Vraag

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 17:17

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
Heb zowel op GOT als op het web zelf lopen zoeken, maar hier nog geen oplossing (of verklaring) voor gevonden. Hopelijk hier!

Ik speel al jaren twee mobiele Android games. Op mijn oude Samsung S10 lopen deze twee games op 60 fps, wat een heerlijk soepele spelervaring geeft. Op mijn nieuwe(re) Samsung S21 en S22 lopen beide games op 30 fps. Zowel 60 fps als 30 fps lijkt gecapped, aangezien het beiden een echt een plafond (b)lijkt dat nooit overtroffen wordt (maar bij complexe scenes of belasting soms wel lager dipt). Nergens kan ik dit instellen of wijzigen; de spellen zelf hebben er in ieder geval geen optie voor, maar ook in Android zie ik geen instellingsmogelijkheden.

Het meten van de fps doe ik door in Android de developer options in te schakelen en daar GPUWatch te activeren: een overlay met o.a. fps, cpu en memory usage. Op alle drie de apparaten zijn de resources prima onder controle, vrijwel altijd op alle vlakken onder 50% belasting. Alle drie de apparaten zijn voorzien van de nieuwste software, in deze allen Android 12 met alle updates. Het maakt niet uit of op de S21/S22 adaptieve refreshrate aan of uit staat: altijd 30 fps. De S10 heeft deze optie niet. Aan de lader of op batterij, prestaties zijn ook dan gelijk.

Mij lijkt het een door Samsung ingestelde beperking. Scroll ik namelijk langdurig en snel door mijn appdrawer, dan haal ik op de S10 ook max 60 fps terwijl de S21 en S22 dan tot 120 fps gaan. Het kan en werkt dus wel, maar niet in games. Ik lees het één en ander over Samsung Game Booster, die in het verleden een FPS setting had: dat is weg. Ik lees over Samsung Game Optimisation Service disablen, maar dat schijnt een kat-muis spel te zijn tussen Samsung en de gebruikers: het is niet duidelijk of het helpt, maar uitschakelen/deactiveren schijnt herhaaldelijk door Samsung (bij updates) lastiger gemaakt te worden.

Iemand enig idee wat (of) hier aan te doen is?

Als toelichting voor het waarom: naast dat 60 fps nou eenmaal soepeler oogt, speelt het ook daadwerkelijk soepeler en zijn de prestaties in het spel zelf beter. Bijvoorbeeld bij mijn favoriet DC Legends, waarbij maandelijks een Raid is. Deze Raid omvat het doden van high-level bosses, wat aardig wat tijd vergt: op 60 fps worden de animaties sneller afgewerkt en zijn de scores versus de Raid-boss daardoor beter. Soms aanzienlijk veel beter. Het is echter een beetje onzinnig om hier elke keer mijn oude S10 voor af te stoffen. De nieuwere toestellen hebben betere en snellere hardware, die zouden juist rondjes om de S10 moeten rennen; niet andersom.

[Voor 8% gewijzigd door oCe op 28-02-2022 16:17]

-I am Jack's wasted life.

Alle reacties

Je kunt op de S21 en S22 de refresh rate van adaptive naar vast zetten. Zet je die vast moet je altijd 60 fps hebben. Staat die los bepaald de telefoon per app wat die doet tussen de 30 en 120.
https://www.samsung.com/s...laxy-phones-refresh-rate/

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 17:17

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
swhnld schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:37:
Je kunt op de S21 en S22 de refresh rate van adaptive naar vast zetten. Zet je die vast moet je altijd 60 fps hebben. Staat die los bepaald de telefoon per app wat die doet tussen de 30 en 120.
https://www.samsung.com/s...laxy-phones-refresh-rate/
Dat is de refreshrate van het scherm, maar niet het aantal beelden per seconde dat de game output. Deze twee zijn niet per definitie gelijk. Ik doelde niet op de refreshrate van het scherm, ik doelde op het aantal beelden per seconde dat de game output: de fps (frames per second). Met zowel fixed 60 refresh rate als adaptive refresh rate ingesteld komen de S21 en S22 niet boven 30 fps uit, in een spel. Wel in b.v. Chrome of de appdrawer.

-I am Jack's wasted life.

My bad. Ik werd getriggered door deze zin:
Scroll ik namelijk langdurig en snel door mijn appdrawer, dan haal ik op de S10 ook max 60 fps terwijl de S21 en S22 dan tot 120 fps gaan.
Dat is namelijk waar de scherm refresh rate ook om de hoek komt.

Kijk ik deze benchmark, is 35 FPS maximum wat ze halen op een S21: https://www.tomsguide.com/news/samsung-galaxy-s21-benchmarks
Dus misschien in de benchmark hoek eens zoeken, kan zoiets stoms zijn als driver optimization wat op de S10 beter is?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee