Vraag

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 17:17

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
Heb zowel op GOT als op het web zelf lopen zoeken, maar hier nog geen oplossing (of verklaring) voor gevonden. Hopelijk hier!

Ik speel al jaren twee mobiele Android games. Op mijn oude Samsung S10 lopen deze twee games op 60 fps, wat een heerlijk soepele spelervaring geeft. Op mijn nieuwe(re) Samsung S21 en S22 lopen beide games op 30 fps. Zowel 60 fps als 30 fps lijkt gecapped, aangezien het beiden een echt een plafond (b)lijkt dat nooit overtroffen wordt (maar bij complexe scenes of belasting soms wel lager dipt). Nergens kan ik dit instellen of wijzigen; de spellen zelf hebben er in ieder geval geen optie voor, maar ook in Android zie ik geen instellingsmogelijkheden.

Het meten van de fps doe ik door in Android de developer options in te schakelen en daar GPUWatch te activeren: een overlay met o.a. fps, cpu en memory usage. Op alle drie de apparaten zijn de resources prima onder controle, vrijwel altijd op alle vlakken onder 50% belasting. Alle drie de apparaten zijn voorzien van de nieuwste software, in deze allen Android 12 met alle updates. Het maakt niet uit of op de S21/S22 adaptieve refreshrate aan of uit staat: altijd 30 fps. De S10 heeft deze optie niet. Aan de lader of op batterij, prestaties zijn ook dan gelijk.

Mij lijkt het een door Samsung ingestelde beperking. Scroll ik namelijk langdurig en snel door mijn appdrawer, dan haal ik op de S10 ook max 60 fps terwijl de S21 en S22 dan tot 120 fps gaan. Het kan en werkt dus wel, maar niet in games. Ik lees het één en ander over Samsung Game Booster, die in het verleden een FPS setting had: dat is weg. Ik lees over Samsung Game Optimisation Service disablen, maar dat schijnt een kat-muis spel te zijn tussen Samsung en de gebruikers: het is niet duidelijk of het helpt, maar uitschakelen/deactiveren schijnt herhaaldelijk door Samsung (bij updates) lastiger gemaakt te worden.