Luxeprobleem: gasbevingscompensatie besteden - waaraan? ;)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 21:53
Hier in Groningen hebben veel mensen de beschikking over gasbevingscompensatie; dit geld is in verduurzaming te steken.

Nu hebben we al op de planning staan: gasloos. Dit mbv ventilatieluchtwarmtepompboiler en de bovenverdieping verwarmen mbv airco. Dit laatste is efficiënt maar niet geheel effectief, namelijk met één binnenunit (voor meerdere units is geen ruimte). Nu zijn & stoken we daar weinig, maar de kinderen zullen ouder worden en deuren dicht willen hebben. ;)

Aanvullend hebben we 4k aan budget 'over'. Wat nog te doen? Benieuwd naar suggesties, commentaar,...

Mogelijkheden bijv:

- IR-panelen voor (aanvullende) verwarming van slaapkamers en badkamer. Hier denk ik zeker aan.

- Beter isoleren. Huis is van 1996 en is aardig geïsoleerd, incl HR++ overal. Buitenzonwering overal aanwezig. Piepschuim onder de vloer, dan ook nog Tonzon oid? Het zou kunnen. We verwarmen op de begane grond primair met airco, dus wellicht is dat niet verkeerd. Zolder (dak) zou wellicht beter geïsoleerd kunnen worden.

- 5 zonnepanelen passen nog op noordwest (de rest ligt al vol) zodat we van ca 6 kWp gaan naar 8 kWp. Verwachte extra jaaropbrengst ca 1100 kWh. We hebben al overschot, maar verbruik zal wat stijgen vanwege gasloosheid.

- Niet mogelijk is verticale douchewater-wtw - of het moet een horizontale wtw worden; dan ook al met niet het allerbeste rendement. Plus: we douchen niet heel veel.

- Vervanging van een Omnik omvormer (2013) door één die de mogelijkheid heeft een thuisaccu te laden.

- Zeg het maar.

Wat thuisaccu betreft: ja, inderdaad financieel nog niet de moeite waard. Maar gezien de ontwikkelingen in de wereld op energievlak zou het me niet verbazen als we toegaan naar een situatie waarin het net minder betrouwbaar wordt, of zelfs dat er iets met energierantsoenering aankomt.

In dat geval moet het wel gaan om een systeem waarbij ook tijdens netuitval een accu met zonnestroom geladen kan worden. Ik lees vooral van omvormers die, als het net eruit ligt, slechts de batterij kunnen ontladen, maar niet zonnepanelen kunnen gebruiken voor acculading. Dat klinkt niet erg handig.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Beste antwoord (via zeegerd op 08-03-2022 09:20)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Admiral Freebee schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Is dat logisch als men op een gegeven moment het minder aantrekkelijk gaat maken om je onmiddelijke overschot op het net te steken? Denk maar aan Vlaanderen waar men nu een habbekrats geeft voor de stroom die je teruglevert aan het net maar wel de volle prijs moet betalen voor alles wat je afneemt. Met andere woorden: in de zomer ben je een goedkope energieleverancier.
De huidige plannen zijn afbouwen van het salderen. Je hebt, met een goed geprijsde installatie, puur met salderen de gehele installatie al snel terugverdiend. Wat je daarnaast nog kan verkopen is mooi meegenomen.

Overigens verkoop ik straks mijn overschot met 30 cent per kWh vanwege de enorm gestegen prijzen, dat is een tijdelijk mazzeltje :9
zeegerd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:27:
- IR-panelen voor (aanvullende) verwarming van slaapkamers en badkamer. Hier denk ik zeker aan.
Bedenk even of dit echt nodig is, wil je echt de slaapkamers en badkamer verwarmen? Ik heb hier overal airco's hangen maar ik verwarm enkel het kantoor als ik er aanwezig ben, de slaapkamer verwarmen we nooit en de badkamer ben ik te kort om energie in te willen steken.
- Beter isoleren. Huis is van 1996 en is aardig geïsoleerd, incl HR++ overal. Buitenzonwering overal aanwezig. Piepschuim onder de vloer, dan ook nog Tonzon oid? Het zou kunnen. We verwarmen op de begane grond primair met airco, dus wellicht is dat niet verkeerd. Zolder (dak) zou wellicht beter geïsoleerd kunnen worden.
Dak lijkt me zeker niet verkeerd. Met luchtverwarming stijgt de warmte relatief snel op en verwarm je de massa in je huis lang niet zo erg waardoor je juist op de hoogste verdiepingen zo veel mogelijk wilt isoleren.
- 5 zonnepanelen passen nog op noordwest (de rest ligt al vol) zodat we van ca 6 kWp gaan naar 8 kWp. Verwachte extra jaaropbrengst ca 1100 kWh. We hebben al overschot, maar verbruik zal wat stijgen vanwege gasloosheid.
Hangt echt van de legkosten af. Doe je het zelf dan altijd doen, moet je het laten leggen dan zullen de kosten aardig oplopen omdat alle kosten zoals voorrijkosten en bekabeling over slechts 5 panelen verdeeld worden.
Wat thuisaccu betreft: ja, inderdaad financieel nog niet de moeite waard. Maar gezien de ontwikkelingen in de wereld op energievlak zou het me niet verbazen als we toegaan naar een situatie waarin het net minder betrouwbaar wordt, of zelfs dat er iets met energierantsoenering aankomt.
Dan zien we tegen die tijd wel. Het is veel rendabeler om dit op grote schaal te regelen met bijvoorbeeld de productie en verbranding van waterstof of door in centrale locaties stroom op te slaan en dan gebruik te maken van een gunstige saldeerregeling. Ga daar nu nog geen tijd in steken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:00
accu's zijn leuk voor de hobby maar volstrekt onnodig en nutteloos in de meeste gevallen in NL. Dus vergeet die stap, tenzij je het gewoon gaaf vindt om te pionieren. Dus laat die omvormer lekker hangen.

Ik zou zeker meer PV plaatsen als dat kan van het budget, daar heb je altijd plezier van. Verder heb je alle grote dingen al gedaan, dus misschien gewoon iets bedenken dat je echt leuk vindt of het huis comfortabeler maakt (zoals die IR-panelen oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:36:
Ik zou zeker meer PV plaatsen als dat kan van het budget, daar heb je altijd plezier van.
Is dat logisch als men op een gegeven moment het minder aantrekkelijk gaat maken om je onmiddelijke overschot op het net te steken? Denk maar aan Vlaanderen waar men nu een habbekrats geeft voor de stroom die je teruglevert aan het net maar wel de volle prijs moet betalen voor alles wat je afneemt. Met andere woorden: in de zomer ben je een goedkope energieleverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:00
natuurlijk is dat logisch, want:

1. je krijgt nu gewoon dikke euro's voor je overschot, en volgend jaar en het jaar daarna etc. ook nog

2. stel we gaan naar een model zoals in vlaanderen (horror-scenario, is echt bezopen, maar goed) dan nog is het goed meer panelen te hebben want je hebt meer opwek in de tussenseizoenen en dus een hoger eigen verbruik.

3. meer pv geeft je meer opties, je kan dan met meer opwek altijd nog kijken naar accu's etc.

Voorlopig (lees de komende jaren) is het gewoon hard cashen met PV, elke maand dat het niet op het dak ligt is gemiste opbrengst. Dus zorg dat je dat spul neerlegt, sit back and relax. Dan komt de zonnestroom en zonne-euro's vanzelf. Hoeveel mensen hebben nu spijt denk je dat ze niet vorig jaar al zonnepanelen hebben gelegd, met redenen als "ja maar panelen worden goedkoper, techniek wordt beter, stroomprijs is laag" etc. Ik denk best veel :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Admiral Freebee schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:39:
[...]

De huidige plannen zijn afbouwen van het salderen. Je hebt, met een goed geprijsde installatie, puur met salderen de gehele installatie al snel terugverdiend. Wat je daarnaast nog kan verkopen is mooi meegenomen.

Overigens verkoop ik straks mijn overschot met 30 cent per kWh vanwege de enorm gestegen prijzen, dat is een tijdelijk mazzeltje :9
zeegerd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:27:
Bedenk even of dit echt nodig is, wil je echt de slaapkamers en badkamer verwarmen? Ik heb hier overal airco's hangen maar ik verwarm enkel het kantoor als ik er aanwezig ben, de slaapkamer verwarmen we nooit en de badkamer ben ik te kort om energie in te willen steken.
Dak lijkt me zeker niet verkeerd. Met luchtverwarming stijgt de warmte relatief snel op en verwarm je de massa in je huis lang niet zo erg waardoor je juist op de hoogste verdiepingen zo veel mogelijk wilt isoleren.
Hangt echt van de legkosten af. Doe je het zelf dan altijd doen, moet je het laten leggen dan zullen de kosten aardig oplopen omdat alle kosten zoals voorrijkosten en bekabeling over slechts 5 panelen verdeeld worden.
Dan zien we tegen die tijd wel. Het is veel rendabeler om dit op grote schaal te regelen met bijvoorbeeld de productie en verbranding van waterstof of door in centrale locaties stroom op te slaan en dan gebruik te maken van een gunstige saldeerregeling. Ga daar nu nog geen tijd in steken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 21:53
Bedankt voor de overwegingen!

Die isolatie (zeker op zolder) is inderdaad iets om nog eens naar te laten kijken. Temperatuurverschillen met elders in het huis zijn vaak groot. Heb zelf weinig verstand van na-isoleren, ook ivm mogelijke condensatie daarna op plaatsen waar je die liever niet hebt klinkt me dat altijd wat tricky in de oren.

Heb zelf in tegenstelling tot velen hier niet twee rechterhanden, maar zonnepanelen lukt nog wel om zelf te doen. :) In dat geval zou er een nieuwe omvormer moeten komen. Drie fasen lijkt me dan het handigste ivm gelijkmatig direct gebruik (icm afbouw saldering).

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Pagina: 1