Lichtopbrengst/kleurtemperatuur LED-armatuur in de berging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 21:31
Omdat ik in de buitenberging een werkplaatsje heb en een werkbank (sleutel aan scooters)

Wil ik boven die werkbank heel veel betere verlichting hebben, wat er nou aan schort.

Erg jammer want ik ben vaak wel dingen kwijt en dan moet ik gaan zoeken en door niet goede kwaliteit licht ben je overal aan het kijken wat een hoop tijdsverlies opleverd.

Nou wil ik boven me werkbank een spatwaterdichte armatuur op hangen ( misschien dat LED erbij een stuk handiger is met aansluiten)

De armatuur moet ongeveer 120-130cm lang zijn (opzicht niet moelijk te vinden)

Ik weet alleen niet wat ik moet kiezen voor kleur temperatuur..
Ik wil hierbij geen geel licht of spierwit licht wat de ogen vermoeien.

Het licht moet rustig voor de ogen zijn, en ervoor zorgen dat ik alles goed kan zien wat ik op de werkbank doe. (vermoed dat ik dan 4000K moet hebben , na wat dingen gezien en bekeken te hebben) Misschien hebben mensen hier een ander advies? Of moet je dan echt voor daglicht 6000k gaan?

Daarnaast weet ik niet hoeveel lumen ik nodig heb.. Ik weet wel dat ongeveer 1000lumen niet toereikend is
(misschien moet ik rond de 3000 - 4000 lumen hebben)

Wat ik vooral afvraag wat heeft een gebruiker hier (tenzij die ook een berging en werkbank hebben, of iets met autos)

Kwa specificaties op hun werkplek *boven de werkbank* hangen..

Heb wel een site gevonden en voor de rest daarmee niet mee bekend.

https://www.into-led.com/...ncl-2x18w-led-buizen.html

Ik denk dat het wel handig is om 2 led buizen te hebben dit:

1. Omdat de lichtopbrengst daardoor hoger ligt.
2. Als er een lamp defect gaat door kan gaat op de andere (ook al is de opbrengst dan minder)

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb in mijn schuurtje (2*2 meter) 1 armatuur hangen, in het midden van voor naar achter. Deze is 4000K, perfect werklicht. Hoeveel Lumen dat ding is? Geen idee.

Voor het aansluiten maakt het geen bal uit of je nou een ouderwetse TL pakt of een LED-balk. Beiden moeten met 230V worden aangesloten. Beiden moeten met een paar schroeven of beugeltjes tegen het dak aan geplaatst worden. Enige verschil is dat een LED-balk vaak een kunststof behuizing heeft wat 'm iets lichter en minder stootgevoelig maakt, er zit niet direct een deukje in wanneer je ergens tegenaan tikt.

Waar je wel even rekening mee moet houden is wanneer je werkt met een heftafel. Hang je je balk recht boven je heftafel en zet je een scooter daarop dan blokkeert die scooter veel licht wat naar beneden gaat. Wanneer je dan eens onder de scooter moet sleutelen heb je daar een stuk minder licht. Daarom zou ik willen adviseren: doe jezelf een plezier en haal 2 LED-balken en hang die parallel aan elkaar met voldoende ruimte er tussen voor een scooter. Zo krijg je aan biede kanten voldoende licht zonder meteen in de schaduw van de scooter te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:24
Ikzel heb deze panelen laatst gekocht ook voor in de nieuwe schuur.

Kan je zelf kiezen tussen 3500k 4500k en 6000k.

Heb er 2 en geeft een bak licht.

https://ledpaneelstore.nl...t-30x120-cct-variabel-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Led panelen hebben als voordeel dat het diffuus licht geeft dus je kan er ook nog inkijken zonder verblind te worden. 4000k is ongeveer daglicht dit wordt ook in de winkels veel gebruikt. Werkplaatsen zie je vaak wel witter licht 6000k omdat het helderder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
sypie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:42:
Ik heb in mijn schuurtje (2*2 meter) 1 armatuur hangen, in het midden van voor naar achter. Deze is 4000K, perfect werklicht. Hoeveel Lumen dat ding is? Geen idee.

Voor het aansluiten maakt het geen bal uit of je nou een ouderwetse TL pakt of een LED-balk. Beiden moeten met 230V worden aangesloten. Beiden moeten met een paar schroeven of beugeltjes tegen het dak aan geplaatst worden. Enige verschil is dat een LED-balk vaak een kunststof behuizing heeft wat 'm iets lichter en minder stootgevoelig maakt, er zit niet direct een deukje in wanneer je ergens tegenaan tikt.

Waar je wel even rekening mee moet houden is wanneer je werkt met een heftafel. Hang je je balk recht boven je heftafel en zet je een scooter daarop dan blokkeert die scooter veel licht wat naar beneden gaat. Wanneer je dan eens onder de scooter moet sleutelen heb je daar een stuk minder licht. Daarom zou ik willen adviseren: doe jezelf een plezier en haal 2 LED-balken en hang die parallel aan elkaar met voldoende ruimte er tussen voor een scooter. Zo krijg je aan biede kanten voldoende licht zonder meteen in de schaduw van de scooter te zitten.
Lamp is echt voor boven de werkbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
nemmiesis29 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:24:
Ikzel heb deze panelen laatst gekocht ook voor in de nieuwe schuur.

Kan je zelf kiezen tussen 3500k 4500k en 6000k.

Heb er 2 en geeft een bak licht.

https://ledpaneelstore.nl...t-30x120-cct-variabel-wit
Vind dit wel een goede tip! :) Misschien alleen niet echt iets voor in een mogelijke vochtige ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:15:
Led panelen hebben als voordeel dat het diffuus licht geeft dus je kan er ook nog inkijken zonder verblind te worden. 4000k is ongeveer daglicht dit wordt ook in de winkels veel gebruikt. Werkplaatsen zie je vaak wel witter licht 6000k omdat het helderder is.
Met 6000K ben ik wel bang voor dat het licht wat blauwig word en pijn aan de ogen gaat doen.
Vraag me ook af wat een gemiddelde hobbyist heeft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Robin4 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Met 6000K ben ik wel bang voor dat het licht wat blauwig word en pijn aan de ogen gaat doen.
Vraag me ook af wat een gemiddelde hobbyist heeft hangen.
Zowel 4000K als 6500K zijn fijn om mee te werken. Mijn voorkeur is denk ik 6500K, maar belangrijker is de hoeveelheid lumen.

Je noemde eerder vermoeiend licht, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met slechte/goedkope led-verlichting. Ik heb paar jaar terug heel wat led gloeilampen geprobeerd, en er zaten er een aantal tussen met een stroboscopisch effect. Had volgens mij te maken met omzetting van wisselspanning naar gelijkspanning. Doordat led niet nagloeid (zoals gloeilampen, spaarlampen en halogeenlampen), krijg je een hoogfrequente aan/uitschakeling te zien. Dat merk je vooral bij beweging van voorwerpen, maar ook wanneer je met je ogen beweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:47
Ik heb 3x deze (120 cm, 40W, 4000K) hangen in m'n garage/klushok. Een direct boven m'n werkbank en twee verdeeld over de ruimte. Echt een bak licht. :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1