Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik ben aan het oriënteren voor een Hybride warmte pomp en krijg offertes van verschillende merken systemen en vermogens.

Mijn huis (vrijstaand) is matig tot redelijk geïsoleerd denk ik, 125m2 uit 1988, overal nieuw HR++ boven verdieping nieuw kunstof kozijnen.

Beneden 60m2 vloerverwarming en boven 4 zones met radiatoren.
Ik gebruik Honeywell Evohome met beneden een zoneklep voor de vloerverwarming

Verbruik is 1500m3 per jaar en thermostaat staat op de nacht na op 21 graden.

Mijn keuze was in eerste instantie gevallen op een Elga ace 4kW met een buffer vat.
Maar krijg ook offertes voor een 6kW

De een vind beter te veel dan te krap, de ander vind mijn ketel aan de kleine kant dus een 4kW is ook genoeg.
CV is een tzerra ace 39C cw5, vermogen naar beneden gezet voor de CV, water toevoer staat op 50 graden het hele jaar.

Prijzen verschillen ook nog wel kwa offertes, laatste prijs was €6200 voor een 4 kW met 25liter buffervat geïnstalleerd. Ex subsidie, dus na -2400 €4800.
Heb al betere prijzen voorbij zien komen op topics

Lees ook dat de mercuria is verbeterd?? Is dat wat?
Vermogen kiezen vind ik lastig.

Wat zijn jullie ervaringen met de Elga, en dan 4 of 6 kW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 20:53
Beneden vloerverwarming?

Ik zou uitzoeken wat deze kost, dan ben je helemaal van het gas af :-)

https://alklima.nl/leveri...er-inverter/puhz-sw75-yaa

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:30
Ik zou beginnen met kruipruimte isoleren (scheelt flink op rendement vloerverwarming)
- Dakisolatie
- Spouwmuurisolatie

Je probeert nu gas op de verkeerde manier te besparen ipv eerst effectief het verbruik te reduceren.
Vooral met een huis uit 1988 zijn dat soort aanpassingen goed mogelijk.

Hybride warmtepomp is puur voor de huizen welke niet effectief over kunnen naar een volledige warmtepomp.

[ Voor 28% gewijzigd door D-dark op 28-02-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
Huis is geïsoleerd zoals dat in 1988 gedaan was.

Dak isolatie is vanaf nieuwbouw 8cm, vloer isolatie zijn piepschuim broodjes (eps vloer)
Wanden zijn 10cm beton met glaswol dekens in de spouw. Zelf overal HR++ geplaatst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mijn advies is niet beginnen aan een hybride warmtepomp!
Het bespaart je iets aan gas maar kost je veel meer stroom en je zit nog steeds aan het gas vast.
Dus de investering niet waard en dan kun je het beter in één keer goed doen, dus isoleren en investeren in volledig elektrische, dus een gewone warmtepomp.
Is wel een grote investering, maar levert je uiteindelijk veel meer op.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:21
Ik heb zelf een hybride warmtepomp (Elga Ace 4 kW), waar ik erg tevreden mee ben, maar in jouw geval zou ik dat waarschijnlijk niet aanraden. Full-electric ligt veel meer voor de hand als je al vloerverwarming hebt, ruimte om de buitenunit te plaatsen, een boilervat voor warmwater binnen en nog mogelijkheden hebt om na te isoleren. Keuze voor hybride was hier omdat het afgiftesysteem onvoldoende was om bij vorst het huis bij lage temperatuur (<45 graden) warm te houden. Dus inderdaad dak/spouwmuur/vloer nog zo veel mogelijk na-isoleren waar dit nog niet gedaan is - niet vergeten de kieren te dichten - dan aan de hand van overgebleven gasverbruik of warmteverliesverrekening bepalen wat het juiste vermogen van de warmtepomp moet zijn om volledig van het gas te gaan.

Dit tenzij er nog speciale redenen zijn om gas te behouden, maar daarvoor ontbreekt informatie.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
HereIsTom schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:34:
Mijn advies is niet beginnen aan een hybride warmtepomp!
Het bespaart je iets aan gas maar kost je veel meer stroom en je zit nog steeds aan het gas vast.
Dus de investering niet waard en dan kun je het beter in één keer goed doen, dus isoleren en investeren in volledig elektrische, dus een gewone warmtepomp.
Is wel een grote investering, maar levert je uiteindelijk veel meer op.
Al zou ik 50% gas besparen dan is dat met de huidige prijs al snel €1500, en in oktober moet ik oversluiten 🙈betaal nu 0,70 per m3

verwacht word rond de 1500kWh meer te verbruiken, die word opgevangen door zonnepanelen.

Ik weet niet of het na isoleren te betalen is als je glaswol dekens in je spouw hebt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41
@Kockkie maak even een lijstje met de afmetingen en typen van de radiatoren per vertrek. Incl vertrekafmetingen.

Vervolgens kan je de reken tools van Radson gebruiken om per vertrek de afgifte te berekenen bij 45/40/20
Ze schatten ook de ruwe warmte vraag van een vertrek met een andere tool.

Warmtepomp en isolatie hoeven niet per de samen. Het lastige is voldoende warmte afgifte met lauw water. Isolatie maakt dat makkelijker.

Blijkt afgifte systeem nog niet te voldoen? Er zijn opties.
En beetje tekort: ventilatoren onder de radiatoren (zie topic zelfbouw DBE, of commerciële oplossingen)

Wat veel te kort: bivalente warmtepomp oplossing. Warmtepomp zwaar genoeg dat je het na meer isolatie en/of afgifte aanpassingen wel kan. CV parallel er naast als aanvulling als het echt koud wordt en voor SWW.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
👍🏻 Zal ik doen.
Ben al wel bezig met mijn kruipruimte, door het veen gebied staat daar altijd water in. Zit te kijken voor parels of chips er in te gooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE-pozCrwj43HBWdvMnba8CXI58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/41lGxXR1iUDIjoR7cKs0U4Oi.png?f=fotoalbum_large

Graag volgende keer zelf even croppen

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 01-03-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41
@Kockkie Bij vloerverwarming is (alleen) de bodem afdekken /niet/ de juiste oplossing.

Die bodem moet wel afgedekt worden, maar dat kan met zeil. Er zijn diverse opties met de isolatiemethode, maar ze moeten aan de vloer, dus de vloer isoleren, niet de bodem.

Ideal: Bodem vochtdicht, isolatie aan vloer met liefst anti reflectie. (zilverkleurige folie of alu cachering)
(Dit heb ik dan begrepen van de bouwkundige van vereniging eigen huis)

Hun isolatie partner bood echter bodemparels aan, wat dus niet correct was volgens hun eigen bouwkundige... Altijd opletten met VEH partners ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 01-03-2022 08:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Kockkie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:35:
[...]

Al zou ik 50% gas besparen dan is dat met de huidige prijs al snel €1500, en in oktober moet ik oversluiten 🙈betaal nu 0,70 per m3

verwacht word rond de 1500kWh meer te verbruiken, die word opgevangen door zonnepanelen.

Ik weet niet of het na isoleren te betalen is als je glaswol dekens in je spouw hebt zitten.
Tja als je op korte termijn denkt lijkt het goedkoper, maar all electric is op de lange termijn veel goedkoper.
En de investering in een hybride ben je kwijt als je later toch over wilt naar all electric.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja IJzendoorn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09-2022
Kijk eens op de dite van “ketel Klets”

Een hybride warmtepomp kan ook stand alone werken.
Je zou dus het 1e jaar de elektrische CV ernaast kunnen houden en als je bijna niet hoef bij te stoken de CV helemaal weg kunnen halen en alleen op de warmtepomp kunnen draaien.

Mocht blijken dat je mogelijk toch te weinig kunt verwarmen, dan kun je er een kleine elektrische cv naast hangen.

Wel moet je dan ook een boiler voor warm water nemen

YouTube: Gasloos met een hybride warmtepomp? Remeha Elga Ace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:21
@Anja IJzendoorn Dat is echt een draak van een idee - de Elga Ace en andere hybride warmtepompen lopen sterk terug in vermogen bij lage buitentemperaturen - zeker als de retourtemperatuur erg hoog wordt (en dat wordt hij als je gaat bijverwarmen met een elektrische CV). In de hybride opstelling is er dan ook een afschakeltemperatuur waaronder alleen nog maar de CV verwarmt. Bij gas is dat niet zo'n probleem, maar ga je bij -10 alleen met de elektrische CV stoken, dan ga je 6-8kW van het net trekken. Daar worden netbeheerders niet erg vrolijk van lijkt me - bij -10 doet de hele straat dat dan tegelijk...

Je kan wel naast de Elga (of andere hybrides) als backup een lucht/lucht warmtepomp (airco) in de woonkamer installeren. Dan blijft de retourtemperatuur binnen de perken en kan de hybride ook bij -10 blijven werken. Zelfs een paar elektrische straalkacheltjes (15 euro per stuk) is een beter idee - omdat die niet via het CV-systeem werken (en (veel) goedkoper dan een eCV ook nog). Dan wel een hybride met een zo groot mogelijk vermogen nemen, zodat je deze bijverwarming zo min mogelijk hoeft te gebruiken.

Maar bij TS is al vloerverwarming aanwezig en dan ligt gelijk een full electric warmtepomp meer voor de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 20-08-2022 13:14 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Pagina: 1