Toon posts:

Keuken wordt niet warm, blijft niet op temperatuur.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:30
We hebben vorig jaar een grote verbouwing gehad en een dubbele klap- (taats)deur geplaatst tussen de keuken en de woonkamer, ook is er overal vloerverwarming geplaatst beneden, zonder radiatoren. Helaas heb ik nu het probleem dat de keuken niet warm wordt, doordat de thermostaat in de woonkamer hangt en wanneer het daar op temperatuur is, de thermostaat uiteraard geen signaal meer afgeeft om te verwarmen.

Nu is het ook zo dat de ruimte waar de keuken nu staat, later ooit is aangebouwd. Deze heeft een plat dak (slecht geïsoleerd) en veel glas (wel hr++), dus dat helpt ook al niet mee. Dit hadden we, achteraf gezien, eigenlijk goed in de verbouwing mee moeten nemen, maar hebben we helaas niet gedaan. Hier wil ik misschien nog de omgekeerd dak constructie toepassen, aangezien de dakbedekking wel helemaal is vervangen. I.v.m. beperkte hoogte opstand dakrand hebben we daar maar 4 a 5cm PIR geplaatst. Ik wil dit ondervangen met een omgekeerd dak constructie van bijv. 8-10cm XPS, met daaromheen een gootje, om de lage dakopstand op te vangen. Met 5cm pir en 8cm XPS zou de dakisolatie wel voldoende moeten zijn?

Ik ben eigenlijk op zoek naar iets heel simpels: ik heb nu 5 groepen vloerverwarming beneden op een verdeler, deze wil ik aansturen in 2 zones. In een ruimte wil ik graag een klokprogramma (woonkamer), puur op basis van de vloerverwarming in kunnen stellen, op de andere groep (keuken)(2 groepen liggen in de keuken) is dit niet per se nodig, daar zou een constante temperatuur ook goed moeten zijn, dus voldoet een kamerthermostaat in die ruimte.
Ook wil ik later dit jaar misschien nog een hybride warmtepomp (laten) plaatsen, dus daar zou het systeem ook mee samen moeten kunnen werken (koelen).

Op zich lijkt me dit een heel reële wens/situatie, maar volgens mij zijn er niet veel systemen/producenten die dit leveren?
Ik kom, na goed zoeken, telkens op EvoHome uit, maar lees hier wisselende ervaringen over. Is dit wel de juiste oplossing in deze? Werkt dit wel perfect met meerdere groepen qua vloerverwarming?
Ook kom ik vaak op Tado uit, maar deze werkt volgens mij niet met meerdere vloerverwarmingzone(s).
Ook het Plugwise systeem komt naar voren, zou dit geschikt zijn? Ik lees dat dit wel een wat ingewikkelder systeem is.

Alle reacties

• henkjansmits123
Iemand die hier een advies bij heeft?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11
Honeywell en wattsvision hebben ook soortgelijke systemen.

Maar ik ben geen monteur dus ik kan je hier helaas niet verder over inlichten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:47
Heb je al geprobeerd om de flow in te regelen waar je minder water naar de woonkamer laat gaan en maximaal via de keuken?

• henkjansmits123
WillemSuper schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:58:
Heb je al geprobeerd om de flow in te regelen waar je minder water naar de woonkamer laat gaan en maximaal via de keuken?
Jep, heb ik inderdaad al geprobeerd, maar dat werkt toch niet echt lekker vind ik.
Ook mede doordat de ruimte slecht geïsoleerd is, wat ik sowieso aan moet gaan pakken.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
Ja kan vloerverwarming aansturen per groep door er thermostaat knoppen op te zetten met een externe voeler . Maar in jouw geval is het simpeler een draadloze thermostaat te kopen en die op de koudste plek in huis op te hangen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19
is wel een beetje een cv oplossing warmtepompen houden niet van master -master oplossingen dan gaat die proberen om zijn vermogen kwijt te raken in een paar m2 vloer .. en daardoor loopt die voor geen meter. ik zou de boel toch gewoon nog een keer proberen (te laten) inregelen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Als je al 4 à 5 cm PIR isolatie hebt dan gaat die extra 8 cm isolatie je probleem niet oplossen. Er zit veel glas in de ruimte en waarschijnlijk ligt de vloerverwarming niet onder de keukenkastjes waardoor je een relatief klein verwarmd oppervlakte hebt t.o.v. de ruimte. Als het knijpen van de groepen in de woonkamer niet helpt dan zou je nog kunnen overwegen een losse radiator te plaatsen in de keuken. Maar het zal altijd een ruimte blijven die als eerste afkoelt.
Ik heb zelf ook zo'n keuken als losse aanbouw. Dak is door mij geïsoleerd met 12 cm PIR, maar het blijft een koude ruimte. De enige echte oplossing is herbouw, maar daar zit je vast niet op te wachten.
Of accepteren dat het er wat kouder is.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je nog kan overwegen is extra capaciteit aanbrengen in je keuken: als je nog leidingen in de buurt hebt kan je een kickspace heater in de plint zetten.

Wise enough to play the fool

• henkjansmits123
Tehh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:11:
Als je al 4 à 5 cm PIR isolatie hebt dan gaat die extra 8 cm isolatie je probleem niet oplossen. Er zit veel glas in de ruimte en waarschijnlijk ligt de vloerverwarming niet onder de keukenkastjes waardoor je een relatief klein verwarmd oppervlakte hebt t.o.v. de ruimte. Als het knijpen van de groepen in de woonkamer niet helpt dan zou je nog kunnen overwegen een losse radiator te plaatsen in de keuken. Maar het zal altijd een ruimte blijven die als eerste afkoelt.
Ik heb zelf ook zo'n keuken als losse aanbouw. Dak is door mij geïsoleerd met 12 cm PIR, maar het blijft een koude ruimte. De enige echte oplossing is herbouw, maar daar zit je vast niet op te wachten.
Of accepteren dat het er wat kouder is.
Bedankt voor je reactie!
Er zit inderdaad veel glas in de ruimte, een grote schuifpui, een dubbele loopdeur, een raam en twee lichtstraten. Daarnaast een groot kookeiland plus een kastenwand, waar inderdaad geen vloerverwarming onder zit. Radiator e.d. hebben we helaas geen rekening mee gehouden, dus die kunnen we ook niet meer aansluiten.
Het is er nu echt ijskoud in de ochtend, echter zodra de zon er op komt te staan is het er zo warm. Zojuist was het er al 25+ graden.

Als ik de reacties e.d. hier zo lees, lijkt het me de beste optie om de ramen en lichtstraten goed te isoleren, bijv. door middel van isolerende raambekleding. Ook wil ik nog wel een paar cm isolatie op het dak hebben, alle kleine beetjes helpen dan lijkt me. Misschien ook nog de spouwmuur laten controleren. Dan kan ik daarna nog naar de cv kijken.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
henkjansmits123 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:17:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Er zit inderdaad veel glas in de ruimte, een grote schuifpui, een dubbele loopdeur, een raam en twee lichtstraten. Daarnaast een groot kookeiland plus een kastenwand, waar inderdaad geen vloerverwarming onder zit. Radiator e.d. hebben we helaas geen rekening mee gehouden, dus die kunnen we ook niet meer aansluiten.
Het is er nu echt ijskoud in de ochtend, echter zodra de zon er op komt te staan is het er zo warm. Zojuist was het er al 25+ graden.

Als ik de reacties e.d. hier zo lees, lijkt het me de beste optie om de ramen en lichtstraten goed te isoleren, bijv. door middel van isolerende raambekleding. Ook wil ik nog wel een paar cm isolatie op het dak hebben, alle kleine beetjes helpen dan lijkt me. Misschien ook nog de spouwmuur laten controleren. Dan kan ik daarna nog naar de cv kijken.
Als je een kruipruimte hebt dan is het plaatsen van een extra radiator niet eens zo heel ingrijpend of duur. I.c.m. een radiator ventilator kan je in elk geval de ruimte veel sneller opwarmen.
Wij hebben hier ook naar gekeken (en het op het laatste moment afgezegd). 2 radiatoren + installatie voor iets meer dan 1k.

Zo'n lichtstraat is vaak een grote bijdrager in het afkoelen én opwarmen. Zelfs met triple glas én een goed geïsoleerde opstand kan je nog koudeval ervaren, en zomers werkt het ongeveer als een vergrootglas.
Zonwering is bij de huidige bouwstandaard verschrikkelijk belangrijk. Bij verkeerd ontworpen huizen moet je soms in maart de airco al op koelen zetten om het behaaglijk te houden.

• henkjansmits123
Klopt, maar die heb ik helaas niet. Gelukkig is de vloer wel goed geïsoleerd.
Eerst maar eens goed gaan zoeken voor goede zonwering, zowel binnen als buiten. Dat moet bij een lichtstraat ook een flink verschil maken.
Bedankt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee