Toon posts:

Game PC: € 1300,- / 1440p / excl. GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pimskie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
Beste Tweakers,

Na een aantal jaar vind ik het tijd mijn oude beestje (i5 4690 / GTX 1080) te vervangen voor een nieuwe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen: zowel "plat" als VR. Daarnaast een beetje webdevelopment en heel soms films / series kijken.
"Platte" games die ik graag speel: Hitman 3, Forza Horizon 5, Metro Exodus, Hell Let Loose
In VR speel ik games als Assetto Corsa, DCS World, IL-2 Sturmovik en Half-Life Alyx

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1300,- is mijn streefbudget. De build staat of valt niet met een paar tientjes meer. Wel met €100,- meer. Voor dit geld hoeft er geen GPU bij te zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
pricewatch: Nvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
pricewatch: Samsung 860 EVO 500GB
pricewatch: LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart (tzt vervangen voor een 1440p 144hz)

De rest van het randapparatuur heb ik ook, dus muis, keyboard etc is niet nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vermoed enkel de basiscomponenten en wellicht wat extra ventilatoren. Maar daar ben ik niet zeker over.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeur voor merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst erg stil.
RGB boeit me niet, de kast staat onder mijn bureau. Zit er ergens een stripje licht, geen punt. Maar liever een strakke zwarte, stille build dan een gierende kermis.

Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel tussen een AMD en Intel. In de BBG's voor maart (1080 / 4K) worden vooralsnog intels genoemd. Op verschillende andere sites lees ik dat de itel prijs/kwaliteit technisch beter uit de bus komt. Maar.. ook hier is intel geen harde eis.

Dan twijfel ik qua case tussen deze 2:
pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
pricewatch: Fractal Design Define S2 Black
Een lichte voorkeur naar de 4000d, omdat ik de laatste jaren al een Fractal Design Define heb (naar alle tevredenheid overigens).
Als ik het goed heb komt de 4000D met 1 fan voorin, en 1 fan achterin.

Edit: mobo en koeling veranderd.

Dit is mijn idee:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 368,-€ 368,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 196,95€ 196,95
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,90€ 89,90
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 45,71€ 45,71
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK2/32€ 144,90€ 144,90
1VoedingenCooler Master V850 Gold - V2€ 108,-€ 108,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 218,-€ 218,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.171,46

Beste antwoord (via pimskie op 02-03-2022 20:06)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Betere vrms(zeer belangrijk voor die cpu), meer pci express lanes voor m2 ssd(dus je kan er meer snelle m2's op kwijt),meer SATA poorten, meer m2 sloten.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:29
De voeding is aan de zware kant, 650 Watt is al voldoende, bv MSI MPG A650GF.

CPU koeler kan ook een tandje minder, de be quiet! Shadow Rock 3 Zwart volstaat, en komt ook beter door de moederbord check op de site van de fabrikant. Let wel op de benodigde LGA 1700 mount - die is evt lost te bestellen als hij niet meegeleverd wordt.

Je zou nog een paar tientjes kunnen besparen met de Intel Core i7-12700F Boxed, maar een ingebouwde GPU in de CPU is ook wat waard als je problemen hebt met de videokaart inbouwen bv..

• freaky35
  • Nu online
Neem liever een z690 bord zlals de msi z690 pro met die cpu.

Daar zou ik zeker niet op besparen.

[Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 28-02-2022 21:48]

• pimskie
freaky35 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:47:
Neem liever een z690 bord zlals de msi z690 pro met die cpu.

Daar zou ik zeker niet op besparen.
Thanks, maar wat is het voordeel van zo'n mobo met die CPU?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Betere vrms(zeer belangrijk voor die cpu), meer pci express lanes voor m2 ssd(dus je kan er meer snelle m2's op kwijt),meer SATA poorten, meer m2 sloten.

• pimskie
Bedankt voor de input, ik zal het mobo en de koeler omwisselen.

Is de CPU geen overkill voor waar ik de pc voor ga gebruiken?

Met betrekking tot airflow, is het wensenlijk extra fans erbij te nemen?

• freaky35
  • Nu online
Persoonlijk zou ik de 12700 houden.

Meer fans, ja absoluut, ik zou er 3 voorin zetten en 2 achterin(1 dus bovenin).
Kan je ze ook net wat langzamer zetten, zodat je wel genoeg airflow hebt maar minder lawaai.

Het is een open kast, ik zou wel allemaal dezelfde nemen, maar dat is persoonlijk dan.

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 02-03-2022 20:15]

• pimskie
freaky35 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:15:
Persoonlijk zou ik de 12700 houden.

Meer fans, ja absoluut, ik zou er 3 voorin zetten en 2 achterin(1 dus bovenin).
Kan je ze ook net wat langzamer zetten, zodat je wel genoeg airflow hebt maar minder lawaai.

Het is een open kast, ik zou wel allemaal dezelfde nemen, maar dat is persoonlijk dan.
Thanks. De onderdelen zijn inmiddels binnen. Vanwege budget toch voor de 12600 gegaan. Inderdaad wel 3 fans erbij gekocht. Er zit er standaard 1tje achterin, die blijft. De gene die er bij kwam in de voorkant heb ik aan de bovenkant gezet. En dus 3 nieuwe aan de voorkant.

• freaky35
  • Nu online
12600,hopelijk wel de 12600k?De eerste is veel langzamer namelijk

12600K 10 cores waarvan 6 power cores:

pricewatch: Intel Core i5-12600K Boxed

12600 die heeft alleen 6 powercores:

pricewatch: Intel Core i5-12600 Boxed

En een lagere boost

Persoolijk zou ik de laatste zeker wel omruilen.

[Voor 90% gewijzigd door freaky35 op 02-03-2022 20:35]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee