Toon posts:

CMOS batterij heel snel leeg

Pagina: 1
Acties:

• Bas19851
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Hallo allemaal,

Ik heb een wat oudere desktop waarbij de CMOS batterij al na een week leeg is. De computer heeft een MSI P67A-C43 (B3) moederbord. De computer start dan niet meer op totdat ik de batterij vervangen heb (CR2032). Ben ik toe aan een nieuwe pc of heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik haal de stroom volledig van de PC als ik klaar ben met een stekkerblok met schakelaar. Heeft dat er iets mee te maken?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:12

Nielless

Born at a very young age.

Bas19851 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:47:
Ik haal de stroom volledig van de PC als ik klaar ben met een stekkerblok met schakelaar. Heeft dat er iets mee te maken?
Hiermee trek je de batterij goed leeg inderdaad..

XBL: Nielless // STEAM: Nielles

• Bas19851
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Het vreemde is dan wel dat ik de pc al 10 jaar volledig stroomvrij maak en het een probleem is van de afgelopen 6 maanden. Ik heb ook nog een andere oude pc staan van 10 jaar oud met een asrock z77 moederbord. Deze haal ik ook volledig van de stroom af en daar heb ik nog nooit de CMOS batterij van hoeven vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:29
Wat voor CR2032 batterij gebruik je? Ik heb zelf bijvoorbeeld ervaren dat de CR2032 batterijen van de Action veel minder lang mee gaan dan van de betere merken.

Nu zal dit het verschil niet verklaren tussen 10 jaar en één week, maar wel goed om rekening mee te houden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Na een week de CMOS batterij leeg is natuurlijk niet normaal, ik heb hier moederborden die na jaren opslag nog een prima werkende CMOS batterij hebben.
Is er Iets veranderd aan de PC configuratie sinds het probleem is ontstaan?
PC & Batterij houder schoonmaken?
Staat de CMOS/CLEAR jumper wel goed?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nielless schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:49:
[...]
Vind ik een nogal boude uitspraak.
Want dit is bij heel veel gebruikers de normale zaak van handelen, 's nachts het stekkerblok waar alles op zit uitschakelen. Zelf doe ik het ook zo en in ongeveer 25 jaar zijn dat voor m'n vrouw en mij 6 pc's geweest. En in al die jaren hebben we er nog nooit problemen mee gehad. Ook niet als we in de vakantie ruim twee weken van huis waren.
En gezien de reacties is het niet zeldzaam dat er nog veel langere tussentijden waren, soms jaren. Bij correcte instelling is het dan ook alleen maar het uurwerk dat verder passief door blijft lopen en dat is bijna een te verwaarlozen belasting.
Waar de ervaring anders is moet er op de een of andere manier iets afwijkends aan de hand zijn, want het is niet algemeen gebruikelijk.

PS:
Wij vernieuwen onze computer niet vaak, maar in al die jaren heb ik ook nog nooit een CMOS-batterijtje hoeven vernieuwen.

[Voor 6% gewijzigd door Techneut op 01-03-2022 18:50]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Nielless schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Ja maar niet in een week 8)7 Hier is écht wel meer aan de hand óf TS gebruikt gare/lege batterijen.

Ik zou eens meten met een multimeter in continuïteit of je batterij niet naar chassis wegloopt ofzo. En natuurlijk een fatsoenlijke batterij kopen en niet de goedkoopste tjap die je kunt vinden :P En als je toch de multimeter in handen hebt, check even het voltage van de batterij die je er in zet / je voorraad.

[Voor 51% gewijzigd door RobIII op 01-03-2022 18:28]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:26

Nemesizz

Untouchable

Batterijduur kan variëren, maar in een week leeg trekken is wel erg snel en is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

Action knoopcellen zijn echt niet slechter dan 'A-merk' batterijen. Ik gebruik ook die dingen van de Action, en die kunnen net zo goed tegen een jaar zonder stroom als een 'premium'.

Zelf zet ik ook 's avonds het stekkerblok uit, en PC's met die Action knoopcellen hebben in 3 of 4 jaar tijd nog geen batterij wissel nodig gehad (sommige zitten meestal niet eens dagelijks aan het stekkerblok... heb meer PC's staan dan aansluitingen op de stekkerdoos :+ ).

Heb wel 1 apart geval, een Asus bord (PC-DL) die heeft wel de eigenschap om een batterij leeg te trekken in een week of 3 als die van de stroom af is. Nachtje zonder stroom wil wel, maar als je het ding een paar weekjes aan de kant zet en zonder stroom is de batterij gegarandeerd weer leeg. Hoe en waarom die zo snel leeg loopt en anderen niet... ook geen idee.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:09

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Gebruik ze ook van de action en nergens last van, heb hele rits spul liggen variërend 10+ tot 2 jaar oud en geen problemen.

Ik heb er privé misschien 2 vervangen in de afgelopen 25 jaar, voor werk denk wel 50+ vervangen. Reden? Onbekend dit waren dan Duracell cr2032 cellen.. heb er dan ook geen verklaring voor.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:52
Ik heb hier ook de ervaring dat de batterij vrijwel nooit vervangen hoeven te worden ook als de stroom eraf is.

Allicht dan de stroom erop laten. Denk niet dat er een schema is van het moederbord, zou er een klein onderdeel kapot zijn ?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee