Toon posts:

Efficiënte optie voor vloerverwarming met zandcement ?

Pagina: 1
Acties:

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-02 17:01
Hallo, ik ben van plan om mijn oude huis te renoveren. Mijn bestaande tegels en zandcementvloer worden verwijderd en verwarmingsbuizen (1,6 cm) worden op de cementvloer geplaatst en zandcement wordt over de buizen gegoten. wat is een goede dikte voor het zandcement voor een goede efficiëntie. heeft iemand het onlangs op deze manier gedaan? Ik heb de foto van de geplande opstelling hieronder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe meer materiaal hoe meer buffer. Hoe langzamer het opwarmt en afkoelt.

Vraag is vooral hoe je uit gaat komen met je kozijnen.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• igix
MikeyMan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:12:
Hoe meer materiaal hoe meer buffer. Hoe langzamer het opwarmt en afkoelt.

Vraag is vooral hoe je uit gaat komen met je kozijnen.
Welke kozijnen ?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:21
Hij bedoelt trap / (binnen)deuren / ramen tot op de grond

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bottom line schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:21:
[...]

Hij bedoelt trap / (binnen)deuren / ramen tot op de grond
Ja precies. Binnendeuren valt dan nog wel wat mee te regelen. Buitendeuren en ramen niet.

En een trap met korte opstap breek je ook je nek over IDD ;)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-02 14:46
@igix
In veel situaties is het voor een vloerverwarming* het meest efficiente om hem op 1 constante temperatuur te stoken of met hele geringe nachtverlaging. Dus in november aanzetten en ergens in april weer uit.
De dikte van je vloer maakt dan weinig uit. Enkel de eerste dag zal het lang duren voordat het warm is.

Dus wil je dat het efficiënter wordt, moet je eerder denken aan extra isolatie onder je vloer.

* zeker in combinatie met een warmtepomp.

[Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 01-03-2022 18:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:52
Voor een zandcementvloer moet je eigenlijk wel 3 maar liever 4 cm aanhouden boven je slangen. Voor de sterkte van de dekvloer.

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32
Makrolon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:58:
Voor een zandcementvloer moet je eigenlijk wel 3 maar liever 4 cm aanhouden boven je slangen. Voor de sterkte van de dekvloer.
Dit hebben wij inderdaad ook gehoord bij het aanbrengen van de zandcementvloer. Liefst gooien ze 7cm dekvloer neer, waardoor je ongeveer 5cm bovenop je buizen hebt.

• igix
Bedankt, dat was mijn zorg als te dik wat de efficiëntie zou kunnen zijn. Als het standaard is om 3 tot 5 cm boven leidingen te plaatsen, dan begrijp ik dat. maar ik hoorde ook dat te dun door hitte scheuren kan krijgen op zandcement. dus in mijn geval zal het ongeveer 3~4 cm (inclusief de tegels) boven de pijpen zijn

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:52
igix schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:14:
[...]

Bedankt, dat was mijn zorg als te dik wat de efficiëntie zou kunnen zijn. Als het standaard is om 3 tot 5 cm boven leidingen te plaatsen, dan begrijp ik dat. maar ik hoorde ook dat te dun door hitte scheuren kan krijgen op zandcement. dus in mijn geval zal het ongeveer 3~4 cm (inclusief de tegels) boven de pijpen zijn
En dat is dus te dun... Je mag de dikte van je tegels niet meerekenen, het gaat echt om de dikte van t zandcement zelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stel netten en vezels erin, kom je er wel mee weg.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Nachtverlaging heeft altijd nut, alleen moet je mss 2 uur vroeger beginnen met opwarmen 's ochtends.
Je opstelling kan efficiënter: als je op het beton isolatie plaatst, daarop vloerverwarming en dan zandcement, steek je meer warmte in de kamer en minder in beton. Voordeel is daarbij dat je de vloerverwarming kan tackeren in de isolatie, kan je gemakkelijk zelf doen.
Bij onze leverancier van zandcement werd standaard vezelversterking toegevoegd die ook warmteoverdracht versterkt; minimale dikte bepalen zij, ik dacht minimaal 3cm boven de buizen. Ga je dunner, dan laten ze je vast met plezier een blaadje ondertekenen dat ze niet verantwoordelijk zijn als je vloer barst en plooit...
Vergeet ook de uitzetvoegen niet, meet al eens na zodat ze exact in de voegen van je tegels komen, das mooier.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:45
naftebakje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:56:
[...]Je opstelling kan efficiënter: als je op het beton isolatie plaatst, daarop vloerverwarming en dan zandcement, steek je meer warmte in de kamer en minder in beton. Voordeel is daarbij dat je de vloerverwarming kan tackeren in de isolatie, kan je gemakkelijk zelf doen.[...]
Zou het echt veel schelen qua efficiëntie? Als je goede isolatie hebt dan gaat de warmte die in het beton zit echt niet verloren. Vanwege de grote massa kan je waarschijnlijk op een lagere temperatuur stoken waardoor juist je warmtepomp en of CV weer efficiënter is.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:59

Dentheman

Zie signature

Als je geen vochtige ruimtes (zoals badkamer) gaat renoveren, zou je ook kunnen overwegen om in plaats van zandcement, te kiezen voor een Anhydriet dekvloer, dit omsluit de vloerverwarmingsbuizen beter dan zandcement en zorgt voor een betere warmtegeleiding.

Ik ben zelf ook bezig met een nieuwe draag-en dekvloer en ga boven op de draagvloer: noppenplaten met 1 CM EPS, vloerverwarming, met +/- 5 CM anhydriet plaatsen.

Zie ondertitel

• igix
Makrolon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:19:
[...]

En dat is dus te dun... Je mag de dikte van je tegels niet meerekenen, het gaat echt om de dikte van t zandcement zelf.
ja, ik moet momenteel mijn oude bestaande tegels en zandcement eronder slopen voor vloerverwarming. Zoals je kunt zien is de hoogte minder. Als ik met 3cm nieuw zandcement over leidingen en tegels ga 1 cm extra. dan is het al 1cm boven mijn huidige vloer. 1 cm extra boven mijn huidige vloerhoogte is prima alles daarboven dat een beetje een probleem zou zijn met deur- en balkonramen.

Deze foto is vanuit de gang, ik weet niet zeker of dezelfde hoogte van zandcement in mijn woonkamer wordt gehandhaafd. Ik kan het pas weten na het verwijderen van de oude tegels.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Bij mij ligt er 12cm beton op het zand, daarop komt 8cm pir, dan vloerverwarming en dan 7cm zandcement en dan de tegel.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:17
igix schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:55:
[...]

ja, ik moet momenteel mijn oude bestaande tegels en zandcement eronder slopen voor vloerverwarming. Zoals je kunt zien is de hoogte minder. Als ik met 3cm nieuw zandcement over leidingen en tegels ga 1 cm extra. dan is het al 1cm boven mijn huidige vloer. 1 cm extra boven mijn huidige vloerhoogte is prima alles daarboven dat een beetje een probleem zou zijn met deur- en balkonramen.

Deze foto is vanuit de gang, ik weet niet zeker of dezelfde hoogte van zandcement in mijn woonkamer wordt gehandhaafd. Ik kan het pas weten na het verwijderen van de oude tegels.

[Afbeelding]
die laag van 16mm is geen zandcement. lijkt mij eerder een dikbed lijm oid. waar de liniaal opstaat zal de zandcement zijn. zo niet is de zandcement wel heeeeeeeeeeeeeeel erg dun en vooral cementerig. opzich is er ook nog een kleine kans dat er helemaal geen zandcement laag is.

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 04-03-2022 07:42]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
bazzzzzz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:31:
[...]Zou het echt veel schelen qua efficiëntie? Als je goede isolatie hebt dan gaat de warmte die in het beton zit echt niet verloren. Vanwege de grote massa kan je waarschijnlijk op een lagere temperatuur stoken waardoor juist je warmtepomp en of CV weer efficiënter is.
En je maakt je zorgen over de dikte van het zandcement :?
Een centimeter meer of minder zandcement gaat geen verschil maken, in vergelijking met de 10cm beton eronder.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:34

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Zand cementdekvloeren hebben minder goede thermische eigenschappen dan een gegoten cementgebonden gietvloer. Door de cementeuse gietvloer wordt de vloerverwarmingsbuis 100% omhuld met betonvan een hoge dichtheid. Hierdoor is de warmte overdracht van buis naar vloer beter dan wanneer een losgestorte zand-cement vloer wordt aangebracht. Dit losse mengsel sluit niet geheel rondom de buis omdat het een aardvochtige mortel betreft en de vloerensmeerders niet gaan onderkouwen tpv. de ruimte tussen de vv-leidingen en de constructieve ondervloer. Met een cementgebonden gietvloer kun je ook naar vloeropbouwen vanaf 35mm en dikker onder extra voorzieningen.
Ik werk voor een bedrijf die dit soort vloeren via een dealernetwerk aan kan brengen.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee