Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:24
Graag even jullie mening.

Ik heb een Fiio K3 DAC/AMP met daarop een Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm.

Volgens de specificaties zou de K3 tot 150 Ohm kunnen aansturen. Hoewel het volume ruim voldoende is wat ik behaal (tot het gaat pijn doen aan je oren hard), vraag ik mij af of ik met een upgrade naar een Fiio K5 Pro DAC/AMP wellicht nog meer detail uit de koptelefoon weet te halen.

Helaas heb ik nog geen winkel gevonden waar je Fiio apparatuur kan testen. Dus was benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring met beide DAC's hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Qua versterking ga je er wel op vooruit, de K3 is niet erg krachtig:
https://www.audiosciencer...-of-fiio-k3-dac-amp.6859/

De K5 Pro heeft een veel krachtigere versterker:
https://www.audiosciencer...ents-of-fiio-k5-pro.9118/

Hoeveel dit in de praktijk uitmaakt durf ik niet te zeggen. Ik zou je wel aanraden om NIET de DAC in de K5 Pro te gebruiken, want die is echt dramatisch slecht. Dus je zou ook nog een DAC erbij moeten kopen. Eerlijk gezegd zou ik gewoon een SOTA DAC/Amp combo van Topping halen. Ben je een stuk beter mee af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 13:55
Een beter antwoord als dat van Koeitje is er niet. In die test staat ook vrij precies waarom de K5 een beetje tegenvalt.
Ik zat toevallig vanmiddag met precies dezelfde vraag, maar dan met m'n Fiio E10 Olympus. Oud beestje, toen mooie kwaliteit voor 't geld, maar begint wat kraakjes te laten horen als m'n volumeknop op bepaalde standen staat.

Topping is wat duurder maar volgende review veruit beter. Hetzelfde geldt voor SMSL. Beide merken zijn goed geprijst voor zulke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SMSL is inderdaad vergelijkbaar. In de prijsklasse van de K5 pro kan je een hoop beters kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Die grafieken in de test zeggen mij te weinig om er een oordeel over te kunnen vellen (gebrek aan kennis). Kunnen jullie ze wat meer uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
En wat vinden jullie van de E30/L30 combi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PdeBie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:24:
En wat vinden jullie van de E30/L30 combi?
Prima keuze volgens mij. De DX3 Pro+ is ook nog een optie.

Om de metingen te snappen kan je even op YouTube zoeken naar het Audio Science Review kanaal, daar staan wat reviews op waar hij ook gelijk uitlegt wat alles betekent. Hij gebruikt overigens een Audio Precision APx555 om te meten, dat is de best audio analyser op de markt (kost $28K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Anoniem: 159816 Dat is ook wel een mooi apparaatje. Vooral het 2 in 1 principe (en de prijs :P ) spreekt mij wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7rGvtHe6zX
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-06 15:10
Let op Koetje verwijst naar K5 Pro, de oude, niet de nieuwe K5 Pro ESS. Van de ESS-versie nog geen metingen van gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:50:
Qua versterking ga je er wel op vooruit, de K3 is niet erg krachtig:
https://www.audiosciencer...-of-fiio-k3-dac-amp.6859/

De K5 Pro heeft een veel krachtigere versterker:
https://www.audiosciencer...ents-of-fiio-k5-pro.9118/

Hoeveel dit in de praktijk uitmaakt durf ik niet te zeggen. Ik zou je wel aanraden om NIET de DAC in de K5 Pro te gebruiken, want die is echt dramatisch slecht. Dus je zou ook nog een DAC erbij moeten kopen. Eerlijk gezegd zou ik gewoon een SOTA DAC/Amp combo van Topping halen. Ben je een stuk beter mee af.
Wil wel even opmerken dat de Fiio K5 Pro ESS een upgrade is van de reguliere K5 pro, die daar door ASR wordt gereviewd. De ESS versie gebruikt een ES9038Q2M DAC chip t.o.v. de AKM 4493. Heb hier overigens de reguliere K5 Pro gehad en vond dat echt een meer dan prima ding. Wel geupgrade naar een Topping D50s+A50s stack na verloop van tijd, maar dat maakt qua geluid vrij weinig (hoorbaar) verschil. Ging mij vooral om de featureset van de laatstgenoemde.

Verder: Een Topping DX3Pro+ is ook hartstikke goed. Zelfde geldt voor een L30+E30. Je zou ook nog een SMSL SU-6 + SH-6 kunnen overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas op 02-03-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thomas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Wil wel even opmerken dat de Fiio K5 Pro ESS een upgrade is van de reguliere K5 pro, die daar door ASR wordt gereviewd. De ESS versie gebruikt een ES9038Q2M DAC chip t.o.v. de AKM 4493. Heb hier overigens de reguliere K5 Pro gehad en vond dat echt een meer dan prima ding. Wel geupgrade naar een Topping D50s+A50s stack na verloop van tijd, maar dat maakt qua geluid vrij weinig (hoorbaar) verschil. Ging mij vooral om de featureset van de laatstgenoemde.

Verder: Een Topping DX3Pro+ is ook hartstikke goed. Zelfde geldt voor een L30+E30. Je zou ook nog een SMSL SU-6 + SH-6 kunnen overwegen.
Heb je ergens metingen van de upgrade? De gebruikte chip zegt echt vrij weinig over de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Heb je ergens metingen van de upgrade? De gebruikte chip zegt echt vrij weinig over de prestaties.
Zoals hierboven ook al aangegeven zijn die er (nog) niet. Zegt inderdaad niet alles, maar betekent wel dat de performance drastisch verbeterd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thomas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Zoals hierboven ook al aangegeven zijn die er (nog) niet. Zegt inderdaad niet alles, maar betekent wel dat de performance drastisch verbeterd kan zijn.
Of drastisch slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

De tijd zal het leren, maar de K5 Pro was al niet zo slecht, ook niet volgens ASR ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thomas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:49:
[...]

De tijd zal het leren, maar de K5 Pro was al niet zo slecht, ook niet volgens ASR ;).
Heb je naar de cijfers van de DAC gekeken? Die prestaties zijn werkelijk dramatisch. Als je de tekst had gelezen in de review dan had je dat ook meegekregen.

De hoofdtelefoonversterker is prima, maar dat is maar de helft van het apparaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 02-03-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Heb je naar de cijfers van de DAC gekeken? Die prestaties zijn werkelijk dramatisch. Als je de tekst had gelezen in de review dan had je dat ook meegekregen.

De hoofdtelefoonversterker is prima, maar dat is maar de helft van het apparaat.
Waar lees jij dat dan? Volgens mij hebben we een compleet andere review voor ons. Kan gebeuren. Vind zelf "The typical approach in a product like this is to build a DAC that performs very well. And then throw in a headphone amplifier that is just adequately. Here, the DAC is just good enough to drive the amp." zeker niet "werkelijk dramatisch".

Het is niet de beste DAC van de wereld nee, maar aangezien het sowieso al niet over de K5 Pro ging maar de K5 Pro ESS, is dit een nogal zinloze discussie over semantiek aan het worden die ik niet verder ga voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

0,0089% THD+N bij 1kHz is vrij hoog. Meer gangbaar bij dit soort producten (DACs in deze prijsklasse) is een THD+N van 0,0003%of beter. Dat is een factor ~30 minder vervorming en ruis.

En dit staat er ook. Product valt in de groep van de 25% slechtste geteste DACs. Ter referentie dit is slechter dan vrijwel alle surround receiver die hij getest heeft.
Well, this is disappointing. I almost put aside the unit thinking it is not worth testing more. The SINAD puts it in the fourth quadrant of all DACs tested

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 02-03-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-06 20:48
Ik ga geen advies geven gezien ik er weinig verstand van heb. Wel een interessante video om te kijken is deze, van iemand die er wel het een en ander vanaf weet:

SINAD en audiosciencereview moet je dus wellicht met een korreltje zout nemen. Maar de video is in zijn algemeen wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RonaldMade schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:20:
Ik ga geen advies geven gezien ik er weinig verstand van heb. Wel een interessante video om te kijken is deze, van iemand die er wel het een en ander vanaf weet:

[YouTube: You don't NEED an amplifier]
SINAD en audiosciencereview moet je dus wellicht met een korreltje zout nemen. Maar de video is in zijn algemeen wel interessant.
Dat ding is dus ook door ASR gereviewed. Een Apple dongle is prima en wordt vaak als benchmark gebruikt voor andere geteste producten. Maar het ding levert gewoon simpelweg niet voldoende vermogen voor bepaalde koptelefoons.
Pagina: 1