Stucwerk, sierpleister of renovlies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-05 17:51

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hi allemaal,

Wij zijn sindskort begonnen met de zoektocht naar een koophuis. Het viel ons op dat in het huis (uit 2002) in bepaalde kamers sierpleister, stucwerk of renovlies aangebracht is (vermoedelijk een combi van: 1 muur renovlies & andere muur stucwerk). Dit zag er niet heel mooi meer uit. Het liet los en op sommige plekken zaten er ook beschadigingen en luchtbellen. Ik heb een aantal vragen over de 'muren'. :P

1. Kan je ook één muur stucen i.p.v. de gehele kamer?
2. Kan iemand op basis van onderstaande beoordelen of dit iets van sierpleister, stucwerk of wellicht reno/glasvlies is?
3. Kan je matig stucwerk ook beplakken met vb. renovlies, of is het dan het beste om een gestucte muur te herstellen met stucwerk?

Het is hard materiaal, en op de foto lijkt het erop dat het losse 'platen' zijn die naast elkaar geplakt zijn. Mijn vermoeden gaat uit naar renovlies. Ik denk dat het komt dat, omdat de COAX kabel en de afdichting eraf gehaald zijn, zo de beplating langzamerhand is gaan loslaten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fJoJyiD.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ACbX9wH.png

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 28-02-2022 16:55 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
1) Alles kan natuurlijk... het is jouw huis. ;)
2) De baan loopt boven/onder de inbouwdoos door op dezelfde plek, dus kan weinig anders zijn dan renovlies (of een gelijkend behang). Of iemand heeft over behang zitten stuken, maar dan had het er al sneller afgelegen vermoed ik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-05 17:51

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:57:
1) Alles kan natuurlijk... het is jouw huis. ;)
2) De baan loopt boven/onder de inbouwdoos door op dezelfde plek, dus kan weinig anders zijn dan renovlies (of een gelijkend behang). Of iemand heeft over behang zitten stuken, maar dan had het er al sneller afgelegen vermoed ik.
Er kan zoveel (net als stucen over behang :F ) maar of dat een verstandige keuze is/zou zijn vroeg ik me meer af. Maar, zou het zelf ook niet mooivinden dus in dat opzicht is het indd eigen keuze.

Gezien de scherpe randen van het mogelijke renovlies van foto 2 doet mij niet vermoeden dat er stucwerk overheen ligt. Renovlies heeft dus wel de eigenschap om hard(er) te worden (dan behang)?

/E
In OP had ik nog een 3e vraag gesteld, beetje in het verlengde daarvan.

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 28-02-2022 17:04 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Het komt eerder door de latexlagen eroverheen.

Behang kan gaatjes enigszins opvullen, vandaar dat in de bouw verschil is tussen behangklaar en sausklaar. Wel mag er niks uitsteken, dat zie je altijd terug in behangsoorten.

[ Voor 66% gewijzigd door Señor Sjon op 28-02-2022 17:06 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostdeschilder
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-03-2022
1. Jazeker. vaak wordt er voor een hele kamer gekozen zodat alle wanden uniform zijn.
2. ik vermoed dat er rond om het gat eerst een laag gips is aan gebracht. (maar waarschijnlijk niet lang genoeg gewacht/ laten drogen. of het verkeerde gips, of het gips heeft niet gehecht door resten van de bekistings olie).
3. de onderste laag lijkt inderdaad een glas vlies, maar de kapotte laag lijkt me een bouw behang die heel vaak gesausd is.

je kunt zeker renovlies aanbrengen op stucwerk, mits droog. van waar de keuze voor renovlies?
in de meeste nieuwbouw woningen kun je vaak beide uit de voeten met een dunpleister en een stuclaag.