Toon posts:

Speciale trafo voor 12v badkamer ventilator?

Pagina: 1
Acties:

• Morrey
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-01 14:23
Hi allen,

Ik heb wat hulp nodig bij het volgende. Ik wil graag een ventilator in mijn badkamer installeren op een plek waar ik al een pijpje heb lopen naar mijn dak. Aangezien ik spotjes in de buurt heb op 12v, had ik bedacht dat ik wel een 12v ventilator zou kunnen gebruiken zodat ik maar beperkt kabels hoef te trekken.

Nu kwam ik op dit apparaatje uit:
https://www.ventilatiesho...2volt-sileo100-standaard/

Nadat ik alles heb aangesloten, doet deze het helaas niet. Led lampje brand wel, maar motortje draait niet. Aldus de webshop heb ik een speciale trafo, die apart verkocht wordt nodig (link).

Ik begrijp echter niet wat er nu zo speciaal is aan deze trafo. Ik wil graag het voordeel houden dat ik zowel mijn verlichting als de ventilator kan schakelen met de bedrading die er ligt. Dus afgezien de zekeringen die in dat aparte kastje zitten, is er iets speciaals aan die trafo die gebruikt wordt? Ik zou toch denken dat ik met een 12v 50hz AC trafo toch gewoon goed moet zitten.

Thanks,
Maurice

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:06
moet je niet instellen dat die gaat draaien met bepaalde vocht percentage. volgens de gebruiksaanwijzing ziten er 2 instel schroeven op.

• Morrey
Nee t model wat ik heb is heel simpel. T wordt geschakeld door er spanning op te zetten, geen timers of vocht sensoren aanwezig. Ik heb hier wat foto’s van de ventilator en de trafo die nu de lampjes van stroom voorziet.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49

kraats

Ik rol

Wat voor trafo/omvormer hebben je spotjes? Is dat wel 12V AC, of komt er DC uit?

Ah, plaatje net toegevoegd. Dat lijkt inderdaad gewoon AC te zijn

[Voor 30% gewijzigd door kraats op 28-02-2022 18:56. Reden: Plaatje was net toegevoegd]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Toerq
zo te zien is die trafo wisselspanning

• Morrey
kraats schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:55:
Wat voor trafo/omvormer hebben je spotjes? Is dat wel 12V AC, of komt er DC uit?
Ik heb net een foto bijgevoegd - het staat niet letterlijk op de trafo maar volgens mij is hij wel AC

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49

kraats

Ik rol

@Morrey denk dat het handig is om die spanning in ieder geval even na te meten

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Toerq
Morrey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:56:
[...]

Ik heb net een foto bijgevoegd - het staat niet letterlijk op de trafo maar volgens mij is hij wel AC
staat er op die ventilator niet of het ac of dc is of op de doos/gebruiksaanwijzing

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:45
motoren kunnen slecht omgaan met wisselspanning van geschakelde voedingen. een standaard 12v voor verlichting stelt weinig eisen, voor een (AC)motor moet het een beetje fatsoenlijke sinus zijn.
zie ook https://www.klusidee.nl/F...2v-transformatoren.17810/

• Toerq
Parameter AT-25 220/12 Measurement unit
Output voltage 12 V
Max. power 16 W
Voltage 230 V
Phase 1 ˜
Frequency 50 Hz
Maximum load current 2.0 A
Maximum ambient temperature +40 °С
Ingress protection rating IP40 -
Weight 0.8 kg

dit zijn de specs van hun trafo, mischien dat iemand hier wat uit kan halen

• Morrey

@Toerq het is een 12v AC ventilator, net even gecheckt.
@peter-rm dat is een nuttige link, thanks. Daar ga ik even induiken of ik een model kan vinden met een goede sinus.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:23
Je probleem staat op de trafo. Er staat duidelijk 'for tungsten halogen lamp'. Dus niet voor een motortje. Daarom werkt het niet.

Het is ook geen conventionele trafo. Het is een schakelende voeding. Dat ding varieert de frequentie aan de hand van de belasting. Daardoor komt er waarschijnlijk geen 50Hz uit, en vermoedelijk ook geen sinus. Voor een gloeilamp maakt dat niks uit, voor een motortje wel.

Gebruik gewoon een normale 220v fan of gebruik een propere trafo voor dit doel.

[Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 28-02-2022 19:09]

• Morrey
Thanks @PhilipsFan , die trafo lag er al, dus ik ga die inderdaad vervangen. Welke zoektermen gebruik ik voor een ‘conventionele’ trafo? Ik heb ongeveer 60W aan spots en 7,5W voor die ventilator nodig.

Thanks allen voor de snelle reacties btw!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:23
Waarom wil je perse die spotjes en fan achter dezelfde trafo? Ik vermoed namelijk dat het rendement van die 'trafo' die je nu hebt, veel hoger is dan een conventionele trafo. Dus waar je denkt geld te besparen, ben je vermoedelijk juist meer kwijt.

Koop gewoon een 220v fan of een netadapter naar 12V voor de fan (waarschijnlijk heb je nog wel eentje rondslingeren van een oud apparaat) en laat die spotjes zitten zoals ze zitten. Dan ben je het goedkoopst uit.

• Morrey
Ik zie op tegen t trekken van een extra kabel, aansluiten op die trafo scheelt mij een hoop gedoe. Voor die paar uur per week dat ie draait maakt t niet heel veel uit

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je de Halogeen pitten nog vervangen voor LED pitten? ( die ook op AC kunnen lopen?) dan kan je met een kleinere trafo weer uit de voeten..

want ik denk dat t wel een uitdaging wordt om een betaalbare trafo te vinden die genoeg vermogen kan leveren...

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Morrey
@SMSfreakie ja dat kan ik zeker even overwegen. Er zitten al ledjes in, wel vrij fel (8W per stuk) dus daar kan de helft wel af. Dan kom ik op 7x4W + 7,5W = 35,5W uit. Dan kom ik waarschijnlijk wel weg met een 50W trafo

• Morrey
Hi allen,

Bij deze de terugkoppeling. Ik heb een conventionele transformator (deze gekocht en gisteren en het werkt :-). Na de eerste douchebeurt hangt er een stuk minder vocht in de ruimte.

Het is relatief een zware trafo, tot 150W, dus wellicht iets duurder dan wanneer ik al mn ledjes zou hebben vervangen. Heb in de specs gelezen dat deze trafo een efficiency heeft van ongeveer 90% dus dat is acceptabel op de 60W welke ik verbruik als alles aan is.

Dus dank aan @peter-rm voor de gouden tip, ik heb weer iets geleerd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee