Samsung TV binnen 13 maanden total los, waardevermindering?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-07 22:25
Beste leden,

Als eerst, mijn excuses als ik dit in een verkeerd subforum plaats.

Het verhaal:

Op 1 januari 2021 heb ik in de outletstore van * winkel * een TV gekocht. Op 10 februari 2022 viel mij op dat de tv een defect vertoont, precies vanaf de middenlijn naar beneden is het scherm stuk donkerder / gedimd dan de bovenkant.

Reparatieverzoek ingediend en kreeg de volgende dag verzoek van CE Repair om foto’s up te loaden. Na het uploaden kreeg ik binnen 2 uur een mail dat mijn TV total los is verklaard ivm te dure onderdeel wat vervangen moest worden (het paneel zelf).

CE Repairs gaf verdacht snel reactie de TV op te komen halen. Dit heb ik tegenhouden ivm onduidelijkheid wat er ging gebeuren. Momenteel ben ik sinds 10 februari 2022 in afwachting van reactie van * winkel * wat ze precies mee gaan doen.

Ik ga/ging er van uit dat, gezien de TV slechts 13 maanden oud is, ik mijn aankoop bedrag terug krijg. (Omruiling is niet mogelijk, TV wordt niet meer geproduceerd.) Vandaag belde ik met * winkel * met de vraag wanneer ik een reactie kan verwachten. Na een gesprek met de medewerkster kreeg ik te horen dat ik niet op volle compensatie hoef te wachten. Aangezien het een outlet product is en ik hem al gebruikt heb zullen ze een waardeberekening moeten maken.

Hier schrok ik van. TV is pas 13 maanden oud, je mag toch verwachten dat een levensduur van een TV wat langer dan dit is? Tevens is het besluit van CE Repair om toestel niet te repareren. Onderdeel is gewoon verkrijgbaar, dus eigen keus om het niet te doen?

Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie hier ervaring mee? Wat is raadzaam om te doen en wellicht kan iemand mij advies geven hoe nu te handelen?

-O-

[ Voor 1% gewijzigd door S1NN3D op 01-03-2022 12:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07 04:44

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

1: Maakt geen reet uit of het nou een outlet product is of niet. Je hebt gewoon recht op garantie
2: Boeit allemaal niet of het totalloss of dat het nou wel/niet te repareren is, verkopende partij heeft gewoon een verplichting.

13 maanden is gewoon te kort. Dan kunnen ze hoog of laag springen maar:
- Of ze repareren het
- Of ze geven je een nieuw product, en als dat product er niet meer is, dan regelen ze maar een soort gelijk product
- Of ze geven gewoon het volledige bedrag terug

En je hoeft absoluut niet met minder genoegen te nemen. Ik zou daar gewoon duidelijk in zijn en anders bij een muur, je rechtsbijstand inschakelen.

(overigens ga ik er een beetje met gestrekt been in, maar dit zijn naar mijn inziens de regels).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SNSD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-01-2023
Als het goed is gaan ze je gewoon een nieuwe TV aanbieden van gelijke soort.
Als je dit weigert weet ik niet in hoeverre ze genoodzaakt zijn om het volledige aankoopbedrag terug te geven. Mogelijk dat iemand met wat meer verstand hiervan dit kan aankaarten.

In mijn ervaring met * winkel * toen tv na 1 jaar ook strepen door het scherm had was dat een service bedrijf hem op kwam halen, ze concludeerde dat repareren te duur was en boden mij de nieuwere versie van het model aan, dus 1 jaar nieuwe model. Wat in principe neer komt op een iets betere versie dan ik voorheen had.

Ik was er mee akkoord gegaan en toen kwamen ze die tv leveren. (duurde wel 2 weken om wat voor rede dan ook.)

Dus ik zat toen 2 weken zonder TV wat wel minder is, maar uiteindelijk een gloednieuwe TV terug gekregen die hetzelfde dan wel beter was dan mijn vorige TV.

Ik verwacht dat ze bij jou hetzelfde willen doen (nieuwe TV aanbieden). Ter verduidelijking ik had wel en gloednieuwe TV gekocht destijds en geen outlet product, maar volgens mij zou dat niets moeten uitmaken.

[ Voor 0% gewijzigd door S1NN3D op 01-03-2022 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@bws723 De naam van de winkel uit het topic gehaald; dat is voor de discussie niet relevant. Daarnaast een verhuizing naar het Shopping Forum aangezien het een garantie-topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:25
SNSD schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:39:
Als het goed is gaan ze je gewoon een nieuwe TV aanbieden van gelijke soort.
Als je dit weigert weet ik niet in hoeverre ze genoodzaakt zijn om het volledige aankoopbedrag terug te geven. Mogelijk dat iemand met wat meer verstand hiervan dit kan aankaarten.

In mijn ervaring met [mbr]* winkel *[/] toen tv na 1 jaar ook strepen door het scherm had was dat een service bedrijf hem op kwam halen, ze concludeerde dat repareren te duur was en boden mij de nieuwere versie van het model aan, dus 1 jaar nieuwe model. Wat in principe neer komt op een iets betere versie dan ik voorheen had.

Ik was er mee akkoord gegaan en toen kwamen ze die tv leveren. (duurde wel 2 weken om wat voor rede dan ook.)

Dus ik zat toen 2 weken zonder TV wat wel minder is, maar uiteindelijk een gloednieuwe TV terug gekregen die hetzelfde dan wel beter was dan mijn vorige TV.

Ik verwacht dat ze bij jou hetzelfde willen doen (nieuwe TV aanbieden). Ter verduidelijking ik had wel en gloednieuwe TV gekocht destijds en geen outlet product, maar volgens mij zou dat niets moeten uitmaken.
Als jij een valide reden hebt om die tv niet als vervanger te accepteren moeten ze gewoon betalen.

Zoals groter/kleiner minder geluid. Minder HDMI poorten etc,

Maar ook na weigeren zouden ze gewoon moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-07 15:08
Misschien heb je hier iets aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_hfAc91L_aXJAlexjaoZwUV94U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kaFhZogl6jCtN1dzuX8ZEG8A.jpg?f=user_large
en,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU6XvWC76YjV3iS3i5LJUKHKZZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c2ruOTgk54MD4giT4Yfd09ZK.jpg?f=user_large

Ik ben nog opzoek naar waar dit volledige document te vinden is, weet zo gauw niet meer de directe route,
Plaatjes komen uit opgeslagen PDF van het EU parlement (repair and warranty directive 11/2016)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
dragoncry schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:56:
Ik ben nog opzoek naar waar dit volledige document te vinden is, weet zo gauw niet meer de directe route,
Plaatjes komen uit opgeslagen PDF van het EU parlement (repair and warranty directive 11/2016)
https://www.europarl.euro...PR-593817_EN.pdf?redirect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-07 15:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bws723 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:44:
Beste leden,

Als eerst, mijn excuses als ik dit in een verkeerd subforum plaats.

Het verhaal:

Op 1 januari 2021 heb ik in de outletstore van [mbr]* winkel *[/] een TV gekocht. Op 10 februari 2022 viel mij op dat de tv een defect vertoont, precies vanaf de middenlijn naar beneden is het scherm stuk donkerder / gedimd dan de bovenkant.

Reparatieverzoek ingediend en kreeg de volgende dag verzoek van CE Repair om foto’s up te loaden. Na het uploaden kreeg ik binnen 2 uur een mail dat mijn TV total los is verklaard ivm te dure onderdeel wat vervangen moest worden (het paneel zelf).

CE Repairs gaf verdacht snel reactie de TV op te komen halen. Dit heb ik tegenhouden ivm onduidelijkheid wat er ging gebeuren. Momenteel ben ik sinds 10 februari 2022 in afwachting van reactie van [mbr]* winkel *[/] wat ze precies mee gaan doen.

Ik ga/ging er van uit dat, gezien de TV slechts 13 maanden oud is, ik mijn aankoop bedrag terug krijg. (Omruiling is niet mogelijk, TV wordt niet meer geproduceerd.) Vandaag belde ik met [mbr]* winkel *[/] met de vraag wanneer ik een reactie kan verwachten. Na een gesprek met de medewerkster kreeg ik te horen dat ik niet op volle compensatie hoef te wachten. Aangezien het een outlet product is en ik hem al gebruikt heb zullen ze een waardeberekening moeten maken.

Hier schrok ik van. TV is pas 13 maanden oud, je mag toch verwachten dat een levensduur van een TV wat langer dan dit is? Tevens is het besluit van CE Repair om toestel niet te repareren. Onderdeel is gewoon verkrijgbaar, dus eigen keus om het niet te doen?

Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie hier ervaring mee? Wat is raadzaam om te doen en wellicht kan iemand mij advies geven hoe nu te handelen?

-O-
Lees je in over je rechten, en zoek oa naar Wettelijke Garantie oftewel Conformiteit bij consumentenaankoop.

btw; in deze sectie staan talloze topics mbt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
Iedereen bedankt voor jullie reacties! Ik waardeer het enorm.

Garantie is geen probleem, dat ontkennen ze niet. Echter het afhandeling van garantieclaim verloopt stroef.
Vooralsnog heb ik geen schriftelijke stelling / beslissing van de winkel ontvangen, het gaat slechts om uitspraken van de klantenservice die mij zorgen doen baren.

Winkel heeft aangegeven dat het een outlet-product is, wat betekend dat elk outlet artikel anders is (staat van het product) dus ze kunnen daarom geen omruiling aanbieden.

Vervelende is dat elke keer als ik iemand spreek ik telkens andere info te horen krijg.
Ik zal mij inlezen in het EU rapport en mijn rechten omtrent comsumentenaankoop.

Zodra ik meer info heb zal ik dit hier posten, voor nu mijn dank aan allen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:37

paQ

bws723 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:32:

Winkel heeft aangegeven dat het een outlet-product is, wat betekend dat elk outlet artikel anders is (staat van het product) dus ze kunnen daarom geen omruiling aanbieden.
Dan moeten ze koop maar ongedaan maken en je het aankoopbedrag teruggeven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Zelf heb ik veel gehad aan de website van de ACM / Consuwijzer

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Voor het berekenen van de restwaarde wordt vaak de tabel van Techniek Nederland gebruikt.

Die tabel is te vinden op:

https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting
of de directe link naar de pdf
https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Racing-Paradise schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:11:
Voor het berekenen van de restwaarde
Waarom moet er een restwaarde worden berekend? De TS heeft toch een televisie gekocht die het langer dan een jaar moet volhouden? Dat lijkt niet het geval en als dat het gevolg is van een probleem wat al bestond bij aflevering, dan moet de verkoper dat probleem kosteloos herstellen.

Kan dat in het geheel niet of lukt dat niet binnen een redelijke termijn, dan kan de TS de koop ontbinden, mag de verkoper de televisie dus komen ophalen of laten ophalen en krijgt de TS het aankoopbedrag terug.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:24
Racing-Paradise schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:11:
Zelf heb ik veel gehad aan de website van de ACM / Consuwijzer

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Voor het berekenen van de restwaarde wordt vaak de tabel van Techniek Nederland gebruikt.

Die tabel is te vinden op:

https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting
of de directe link naar de pdf
https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden
Dit is geheel niet van toepassing in deze casus.
Gebruiksvergoeding is niet aan de order (of restwaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:55
Het lijkt of ze een concept van verzekeringsrecht (total loss en dagwaarde) proberen te transplanteren naar garantierecht.

Afaik kan dat niet zomaar. Je recht op garantie is reparatie of vervanging door tenminste gelijkwaardig product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:25
Wat houd dat outlet eigenlijk in? Zijn het gebruikte (2e hands?) producten? Overstocks die opgekocht zijn? Partijen met een 'foutje'? (Beschadigde verpakking etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 15:43
stylezzz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:56:
Wat houd dat outlet eigenlijk in? Zijn het gebruikte (2e hands?) producten? Overstocks die opgekocht zijn? Partijen met een 'foutje'? (Beschadigde verpakking etc)
Dat dus en ook apparaten die onder de WKOA zijn teruggestuurd en niet meer als nieuw kunnen worden verkocht, ex demonstratiemodellen die in de winkel al uren gedraaid hebbenm enz.

Vreemd verhaal overigens. Mijn Samsung televisie had ook last van een soortgelijk probleem. Na melding heeft CE repair het gehele paneel vervangen. Was ook in een half uurtje gebeurd. Daarbij viel het mij op dat het paneel wel het grootste onderdeel van de televisie betreft. Alleen de behuizing, speakers en moederbord bleven behouden.
Het was wel met een jongere televisie, misschien dat dat wat uitmaakt?

[ Voor 9% gewijzigd door ruftman op 02-03-2022 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zie ook: nieuws: Tweede Kamer stemt voor wet die updates bij software en apparaten ver...

Die wetswijziging ging namelijk niet alleen over software-updates, maar ook over implementatie van de nieuwe EU richtlijn verkoop goederen. Het is nog wachten op stemming in de Eerste Kamer, maar die richtlijn had al een half jaar geleden geïmplementeerd moeten zijn en heeft nu dus directe werking, los van de stemming in de Eerste Kamer.

Aan het huidige art. 7:21 BW wordt in het wetsvoorstel onder andere toegevoegd:
7. Bij een consumentenkoop stelt de koper de zaak ter beschikking van de verkoper voor herstel of vervanging. De verkoper neemt de zaak op zijn kosten terug. De koper is niet gehouden te betalen voor normaal gebruik van de vervangen zaak in de periode voor de vervanging.
Het is immers onlogisch om te betalen voor "waardedaling" als je stelt dat hetgeen je kocht bij aflevering niet voldeed en daardoor gebreken vertoont die je nu pas kunt waarnemen. Je hebt eerder teveel betaald bij aanschaf. Het wordt uiteraard anders als het defect bij aflevering niet bestond en bijvoorbeeld door slijtage optreedt in de loop der tijd. Die wijziging in de richtlijn en de wet volgt overigens uit eerdere jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie en is ook van toepassing.

Het is dus óf kosteloos herstellen/vervangen óf ontbinden. In het laatste geval worden alle verplichtingen over en weer ongedaan gemaakt.

Als je een nieuwer toestel accepteert kan ik me voorstellen dat je moet bijbetalen voor nieuwe foefjes, maar ik zie niet in waarom je verplicht zou zijn om een nieuwer toestel te accepteren boven ontbinding. Afhankelijk van de vraag of je het toestel normaal kunt gebruiken zou het kunnen zijn dat volledige ontbinding niet mogelijk is, maar wel gedeeltelijke ontbinding en dus prijsverlaging.

Wat de status is van 'outlet' is mij nog wat onduidelijk. Zijn dat nieuwe televisies of staan ze al 10 jaar in de showroom te draaien?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
ruftman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:34:
[...]

Vreemd verhaal overigens. Mijn Samsung televisie had ook last van een soortgelijk probleem. Na melding heeft CE repair het gehele paneel vervangen. Was ook in een half uurtje gebeurd. Daarbij viel het mij op dat het paneel wel het grootste onderdeel van de televisie betreft. Alleen de behuizing, speakers en moederbord bleven behouden.
Het was wel met een jongere televisie, misschien dat dat wat uitmaakt?
In mijn geval betreft het een 82inch TV waarvan het paneel op dit moment duurder dan de aanschafbedrag van de TV is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
Mijn TV betreft een exemplaar met beschrijving “nieuw product in geopende verpakking”. Hoogstwaarschijnlijk ging het om een retour product. Reden van retour was niet aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 15:43
bws723 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:17:
[...]

In mijn geval betreft het een 82inch TV waarvan het paneel op dit moment duurder dan de aanschafbedrag van de TV is.
Ah op die manier. Dan snap ik het ergens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:25
bws723 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:18:
Mijn TV betreft een exemplaar met beschrijving “nieuw product in geopende verpakking”. Hoogstwaarschijnlijk ging het om een retour product. Reden van retour was niet aangegeven.
Ok. Dat woordje nieuw is wel belangrijk... :) al is dat natuurlijk wel discutabel. Het aantal topics waarin shops worden afgefakkeld omdat ze een product in een open doos leverden wat dus niet nieuw is zijn niet meer te tellen.

Overigens beweer je in de ts dat het onderdeel (paneel) nog leverbaar is. Heb jij hier inzage in?

[ Voor 29% gewijzigd door stylezzz op 02-03-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
stylezzz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Overigens beweer je in de ts dat het onderdeel (paneel) nog leverbaar is. Heb jij hier inzage in?
Geen inzage tot de voorraad van hun leverancier maar wel een webshop kunnen vinden die paneel nog te koop aanbidt.

Overigens heb ik zojuist mail ontvangen dat ze de TV op willen komen halen tegen uitbetaling van het aanschafbedrag. Wel apart dat ik dit mailtje binnen 10minuten na mijn klachtmelding binnen kreeg |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:37

paQ

bws723 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Geen inzage tot de voorraad van hun leverancier maar wel een webshop kunnen vinden die paneel nog te koop aanbidt.

Overigens heb ik zojuist mail ontvangen dat ze de TV op willen komen halen tegen uitbetaling van het aanschafbedrag. Wel apart dat ik dit mailtje binnen 10minuten na mijn klachtmelding binnen kreeg |:(
dat is het piep-systeem

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-07 13:35
Of het product nou nieuw is of 2e hands je hebt recht op een conform product dus "zo goed als nieuw" heeft totaal geen invloed op. Je hebt in het geval van als product niet gerepareerd kan worden of vervangen recht op het volledige aankoop bedrag.

Bij 2e hands producten is lastige in te schatten wat je er van mag verwachten(levensduur) omdat je dan eerst moet weten hoe oud en hoe vaak het product is gebruikt.
Bij jou TV gaat waarschijnlijk om een WKOA gevalletje en mag je het zelfde verwachten als bij complete nieuwe TV.

Zou anders een mooie loophole zijn voor webshops om onder de conformiteitswet onderuit te komen. FF de verpakking los halen en "als zo goed als nieuw" verkopen met paar euro vermindering. En vervolgens nooit meer druk hoeven te maken betreft conformiteit/garantie, want was niet nieuw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Arthion-nl schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:51:
Of het product nou nieuw is of 2e hands je hebt recht op een conform product dus "zo goed als nieuw" heeft totaal geen invloed op. Je hebt in het geval van als product niet gerepareerd kan worden of vervangen recht op het volledige aankoop bedrag.

Bij 2e hands producten is lastige in te schatten wat je er van mag verwachten(levensduur) omdat je dan eerst moet weten hoe oud en hoe vaak het product is gebruikt.
Bij jou TV gaat waarschijnlijk om een WKOA gevalletje en mag je het zelfde verwachten als bij complete nieuwe TV.

Zou anders een mooie loophole zijn voor webshops om onder de conformiteitswet onderuit te komen. FF de verpakking los halen en "als zo goed als nieuw" verkopen met paar euro vermindering. En vervolgens nooit meer druk hoeven te maken betreft conformiteit/garantie, want was niet nieuw....
Lees dit eens https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70796918

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bws723
Topic mag wat mij betreft op slot.

Zojuist email gehad dat de retour verwerkt is en ik mijn aankoopbedrag terug krijg.

Zo zie je maar weer, klacht indienen heeft toch nut.
Pagina: 1