Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-05 14:56
Beste tweakers

Heeft iemand anders issues met socket 1700 bending. Ik kwam er laatst achter dat het bij mij heel erg was want mn pc wilde niet meer booten en dat kwam dus vanwege het benden. na dat ik de koeler er anders op had gezet werktr de pc wel weer, en aan de hand van hoe ik alles aandraai loopt hij ineens weer vast.

Ik gebruik de socket 1700 kit van arctic (heb ook een tijdje op een andere manier de koeler er op gekregen, maar dit is een beetje unbruikbaar, weet iemand toevallig een fix of dat je dit toevallig onder garantie terug kan suren?

Want ik krijg hem soms wel werkend (met de keren dat ie random vast loopt mee geteld maar de verschillen tussen de tempratuur core for core kan echt 20 graden zijn soms.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Over welk bord en welke koeler hebben we het?

Als het zo'n instapbordje is met H610 chipset dan heeft-ie vaak zo weinig lagen dat de boel al krom trekt als je er verkeerd naar kijkt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
Het is een asus rog strix b 660 gaming G wifi

En ik heb hem n soort van oke gekregen met de stock koeler maar dan die is zo slecht dat een eerste generatie i7 dan beter is ivm met dat die stock koeler zo weinig koelt.

Ik heb ook maar even de goedkoopste socket 1700 koeler gekocht met redelijke reviews om te kijken of misschien het setje van arctic niet helemaal goed is ofzo.

Ik merk wel dat ik abnormaal veel kracht moet zetten om de cpu in de socket te locken(geen idee hoe dat ding heet, maar dat ding wat de cpu er in vast houd, ging altijd een stuck makkelijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
welke koeler heb je dan van Arctic?

Post de specs van de pc eens,want zo is het raden

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 01-03-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
I3 12100f zit er nu in.
B660 gaming wifi g
Arctic liquid freezer II 360
6700xt
Nzxt c850 (heet de psu geloof ik)
en kingston ddr5 5200mhz ram

[ Voor 11% gewijzigd door RX7 op 02-03-2022 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 09:48
Is dat een term "socket 1700 bending"?

Ik heb een ASRock B660M Pro RS met een i5 12400F met de standaard koeler en totaal geen problemen. Processor erin, klipje vast, koeler erin klikken en gaan met die banaan. Ook heb ik totaal geen temperatuur problemen. Idle rond de 20/22 graden, als ik aan het gamen ben tussen 30 en 40. Dus ik denk dat je iets verkeerd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

chim0 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:42:

Ik heb een ASRock B660M Pro RS met een i5 12400F met de standaard koeler en totaal geen problemen. Processor erin, klipje vast, koeler erin klikken en gaan met die banaan. Ook heb ik totaal geen temperatuur problemen. Idle rond de 20/22 graden, als ik aan het gamen ben tussen 30 en 40. Dus ik denk dat je iets verkeerd doet.
Dit is een bekend probleem, er zijn meerdere tech YouTuber die het al vermeld hebben en laten zien met bewijs.

Eigenlijk rust de koeler dan op de 4 hoeken van de IHS en ontstaat er een 'gat' in het midden van de CPU.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
chim0 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:42:

ja veel voorkomend probleem maar ik wist niet dat het zo erg was, en ja ik doe zeker iets verkeerd, iets op socket 1700 kopen. en het is n soort van gefixt met een andere back plate maar het lijk langzaam weer de zelfde kant op te gaan. ookal hij boot nog wel prima enzo, maar de tempratuur verschillen zijn weer grooter aan het worden terwijl ik niks aan dat ding heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
prutser001 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:36:
[...]

Dit is een bekend probleem, er zijn meerdere tech YouTuber die het al vermeld hebben en laten zien met bewijs.

Eigenlijk rust de koeler dan op de 4 hoeken van de IHS en ontstaat er een 'gat' in het midden van de CPU.
ja dat idee heb ik idd want bepaalde cores zijn nu inplaats van 5c ongeveer 15 a 20c warmer dan andere ( en ik heb niks verandert tussen die tijd dus ik heb het idee dat het langzaam weer erger wordt... maar ik kon het helaas net niet meer retour sturen anders had ik dat 100% gedaan. Ik weet ook niet of het helpt als ik dat ding lap, zeker niet omdat het zo goedkoop en slechte kwaliteit is, en zo slecht gedesigned dat dat ding zo erg buigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RX7 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:41:
I3 12100f zit er nu in.
B660 gaming wifi g
Arctic liquid freezer II 360
6700xt
Nzxt c850 (heet de psu geloof ik)
en kingston ddr5 5200mhz ram
rare combi voor deze cpu, maar goed.

Ik heb recent een i3-12100F gebouwd met Asus Tuf B660 en pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 werkt prima en koelt goed
(DDR4) Snap de keuze van DDR5 niet voor een i3...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
Igor's lab heeft daar 2 artikels over geschreven; ik weet niet of die washermod wat zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

RX7 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:59:
[...]

ja dat idee heb ik idd want bepaalde cores zijn nu inplaats van 5c ongeveer 15 a 20c warmer dan andere ( en ik heb niks verandert tussen die tijd dus ik heb het idee dat het langzaam weer erger wordt... maar ik kon het helaas net niet meer retour sturen anders had ik dat 100% gedaan. Ik weet ook niet of het helpt als ik dat ding lap, zeker niet omdat het zo goedkoop en slechte kwaliteit is, en zo slecht gedesigned dat dat ding zo erg buigt.
Ik zou zelf niets doen tot het officieel erkend wordt zodat je niet je garantie verpest. Maar ja het is nu erg vervelend dat je nieuwe spullen niet goed functioneren.

En dat is inderdaad wat er mis gaat, door de slechte warmte afvoer of geleiding krijg je dit soort dingen.

Vraag mezelf dan ook af of door b.v. een koeler met eigen backplate en harder aandraaien b.v. je de CPU dus 'plet' tussen de backplate en koel lichaam zelf het probleem niet op te lossen is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Oké, heb hier en daar wat gelezen, maar volgens mij heb ik er geen last van of geldt dit alleen voor waterblokken en 3rd party koelers die je vast moet schroeven?

Maar ook het feit dat je abnormaal veel kracht moet zetten klinkt mij niet goed in de oren. Heb m'n nieuwe PC vorige week in mekaar gezet en heb totaal nergens last van. 22 graden idle is volgens mij prima en trouwens gamen zit ik rond de 30 niet eens 40 dus allemaal prima.

En waarom in godsnaam waterkoeling op een i3? Je gaat niet eens overklokken. Mijn PC is eng stil moet ik zeggen. Heb soms het idee dat ie uitstaat. Hardste wat je hoort is de pricewatch: Arctic F14 Silent Zwart, 140mm fan. De ironie.. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door chim0 op 13-03-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
Hackus schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:04:
[...]

rare combi voor deze cpu, maar goed.

Ik heb recent een i3-12100F gebouwd met Asus Tuf B660 en pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 werkt prima en koelt goed
(DDR4) Snap de keuze van DDR5 niet voor een i3...
ja zijn niet veel moederborden die overclocken bij intel dus had niet super veel keuze(dit was de goedkoopste die kon overclocken), en ik zou het het wel waard vinden als die bending issues niet een ding waren(gooi er later voor 100a 200 euro een i7 of i9 in en voor nu is er toch niks merkbaars beter dan die i3).
Ik weet anders ook niet of dat het alleen met bepaalde moederborden of cpu koelers/back plates is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
manzonderdas schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:07:
Igor's lab heeft daar 2 artikels over geschreven; ik weet niet of die washermod wat zou kunnen helpen.
ja ik had daar wat mixed verhalen over gelezen dus kan er een keer naar kijken I guess, maar weet niet zeker of dat de moeite wel waard is. Ik had gelezen dat het bij sommige mensen niet hielp of erger werd, en ook van als alles van zulke lage kwaliteit is wie weet wat er nog meer slecht geëngineerd is. heb ook nog met nooit iets zo'n raar probleem gehad, en ik heb best veel platforms.

[ Voor 20% gewijzigd door RX7 op 13-03-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
prutser001 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:26:
[...]

Ik zou zelf niets doen tot het officieel erkend wordt zodat je niet je garantie verpest. Maar ja het is nu erg vervelend dat je nieuwe spullen niet goed functioneren.

En dat is inderdaad wat er mis gaat, door de slechte warmte afvoer of geleiding krijg je dit soort dingen.

Vraag mezelf dan ook af of door b.v. een koeler met eigen backplate en harder aandraaien b.v. je de CPU dus 'plet' tussen de backplate en koel lichaam zelf het probleem niet op te lossen is.
Ik denk dat het nooit officieel erkend wordt want 1 het is intel, 2 het is niet bij iedereen en 3, als ik lees hoe vaak het toch voorkomt weet ik vrij zeker dat intel dit al wist maar het boeide hun gewoon niet(zelfs als je de cpu in de socket hebt gedaan moet je abnormaal veel kracht zetten om dat ding dicht te doen) . en volgens mij als je alles harder aandraait gaat het alleen maar erger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
chim0 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:33:
Oké, heb hier en daar wat gelezen, maar volgens mij heb ik er geen last van of geldt dit alleen voor waterblokken en 3rd party koelers die je vast moet schroeven?

Maar ook het feit dat je abnormaal veel kracht moet zetten klinkt mij niet goed in de oren. Heb m'n nieuwe PC vorige week in mekaar gezet en heb totaal nergens last van. 22 graden idle is volgens mij prima en trouwens gamen zit ik rond de 30 niet eens 40 dus allemaal prima.

En waarom in godsnaam waterkoeling op een i3? Je gaat niet eens overklokken. Mijn PC is eng stil moet ik zeggen. Heb soms het idee dat ie uitstaat. Hardste wat je hoort is de pricewatch: Arctic F14 Silent Zwart, 140mm fan. De ironie.. 8)7
Ik weet eigenlijk niet of het alleen met bepaalde koelers is, ik gebruik nu een arctic liquid freezer II, en je moet idd super veel kracht zetten om dat klepje over de socket dicht te doen, echt 5a 10 keer zo veel als bij een goed platform ( niet een super over dreven imo)

en heb juist water koeling omdat ik wel ga overclocken, heb daarom dit platform gekocht omdat ze goed overclocken beter dan de k cpus, en echt veel beter van wat ik heb gezien ( alleen super weinig moederborden die dat doen en alleen ddr5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Nou sorry hoor, maar ik hoefde echt totaal geen kracht te zetten dus ik weet echt niet wat je verkeerd doet of die hele socket is verrot of krom of je CPU zit er verkeerd in, maar het is niet goed. Het moet gewoon soepeltjes gaan anders is er iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

RX7 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Ik denk dat het nooit officieel erkend wordt want 1 het is intel, 2 het is niet bij iedereen en 3, als ik lees hoe vaak het toch voorkomt weet ik vrij zeker dat intel dit al wist maar het boeide hun gewoon niet(zelfs als je de cpu in de socket hebt gedaan moet je abnormaal veel kracht zetten om dat ding dicht te doen) . en volgens mij als je alles harder aandraait gaat het alleen maar erger zijn.
Dit valt best wel mee, het systeem dat ik gebouwd had heeft ook niet veel kracht nodig gehad. 12700K met een Noctua NH 15 en dit gaat nog goed. Geen gekke dingen gemerkt bij het testen dus het veel kracht zetten is niet overal het geval.

Intel heeft wel eerder recalls gedaan maar als het echt erg wordt merken we dat vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
chim0 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:37:
Nou sorry hoor, maar ik hoefde echt totaal geen kracht te zetten dus ik weet echt niet wat je verkeerd doet of die hele socket is verrot of krom of je CPU zit er verkeerd in, maar het is niet goed. Het moet gewoon soepeltjes gaan anders is er iets anders aan de hand.
cpu kan er niet verkeerd in, kijk maar naar de socket en cpu, is zo gemaakt dat dat niet gaat. en ja dat socket 1700 verrot is merk ik ja. maar vergeleken met x58,x79,x99,x299, 1156,1155, am3,am4 enzovoort heb ik nooit zo veel kracht moeten zetten en zelf als ik op een creatieve manier de koeler er op kreeg omdat de koeler die ik had geen kit voor die sockets had nooit zulke issues gehad. maar hier gaat het zeer zeker niet soepel. er is sowieso iets mis met de druk bij de socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
prutser001 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:49:
[...]

Dit valt best wel mee, het systeem dat ik gebouwd had heeft ook niet veel kracht nodig gehad. 12700K met een Noctua NH 15 en dit gaat nog goed. Geen gekke dingen gemerkt bij het testen dus het veel kracht zetten is niet overal het geval.

Intel heeft wel eerder recalls gedaan maar als het echt erg wordt merken we dat vanzelf.
oh nou, bij mij zoals ik net al zij echt veel meer kracht dan elke andere socket die ik ooit heb gehad, en ik heb er best wat gehad. toevallig hebben ze ook geen van alle dit soort issues, zelfs niet een of ander super cheap aliexpress moederbord heeft betere kwaliteit en design. en welke moederborden hebben jullie dan?

en ja ik denk dat het niet veel erger dan dit kan worden, en ja zou mooi zijn maar verwacht het niet. ik weet wel dat ik nooit meer een nieuwe intel socket haal.

[ Voor 9% gewijzigd door RX7 op 13-03-2022 14:07 ]

Pagina: 1