• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Sinds mijn tienerjaren bankier ik bij de Rabobank. Toen hadden ze nog een ander layout en kon je er op de pc er goed mee aan de slag. Alles was overzichtelijk op één scherm zichtbaar.

Nu hebben zij sinds een jaar of 5 hun interface op de schop gegooid waardoor internetbankieren op de PC er exact hetzelfde uitziet als op een tablet. Dus enorm veel witruimte en steeds weer doorklikken.

Ook de app op mijn android telefoon voelt een stuk trager aan dan apps van andere banken. Maar dat terzijde.

Ik heb dit al een paar keer gemeld bij de klantenservice maar er wordt niets mee gedaan. Ergens vraag ik mij af, ben ik de enige die zich hieraan ergert? Hoe kijken jullie als powerusers tegen de huidige interface aan?

Doel van deze post: Is er zicht of dit ooit nog gaat veranderen? Ben ik zo onredelijk of is hun internetbankieren inderdaad niet meer wat het geweest was?

Klantenservice kan nergens antwoord op geven, hebben ook geen contact met de developers.

[Voor 13% gewijzigd door prodesk op 01-03-2022 03:51]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Nee, je bent zeker niet de enige. Als je deze UX en performance (zeker voor de Android-versie) zou leveren als klein bedrijf dan zou je snel uit de markt liggen. Ik erger me iedere dag weer aan de traagheid van de app en onvindbare settings.

Dit volgende lijkt in ieder geval wel wat meer informatie te geven over de technische kant:
https://medium.com/develo...o-ionic-well-eff7715cb4cc
https://medium.com/develo...the-rabobank-6e85cefda18b

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:14
Ik heb ook al vaker (tevergeefs) meldingen aan de klantenservice gedaan. Bijv. ook hele simpele zaken, althans in mijn ogen: laat me gewoon in 1 veld het bedrag inclusief decimalen invullen, ik weet wel hoe een komma werkt... 8)7
Nu moet je (vooral op mobiele versie) eerst drukken op het veld voor hele euro's, dat invoeren en ok, dan weer klikken op veld voor decimalen en dat invoeren en ok. Maar goed, misschien is dit gewoon een persoonlijke ergernis :)

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:05
Ze kunnen beter stoppen want elke update is een achteruit gang geweest... zakelijk moet alles nog echt via hun reader en het werken met meerdere rekeningen krijgen ze ook niet voor elkaar...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:07
Mijn grootste ergernis aan de iOS app (meer een in-app browser) is dat deze mijn standaard browser (Chrome) negeert, en bijvoorbeeld de iDeal callback altijd opent in Safari. Daar heb ik natuurlijk geen actieve sessies met whatever webshop ik iets kocht en is meer dan eens veel vertraging opgelopen bij een betaling. Dit heb ik al zo vaak gemeld bij klantenservice en via de in-app feedback, maar er gebeurt nooit iets. Wel krijg ik regelmatig in-app spam over ledencertificaten of andere Rabo producten waar ik niet op zit te wachten...

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:43
Het gaat te ver om te zeggen dat ik mijn hypotheek heb overgesloten om van de Rabobank app af te zijn, maar ik ben heel blij dat ik de Rabobank app niet meer hoef te gebruiken.

De app op iOS is ontzettend traag. Ze lappen veel iOS guidelines aan hun laars. De informatie architectuur is een ratjetoe. De ING heeft het saldo in de widgets, de Rabobank heeft een knop om snel geld over te maken. De lijst gaat door en door.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:03
Ik vind de app ook niet echt fantastisch. Probeer maar eens bepaalde instellingen te vinden, of dingen aan je betaalrekening te wijzigen. Voor je het weet zit je weer achter je pc op een of andere vage website waar je alleen met de random reader kan authenticeren. Vroeger vond ik Rabo redelijk vooruitstrevend met het aanbieden van dit soort diensten, maar de laatste jaren is die voorsprong weggesmolten.

En dit plaatje mag uiteraard niet ontbreken..

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:21
Mijn ergernis is vooral dat je via de website inmiddels geen geld meer over kunt maken, maar dat je altijd en overal je telefoon erbij moet pakken om een QR code te scannen en blablabla.

Dat je dit bij third party rekeningen doet daar kan ik nog wel inkomen maar dat het ook moet als je geld van je ene betaalrekening overboekt naar je andere betaalrekening, of juist over van je spaarrekening dan moet je ook altijd de QR code gebruiken. Was extra veiligheid volgens de helpdesk. Juist ja :?

Of andere ergernis: je wil aflossen op je Rabobank hypotheek vanaf je Raborekening. Altijd de scanner erbij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-02 15:34

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik moet zeggen dat ik me nooit echt heb gestoord aan de UX van internetbankieren, maar ik ben ook geen intensieve van de app of de website. Voor het incidenteel snel checken van mijn saldo, laatste transacties of het overboeken van een betaling volstaat het wat mij betreft wel. Er schiet me nu te binnen dat ik wel een keer op zoek ben geweest naar wat oudere betalingen (lees: tot anderhalf jaar terug) en dat dat niet lekker liep. Ik kan me wel voorstellen dat als je dagelijks meerdere handelingen moet verrichten binnen deze omgeving, dat er veel ruimte voor verbetering is. Maar ik had niet het idee dat het vroeger beter was bij Rabo Internetbankieren.

@DePaul Volgens mij moet je zonder scanner tussen eigen rekeningen kunnen overboeken ,zie ook https://www.rabobank.nl/p...oeken-zonder-rabo-scanner

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• DePaul
Tsjipmanz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:38:
Ik moet zeggen dat ik me nooit echt heb gestoord aan de UX van internetbankieren, maar ik ben ook geen intensieve van de app of de website. Voor het incidenteel snel checken van mijn saldo, laatste transacties of het overboeken van een betaling volstaat het wat mij betreft wel. Er schiet me nu te binnen dat ik wel een keer op zoek ben geweest naar wat oudere betalingen (lees: tot anderhalf jaar terug) en dat dat niet lekker liep. Ik kan me wel voorstellen dat als je dagelijks meerdere handelingen moet verrichten binnen deze omgeving, dat er veel ruimte voor verbetering is. Maar ik had niet het idee dat het vroeger beter was bij Rabo Internetbankieren.

@DePaul Volgens mij moet je zonder scanner tussen eigen rekeningen kunnen overboeken ,zie ook https://www.rabobank.nl/p...oeken-zonder-rabo-scanner
Ik lees juist het tegenovergestelde in de link die je noemt. Je kon voorheen inderdaad betalingen goedkeuren via de website met de 5 cijferige inlogcode maar dat kan dus nu niet meer. Enkel in de Rabo app.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:38

P_Tingen

omdat het KAN

DePaul schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:34:
Mijn ergernis is vooral dat je via de website inmiddels geen geld meer over kunt maken, maar dat je altijd en overal je telefoon erbij moet pakken om een QR code te scannen en blablabla.

Dat je dit bij third party rekeningen doet daar kan ik nog wel inkomen maar dat het ook moet als je geld van je ene betaalrekening overboekt naar je andere betaalrekening, of juist over van je spaarrekening dan moet je ook altijd de QR code gebruiken. Was extra veiligheid volgens de helpdesk. Juist ja :?

Of andere ergernis: je wil aflossen op je Rabobank hypotheek vanaf je Raborekening. Altijd de scanner erbij.
Dat laatste is inderdaad ook mijn ergernis; waarom zou ik niet geld over kunnen maken van mijn ene naar mijn andere rekening zonder scanner? Het zijn toch beide mijn rekeningen? Gelukkig gaat het met de spaarpotjes wel beter; daar kun je zonder scanner geld van en naar toe overmaken.

Overigens zijn er verschillende pagina's waar je - na uitloggen - weer naar terug kan gaan.

1) Log in op internet bankieren
2) Ga naar de pagina met incassanten en machtigingen
( Service -> betaal en spaarrekening -> incassanten en machtigingen ) linkje
3) Log uit
4) Druk op 'back' in je browser
5) Kennelijk weer ingelogd......

En zo zijn er nog veel meer. Ik heb dit in dec 2019 al doorgegeven aan de Rabo maar het zit er nog steeds in

... en gaat over tot de orde van de dag

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

DePaul schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Ik lees juist het tegenovergestelde in de link die je noemt. Je kon voorheen inderdaad betalingen goedkeuren via de website met de 5 cijferige inlogcode maar dat kan dus nu niet meer. Enkel in de Rabo app.
Ik denk dat ik je dan verkeerd heb begrepen. Ik dacht me te herinneren dat ik in elk geval niet heel lang geleden - eenmaal ingelogd - geld tussen eigen rekeningen kon overboeken zonder hiervoor de scanner te gebruiken.

- Soulseek rulez -

• DePaul
Tsjipmanz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Ik denk dat ik je dan verkeerd heb begrepen. Ik dacht me te herinneren dat ik in elk geval niet heel lang geleden - eenmaal ingelogd - geld tussen eigen rekeningen kon overboeken zonder hiervoor de scanner te gebruiken.
Dat klopt inderdaad :) Het kon maar helaas nu niet meer, sinds een paar maanden of zo. Nu heb je voor elke betaling via de website je telefoon nodig. Al boek je 10 euro over van je spaarrekening naar je betaalrekening om even los te gaan bij de McD of zo

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 17:15
telefoon is niet nodig de random reader is ook gewoon voldoende.

vind het opzich niet erg dat je ook tussen je eigen rekeningen deze extra controle hebt zitten

FS19 server info http://des-clan.nl

• DePaul
Vind ik nog omslachtiger, mag je ook je portemonnee gaan zoeken voor de bankpas.

Ik vind die extra controle tussen je eigen rekeningen volstrekt onzinnig, maar goed, dat is uiteraard mijn mening :)

• prodesk
Als ik het goed begrijp is het feit dat de Android app trager is te wijten dat het geen echte app is maar gewoon de website in een app jasje.

Dan begrijp ik niet waarom een bank met veel geld dus geen developers in dienst kan halen die een native app kunnen ontwikkelen. Als ik kijk naar andere banken, ook de kleinere Revolut en Bunq hebben beiden een app die vlotter werkt.

• prodesk
Volgens mij is Rabobank nog de enige bank die gebruik maakt van een dedicated Scanner.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:38

P_Tingen

omdat het KAN

prodesk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:14:
Als ik het goed begrijp is het feit dat de Android app trager is te wijten dat het geen echte app is maar gewoon de website in een app jasje.

Dan begrijp ik niet waarom een bank met veel geld dus geen developers in dienst kan halen die een native app kunnen ontwikkelen. Als ik kijk naar andere banken, ook de kleinere Revolut en Bunq hebben beiden een app die vlotter werkt.
Er werken genoeg mensen bij de Rabo, ik ken de voormalig hoofd van ontwikkeling daar. Volgens mij was het een bewuste keuze om géén native app te ontwikkelen. De exacte redenen ken ik niet maar ik meen me te herinneren dat ze zo beter konden garanderen dat alles op de goede manier werkt.

... en gaat over tot de orde van de dag

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:47

t_captain

Moderator General Chat

Een online banking omgeving heeft natuurlijk alles met geld te maken, maar de discussie hier lijkt vooral over de UX van een website te gaan. Graag iets meer op topic over geldzaken.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:30
P_Tingen schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Er werken genoeg mensen bij de Rabo, ik ken de voormalig hoofd van ontwikkeling daar. Volgens mij was het een bewuste keuze om géén native app te ontwikkelen. De exacte redenen ken ik niet maar ik meen me te herinneren dat ze zo beter konden garanderen dat alles op de goede manier werkt.
Lees: goedkoper.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:25
Ik erger me ook bont en blauw aan die app, laadt vaak niet, is traag, geeft vaak foutmeldingen, overboekingen worden afgebroken zonder reden...

Website zitten ze nu ook halverwege een migratie. Ik zoek me een ongeluk om naar de oude omgeving te gaan, want in de nieuwe omgeving kon je nog geen incassobestanden uploaden. Inmiddels hebben ze dat daar ook geïmplementeerd, maar werkt dat 10x trager en is de optie bijna niet te vinden.

Denk dat ik mijn laatste incassoklant maar zelf de rekeningen over laat maken en dan vrolijk naar de SNS met een ZZP rekening. Kosten een kwart van wat ik nu betaal en die omgeving werkt zoveel sneller dan die van de Rabobank. Enige nadeel is de koppeling met boekhoudpakket die ik dan verlies, maar daar komen we ook wel weer overheen.

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Zo vaak gebruik ik de app niet, maar als ik m wel eens in de avond open doe schik ik altijd van het felle scherm. Dark mode is nog steeds niet beschikbaar.

• prodesk
P_Tingen schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Dat vind ik een kul argument. Volgens mij hebben ze nooit van een api en headless methode gehoord.

Dat er geen dark mode aanwezig is komt omdat de app binnen een browser draait. Om een of andere reden kunnen ze dat niet implementeren. De ING app heeft daarentegen wel een dark mode.

Het is op zich niet alleen de techniek maar ook de gehele UX. Zelfs Russische en Oekraïense banken hebben dit beter voor elkaar. Als voorbeeld: https://next.privat24.ua

Zoals je kunt zien wordt op de pc het gehele scherm benut en niet zoals dit moment bij de Rabo het geval is je een weergave krijgt dat eigenlijk voor een tablet bedoeld is. De one size fits all denkwijze werkt gewoon niet.

Voor de bank is het wel goedkoper maar van een bank dat zo'n grote marktaandeel heeft mag je toch wel verwachten dat zij investeren in hun online dienstverlening.

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:56
prodesk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:55:
[...]
Dat vind ik een kul argument. Volgens mij hebben ze nooit van een api en headless methode gehoord.

Dat er geen dark mode aanwezig is komt omdat de app binnen een browser draait. Om een of andere reden kunnen ze dat niet implementeren. De ING app heeft daarentegen wel een dark mode.
Ze kennen dat wel degelijk maar hebben een andere afweging gemaakt.

Ik heb overigens op m'n android gewoon een dark mode actief in de rabobank app.

(...)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

t_captain schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:28:
[mbr]
Een online banking omgeving heeft natuurlijk alles met geld te maken, maar de discussie hier lijkt vooral over de UX van een website te gaan. Graag iets meer op topic over geldzaken.
[/mbr]
De UX/gebruikerservaring is toch ook precies datgene wat TS aankaart als ergernis? Ik snap dat UX geen specifieke geldzaak is, maar het is lastig reageren als je al niet inhoudelijk op de openingspost mag ingaan.

- Soulseek rulez -

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

prodesk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Volgens mij is Rabobank nog de enige bank die gebruik maakt van een dedicated Scanner.
offtopic:
ING ook, maar dan wel alleen voor diegenen die dat ook daadwerkelijk willen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:48

Soggney

Zeekomkommer

marcelcee schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:27:
Ik heb ook al vaker (tevergeefs) meldingen aan de klantenservice gedaan. Bijv. ook hele simpele zaken, althans in mijn ogen: laat me gewoon in 1 veld het bedrag inclusief decimalen invullen, ik weet wel hoe een komma werkt... 8)7
Nu moet je (vooral op mobiele versie) eerst drukken op het veld voor hele euro's, dat invoeren en ok, dan weer klikken op veld voor decimalen en dat invoeren en ok. Maar goed, misschien is dit gewoon een persoonlijke ergernis :)
Nou even nagespeeld, als ik de komma indruk in het veld bedrag, springt die over naar het komma inputveld.
Maar dit was wel op mijn pc.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:De discussie over de UX van een bank is niet een onderwerp wat past binnen PFSL. Dit subforum is bedoelt voor financiële discussies, studie en loopbaan; deze discussie gaat over het technische aspect van één enkele bank. Daarom gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee