Toon posts:

Elektravraagstuk bij aanleg zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derugash
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01 14:41
Ha medetweakers! Al een poosje ben ik bezig met het plannen van de zelfaanleg van een set (13 stuks) zonnepanelen op een golfplatendak. Inmiddels denk ik dat ik alle ingrediënten wel bij elkaar heb, hoewel ik nog met een elektravraagstuk blijf zitten. Daarover aan het eind van mijn post meer.

Eerst even het plan. Het gaat om een noord-noordoost geörienteerd dak met flauwe helling van ongeveer 15 graden. Ik ga 13 panelen in portretoriëntatie leggen in één rij. In eerste instantie ben ik zelf bij elkaar gaan zoeken wat ik nodig had op verschillende webshops, maar ik kwam een shop tegen die het als pakket aanbied waarbij bijvoorbeeld het bijpassende materieel voor montagerails door de shop wordt aangeleverd.
Eigenlijk was ik van plan om hier eerst nog even advies over in te winnen op dit forum, maar omdat ik plotseling een hoop panelen op uitverkocht zag staan en er van mijn gewenste setje opeens nog maar 16 op voorraad waren heb ik nu toch maar wat gehaast besteld. Ik krijg het volgende:
  • 13x Jinko Solar Tiger 360wp
  • Growatt 3600 TL-XE met lan-kastje en adapter voor monitoring (Shine Link-X)
  • Solarstell montagesysteem met Golfclips
  • 2x 15m 1-fase bekabeling: Solarkabel rood+zwart met losse connectoren en een MC4 krimptang.
  • MC4 toolset
  • 8 meter aardekabel om het frame mee te aarden
Vraagstuk elektra
Mijn plan is om alle installatie zelf te doen, in elk geval tot aan de meterkast. Voor ik de panelen aan de omvormer aansluit of de omvormer op netspanning aansluit wil ik de boel graag even laten nalopen door een electriciën, tenzij de kennis van de elektrakenners op dit forum mij met voldoende vertrouwen uitrust.
Omdat ik een simpele opstelling heb qua zonnepanelen en maar één 1-fase omvormer hoef aan te sluiten lijkt het elektra-stuk van de aansluiting mij overzichtelijk, maar de hoofdvraag is (denk ik) waar de omvormer op moet worden aangesloten hier in huis. We hebben hier namelijk een (stokoude) hoofd-meterkast, waarvandaan een dikke grondkabel naar een bijgebouw loopt waar een tweede en derde meterkast zijn geplaatst.
De (tweede) meterkast in het bijgebouw is een stuk dichterbij de zonnepanelen dan de hoofdmeterkast, dus daar zou ik liever op aansluiten, maar ik weet niet of dat verantwoord is. Het gaat hier om kabel van ongeveer 50 meter naar de hoofdmeterkast of ongeveer 20 meter naar de tweede meterkast.
Technische info, voor zover bekend:
1x 25A hoofdaansluiting (bij Eneco nagevraagd)

hoofdmeterkast

grondkabel vanuit hoofdmeterkast naar tweede en derde meterkast

grondkabel komt weer aan bij de tweede (en derde) meterkast (afdekklepje heb ik er voor de foto's even afgehaald) :

tweede meterkast

de derde meterkast is voor mij wel toegankelijk, maar niet te gebruiken voor dit project

Tips qua zonnepanelen-aanleg zijn ook welkom natuurlijk, en als ik met problemen kom te zitten bij het installeren kom ik daar zeker op terug in deze post. Vooral ben ik nu benieuwd naar het elektragedeelte. Nog even in het kort de vragen waar ik mee zit:
  1. Kan ik de omvormer straks aansluiten op de tweede meterkast?
  2. Moeten de zonnepanelen echt op een ongebruikte groep worden aangesloten, of kan dat ook wel bij een niet zwaar belastte groep?
  3. Ik weet dat er een aardlekschakelaar tussen omvormer en meterkast moet zitten. Bestaan die ook als losstaande unit die ik bijvoorbeeld naast of boven de meterkast zou kunnen plaatsen?
  4. De webshop raadt een werkschakelaar aan in de buurt van de omvormer. Zou ik bovengenoemde aardlekschakelaar ook in de buurt van de omvormer kunnen plaatsen? Het ding zou dan ook als werkschakelaar kunnen fungeren.
  5. Weet iemand bekend of de Kwh meter: Schlumberger G13Xd kan terugdraaien?
Vast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik durf nauwelijks advies te geven op basis van dit spul. Meterkasten en kabelwerk saneren zit zeker niet in je plan?

Here goes:
1. Ja
2. Ja
3. Je ontkomt sws niet aan een uitbreidingskast
4. Nee, monteer losse werkschakelaar.
5. Geen flauw idee, maar hij is wel afgekeurd.

Haal de hoofdgroepenkast eens open, kijk naar de status van de grondkabel (btw, hoe dik en hoeveel meter), en bedenk even of je daar langdurig veel ampere doorheen kan duwen.
Ik zou hier niets meer op aansluiten en de boel zsm vernieuwen.

[Voor 11% gewijzigd door teacher op 01-03-2022 11:38]

Wise enough to play the fool

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Golfplaat = asbest ?

A'dam ZonPHP PVOutput

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:58
Ik zou deze situatie aangrijpen om de meterkasten eens goed onder handen te (laten) nemen en in ieder geval de groepenschakelaars te vervangen en aardlekschakelaars (bij) te plaatsen. Ook de verdeling van de groepen bekijken. Wellicht kun je meterkast 2 en 3 ook vervangen door één meterkast.

1- Ja, dat kan. Maar ik zou zeker alles eens naar de huidige standaard brengen
2 - De zonnepanelen horen (zover ik weet) op een aparte groep met een aparte aardlekautomaat.
3 - Iets los naast of boven de meterkast zou ik niet doen. Hoort gewoon in een uitbreidingskast.
4 - Nee, er hoort een werkschakelaar bij de omvormer te zitten.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tenzij geld je meer waard is dan je leven => vervangen die handel :) Die aardlekken zijn niets meer waard bijvoorbeeld. En dan heb ik het niet over geld waarde maar veiligheidstechnisch.

Kabel zou misschien wel kunnen maar moet je wel weten hoe dik deze is etc.

Eigen groep voor PV is altijd verplicht.

En 25A is weinig, weet je zeker dat het geen 35A is? Anders laten vervangen, van 1x25A naar 1x35A is bij Liander gratis.

[Voor 8% gewijzigd door septillion op 01-03-2022 11:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derugash
Nee, cementvezelplaten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Tijd om de complete groepenkast te vervangen. Het is 2022.

• Derugash
teacher schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:30:
Ik durf nauwelijks advies te geven op basis van dit spul. Meterkasten en kabelwerk saneren zit zeker niet in je plan?

Here goes:
1. Ja
2. Ja
3. Je ontkomt sws niet aan een uitbreidingskast
4. Nee, monteer losse werkschakelaar.
5. Geen flauw idee, maar hij is wel afgekeurd.

Haal de hoofdgroepenkast eens open, kijk naar de status van de grondkabel (btw, hoe dik en hoeveel meter), en bedenk even of je daar langdurig veel ampere doorheen kan duwen.
Ik zou hier niets meer op aansluiten en de boel zsm vernieuwen.
Ai, hier was ik al wel een beetje bang voor gezien de leeftijd van het spul. Saneren zit inderdaad niet in het plan, ik doe dit voor mijn ouders en zij hebben hier vrijwel zeker geen behoefte aan... tenzij het moet, bijvoorbeeld omdat de kwhmeter niet terugdraait.

De tweede meterkast kan ik wel (laten) vernieuwen misschien. Aanraders qua vervanger?
Overigens is de grondkabel een paar jaar geleden aangelegd, daarvoor had die tweede meterkast een stokoude kabel, die is niet meer in gebruik nu.

• Derugash
septillion schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:34:
Tenzij geld je meer waard is dan je leven => vervangen die handel :) Die aardlekken zijn niets meer waard bijvoorbeeld. En dan heb ik het niet over geld waarde maar veiligheidstechnisch.

Kabel zou misschien wel kunnen maar moet je wel weten hoe dik deze is etc.

Eigen groep voor PV is altijd verplicht.

En 25A is weinig, weet je zeker dat het geen 35A is? Anders laten vervangen, van 1x25A naar 1x35A is bij Liander gratis.
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat oude aardlekschakelaars hun taak weleens niet zouden kunnen uitvoeren. Dat is voor mij op zichzelf al reden genoeg om er iets aan te willen doen. Ik zal mijn ouders van de noodzaak pogen te overtuigen.

De grondkabel zal ik nog even bekijken, het is in elk geval een flink dikke kabel van een meter of 60 lang, hij is een paar jaar geleden door een elektriciën aangesloten.

Volgens Eneco is het 25A, ik neem aan dat ze dat wel weten. De Netbeheerder is Stedin in dit geval. Ik heb een account bij mijnaansluiting.nl opgetuigd. Iemand een idee van de kosten bij Stedin voor 25A naar 35?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het moet.
Nouja, je komt niet in de groepenkastgevangenis ofzo, maar dit kan echt niet meer.

"Een dikke kabel" is niet genoeg. 4mm2 ?

En wil je dat wij de tarieven pagina bij stedin voor je posten? :P

[Voor 20% gewijzigd door teacher op 01-03-2022 13:45]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oude type aardleks willen nog wel eens erg onbetrouwbaar worden. Grote factor daarin is de grote hoeveelheid schakelende voedingen die we vergeleken met toen de meterkast geplaatst werd nu in huis hebben. Deze raken verzadigd en kunnen dan niet goed meten.

En ook heeft elke kast ook steeds twee groepen waar überhaupt geen aardlek op zit. Net als op de kabel naar de andere meterkasten (onderverdelers).

Qua kabel, het betreft een aardige lengte. Nu is voor gebruikers een beetje spanningsval (en dus wat minder spanning) vaak niet een issue. Maar voor terug leveren zal de spanningsval ook omdraaien en dus juist een hogere spanning geven en dus de omvormer eerder uit laten schakelen.

Ook gaat die kabel dus door naar een 3e meterkast. Door de PV worden dan opeens de mogelijke stromen in de kabel wel een stuk groter. Dan zit je misschien wel tegen 6qmm aan te kijken...

En als je denkt, Eneco of Stedin zullen toch wel weten of ik 1x25A heb? Mwa, daar zou ik niet zo stellig van zijn. Die kast is aardig tijdje geleden geplaatst en toen was het zeker geen Stedin en misschien zelfs nog een gemeentelijk energiebedrijf. Zal niet de eerste keer zijn dat de boekhouding van de aansluiting verdwenen is in het proces. Meter is ook nog niet vervangen door een slimme (of andere recent onderhoud gok ik) dus zal het ook geen update gehad hebben. Dus ja, er is een kans dat Stedin / Eneco het dus ook niet weten en als default 1x25A als waarde uit het systeem trekken.

Niet dat het niet mogelijk is dat er 1x25A ligt, maar zeker gezien het feit dat het perceel schijnbaar groot genoeg is voor 3 meterkasten lijkt me 1x35A (of zelfs 3x25A) waarschijnlijker.

PS Stedin de netbeheerder? Wat doet die grote Liander sticker er dan? :+

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:48
sja één en ander is nogal afhankelijk van de situatie idd. Wat je iig precies moet weten:

- wat is de doorsnede van de "dikke kabel naar de 2e meterkast"?
- hoe is deze afgezekerd?

Daarnaast moet je in alle meterkasten zorgen dat de kast zelf óók afgezekerd is tegen overbelasting. Normaal is de hoofzekering toereikend daarvoor, maar als je teruglevert komt daar een extra zekering bij.

Het is dus vrijwel uitgesloten dat dit je gaat lukken zonder de "hoofdmeterkast" aan te hoeven raken. En als je daar toch bezig gaat sluit ik me aan bij de rest, gooi gelijk die ouwe zooi eruit en hang er voor die paar 100 euro een nieuwe groepenkast in. Als je het tegelijk met je zonnepanelen doet kun je mooi de BTW aftrekken.

Om nog een vraag te beantwoorden: een "los te plaatsen" alamat bestaat voor zover ik weet niet, maar er bestaan hiervoor wel losse kastjes waar je gewoon 2 DIN-modules in kunt plaatsen. Maar plaats die niet vlakbij de omvormer, de kabel zelf wil je ook zo goed mogelijk afzekeren/beveiligen.
Gezien je sowieso met uitbreidingen zit lijkt me pragmatischer om gewoon ruimte te maken in je meterkast(en).

• Derugash
teacher schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:44:
Het moet.
Nouja, je komt niet in de groepenkastgevangenis ofzo, maar dit kan echt niet meer.

"Een dikke kabel" is niet genoeg. 4mm2 ?

En wil je dat wij de tarieven pagina bij stedin voor je posten? :P
Een beetje werk aan elektra durf ik wel aan, maar ik heb toch maar een elektricïen gebeld vanmiddag om de situatie eens voor te leggen. Ik durf dit toch niet zelf aan, een beetje elektra wil ik nog wel doen maar er zijn me hier teveel vraagtekens. De geschokte reacties in dit topic betreft de museumstukken die we hier gebruiken hebben me de juiste kant opgeduwd, dus dank daarvoor. Het schijnt dat de elektriciëns het vrij druk hebben momenteel (of altijd?) dus het kan zijn dat ik wat langer moet wachten dan ik graag zou willen (straks liggen de panelen niks te doen), maar dan is de boel hier in elk geval beter op orde.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Superverstandig! Keep us posted!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Meterkasten kun je compleet voorbedraad kopen; dat is op zich niet het punt. Kosten vallen ook nog eens hard mee (Sander Vunderink, ABB SN lijn)

Je kunt echter (zonder zegelrecht) niet alles in de hoofdkast stroomvrij maken. Dat is een tikje lastiger :-)
De rest is eenvoudig.

Enkelfasig over 60 meter... Oei...Bijna 7V bij 16A als het 4mm² is volgens Sunny design... dan moet je wel hele nette netspanning hebben wil het niet marginaal worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 17:50

sjaak

un giorno credi

Verstandig om aan te pakken inderdaad. Ik heb vorig jaar een aannemer meerdere zaken uit laten voeren aan verwarming, waterleiding, afvoer en elektra en die kon op vrij korte termijn. O.a. een wasmachine- en PV-groep laten aanleggen en de hele groepenkast laten vervangen voor 800 euro inclusief groepenkast met 12 groepen en drie hoofdschakelaars, 2x 12 meter kabel en manuren voor plaatsen en boren gaten door aantal vloeren. Daarna Stedin voor net geen 200 euro de enkele 1x35 hoofdzekering laten uitbreiden naar 3x25. (Met een compliment van de stedin monteur naar degene die de boel aangelegd en aangesloten heeft, was puik werk)

Er zijn diverse (goede) aannemers die tussendoorklusjes kunnen doen van een dag werk, al dan niet verspreid over meerdere dagen dus kan geen kwaad om hier en daar te polsen.

[Voor 7% gewijzigd door sjaak op 01-03-2022 17:48]

• Derugash
Even een kleine update, want ik heb wat weinig tijd vandaag maar toch een vraagje. De zonnepanelen en rails zijn inmiddels geleverd en ik ben vóór het elektra-gedeelte vast begonnen met de rest installeren.
De rails zitten op het dak, en ik ben zover om de panelen te gaan plaatsen. Nu vraag ik me af hoe dat het beste kan. Achterop de panelen is er best een lang stuk kabel. Fotootje:

Ik stel me zo voor dat als ik de panelen aan elkaar koppel en de boel dan bij de connector aan het zonnepaneel vastmaak met bijvoorbeeld een kabelclip, er dan nog een heel stuk 'los draad' blijft bungelen tussen de connector en de aansluiting op het paneel. Heeft iemand hier een oplossing voor?

• Derugash
Daar ben ik weer! Ik ben inmiddels een eind verder. Het vastmaken van de kabels onder de panelen is met kabelclips en tie-wraps opgelost. Ik heb inmiddels de omvormer hangen, de PV-kabels gelegd (maar nog niet aangesloten) en ben een 6mm² kabel (had mijn broer nog liggen) aan het aanleggen tussen omvormer en meterkast #2.

Verder is voornamelijk door jullie commentaar op de leeftijd van de installatie het besluit genomen beide jaren '80 meterkasten te vervangen door nieuwe exemplaren. De 'hoofdmeterkast', zoals ik hem eerder heb genoemd sowieso door een electriciën, de tweede meterkast overweeg ik zelf eerder te doen en door de electriciën te laten controleren zodra hij de hoofdmeterkast komt vervangen.

Overigens heb ik de grondkabel (die tussen de hoofdmeterkast en tweede meterkast loopt) even wat beter bekeken en de volgende tekst gevonden: YMvK-mb 5G6 NEXANS. Volgens google zou dat een vijfaderige kabel moeten zijn met 6mm² draad.
Het gaat ook om een gewone buitenkabel en geen grondkabel met stalen mantel, anders had er VO-YMvK moeten staan. Hoewel de kabel maar voor een meter of 10 daadwerkelijk ondergronds loopt (de rest is langs en door diverse schuren op het erf geleid) vind ik zelf het ontbreken van de 'schep-bescherming' niet fantastisch, maar voorlopig blijft dit wat het is. Ik heb iedereen hiervan nog even op de hoogte gesteld, men weet ook waar de kabel loopt, maar het blijft wel uitkijken.
Dus..
- klopt het dat 5G6 staat voor 5 aders van 6mm²? ik wil dit graag zeker weten voor ik verdere stappen zet en eventueel werk voor niets doe.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee