (1000mbit) en dat gaat als een tierelier. Helaas heb ik boven geen WiFi. Geen probleem dacht ik, er ligt namelijk al een thuis netwerk. De vraag is echter. Hoe sluit ik de modem aan op het netwerk?

Beneden heb ik de volgende kast zitten:

In mijn haast dacht ik dat de twee grijze kabels utp kabels waren (eentje voor de begane grond en eentje voor de eerste verdieping) die ergens opsplitst in meerdere utp kabels.

Ijverig als ik ben heb ik een patchpanel aangeschaft om er vervolgens achter te komen dat het telefoonkabels (oid) zijn.

Mijn tweede probeersel was om de modem met een lan verbinding te verbinden met de telefoonaansluiting onder de kast zoals te zien is in de bovenstaande foto. De twee grijze kabels gaan elk op z'n beurt weer naar een plek in het huis. Waar ik vervolgens het omgekeerde toe pas (dus van telefoon naar lan, zie onderstaande foto). Ik heb geen idee of dit überhaupt mogelijk is en of ik hier de gewenste sneheden mee behaal, maar ik dacht ik probeer het gewoon. Helaas ook geen succes.

Ik heb zoiets nog niet eerder gedaan en vroeg me af of ik dit überhaupt zelf kan of dat er toch een elektricien oid aan te pas moet komen die de telefoonkabels vervangt en dan een switch oid toepast.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen!

Alvast bedankt,

Lucas

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 17:52
Hi Lucas,

wat voor opschrift staat er op die kabels die je vasthebt ?
In belgie zouden we die SVV noemen volgens mij, is 8x 0.8mm doorsnede maar heeft geen enkele twisting en is daardoor enkel geschikt voor telefoon/DSL signaal.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:25

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat lijkt idd niet op cat5 of beter.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Aan de foto te zien is het voor 100% zeker geen netwerkkabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Lucas180692
Even gegoogled en is inderdaad een telecommunicatie kabel.

Vraag blijft. Hoe dan wel het thuisnetwerk opzetten?

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
Signaalkabel of telefoonkabel is dat.

Maar zitten ze in een koof/buis? Dan kun je met behulp can een trekveer en trekkous wellicht nieuwe kabels trekken.

• Lucas180692
Dat heb ik nog niet gecontroleerd, maar stel dat ik de kabels vervang voor utp kabels. Hoe sluit ik dan het hele zooitje aan op het bestaande netwerk? Moet ik dan met behulp van een switch het bestaande netwerk op de nieuw getrokken kabel aansluiten? En dan de router mbv een patchpanel aansluiten op de nieuwe kabels?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 23:31
Lucas180692 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:27:
...en ze zijn allemaal netjes aangesloten met cat7 kabels.
...
En waar heb je die cat7 kabels dan gezien, of waren dat toch die telefoonkabels?

Ik zie op de tweede foto twee gele kabels in de kabelgoot onder de (dubbele?) UTP-doos, die in een zwarte mantelbuis verdwijnen (onder de vloer wellicht).
Die gele kabels (plus die van andere UTP dozen) zullen ergens in huis centraal bij elkaar komen, kwestie van zoeken waar (kelder, kruipruimte, garage, technische ruimte, zolder, .....).
Ik vermoed namelijk dat de netwerk-basisstructuur er wel al is.

Er ligt, denk ik een netwerk voor telefonie, én een UTP netwerk. Die kast op je foto is het centrale punt van telefonie. Dus nog niet meteen kabels er uit gaan trekken voordat je e.e.a. zeker weet.

[Voor 58% gewijzigd door Masimo op 01-03-2022 19:46]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Lucas180692 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:08:
Dat heb ik nog niet gecontroleerd, maar stel dat ik de kabels vervang voor utp kabels. Hoe sluit ik dan het hele zooitje aan op het bestaande netwerk? Moet ik dan met behulp van een switch het bestaande netwerk op de nieuw getrokken kabel aansluiten? En dan de router mbv een patchpanel aansluiten op de nieuwe kabels?
  1. Zorg dat je weet dat elke kabel van kamer X,Y,Z uitkomen bij zelfde punt A.
  2. Knoop dan aan een kabel een UTP kabel
  3. Laat iemand vanuit kamer N trekken en jij geleid de kabel vanaf punt A (of andersom).
  4. Plaats patchpanel op punt A
  5. Plaats modem/router bij glasvezel punt (hopelijk punt A).
Zoiets brengt je wel op weg.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Lucas180692
Masimo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:35:
[...]

En waar heb je die cat7 kabels dan gezien, of waren dat toch die telefoonkabels?

Ik zie op de tweede foto twee gele kabels in de kabelgoot onder de (dubbele?) UTP-doos, die in een zwarte mantelbuis verdwijnen (onder de vloer wellicht).
Die gele kabels (plus die van andere UTP dozen) zullen ergens in huis centraal bij elkaar komen, kwestie van zoeken waar (kelder, kruipruimte, garage, technische ruimte, zolder, .....).
Ik vermoed namelijk dat de netwerk-basisstructuur er wel al is.

Er ligt, denk ik een netwerk voor telefonie, én een UTP netwerk. Die kast op je foto is het centrale punt van telefonie. Dus nog niet meteen kabels er uit gaan trekken voordat je e.e.a. zeker weet.
Die gele kabels zijn de cat 7 kabels. Ik zal eens opzoek gaan naar het centrale punt. Het lijkt overigens wel of alle gele utp kabels naar het punt op de foto gaan (achter de kast zitten meer aansluitpunten). Ik heb daar namelijk 4 rj45 aansluitingen en 1 smallere voor telefonie en daarnaast dus dat gekke ding.

In onze vorige woning was het zo dat "die gekke kabel" aangesloten was op de dsl poort van de modem en zodoende dus het internet het huis in kwam. Vandaar dat ik hoopte dat het ook andersom zou werkend. Dus signaal over de telefoon kabel versturen in plaats van ontvangen.

Hier even een schematische tekening van hoe het verbonden was

• Masimo
Maar je hebt nu toch glasvezel als je 1000 Mbps hebt? Die aansluiting komt toch ergens je huis binnen?
Dat is het punt waar je netwerk begint met het modem als eerste apparaat.

In je vorige woning heb je, als ik het goed begrijp, het modem héél ver van de aansluiting (het ISRA punt) gehad. Kan functioneren, maar niet altijd garantie op succes. Normaal gesproken installeer je een DSL-modem met een kabel van maximaal 1 meter op de hoofdaansluiting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 17:46
Wij hebben onlangs een huis gekocht net over de grens in Duitsland. In dit huis zijn in elke kamer ethernetkabel aansluitingen. Ik heb er even eentje open gemaakt of deze ook daadwerkelijk bekabeld zijn (je weet maar nooit) en ze zijn allemaal netjes aangesloten met cat7 kabels.

Onlangs hebben we glasvezel internet geïnstalleerd in het huis (1000mbit) en dat gaat als een tierelier. Helaas heb ik boven geen WiFi. Geen probleem dacht ik, er ligt namelijk al een thuis netwerk. De vraag is echter. Hoe sluit ik de modem aan op het netwerk?
Ik haal uit de aanvankelijke vraag en de reacties dat het punchdown block op de eerste foto's is aangezien voor CAT7 bekabeling. Het oorsponkelijke verhaal van Ethernet aansluitingen op iedere kamer is nu niet waar meer?

Ik vraag het maar, want binnen 2 reacties wordt al gezegd: YOLO trek maar allemaal nieuwe kabels

Is het niet verstandig eerst even duidelijk te krijgen wat je allemaal hebt aan bedrading/aansluitpunten?

• Lucas180692
Masimo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:34:
Maar je hebt nu toch glasvezel als je 1000 Mbps hebt? Die aansluiting komt toch ergens je huis binnen?
Dat is het punt waar je netwerk begint met het modem als eerste apparaat.

In je vorige woning heb je, als ik het goed begrijp, het modem héél ver van de aansluiting (het ISRA punt) gehad. Kan functioneren, maar niet altijd garantie op succes. Normaal gesproken installeer je een DSL-modem met een kabel van maximaal 1 meter op de hoofdaansluiting.
Het glasvezel is afgelopen vrijdag aangelegd en komt in de zelfde ruimte binnen als waar ook het water binnenkomt en waar de meterkast is. Logisch zou zijn als hier ook de utp kabels ergens zouden zijn, maar die zijn er dus niet.

Op de eerste foto zie je een zwarte buis naar de kast lopen waarvan ik denk dat het de oude koperkabel aansluiting is. Die gaat vervolgens het kastje in en wordt daar middels 2 telefoon kabels verder geleid door het huis.

Bij het vorige huis hadden we ook zo'n aansluiting waarbij het modem dus middels de dsl poort werd verbonden met de TAE-F aansluiting en zodoende zijn internet binnenkreeg.

Ik heb beneden echter nog geen bundeling van kabels gezien zoals ik deze op de eerste verdieping wel heb gevonden. Ik zal nog eens opzoek gaan naar het punt waar alle utp kabels van beneden samen komen.

• Lucas180692
amx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Ik haal uit de aanvankelijke vraag en de reacties dat het punchdown block op de eerste foto's is aangezien voor CAT7 bekabeling. Het oorsponkelijke verhaal van Ethernet aansluitingen op iedere kamer is nu niet waar meer?

Ik vraag het maar, want binnen 2 reacties wordt al gezegd: YOLO trek maar allemaal nieuwe kabels

Is het niet verstandig eerst even duidelijk te krijgen wat je allemaal hebt aan bedrading/aansluitpunten?
Eerste foto is het kastje waar (volgens mij) de oude koper aansluiting binnen komt. Onder het kastje zit de TAE-F aansluiting welke je normaliter verbind met de dsl aansluiting van de modem. De twee grijze kabels in het kastje zijn telefoon kabels die volgens mij naar de eerste verdieping en beganegrond gaan.

Op de tweede foto is zo'n TAE-F > dsl kabel te zien. Deze kabel was al op deze manier aangesloten toen we het huis betrokken.

Ik denk dus dat bij het gebruik van de normale koperkabel aansluiting het netwerk wordt opgesplitst middels de twee telefoonkabels, waarbij eentje de utp kabels beneden voed en de andere de utp kabels boven voed. Ik heb geen idee of dit kan en dus ook klopt.

We hebben nu een glasvezelverbinding die ik wil aansluiten op het bestaande netwerk, maar ik mis de UTP kabels beneden.

De vraag is nu, kan ik gebruik maken van de telefoonkabels die er liggen? Moet ik de telefoonkabels vervangen door UTP kabels en dan deze opsplitsen om de rest van de netwerk kabels te voeden? Moet ik alle UTP kabels vervangen/verleggen naar beneden zodat ik een centraal punt heb met alle UTP kabels en dit netjes wegwerken met een switch en patch panel?

Er zullen wel meerdere oplossingen zijn, maar ik zoek naar de meest logische/makkelijkste en uiteraard betrouwbaarste

• amx
Ik denk dus dat bij het gebruik van de normale koperkabel aansluiting het netwerk wordt opgesplitst middels de twee telefoonkabels, waarbij eentje de utp kabels beneden voed en de andere de utp kabels boven voed. Ik heb geen idee of dit kan en dus ook klopt.
Ik hoop dat je snapt dat je dit eerst duidelijk wil krijgen om de risico dat iemand iets roept dat niet klopt te minimaliseren.

Nogmaals: heb je in iedere ruimte een ethernet aansluiting? Indien je dit kan bevestigen heb je een begin van een werkende situatie van waaruit je je apparatuur kan aansluiten.

• Masimo
Lucas180692 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Is zeer onwaarschijnlijk. Je legt geen cat7 UTP bekabeling (ik althans niet) om er vervolgens een telefoonkabel op aan te sluiten. Dus nogmaals, die gele cat7 bekabeling moet ergens vandaan komen. Dat kan ergens centraal, maar eventueel ook per verdieping (en dat er tussen de verdiepingen nog ergens een kabel loopt).
Kun je eventueel met de vorige eigenaar in contact komen?

Ga aub niet overal kabels eruit trekken en/of vervangen voordat je precies weet hoe de vork in de steel zit.

• Lucas180692
amx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Ik hoop dat je snapt dat je dit eerst duidelijk wil krijgen om de risico dat iemand iets roept dat niet klopt te minimaliseren.

Nogmaals: heb je in iedere ruimte een ethernet aansluiting? Indien je dit kan bevestigen heb je een begin van een werkende situatie van waaruit je je apparatuur kan aansluiten.
Ik heb in elke kamer een aansluiting:
Zolder kamer
4 slaapkamers op de eerste verdieping
Woonkamer en "speel kamer"

Uitgaande van wat ik lees zal ik eens gaan rondsnuffelen of ik idd de herkomst van de kabels kan achterhalen.

Enige tips bij het opsporen van de kabels?

• amx
ja, sluit op 1 aansluiting een router of ander apparaat aan, en controleer vervolgens iedere overige aansluiting om te kijken of je connectie hebt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
amx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:50:
ja, sluit op 1 aansluiting een router of ander apparaat aan, en controleer vervolgens iedere overige aansluiting om te kijken of je connectie hebt.
Een tester is makkelijker.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• amx
Lucas180692 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:42:
[...]

Ik heb in elke kamer een aansluiting:
Zolder kamer
4 slaapkamers op de eerste verdieping
Woonkamer en "speel kamer"

Uitgaande van wat ik lees zal ik eens gaan rondsnuffelen of ik idd de herkomst van de kabels kan achterhalen.

Enige tips bij het opsporen van de kabels?
ff vraagje: waar komen die 2 utp kabels vandaan die je op de eerste foto laat zien, waarvan de kleurdraden alle kanten op wijzen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:13
Lucas180692 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:27:
...

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen!
Mijn idee: je hebt geen idee wat je aan het doen bent. Je sluit gewoon maar wat op elkaar aan in de hoop dat "iets" werkt.
Ga eerst eens systematisch te werk om uit te zoeken wat er daadwerkelijk ligt. Wat voor kabel, waar gaat het heen en label alles(!). Dan kan je daarna eens kijken of het bruikbaar is.

Roomba E5 te koop

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Masimo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:35:
[...]
Ga aub niet overal kabels eruit trekken en/of vervangen voordat je precies weet hoe de vork in de steel zit.
Hmmz, een andere benadering zou zijn om alle bekabeling er juist wel uit te trekken en dan van de ruimte die er daardoor ontstaan is gebruik maken om een CAT6 netwerk aan te leggen. De "Deutsche Gründlichkeit" doet vermoeden dat er een respectabele hoeveelheid koper uit zal komen; daar moet wel een mannetje voor te vinden zijn die dat tegen een beperkte vergoeding voor @Lucas180692 wil doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Lucas180692
amx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:32:
[...]

ff vraagje: waar komen die 2 utp kabels vandaan die je op de eerste foto laat zien, waarvan de kleurdraden alle kanten op wijzen?
Dat bleken geen utp kabels te zijn, maar telecommunicatie kabels. De telecommunicatie kabels gaan vanuit de meterkast ruimte (waar de oorspronkelijke koperaansluiting binnenkomt) naar de bovenverdieping en begane grond.

Ik zal vandaag eens een plattegrond maken met de kamers en de aansluitpunten om wat meer inzicht te krijgen.

Het feit dat de utp kabels geel zijn, zou ze relatief makkelijk te onderscheiden moeten zijn.

• Lucas180692
sig69 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:40:
[...]

Mijn idee: je hebt geen idee wat je aan het doen bent. Je sluit gewoon maar wat op elkaar aan in de hoop dat "iets" werkt.
Ga eerst eens systematisch te werk om uit te zoeken wat er daadwerkelijk ligt. Wat voor kabel, waar gaat het heen en label alles(!). Dan kan je daarna eens kijken of het bruikbaar is.
Je hebt helemaal gelijk, ik ben een beetje te impulsief te werk gegaan omdat ik de twee grijze kabels van de eerste foto's als utp kabels had gezien.

Ik dacht dus ook even een patchpaneeltje er tussen en klaar. Toen ik er achter kwam dat dit geen utp was ben ik naar het forum gekomen.

Vandaag gaan we eens het eea uitzoeken. Tips bij het uitvogelen van kabeltracés?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:02
Lucas180692 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:32:
Vandaag gaan we eens het eea uitzoeken. Tips bij het uitvogelen van kabeltracés?
Een netwerktester waar DJMaze het over had. Die kosten weinig (en misschien ook wel beschikbaar in vriendengroep). Dat test de 4 aderparen en bevestigt of de volgorde correct is aangesloten.

Als het niet afgemonteerd is dan wordt het lastiger. Daar is ook wel apparatuur voor, maar met een simpele multimeter kom je ook een heel eind.

• amx
Lucas180692 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:29:
[...]

Dat bleken geen utp kabels te zijn, maar telecommunicatie kabels. De telecommunicatie kabels gaan vanuit de meterkast ruimte (waar de oorspronkelijke koperaansluiting binnenkomt) naar de bovenverdieping en begane grond.
Als leek zijnde: wat bedoel je met telecommunicatiekabels?

Het is toch een kabel met 8 draadjes conform het schema voor Ethernet?

Nogmaals:

Op de begane grond en op de eerste verdieping, zitten daar nu patchpunten waar je een ethernet kabel op kan insteken of níet?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
8 draadje maakt het nog geen ethernetkabel.
Dit is telecomkabel voor telefonie en dat is beslist geen UTP (Unshielded Twisted Pair) en absoluut ongeschikt voor netwerk verkeer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Lucas180692
Nieuwe update.

Bovenstaande foto komt uit de slaapkamer. Het lijkt er op dat (bijna) alle kabels hier heen lopen.

De andere foto is van de wandaansluiting beneden. Een poort is verbonden met de bundel boven. De andere heb ik nog niet kunnen achterhalen. Ik heb deze even opengemaakt en dit is een oranje kabel ipv geel.

Ik heb de herkomst van de zolderpoort en de hobbykamer beneden niet kunnen traceren. Ze zijn beide wel bekabeld.

Ik heb ook alle kabelgoten opengetrokken in de meterkast die ik kon zien, maar geen UTP kabel te bekennen.

Ik blijf het vreemd vinden dat de kabels gebundeld zijn op de eerste verdieping en niet in de meterkast.

Uitgaande van wat ik hier heb gevonden zegt mijn instinct dat ik alle kabels zou moeten doortrekken naar beneden, naar de meterkast.

Zijn er nog tips voor het traceren van de overgebleven kabels? Ik ben wel benieuwd namelijk!

Daarnaast vroeg ik me af of er iemand is die met een natte vinger een schatting kan maken van de eventuele kosten voor het trekken van kabels.

Volgens mij kan ik de bundel op de eerste verdieping doortrekken tpv de telecom kabel, deze komt dan namelijk precies op de goede plek uit.

Ik vroeg me daarnaast af of het slim is om de huidige bundel aan te sluiten op een switch zodat ik maar 1 kabel naar beneden hoef te trekken.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:19

FreakNL

Well do ya punk?

Als alle kabels op de slaapkamer uitkomen was dat misschien wel zijn hobbyhok en had hij daar een switch staan Ofzo.

Ik verwacht alsnog dat er dan 1 kabel naar het AOP gaat ergens.

• Lucas180692
Het huis komt uit 2013 en de vorige bewoners waren de eerste bewoners. De kamer waar alle kabels gebundeld zijn was een "kasten kamer" de beste man was advocaat en had geen hobbies en was ook niet geïnteresseerd in een degelijk thuisnetwerk. Ik heb er tijdens de bezichtigingen namelijk naar gevraagd maar hij heeft het nooit gebruikt zei hij. Blijkbaar zijn de kabels destijds op deze manier aangelegd.

Ik denk nog steeds dat het oorspronkelijke idee waarschijnlijk was om de modem op de eerste verdieping te plaatsen in de kastenkamer mbv de TAE-F aansluiting en vervolgens de overige poorten op het modem op de poorten in de kastenkamer aan te sluiten.

Super onlogisch naar mijn idee, maar een andere verklaring heb ik ook niet

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Wellicht een specialist uit de buurt inhuren en verhaal uitleggen. Lokale mensen zullen wel weten waarom het zo is aangelegd. Of aan de buurman / buurvrouw vragen hoe dat zit.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 17:52
dit is btw een duitse telefoonaansluiting (iets anders dan een RJ11 dus)

• amx
Ik had op dit foto de gele kabels gemist. Dan had ik de vraag niet onnodig herhaald.

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of je nu echt snapt hoe de bedrading loopt, en of je al weet waar de glasvezelmodem is geplaatst, maar als het alleen maar gaat om het transporteren van het Ethernet signaal via telefoonkabel of vervangen van die kabel kan het de moeite waar zijn bij het vergelijken van kosten en ook de moeite die het kost, te kijken naar SPE connectors. Single Pair Ethernet, dat wil zeggen je gebruikt glasvezel connector en een beetje grotendeels Duitse technologie en je hebt Gigabit Ethernet tot 40 meter met latency van 1,5 ms.

https://www.ct.nl/reviews...ls-als-netwerkbekabeling/

De officiele websites mogen inderdaad (citaat) onvriendelijk hokjesdenken worden genoemd.

• Lucas180692
ijske schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:07:
dit is btw een duitse telefoonaansluiting (iets anders dan een RJ11 dus)
[Afbeelding]
Klopt Ijske! alleen bij ons zitten er kapjes op zodat enkel de middelste poort beschikbaar is

• Lucas180692
amx schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:17:
Ik had op dit foto de gele kabels gemist. Dan had ik de vraag niet onnodig herhaald.

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of je nu echt snapt hoe de bedrading loopt, en of je al weet waar de glasvezelmodem is geplaatst, maar als het alleen maar gaat om het transporteren van het Ethernet signaal via telefoonkabel of vervangen van die kabel kan het de moeite waar zijn bij het vergelijken van kosten en ook de moeite die het kost, te kijken naar SPE connectors. Single Pair Ethernet, dat wil zeggen je gebruikt glasvezel connector en een beetje grotendeels Duitse technologie en je hebt Gigabit Ethernet tot 40 meter met latency van 1,5 ms.

https://www.ct.nl/reviews...ls-als-netwerkbekabeling/

De officiele websites mogen inderdaad (citaat) onvriendelijk hokjesdenken worden genoemd.
Op 2 poorten na weet ik hoe de bedrading loopt. Deze komen allemaal uit de grond bij een van de slaapkamers (te zien op de foto als opbouw ethernet poorten)
Het glasvezelmodem is geplaatst in de zelfde ruimte als de meterkast waar ook de oude koperverbinding ligt (eerste foto is de oude koper verbinding)
Ik heb volgens mij wel een aardig beeld hoe het loopt ik snap alleen de logica er achter nog niet 8)7

Ik ben nog niet bekend met SPE connectors en zal zeker eens even kijken hoe of wat!
bedankt voor de tip :)

• Masimo
Als ik zou moeten gokken dan heeft de vorige eigenaar het DSL-modem/router op de slaapkamer gehad. Binnenkomend DSL signaal vanuit de meterkast via de telefoonleiding naar boven geleid. Dat is eigenlijk niet de bedoeling. Althans in Nederland wordt dat in principe niet zo gedaan. Hier wordt je geacht de DSL-modem/router maximaal 1 meter vanaf het ISRA-punt / splitter aan te sluiten om signaalverlies te voorkomen.
Daarom worden DSL-modems hier in de regel in de meterkast gezet.

Dan heeft ie waarschijnlijk patchkabels vanuit de modem/router naar de muurdozen gevoerd en op die manier de andere kamers van netwerk voorzien.

Wordt even puzzelen hoe je dat het beste kan gaan aanpakken. Uitgangspunt zou bij voorkeur de meterkast als centrum van de installatie zijn en van daaruit als een ster uitwaaieren naar de overige ruimtes in het huis.
Die telefoonkabels zou je al kunnen opofferen. Tegenwoordig hebben we draadloze DECT toestellen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee