Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus86
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-06-2022
Hallo ik ben bezig met de verbouwing van mijn keuken( komt een nieuw stuk bij) maar ik zit nu met het verleggen van de stopcontacten, ik wil graag het stopcontact naar beneden verplaatsen en 2 nieuwe stopcontacten plaatsen kan ik dit doorlussen met las klemmen of kan ik alleen maar 1 extra stopcontact aansluiten. Ik wou graag vanaf het bestaande punt naar links gaan op de foto en naar rechts voor 2 stopcontacten ( waar de pijlen zijn) mag dat wel ivm regels etc. Er komt straks een kast en kan er dan niet meer bij, heeft iemand hier tips wat wel kan en mag.

Mvg altijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1mZUkYLuk1ne1wB4XvotzReuvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNAwW4skDhdGZnpJcfsanpIy.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28
Wat wil je er op aan gaan sluiten? In de keuken heb je vaak apparaten die (tijdelijk) veel vermogen gebruiken, bv een kookplaat, waterkoker, koffiezetter, frituurpan, vaatwasser, magnetron, oven, etc. Het is dus niet altijd handig om alles vanuit één punt/groep door te lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus86
Op het bestaande punt heb ik nu een koelkast en vaatwasser en magnetron met verleng kabel zitten. Stopcontact naar links zou straks alleen maar de koelkast en vaatwasser zitten en die naar rechts gaat zou op 1 een magnetron zijn en de andere een koffiezetapparaat/ waterkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus86
Oh ja de oven zit er ook op aangesloten tot nu toe is er nog nooit een stop uitgeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:02
Mij is verteld als een apparaat een piek vermogen van > 2000w kan pakken (oven / vaatwasser / magnetron) dan moet je die op een eigen groep zetten, als dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:20
Ook voor de vaatwasser gelden de NEN 1010 normen. Een vaatwasser moet daarom op een aparte groep in de groepenkast worden aangesloten. Volgens de algemene bepalingen van het Nederlands Normalisatie Instituut moeten alle apparaten welke meer dan 2.000 watt gebruiken op een aparte groep worden aangesloten.

Waarschijnlijk geld dit dus ook voor je oven, er moeten dus minimaal 2 aparte groepen bij komen. Op het bestaande punt kan je dan de koelkast en misschien de magnetron aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus86
Oke, bedankt. Ik ben zelf niet zo thuis in stroom. Dus ik moet eigenlijke 2 nieuwe groepen maken in de meterkast? Wat ik wel gek vindt is dat er tot nu toe nooit overbelasting is geweest en dat er een stop doorgeslagen is. En is het normaal dat het stopcontact van de oven en die van de foto ver uit elkaar zitten en toch op 1 groep zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:11
De NEN norm is ruim. Het vermogen op een apparaat is ook niet continu: een vaatwasser bijvoorbeeld verwarmt soms water (veel vermogen) maar vaak ook niet. Daarom kan het naast elkaar maar je loopt het risico dat het een keer samenvalt voor een langere tijd en je groep eruit knalt.

Als het nu allemaal nog open is, gewoon extra groepen plaatsen voor alles vanaf 2000W zou ik adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 14:44
Waarschijnlijk gaat alles recht naar boven en komt samen in een plafonddoos, alles wat daar aangesloten is is normaal 1 groep. Maar het kan best dat er meerdere groepen in de keuken zitten en rechtstreeks naar de meterkast lopen.
Ik weet niet hoe oud je huis is maar mijn (woningstichting) huis uit midden jaren 80 heeft zelfs al voorbereiding voor 3 groepen in de keuken. algemeen (via plafonddoos), oven/fornuis en vaatwasser.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:22
Ik ben nu met hetzelfde bezig. Ook voor de nieuwe keuken.

-Voor vaatwasser aparte groep.
-(combi) oven ook aparte groep.
-Eventueel een quooker ook aparte groep.
- Eventueel koken aparte kookgroep, tenzij je gas gebruikt dan hoeft het natuurlijk niet :)

Dat zijn dus al 4 groepen voor je apparatuur. Die kun je dus vanaf de meterkast trekken (als je vrije groepen hebt) en dan in je keuken vanuit daar verder werken.

Voor je andere apparatuur (losse stopcontacten, koffie apparaat, koelkast, etc) kun je prima 1 groep (dus een vijfde groep in dit voorbeeld) gebruiken voor alles. Laat het op 1 punt binnen komen (centraal doosje) en maak via dat punt aftakkingen naar andere plekken waar je stopcontacten wilt hebben. Ook zou je dat bestaande stopcontact kunnen doorlussen naar nieuwe plekken. Je hoeft daar geen lasklemmen voor te gebruiken, in de meeste stopcontacten zijn er gewoon 6 aansluitingen voor inkomend en weer uitgaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mmej5cwz8ULxIClyDD0_eJnKOFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mrAZJVKxswil9tjmv0Tg7KJq.png?f=user_large

edit:

Als bovenstaande alleen maar meer vragen oproept dan duidelijkheid biedt dan zou ik een elektricien inschakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 01-03-2022 12:30 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
Op een groep kun je 3500w aansluiten, echter de nen schrijft dat apparteur meer dan 2000w op een apparte groep moeten.

Oven, quooker, vaatwasser moeten bijv allemaal appart.

Koelkast, diepvriezer, wijnkoeler mogen bijv allemaal samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
Tinus86 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:07:
Oke, bedankt. Ik ben zelf niet zo thuis in stroom. Dus ik moet eigenlijke 2 nieuwe groepen maken in de meterkast? Wat ik wel gek vindt is dat er tot nu toe nooit overbelasting is geweest en dat er een stop doorgeslagen is. En is het normaal dat het stopcontact van de oven en die van de foto ver uit elkaar zitten en toch op 1 groep zitten?
Dat ligt er aan hoe dit allemaal aangesloten is.
Maar het zijn een hoop stroomverbruikers voor 1 groep. Als je ze tegelijkertijd aan hebt kan de stop zomaar omslaan. Ik zou daar even iets nauwkeuriger naar kijken, en misschien in jouw geval, naar laten kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 01-03-2022 12:34 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus86
Ik heb het allemaal even goed gekeken maar ik moet her en der maar even gaan schuiven met de stopcontacten zodat het niet meer aangesloten zit op 1 groep. Heb 3 groepen voor de keuken maar de vorige bewoners hebben dus veel op 1 groep gedaan( aangesloten) nu moet ik maar de hele keuken aan pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
Move BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:04
badboyqxy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:32:
echter de nen schrijft dat apparteur meer dan 2000w op een apparte groep moeten.
Dat is niet meer zo.
Het wordt nu aan jezelf overgelaten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1