Volgens mij is het rood, groen en blauw veschoven ten opzichte van elkaar. Nu is het beeld heel onscherp en zie je in de hoeken rood, groen en blauw naast elkaar. Klinkt heel ingewikkeld, maar dat is het niet. Ik heb alleen geen flauw idee hoe dit gekomen is en of het op te lossen is. Mijn videokaart is een Radeon DDR en de monitor is een Philips 21BA (21"). Het probleem is bij alle resoluties, frequenties en kleurdieptes hetzelfde. Iemand een idee?
Je hebt geen gekke magnetische dingen naast je monitor gezet ?!? Had ik namelijk, net nieuwe boxen naast m'n scherm... weg beeld
Geniet maar tweak met mate
zullen dan wel goedkope boxen geweest zijnOp donderdag 23 augustus 2001 16:22 schreef RJ het volgende:
Je hebt geen gekke magnetische dingen naast je monitor gezet ?!? Had ik namelijk, net nieuwe boxen naast m'n scherm... weg beeld
Als ik mijn 600,- kostende Tannoy boxen naast m'n monitor zet, is mijn beeld zo weg hoorOp donderdag 23 augustus 2001 16:27 schreef CyberTijn_ het volgende:
[..]
zullen dan wel goedkope boxen geweest zijn
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Hoe doe ik dat, convergentie instellen?
Ik heb er geen rare dingen in de buurt staan, alleen een muis en een toetsenbord.
Gisteren heb ik de monitor trouwens een paar uur aan laten staan en toen deed ie het opeens weer normaal. Misschien heeft dat ding een grondige warming-up nodig ofzo?
Ik heb er geen rare dingen in de buurt staan, alleen een muis en een toetsenbord.
Gisteren heb ik de monitor trouwens een paar uur aan laten staan en toen deed ie het opeens weer normaal. Misschien heeft dat ding een grondige warming-up nodig ofzo?
Degauss helpt nix, geen idee trouwens wat het wel doet. verder zitten er alleen contrast en brightness knoppen op (ja, en ook een aan/uit-knop
).
Bijna elke monitor heeft een onscreen display menu waar je horizontale en verticale convergentie kunt instellen.
Dus probeer dat maar eens.
Als dit echt gaat, en je hebt geen garantie meer, dan moet je ff een technisch iemand vragen om dat ding open te schroeven en te kijken of er misschien potmeters inzitten dioe dat kunnen regelen. (veel moderne beeldschermen hebben dit jammergenoeg niet meer )
Dus probeer dat maar eens.
Als dit echt gaat, en je hebt geen garantie meer, dan moet je ff een technisch iemand vragen om dat ding open te schroeven en te kijken of er misschien potmeters inzitten dioe dat kunnen regelen. (veel moderne beeldschermen hebben dit jammergenoeg niet meer )
probeer eens een andere videokaart, misschien is je radeon brak...
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Helaas zit er geen OSD op deze monitor en ook geen verborgen luikjes enzo.
En tsja, als m'n Radeon brak zou zijn, dan zou het beeld toch niet opeens wel weer goed worden? Ben trouwens vergeten te zeggen dat in het begin de verschuiving als het ware 'versprong': Van een klein beetje tot een halve centimeter. Dat sluit volgens mij de mogelijkheid van een kapotte videokaart uit, maar ik zal eens proberen of een andere kaart iets uitmaakt. Nu is de verschuiving constant +/- een halve centimeter.
Weet iemand een knutselmannetje in de regio leiden die hier iets vanaf weet ofzo?
In elk geval bedankt allemaal voor de replies en als iemand nog een idee heeft zijn die altijd welkom.
En tsja, als m'n Radeon brak zou zijn, dan zou het beeld toch niet opeens wel weer goed worden? Ben trouwens vergeten te zeggen dat in het begin de verschuiving als het ware 'versprong': Van een klein beetje tot een halve centimeter. Dat sluit volgens mij de mogelijkheid van een kapotte videokaart uit, maar ik zal eens proberen of een andere kaart iets uitmaakt. Nu is de verschuiving constant +/- een halve centimeter.
Weet iemand een knutselmannetje in de regio leiden die hier iets vanaf weet ofzo?
In elk geval bedankt allemaal voor de replies en als iemand nog een idee heeft zijn die altijd welkom.
Nou, ik heb het laatst getest en het ligt aan de monitor, een andere deed het perfect op m'n computer. Ben ik lekker mee, die dingen zijn nog steeds godsgruwelijk duur!
Jouw probleem ligt inderdaad duidelijk aan de convergentie van het beeld. Je 3 kanonnen (rood, groen en blauw) staan een klein beetje verschoven t.o.v. elkaar. Op oude (meer low-end) schermen kon je dat vaak helemaal niet regelen. Op modernere schermen kan je dat vaak wel maar dan voor heel het beeld.
Het probleem is dat je meestal de convergentie aanpast voor heel het beeld. Dus als het midden nu OK is, en je regelt bij voor boven en onder, dan zullen die OK worden en zal het midden weer slecht zijn.
Op m'n Sony kan ik instellen voor het midden en dan apart voor boven en onder. Ik kan u niet zeggen of dat ook zo is bij Philips... Ben het tot nu toe enkel maar tegengekomen op m'n Sony.
Hoe je ervoor te werk moet gaan kan je vinden in de manual bij je scherm! (zoek op "convergentie")
Het probleem is dat je meestal de convergentie aanpast voor heel het beeld. Dus als het midden nu OK is, en je regelt bij voor boven en onder, dan zullen die OK worden en zal het midden weer slecht zijn.
Op m'n Sony kan ik instellen voor het midden en dan apart voor boven en onder. Ik kan u niet zeggen of dat ook zo is bij Philips... Ben het tot nu toe enkel maar tegengekomen op m'n Sony.
Hoe je ervoor te werk moet gaan kan je vinden in de manual bij je scherm! (zoek op "convergentie")
PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305
RMA! (indien je nog garantie op je monitor hebt uiteraard)
Oh fijn!! Nou is het beeld aan de rechterkant ook nog groen aan het worden!
Nou die monitor gaat de deur uit, er komt een nieuwe. Iemand aan wie ik deze kan verpatsen?

Doeble poste.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Kan je geen full reset doen?
Op mijn sony kan je ook echt miljard dingen instellen maar als het beeld brak wordt (soms na een game: is de convergentie ineens klote) doe ik gewoon een harde reset en alles is weer goed. Dan alleen nog ff het beeld richten.
Op mijn sony kan je ook echt miljard dingen instellen maar als het beeld brak wordt (soms na een game: is de convergentie ineens klote) doe ik gewoon een harde reset en alles is weer goed. Dan alleen nog ff het beeld richten.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Wat bedoel je precies me een full reset? De enige knoppen op dit ding zijn brightness, contrast en degauss.
okay als dat de enige settings zijn , dan kan je het niet doen denk. Ik heb een functie: reset all modes dat help altijd een stuk. Ik denk dat je toch echt aan nieuwe monitor toe bent.
Solly.
Solly.
Anoniem: 41849
Ik heb net een nieuwe monitor gekocht, maar onderin de hoeken is het beeld onscherp. Ik heb er wel boxen naast staan, ligt het daaraan? Want als ik een box iets verder weg zet, gaat het niet over.
Als het een oude monitor is gewoon open schroeven en dan vindt je binnenin van die ehm draaidingen... je weet wel... steek je schroevendraaier in en dan kan je de convergentie bijstellen. Heeft een oom van mij ook wel es gedaan bij een oude monitor van mij, werkt prima
Precieze details weet ik helaas niet, maar ik zou zeggen... schroef um open (als het een oud ding is)en kijk ffies of je um handmatig kunt bijstellen.
Pagina: 1