Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoider
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-03-2024
Hallo,

Een tijdje terug heb ik deze topic geplaatst: Is dit een gebruikelijke amortisatieregeling?. Nu heb ik in juli een contract getekend bij dit bedrijf, met de voorwaarde dat de amortisatieregeling maar 1 jaar zou duren (ipv 2) (EDIT: en ook dat de tijd ingaat zodra de cursus begint, ipv einde van cursus). Ik dacht, prima, een jaartje is niet zo lang toch? Long story short, ik ben dood ongelukkig bij dit bedrijf. Ze hebben mij naar een klant gestuurd met slechte management, onze enige ervaren collega is naar een ander bedrijf gegaan doordat hij te gestresst was door alle verantwoordelijkheid, er is 1 nieuwe collega die net klaar is met zijn studie, 1 part-time front-end developer en ik.

De situatie is nu dat ik alle verantwoordelijkheid krijg. Mijn klant is bezig met een groot project (die wij moeten maken...), hiernaast onderhouden we enkele legacy codebases (mobile apps) waarin extreem veel bugs zitten en nog 1 webapplicatie met heel veel gebruikers (en ook veel problemen...). Ik word constant direct opgebeld door gebruikers die melden dat ons product niet werkt en ze hun werk niet kunnen doen. Hiernaast moet ik ook gewoon programmeren, maar kom hier amper aan toe. Dit moeten we pretty much met z'n 2en fixen. Ik heb minder dan een jaar werkervaring, en mijn andere full-time collega een paar maanden nu. Nu merk ik dat ik heel erg gestresst ben en thuis constant aan het werk denk, waardoor ik erg ongelukkig ben. Ik wil hier weg!

Maar ik zit tot juli vast aan die amortisatieregeling. Ik ben bang dat mijn detacheerder achter mij aan zal gaan als ik ontslag neem. Vooral omdat ik akkoord ben gegaan met het verkorten van de regeling naar 1 jaar. Hierdoor heb ik het gevoel dat een advocaat zou kunnen beargumenteren dat ik wist wat ik aan het tekenen was, anders was ik niet akkoord gegaan. Ik heb geen geld om dit soort rechtzaken aan te vechten.

Aan de andere kant, in het contract staat nergens dat het bedrag maandelijks afgebouwd wordt, en ik lees op het internet dat hierdoor de regeling niet rechtsgeldig is en ze me niks kunnen maken. Maar dit staat op allemaal random websites, en ik heb geen idee of dit ook werkelijk waar is. Het voelt alsof dat ooit ergens gezegd is en iedereen dit nu gewoon doorvertelt zonder te weten of dit ook klopt.

Wat moet ik doen?? Moet ik een advocaat inschakelen ofzo?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Andere baan zoeken en bedingen dat ze je openstaande studiekosten betalen aan je huidige werkgever. ? Dat is normaal gesproken geen probleem.
Wel zorgen dat je het zwart op wit hebt staan :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Toevoeging aan deze post (uit de vorige link): het betreft een bedrag van 12000 euro. Niet "standaard" om zomaar over te nemen door een nieuw bedrijf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@Spoider
Om te beginnen erg klote dat je in deze situatie zit! :(:)

De enige manier waardoor je hier onderuit kan komen, is dat het bedrijf hiermee akkoord gaat. Ze hebben immers jou de opleiding laten volgen en daar ben je wel tevreden over (ga ik vanuit).
Daarom is volgens mij de enige route om deze onwerkbare situatie aan te kaarten.

Nu maak je het probleem van het bedrijf (een slechte klant, weinig personeel) je eigen probleem.
Jij bent een starter zonder werkervaring en wat ze nu van je vragen is simpelweg onredelijk. Hierover moet je je werkgever aanspreken. Leg de bal bij hen neer. Verwijs de klant maar direct naar je werkgever door. Die heeft de opdracht aangenomen, laat die het oplossen. Jij doet je best en meer kan je niet doen. Dus niet gestrest van raken (al zal dit niet makkelijk zijn).

1 juli is nog maar 4 maanden om een boete van 12K te voorkomen. Zal niet leuk zijn maar ik denk dat je hier enorm veel van kan leren. Want een arbeidsovereenkomst heeft 2 partijen, dus laat het bedrijf maar z'n verantwoording nemen!

[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 01-03-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 21:20
Afhankelijk van je ervaringen betalen bedrijven ook zo 5000-25000 euro voor een recruiter. 12000 voor iets nuttigs als een studie (indien deze van toepassing is op de nieuwe functie) moet dus niet zo’n heel groot probleem zijn. Anderzijds is 4 maanden volhouden en je ondertussen wel al oriënteren op een andere baan misschien ook nog goed te doen. En als je al eerdere een leuke nieuwe werkgever gevonden hebt, dan kan je de keuze voorleggen. Dan zie je meteen wat ze voor je over hebben.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:04
1. je werk wat meer los laten
2. telefoon op stil zetten als je tijd reserveert voor programmeerwerk.
3. overleg met je leidinggevende waar de prio's liggen i.p.v. alle brandjes proberen te blussen.
4. ga 't gesprek aan met je accountmanager dat je een andere opdracht wilt,

Of ga met bovenstaande tips 1t/m3 je tijd uitzitten. En opletten dat in je andere topic genoemd hebt dat de tijd pas loopt na 't afronden van de cursus.

Bij dit soort topics moet ik altijd aan deze denken:
Afbeeldingslocatie: https://www.pngkit.com/png/detail/410-4108968_x-corporate-dilemma.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spoider
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik twijfel of een nieuwe werkgever de studiekosten wil betalen, het is een aanzienlijk bedrag. Ik kan het wel altijd proberen. Vanavond maar een paar CVs versturen :P

In de tussentijd zal ik contact opnemen met mijn detacheerder, eigenlijk hoop ik dat ze een medior/senior kunnen sturen om te helpen. Het ding is, daar moet mijn klant dan akkoord mee gaan, aangezien hij daarvoor moet betalen. Ik vraag me af of dat goed komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:11

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Spoider schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:34:
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik twijfel of een nieuwe werkgever de studiekosten wil betalen, het is een aanzienlijk bedrag. Ik kan het wel altijd proberen. Vanavond maar een paar CVs versturen :P

In de tussentijd zal ik contact opnemen met mijn detacheerder, eigenlijk hoop ik dat ze een medior/senior kunnen sturen om te helpen. Het ding is, daar moet mijn klant dan akkoord mee gaan, aangezien hij daarvoor moet betalen. Ik vraag me af of dat goed komt.
Heb je de (onwerkbare) situatie al aan je detacheerder voorgelegd? Misschien dat het een optie is dat ze jou een nieuwe klus geven en jouw huidige klus aan een meer ervaren persoon geven? Je wil jezelf niet in een burn-out werken, trust me.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bespreken met de leidinggevende hoe je beter aan je werk toekomt? Direct telefoontjes opnemen is leuk voor een helpdesk, niet voor een softwareontwikkelaar. Normaal gesproken doe je dit via een ticket-systeem o.i.d. Loopt de gebruiker ergens tegenaan maar jij bent de hele dag bezet? Pech gehad, je leest het ticket morgen wel. Dermate belangrijk dat het niet kan wachten? Laat de leidinggevende de planning maar omgooien (en accepteren dat waar je vandaag mee bezig was vertraging oploopt). Zijn X, Y en Z allemaal zo belangrijk dat ze vandaag af moeten? Laat de leidinggevende de volgorde maar bepalen, ga er in die volgorde aan werken en om 5 uur 's middags zie je wel wat je af hebt gekregen. Boze klant omdat het te lang duurt? Hier is het nummer van de manager.

De inhoud is jou probleem, maar een slechte planning en een slecht klantcommunicatieproces (drie keer woordwaarde) niet.

Slecht management heeft op de lange termijn ook meer aan iemand die de structurele problemen goed en duidelijk benadrukt en het op hun bordje legt dan aan iemand die twee maanden alles oplost wat er langskomt en daarna weg is vanwege een burn-out of baanwissel.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 01-03-2022 16:59 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik maak op dat je een nieuwe baan zoekt omdat je opdracht klote is. Dit snap ik niet helemaal. Werken voor een detacheerder betekent toch dat je makkelijk naar een andere opdracht kunt overstappen?

Je komt nu over op mij als iemand die weg wilt lopen voor een probleem, in plaats van dit probleem aan te kaarten bij je werkgever. Als dat klopt (want ik doe ook maar een aanname), dan ligt er nog een mooi ontwikkelpad voor je in verschiet op gebied van assertiviteit.

Mijn advies voor je zou zijn om dit probleem van werkdruk bij je werkgever neer te leggen. Een goed werkgever zal hierover in gesprek gaan bij je opdrachtgever. Nog beter zullen ze je overplaatsen naar een andere opdracht. Mocht je dat allang gedaan hebben, dan zijn beide organisaties geen knip voor de neus waard en kan je beter je heil ergens anders zoeken.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 15:03

VW-Arjan

★★★★★

en orde op zaken stellen?

Jouw nummer is blijkbaar bij iedereen bekend, dat is dan bij deze de helpdesk telefoon.
Jij bent ontwikkelaar geen 1e lijn helpdesk.
Jouw klant regelt daar iemand voor die de calls aanneemt.

Stel prio's in op de meldingen die binnen komen.
etc etc

Met andere woorden, creëer lucht. Als het je daar allemaal lukt heb je en een flinke ervaring opgedaan en een prima referentie voor een nieuwe klus.
En het is juli voor je het weet. Ik zou hier persoonlijk wat kansen zien en niet direct opgeven.

Je krijgt nog wel grotere teleurstellingen te verwerken in je leven.

Mara goed, dat zijn mijn 2cts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je zit ergens gedetacheerd en doet (zonder de ervaring (en de betaling)) een taak waar je niet voor bent aangenomen. Je merkt aan jezelf dat je de ervaring mist, en je bent niet in staat om het buiten werktijd (voldoende) naast je neer te leggen?

Wat zei je detacheerder toen je ze dat vertelde? Als ze namelijk om je geven, EN die investering van 12k willen terugverdienen, dan ben je meer waard als je werkt, dan wanneer je in de ziektewet zit.
Je hebt, als gedetacheerde, het grote voordeel dat je niet in je eentje tegenover je werkgever zit, maar dat je een werkgever hebt die tegen een opdrachtgever kan zeggen: "Goh, mijn personeel gaat eraan onderdoor bij je... ik heb nog wel een goeie die kan komen helpen, zodat de ander het wat rustiger krijgt en niet met een burn-out op de bank komt te zitten..."

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Enige wat je kan doen is het gesprek aangaan. Trek de opdrachtgever erbij en de detacheerder, ga het gesprek aan en ga op zoek naar hoe je meer tijd kan krijgen voor waar je ingehuurd bent. Zorg ook dat ze je opdrachtgever gaan bellen ipv jou, dan stopt het sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:37
Met een normale amortisatieregeling zou dat bedrag nu al een stuk lager moeten zijn. Afschrijving van €12.000 in 12 maanden betekent dat er nu nog zo'n 4.000 open staat. Met twee maanden opzegtermijn zit je al aan €2.000. Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe werkgever dat niet wil ophoesten.

En anders is dat bedrag nog wel privé te overzien, of nog twee maandjes langer blijven hangen. Misschien heb je nog wat vakantiedagen tegoed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16

Qwerty-273

Meukposter

Spoider schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:06:
Nu merk ik dat ik heel erg gestresst ben en thuis constant aan het werk denk, waardoor ik erg ongelukkig ben. Ik wil hier weg!
Als eerste neem rust! Jij bent ook instaat om "Nee" te zeggen, of zeg dat je momenteel bezig bent en of ze morgen of per mail er op terug kunnen komen. Plan voor jezelf echt "een rustige" tijd in op de momenten dat je ergens in moet duiken. Zet jezelf op "niet storen" / telefoon van de haak (ja zo oud) / ga in een ruimte zitten die je kan afsluiten (kleine vergader ruimte bv).

Voor jouw plek heeft de werkgever vast een accountmanager ergens rondlopen. Leg daar het probleem neer, en doe alleen nog jouw ding op jouw tempo op jouw voorwaarden. Laat je niet gekmaken.

Dan kan je nog altijd lekker rustig op zoek naar een betere plek - maar laat je stress niet bepalen door het tempo dat anderen aan je opdringen. Dat verhuist namelijk ook mee naar jouw volgende baan als je niet jezelf kan beschermen.

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-03-2022 15:01 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:04
Als ik eerlijk ben weet ik niet of ik voor zo'n korte periode een (juridische) strijd aan zou willen gaan, die ook al win je hem, je tijd maar ook stress gaat kosten. En stel je zou hem verliezen, ben je nog verder van huis.

Ik zou zelf eerder alvast gaan kijken naar ander werk, zorgen dat je op tijd opzegt bij je huidige werkgever en lekker per 1 juli daar weg bent. Die 4 maanden zijn bij wijze van 'zo' om (uiteraard lijkt het alsof het lang duurt wanneer je wat doet wat niet leuk is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Telefoon doorschakelen naar je leidingevende!

Dan zorgt hij maar voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

dixet schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:25:
Met een normale amortisatieregeling zou dat bedrag nu al een stuk lager moeten zijn. Afschrijving van €12.000 in 12 maanden betekent dat er nu nog zo'n 4.000 open staat. Met twee maanden opzegtermijn zit je al aan €2.000.
Dat vraag ik me af, gaat dat niet in nadat de opleiding is afgerond in plaats van wanneer de opleiding is begonnen? Dan gaat het nog wel even duren.

Als het inderdaad nog maar twee maanden is: ja, tegen de tijd dat je bij een andere werkgever aan de slag bent ben je al van die regeling af, natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 01-03-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Als ik het goed begrijp ben je door een detacheerder bij een bedrijf geplaatst als junior programmeur, onder de supervisie van een senior programmer die intussen bij een andere klant zit. Ipv een nieuwe senior programmer heb je dus nu een 2de programmeur die nog minder ervaring heeft dan jij.

Persoonlijk zou ik bij de detacheerder aankaarten dat het zo niet langer kan. Er is gebrek aan mankracht, kennis en voortgang. Dit is niet in jouw voordeel, noch die van de detacheerder als de klant. Er moet hier actie ondernomen worden om te voorkomen dat het geheel als catastrophe eindigt. Wees assertief naar jouw werkgever en als die er niets aan wil doen, zou ik in ieder geval beginnen aan het solliciteren bij andere bedrijven. Daarnaast kan je dan open kaart spelen naar de opdrachtgever waar je nu dagelijks aan de slag bent. Je geeft dan duidelijk aan dat je alles doet wat in je macht ligt, maar dat je zonder goede ondersteuning op deze wijze geen stap verder komt met het project. Geef aan waar de opdrachtgever zelf kan helpen om in ieder geval het programmeerwerk weer te kunnen hervatten, door bijvoorbeeld iemand tussen jou en de klanten te zetten, zodat je niet constant gestoord wordt.

Juridisch gezien ga je niet veel meer bereiken voor die laatste paar maanden. Tegen de tijd dat je dit rond hebt, ben je allang voorbij de nog resterende maanden. Zorg ervoor dat je je rust weet te pakken, zorg ervoor dat je na werktijd niet meer bereikbaar bent voor zowel de detacheerder als de opdrachtgever. De andere tips hier zijn ook goede, zorg ervoor dat je een rustige omgeving creëert, waardoor je aan de taak kan werken waarvoor je ingehuurd wordt.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cco
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09-2024

cco

UNOX: the worst OS

Je komt over als een enorme pleaser die nog niet zo goed is in feedback geven en alles accepteert, maar dit is je ook nog niet aan te rekenen, je bent per slot van rekening een junior ontwikkelaar. Je laat alle problemen met alle producten die de werkgever heeft op jouw bureau dumpen en zo te lezen moet het gisteren af. Dit doe je ook gewoon en je maakt geen afspraken over wat jouw verantwoordelijkheden zijn met redelijkheid in het achterhoofd. Je voelt je verantwoordelijk. Het is goed in het achterhoofd te houden dat je dat maar tot op zekere hoogte bent, het moet wel redelijk blijven wat je van een junior ontwikkelaar kunt verwachten. De klant heeft een probleem en gooit er geld tegenaan om het op te lossen, maar eindverantwoordelijke is de klant.

Je bent ook nog eens eerstelijns support terwijl je eigenlijk ontwikkelaar bent. Je durft niet om tafel te gaan met je werkgever + detacheerder dat de problemen je boven het hoofd groeien en je niet aan ontwikkelen toekomt. Dit is grotendeels een kwestie van nog onvoldoende volwassenheid in je vak en gebrek aan mankracht. Je dacht dat het op software ontwikkelen aankwam, maar je komt er nu achter dat verwachtingsmanagement, communicatie richting werkgever en klant, en planning minstens zo belangrijk zijn.

Ik zou een aantal dingen doen:
1. eerst eens een lijstje opstellen met welke problemen je allemaal mee te maken hebt die je niet alleen kunt oplossen, en vraag een gesprek aan met de detacheerder + de klant.
2. Maak samen een planning, met input van jou wat je redelijkerwijs op een dag kunt doen. Je weet onderhand hoeveel tijd je per dag aan ontwikkelen toekomt. Waarschijnlijk gaan ze steigeren bij het zien van deze planning, maar dat is niet erg. Dan komen we bij punt 3 aan:
3.Ga met ze brainstormen wat er aan te doen is om jou effectiever te laten werken. Continue verstoring is funest voor je concentratie, waardoor je geen meters kunt maken met ontwikkelen. Als je met een lastig probleem bezig bent, duurt het meestal een half uur voor je concentratieniveau goed genoeg is om het te kunnen tackelen volgens diverse onderzoeken. Word je daar weer uitgehaald door een klantenbelletje m.b.t. iets anders dan kun je weer opnieuw beginnen. Idealiter doe je geen directe telefonische support, maar indirect in een aantal tijdsblokken per week, dan kun je je beter focussen en wordt de snelheid en kwaliteit van werken beter. Gebruik bijvoorbeeld een pakket als Topdesk, waar de klanten issues kunnen inschieten. Als dat allemaal niet mogelijk is is het een kwestie van verwachtingsmanagement richting de klant dat je echt geen ijzer met handen kunt breken als ze zich niet willen aanpassen qua processen, en dat er meer mankracht bij moet. Maak duidelijk dat hun huidige manier van alles ad hoc doen i.c.m. te veel werk ervoor zorgt dat ze continu op zoek kunnen naar nieuwe ontwikkelaars. Gebrek aan continuïteit zouden ze toch gevoelig voor moeten zijn. Stel samen met de klant een prioriteitenlijstje op met wat het belangrijkste is. Ontwikkelwerk of helpdesk?

[ Voor 6% gewijzigd door cco op 02-03-2022 07:08 ]

hey google vertaal jij hebt koolmezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Mwa, zoveel verantwoordelijkheid nemen vind ik t niet, als de eerste reactie is 'hoe kom ik hier onderuit' ;) En niet alleen bij de klant, hij wil ook meteen bij zn werkgever/ detacheerder weg.

Eerlijk gezegd zie ik vooral iemand die zichzelf als slachtoffer ziet en zo hard mogelijk weg wil rennen, i.p.v. aan te geven dat t niet goed gaat, niet is zoals afgesproken, en tijd voor een nieuwe klant.

Tuurlijk, dat moet je leren en daar lijkt dit me een uitgelezen kans voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:18
Ga met je huidige werkgever om tafel, dat de huidige situatie niet houdbaar is. Of het wat op gaat lossen weet ik niet, want ik vermoed dat het een klant is die of voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten (waardoor er geen budget meer is voor een meer ervaren persoon) of eentje waar jouw werkgever eigenlijk vanaf wilt (waardoor die "ongeschikt" personeel daar neer zet).

Verder, zorg dat je telefoonnummer minder bekend wordt. Dus niet meer in de e-mailhandtekening of aan anderen geven. Is het een werknummer dan zodra de werkdag is afgelopen uitzetten. Is het je privénummer dat nu al te bekend is en wordt je nog buiten werktijd gebeld (dus buiten 8-18), gewoon lekker de telefoon laten gaan, als het belangrijk is bellen ze nog wel een keer (en dan kan je ze omhoog gaan wijzen naar jouw manager bij de klant, die kan je doorverwijzen naar de account manager bij jouw werkgever en die kan je dan vertellen dat je buiten werktijd gebeld wordt wat niet de bedoeling is). Teams en mail, zet de notificaties uit zodat je rust kan krijgen.

Verder, zelfs als je nu gaat zoeken, met opzegtermijn zit je waarschijnlijk al in mei voordat je daadwerkelijk weg kan, die 2 maanden extra zal je door moeten bijten, want ik denk dat het gevecht aangaan om van die amorisatieregeling af te komen je net zo veel of zelfs meer energie gaat kosten en voordat dat echt op gang is gekomen en een uitkomst heeft, zit je ook al in juli.
MaltheseFalcon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:00:
Ik maak op dat je een nieuwe baan zoekt omdat je opdracht klote is. Dit snap ik niet helemaal. Werken voor een detacheerder betekent toch dat je makkelijk naar een andere opdracht kunt overstappen?
Uit ervaring kan ik zeggen dat dat tegen kan vallen, de detacheerder moet ook maar net een vervangende opdracht hebben en er met de huidige klant uit kunnen komen dat je weg gaat. Natuurlijk zijn er detacheerders waar dat het hele model is, iedere paar maanden een andere opdracht/meerdere opdrachten naast elkaar, maar zoals hier helpdesk en programmeren zal waarschijnlijk de insteek zijn dat het voor langere periodes is, want de klant wilt ook niet een verloop met iedere paar maanden een nieuw persoon die zich alles eigen moet maken, want dat komt de productiviteit ook niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:12
gysman11 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:11:
Toevoeging aan deze post (uit de vorige link): het betreft een bedrag van 12000 euro. Niet "standaard" om zomaar over te nemen door een nieuw bedrijf.
TS heeft in juli het contract getekend. Dat betekent dat er van de 12 maanden nog maart, april, mei en juni over zijn. Uit jurisprudentie volgt dat de studiekosten lineair af moeten bouwen. Er is dus slechts € 4000 over die een andere werkgever over zou kunnen nemen.
Spoider schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:06:
Hierdoor heb ik het gevoel dat een advocaat zou kunnen beargumenteren dat ik wist wat ik aan het tekenen was, anders was ik niet akkoord gegaan. Ik heb geen geld om dit soort rechtzaken aan te vechten.

Aan de andere kant, in het contract staat nergens dat het bedrag maandelijks afgebouwd wordt, en ik lees op het internet dat hierdoor de regeling niet rechtsgeldig is en ze me niks kunnen maken.
Je staat inderdaad ietwat zwak. Er is wel een rechtszaak waarin de terugbetaling van de kosten op die grond zijn afgewezen, daar wordt ook in het artikel hierboven naar verwezen, maar daar was het erg aannemelijk dat de werknemer echt geen idee had wat 'ie tekende.

Aan de andere kant moet een werkgever gewoon de regeling duidelijk beschrijven in een contract, en ben je als (beginnende) werknemer goed beschermd, dus je zou zeker een kans maken.

Als je die route wilt bewandelen moet je niet betalen en je poot stijf houden – gezien hoe je in deze situatie bent beland denk ik dat je daar niet zo goed in bent ;). Houd je communicatie kort en bondig; een paar zinnen, geen hele verhalen. Zeg in een mail van tevoren dat je niet zal betalen omdat het contract niet voldoet aan de vormvereisten. Zeg ook dat daarom een incassotraject geen zin heeft, en je geen incassokosten hoeft en zal betalen. Zij zullen dan een rechtszaak moeten aanspannen, en dat is een behoorlijke drempel. Elk jurist zal ze vertellen dat ze zwak staan in zo'n rechtszaak.

[ Voor 17% gewijzigd door Aftansert op 02-03-2022 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Begin eens met de stekker van de telefoon er uit te halen. Die zorgt er voor dat je niet aan je werk toe komt. Je bent tenslotte ook geen klantenservice en al helemaal geen helpdesk als ik dat zo lees.

Dus telefoon er uit, afgeven aan je opdrachtgever met een duidelijke motivatie. Aangeven dat je per mail of aan je bureau te bereiken bent voor een paar mensen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Spoider
Bedankt voor de reacties! Ik heb na jullie aanmoediging met mijn people manager gebeld. Hij toonde begrip voor de situatie en ik voelde me serieus genomen. Nu heeft hij me uitgenodigd voor een gesprek op kantoor om te kijken wat we hieraan kunnen doen.

Ik was eerst wel bang om hem te bellen, ik wist namelijk niet hoe hij zou reageren (nooit in zo'n situatie gezeten). Gelukkig viel het mee!

Overigens besefte ik mij dat ik niet meteen weg moet rennen zodra er iets fout gaat. Eerst maar even kijken of hier iets te verbeteren valt, en als er echt geen oplossing/nieuwe klant voor mij is dan kan ik overwegen om een nieuwe werkgever te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47
Jammer dat je in deze situatie zit en goed dat je het nu oppakt. Zoals hierboven al een aantal keer is geopperd: Zie het als een les en een persoonlijke ontwikkeling. Leer van je fouten. En wees niet bang om om hulp te vragen!

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou zeker ook in overleg gaan als er een mogelijkheid is dat je het werk wél leuk vind maar onder bepaalde voorwaarden. Mogelijk zou je dan naar een situatie kunnen gaan waar zowel (indirecte)werkgever als werknemer tevreden is.

Bijvoorbeeld iemand toevoegen aan het team die de telefoontjes opneemt en verwerkt in prioriteiten, inzicht heeft in werkdruk en gemoedstoestand van het 'team'. Een soort project/people manager (al gaan die 2 functies vaak niet samen). Dat zou wel iemand moeten zijn die ervaring heeft maar niet specifiek bij die opdracht/werkgever.

Met het vooruitzicht van een burn-out schiet niemand wat op en zoals anderen al melden, neem je rust, zet je telefoon uit. Eventueel ook overdag, zet hem stil en pak een moment dat je mensen terug belt op vaste moment/wanneer jij daar aan toe bent.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik zie hier een hoop reacties die simpelweg stellen "je bent ontwikkelaar, geen eerstelijns support" Ik heb altijd geleerd "you build it, you run it" Dat betekent volgens mij ook simpelweg dat je verantwoordelijk bent voor bugs / problemen etc. Live with it.

Ik zou wel denk ik m'n telefoon 's avonds uitzetten voor dat soort shit, maar overdag gewoon m'n schouders proberen op te halen. Who cares, aan het eind van de maand wordt je salaris betaald en krijg je geen cent minder als je 0 problemen hebt opgelost. Ik ken maar weinig mensen met een resultaatverplichting in hun arbeidsovereenkomst, de meeste hebben een inspanningsverplichting.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

P_Tingen

omdat het KAN

bwerg schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:47:
Bespreken met de leidinggevende hoe je beter aan je werk toekomt? Direct telefoontjes opnemen is leuk voor een helpdesk, niet voor een softwareontwikkelaar. Normaal gesproken doe je dit via een ticket-systeem o.i.d. Loopt de gebruiker ergens tegenaan maar jij bent de hele dag bezet? Pech gehad, je leest het ticket morgen wel. Dermate belangrijk dat het niet kan wachten? Laat de leidinggevende de planning maar omgooien (en accepteren dat waar je vandaag mee bezig was vertraging oploopt). Zijn X, Y en Z allemaal zo belangrijk dat ze vandaag af moeten? Laat de leidinggevende de volgorde maar bepalen, ga er in die volgorde aan werken en om 5 uur 's middags zie je wel wat je af hebt gekregen. Boze klant omdat het te lang duurt? Hier is het nummer van de manager.

De inhoud is jou probleem, maar een slechte planning en een slecht klantcommunicatieproces (drie keer woordwaarde) niet.

Slecht management heeft op de lange termijn ook meer aan iemand die de structurele problemen goed en duidelijk benadrukt en het op hun bordje legt dan aan iemand die twee maanden alles oplost wat er langskomt en daarna weg is vanwege een burn-out of baanwissel.
Ik kan alleen maar onderschrijven wat @bwerg zegt en mijn advies is ook vooral om niet weg te gaan, maar juist te blijven tot einde contract. Niet zozeer vanwege het geld, maar om de kans te nemen hier wat van te leren. Je laat je nu veel te veel op je kop zitten en het is tijd to grow some balls. En dit is je uitgelezen kans, want je wil toch al weg in juli. Wat kan het jou schelen wat ze er van zeggen als je de telefoon niet opneemt omdat je aan het programmeren bent? Wat willen ze doen dan, je ontslaan? Graag! Dan ben je gelijk van die regeling af.

Dit klinkt allemaal een beetje YOLO, maar het is wel handig ietsje meer egoïstisch te zijn. Als dit bedrijf zijn hele ontwikkeling toevertrouwt aan twee ontwikkelaars met samen ongeveer een jaar ervaring, dan vráág je ook om problemen en die moet jij vooral niet oplossen want dat is jouw taak niet en daar word je ook niet voor betaald. Laat de manager van dat bedrijf zijn salaris maar waarmaken en de prioriteiten gaan bepalen. Maar vergeet niet: "alles prioriteit = geen prioriteit", want prioriteiten stellen gaat om het verschil aanbrengen en alles gelijkstellen is niet managen.

Concentreer je op je werk. Is dat programmeren, laat de helpdesk dan schieten en zet je telefoon uit. Wil je juist wel support leveren, meld dan dat programmeren niet kan vanwege alle verstoringen. Of maak afspraken met je collega om om beurten support te leveren. Breng in ieder geval structuur aan, neem geen dingen op je schouders die daar niet horen en neem het vooral niet mee naar huis. Vijf uur = vijf uur en tot morgen allemaal.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

JohnR schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:27:
Ik zie hier een hoop reacties die simpelweg stellen "je bent ontwikkelaar, geen eerstelijns support" Ik heb altijd geleerd "you build it, you run it" Dat betekent volgens mij ook simpelweg dat je verantwoordelijk bent voor bugs / problemen etc. Live with it.
Verantwoordelijk zijn voor bugs betekent niet verantwoordelijk zijn voor direct telefonisch klantcontact. Waarom denk je dat ticketsystemen zijn uitgevonden?

Is gewoon een kwestie van efficiënt werken. Als de klant je onbeperkt kan bellen terwijl jij net een andere bug aan het debuggen bent ga je nergens aan toekomen. Sterker nog, voor dit soort problemen werkt menig software-bedrijf met hele teams aan diverse rollen: ontwikkelaar, tester, product-owner, scrum manager, support. Als ik jou redenering volg kan een enkel persoon al die dingen wel door elkaar doen, succes met een ervaren software dev vinden die langer dan een maand op die positie wil blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

bwerg schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Verantwoordelijk zijn voor bugs betekent niet verantwoordelijk zijn voor direct telefonisch klantcontact. Waarom denk je dat ticketsystemen zijn uitgevonden?

Is gewoon een kwestie van efficiënt werken. Als de klant je onbeperkt kan bellen terwijl jij net een andere bug aan het debuggen bent ga je nergens aan toekomen. Sterker nog, voor dit soort problemen werkt menig software-bedrijf met hele teams aan diverse rollen: ontwikkelaar, tester, product-owner, scrum manager, support. Als ik jou redenering volg kan een enkel persoon al die dingen wel door elkaar doen, succes met een ervaren software dev vinden die langer dan een maand op die positie wil blijven zitten.
Als ik het zo zie zijn ze een team van 2. Als dat de bezetting is, dan los je ook maar met die 2 de issues op. Daarnaast is de TS geen ervaren software ontwikkelaar, maar een junior met (nog geen?) jaar ervaring. Dan kun je wel een beetje verwachten dat je de kutklusjes krijgt (die mag de nieuwe altijd oplossen namelijk)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26

odan

The dark side is within all!

JohnR schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:13:
[...]

Als ik het zo zie zijn ze een team van 2. Als dat de bezetting is, dan los je ook maar met die 2 de issues op. Daarnaast is de TS geen ervaren software ontwikkelaar, maar een junior met (nog geen?) jaar ervaring. Dan kun je wel een beetje verwachten dat je de kutklusjes krijgt (die mag de nieuwe altijd oplossen namelijk)
Kutklusjes en compleet ander soort werk er even extra bij doen is natuurlijk wel een verschil.

Ook is hij blijkbaar de persoon met de meeste ervaring op dit moment. oftewel er gaan daar heel wat dingen verkeerd.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

Als ik het zo zie zijn ze een team van 2. Als dat de bezetting is, dan los je ook maar met die 2 de issues op.
En nogmaals: dat doe je niet door zelf telefonisch bereikbaar te zijn voor klanten. Bij slecht werkende processen kun je best verwachten dat een manager daar iets aan verbetert, in plaats van gewoon maar doorploeteren "want dit is nou eenmaal je positie".

Je kan altijd en overal kutklusjes verwachten, dat betekent niet dat je daar niet een beetje assertief moet zijn om die kutklusjes weer kwijt te raken of minder kut te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door bwerg op 02-03-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Oftewel je moet het maar doen want dat is hoe het is?...
Zou mooi zijn als het zo werkt, kan je op elk bedrijf 1 medewerker gooien die alles moet doen 'want zo doen we dat hier' :+

Dat het bedrijf maar 2 starters zet om ontwikkelaar, helpdesk, servicedesk en nog tig andere rollen uit te voeren betekent niet dat het nu dus de verantwoordelijkheid is van die twee medewerkers om het maar te doen, die twee mogen ook best voor zichzelf opkomen en normale werkdruk eisen ;)

Daarnaast zijn kutklusjes dingen als koffie halen en voor de zoveelste keer degene zijn die documentatie 'mag' schrijven, de taak van een helpdesk overnemen is geen 'kutklusje' maar een fulltime baan...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

bwerg schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:13:
[...]

En nogmaals: dat doe je niet door zelf telefonisch bereikbaar te zijn voor klanten. Bij slecht werkende processen kun je best verwachten dat een manager daar iets aan verbetert, in plaats van gewoon maar doorploeteren "want dit is nou eenmaal je positie".

Je kan altijd en overal kutklusjes verwachten, dat betekent niet dat je daar niet een beetje assertief moet zijn om die kutklusjes weer kwijt te raken of minder kut te maken.
Voor die manager werkt het prima. Die huurt een junior in bij een willekeurige detacheerder en krijgt dan een soort manusje van alles. Die heeft dus eigenlijk geen enkel probleem, die is namelijk ontzorgd en als zo'n gast teveel zeurt, dan huurt ie wel een volgende in.

Voor de detacheerder is er eigenlijk ook geen probleem, die hebben een junior aangenomen, zetten zo'n gastje weg voor een 60 per uur en maken er rond de 2K marge op per maand. Die studie is 12K, dus die is eigenlijk in een half jaartje afgelost. Blijft zo'n gastje nog een jaartje, dan is het helemaal winst, en anders heeft het eigenlijk ook niets gekost. Klaagt diegene te hard, dan gooi je 'm met een belofte dat het echt anders gaat op de volgende opdracht en wacht je even af

De enige die eigenlijk een probleem heeft is de junior developer zelf. Zeker bij kleine detacheerders zul je dit soort praktijken best regelmatig tegenkomen. Ik zou daarom een gemiddelde junior altijd aanrader om lekker bij zo'n grote toko te beginnen en jezelf even goed vol te zuigen met kennis. Daarna kun je altijd nog ergens als senior developer aan de slag gaan en wordt je onderhandelingspositie vanzelf beter
RGAT schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Oftewel je moet het maar doen want dat is hoe het is?...
Zou mooi zijn als het zo werkt, kan je op elk bedrijf 1 medewerker gooien die alles moet doen 'want zo doen we dat hier' :+
Je moet helemaal niks, je kan om een andere opdracht vragen, je kan een andere baan zoeken, er zijn legio mogelijkheden. De belangrijkste les is denk ik alleen, niet dit soort idiote contracten tekenen. Als mensen je perse een jaar vast willen ketenen, is daar meestal een reden voor en die hoeft lang niet altijd positief te zijn.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

JohnR schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:35:
Je moet helemaal niks, je kan om een andere opdracht vragen, je kan een andere baan zoeken, er zijn legio mogelijkheden.
Je zou maar gewoon even overleggen met je manager over hoe je de huidige problemen kunt oplossen, zeg. Nee, gewoon niet klagen en doorgaan of direct de baan opzeggen. Waarom zou je ook iets constructiefs doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

bwerg schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:46:
[...]

Je zou maar gewoon even overleggen met je manager over hoe je de huidige problemen kunt oplossen, zeg. Nee, gewoon niet klagen en doorgaan of direct de baan opzeggen. Waarom zou je ook iets constructiefs doen...
Als mensen hier komen klagen, ga ik er even vanuit dat ze de logische dingen al geprobeerd hebben (zoals even je manager aanspreken). Als een topic openen op een random forum je eerste stap is, dan lijkt me dat sowieso al niet de beste optie.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-05 08:39
@Spoider We zijn inmiddels een week verder en ik ben benieuwd of de situatie al is verbeterd?
Pagina: 1