Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 17:38

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Na het openen van een PDF (pentagonwebsite) en een uur daarvoor een link om "Russische sites" te flooden merk ik dat mijn telefoon, een iPhone 13 Pro Max (alle updates) niet meer de oude is.

Beide links zijn via whatsapp geopend in Chrome:
De telefoon is iets trager, het internet doet het soms niet (wifi/5g) en apps haperen.

De links:
*snip* potentieel gevaarlijke links verwijderd

Nu zag ik in schermtijd dat een "app", media.defense.gov, dag en nacht aan staat ongeacht vliegstand, applimieten etc. -O-

B)
Hoe kan ik CitizenLab bereiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y-AsSj7TcT1mwg4eqEWi2dESG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FrIapZKVHxliVFnpr2o1Ted8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Daedalus op 28-02-2022 17:01 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tijd voor factory reset zou ik zeggen

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is het een app, of browserpagina?
SalimRMAF schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:06:
en een uur daarvoor een link om "Russische sites" te flooden
Even los van de legaliteit ervan (hint: niet), je telefoon doet zo te horen toch precies wat je hebt gevraagd? Continu andermans servers bestoken. Nu maar hopen dat de tool niet per ongeluk van andere is en je nu andere servers zit te bestoken.

Dat gezegd hebbende: inderdaad factory reset doen. Backup eerst de data en check de backup.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:30:

[...]

Even los van de legaliteit ervan (hint: niet), je telefoon doet zo te horen toch precies wat je hebt gevraagd? Continu andermans servers bestoken. Nu maar hopen dat de tool niet per ongeluk van andere is en je nu andere servers zit te bestoken.

Dat gezegd hebbende: inderdaad factory reset doen. Backup eerst de data en check de backup.
Een browserpagina, maar die heb ik natuurlijk al afgesloten. Op een andere telefoon met dezelfde links: geen enkel probleem.

Het lijkt wel op een service die draait en in een loop zit/niet wilt stoppen. Dit moet ergens toch handmatig uit te schakelen zijn?

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

SalimRMAF schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Een browserpagina, maar die heb ik natuurlijk al afgesloten. Op een andere telefoon met dezelfde links: geen enkel probleem.

Het lijkt wel op een service die draait en in een loop zit/niet wilt stoppen. Dit moet ergens toch handmatig uit te schakelen zijn?
De pagina "om Russische sites te flooden" stopt volledig zodra je de pagina sluit. Het zou volop in het nieuws zijn als deze pagina iPhones infecteert.

Screen time laat niet alleen apps maar ook websites zien. Wat je ziet is dat de website media.defense.gov nog steeds actief is. Kijk even of hij niet nog als private tab open staat. Als je de tab echt hebt gesloten, lijkt het een bug en moet je mogelijk de telefoon herstarten.
F_J_K schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:30:

[...]

Even los van de legaliteit ervan (hint: niet)
Die conclusie zou ik niet zo snel willen trekken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
fopjurist schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:54:
[...]

De pagina "om Russische sites te flooden" stopt volledig zodra je de pagina sluit. Het zou volop in het nieuws zijn als deze pagina iPhones infecteert.

Screen time laat niet alleen apps maar ook websites zien. Wat je ziet is dat de website media.defense.gov nog steeds actief is. Kijk even of hij niet nog als private tab open staat. Als je de tab echt hebt gesloten, lijkt het een bug en moet je mogelijk de telefoon herstarten.

[...]

Ik had de telefoon uiteraard al opnieuw gestart; dit haalde niets uit.

Heb wel goed nieuws, want na het sluiten van de tabbladen (waar media.defense.gov niet bij zat, die had ik al afgesloten), zie ik dat het tabblad geen tijd meer rekt in Schermtijd.

Ben blij dat het Pentagon mij niet meer volgt. *O*

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

fopjurist schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:54:

offtopic:
Wetboek van strafrecht, 138b en afhankelijk van de doelwitten ook 161bis / 161sexies. Dat de doelwitten in het buitenland staan, doet daar (VZIW) niets aan af. Al zal de kans klein zijn dat er wordt opgetreden. Althans tot de Russen hier staan :+

Edit @fopjurist: ik zal niet het topic verder offtopic brengen dus even hier: 161sexies was iets later toegevoegd. En e.e.a. hangt af van welke sites precies (iets waar geen invloed op is, er is ook sprake van DoS'en op andere overheids-sites, kritische infra, etc. Vandaar ook 161bis, via een dergelijke site heb je geen zicht op of je RT of een lokale energiecentrale of gemaal aan het DoS'en bent. Nog los van de vraag of de site niet stiekem is opgezet door Russen en je juist BBC zit te DoS'en. Ook kan je afvragen of en hoe site X DoS'en een protest is als je niet weet welke. Ik zou het risico niet durven nemen iig. Maar goed, inderdaad is er kans dat je weg komt met het protest-argument (en is er goede kans dat niemand je aanspreekt als het inderdaad Russische sites betreft). Sowieso offtopic, never mind).

[ Voor 49% gewijzigd door F_J_K op 28-02-2022 16:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

F_J_K schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:26:
[...]

offtopic:
Wetboek van strafrecht, 138b en afhankelijk van de doelwitten ook 161bis. Dat de doelwitten in het buitenland staan, doet daar (VZIW) niets aan af. Al zal de kans klein zijn dat er wordt opgetreden. Althans tot de Russen hier staan :+
In het eerste artikel staat het woord 'wederrechtelijk' wat betekent dat een ddos die niet wederrechtelijk is niet onder de werking van het artikel valt. Een legitimering kan worden gevonden in de vrijheid van betoging, welke is vastgelegd in de grondwet en verdragen, waaronder het UVRM en het IVBPR. Over artikel 21 IVBPR heeft het VN Mensenrechtencomité gezegd:
Article 21 of the Covenant protects peaceful assemblies wherever they take place: outdoors, indoors and online; in public and private spaces; or a combination thereof. Such assemblies may take many forms, including demonstrations, protests, meetings, processions, rallies, sit-ins, candlelit vigils and flash mobs. They are protected under article 21 whether they are stationary, such as pickets, or mobile, such as processions or marches.
In beginsel zijn verschillende vormen van protest dus toegestaan. Een DDoS kun je vergelijken met een sit-in, maar dan iets extremer. Dat betekent dat je niet altijd naar een DDoS kunt grijpen, maar gelet op:
- de ernst van de oorlog en de veroordeling daarvan door vrijwel de gehele internationale gemeenschap,
- de represailles wanneer je fysiek in Rusland protesteert, en
- de rol die de Russische media in het conflict spelen
kun je een betoog houden dat deze DDoS die zich beperkt tot specifieke Russische media niet wederrechtelijk is.

Artikel 161bis Sr gaat over het vernielen of verstoren van een electriciteitswerk (een werk dienende tot voortbrenging, geleiding, transformatie of levering van electriciteit en daarmede in verband staande beveiligings-, bevestigings-, ondersteunings- en waarschuwingswerken). Ik zie de relatie met een ddos niet.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1