Ha medetweakers! Al een poosje ben ik bezig met het plannen van de zelfaanleg van een set (13 stuks) zonnepanelen op een golfplatendak. Inmiddels denk ik dat ik alle ingrediënten wel bij elkaar heb, hoewel ik nog met een elektravraagstuk blijf zitten. Daarover aan het eind van mijn post meer.
Eerst even het plan. Het gaat om een noord-noordoost geörienteerd dak met flauwe helling van ongeveer 15 graden. Ik ga 13 panelen in portretoriëntatie leggen in één rij. In eerste instantie ben ik zelf bij elkaar gaan zoeken wat ik nodig had op verschillende webshops, maar ik kwam een shop tegen die het als pakket aanbied waarbij bijvoorbeeld het bijpassende materieel voor montagerails door de shop wordt aangeleverd.
Eigenlijk was ik van plan om hier eerst nog even advies over in te winnen op dit forum, maar omdat ik plotseling een hoop panelen op uitverkocht zag staan en er van mijn gewenste setje opeens nog maar 16 op voorraad waren heb ik nu toch maar wat gehaast besteld. Ik krijg het volgende:
Omdat ik een simpele opstelling heb qua zonnepanelen en maar één 1-fase omvormer hoef aan te sluiten lijkt het elektra-stuk van de aansluiting mij overzichtelijk, maar de hoofdvraag is (denk ik) waar de omvormer op moet worden aangesloten hier in huis. We hebben hier namelijk een (stokoude) hoofd-meterkast, waarvandaan een dikke grondkabel naar een bijgebouw loopt waar een tweede en derde meterkast zijn geplaatst.
De (tweede) meterkast in het bijgebouw is een stuk dichterbij de zonnepanelen dan de hoofdmeterkast, dus daar zou ik liever op aansluiten, maar ik weet niet of dat verantwoord is. Het gaat hier om kabel van ongeveer 50 meter naar de hoofdmeterkast of ongeveer 20 meter naar de tweede meterkast.
hoofdmeterkast
grondkabel vanuit hoofdmeterkast naar tweede en derde meterkast
grondkabel komt weer aan bij de tweede (en derde) meterkast (afdekklepje heb ik er voor de foto's even afgehaald) :
tweede meterkast
de derde meterkast is voor mij wel toegankelijk, maar niet te gebruiken voor dit project
Tips qua zonnepanelen-aanleg zijn ook welkom natuurlijk, en als ik met problemen kom te zitten bij het installeren kom ik daar zeker op terug in deze post. Vooral ben ik nu benieuwd naar het elektragedeelte. Nog even in het kort de vragen waar ik mee zit:
Eerst even het plan. Het gaat om een noord-noordoost geörienteerd dak met flauwe helling van ongeveer 15 graden. Ik ga 13 panelen in portretoriëntatie leggen in één rij. In eerste instantie ben ik zelf bij elkaar gaan zoeken wat ik nodig had op verschillende webshops, maar ik kwam een shop tegen die het als pakket aanbied waarbij bijvoorbeeld het bijpassende materieel voor montagerails door de shop wordt aangeleverd.
Eigenlijk was ik van plan om hier eerst nog even advies over in te winnen op dit forum, maar omdat ik plotseling een hoop panelen op uitverkocht zag staan en er van mijn gewenste setje opeens nog maar 16 op voorraad waren heb ik nu toch maar wat gehaast besteld. Ik krijg het volgende:
- 13x Jinko Solar Tiger 360wp
- Growatt 3600 TL-XE met lan-kastje en adapter voor monitoring (Shine Link-X)
- Solarstell montagesysteem met Golfclips
- 2x 15m 1-fase bekabeling: Solarkabel rood+zwart met losse connectoren en een MC4 krimptang.
- MC4 toolset
- 8 meter aardekabel om het frame mee te aarden
Vraagstuk elektra
Mijn plan is om alle installatie zelf te doen, in elk geval tot aan de meterkast. Voor ik de panelen aan de omvormer aansluit of de omvormer op netspanning aansluit wil ik de boel graag even laten nalopen door een electriciën, tenzij de kennis van de elektrakenners op dit forum mij met voldoende vertrouwen uitrust.Omdat ik een simpele opstelling heb qua zonnepanelen en maar één 1-fase omvormer hoef aan te sluiten lijkt het elektra-stuk van de aansluiting mij overzichtelijk, maar de hoofdvraag is (denk ik) waar de omvormer op moet worden aangesloten hier in huis. We hebben hier namelijk een (stokoude) hoofd-meterkast, waarvandaan een dikke grondkabel naar een bijgebouw loopt waar een tweede en derde meterkast zijn geplaatst.
De (tweede) meterkast in het bijgebouw is een stuk dichterbij de zonnepanelen dan de hoofdmeterkast, dus daar zou ik liever op aansluiten, maar ik weet niet of dat verantwoord is. Het gaat hier om kabel van ongeveer 50 meter naar de hoofdmeterkast of ongeveer 20 meter naar de tweede meterkast.
Technische info, voor zover bekend:
1x 25A hoofdaansluiting (bij Eneco nagevraagd)hoofdmeterkast
grondkabel vanuit hoofdmeterkast naar tweede en derde meterkast
grondkabel komt weer aan bij de tweede (en derde) meterkast (afdekklepje heb ik er voor de foto's even afgehaald) :
tweede meterkast
de derde meterkast is voor mij wel toegankelijk, maar niet te gebruiken voor dit project
Tips qua zonnepanelen-aanleg zijn ook welkom natuurlijk, en als ik met problemen kom te zitten bij het installeren kom ik daar zeker op terug in deze post. Vooral ben ik nu benieuwd naar het elektragedeelte. Nog even in het kort de vragen waar ik mee zit:
- Kan ik de omvormer straks aansluiten op de tweede meterkast?
- Moeten de zonnepanelen echt op een ongebruikte groep worden aangesloten, of kan dat ook wel bij een niet zwaar belastte groep?
- Ik weet dat er een aardlekschakelaar tussen omvormer en meterkast moet zitten. Bestaan die ook als losstaande unit die ik bijvoorbeeld naast of boven de meterkast zou kunnen plaatsen?
- De webshop raadt een werkschakelaar aan in de buurt van de omvormer. Zou ik bovengenoemde aardlekschakelaar ook in de buurt van de omvormer kunnen plaatsen? Het ding zou dan ook als werkschakelaar kunnen fungeren.
- Weet iemand bekend of de Kwh meter: Schlumberger G13Xd kan terugdraaien?