Toon posts:

Omvormer SOLIVIA zonnepanelen heeft spanning, levert niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LHeijgelen
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-02-2022
Beste allen,

Ik heb 12 zonnepanelen en een omvormer van SOLIVIA. Het heeft altijd gewerkt, echter sinds kort zie ik dat die zonnepanelen niets opleveren. De groep staat aan en de omvormer krijgt spanning. De omvormer gaat alleen niet meer 'aan'. De display is uit en de zonnepanelen leveren niets op. Oorzaak kan ik niet vinden. Iemand enig idee wat het kan zijn of waar ik moet zoeken?

Hoor het graag met dit mooie weer :)

Groet,
Lotte

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:19
open deur: staat de omvormer aan?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:19
En staat de werkschakelaar wel aan?

OhSunnyDay

• LHeijgelen
Het betreft de Solvari SI 3300. Deze hoort aan te gaan bij netspanning. Er zit (zover ik weet) geen aan-knop op. Ik heb geen werkschakelaar ontdekt, vraag me af of het toen verplicht was. De zonnepanelen zijn geïnstalleerd alvorens wij er zijn gaan wonen.

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 19:48
Uit de handleiding:

To reset the device, proceed as follows
:1. Isolate the solar inverter from the mains (open automatic circuit breaker).
2. Switch off DC main switch.
3. Wait time: approx. 1 minute.
4. Switch DC main switch back on.
5. Switch in mains (close automatic circuit breaker).

Dit al geprobeerd?

Handleiding: https://manualzz.com/doc/en/4567317/solar-inverter-si-3300

[Voor 11% gewijzigd door Schumaster op 28-02-2022 13:27]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-01 14:02
LHeijgelen schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:22:
Het betreft de Solvari SI 3300. Deze hoort aan te gaan bij netspanning. Er zit (zover ik weet) geen aan-knop op. Ik heb geen werkschakelaar ontdekt, vraag me af of het toen verplicht was. De zonnepanelen zijn geïnstalleerd alvorens wij er zijn gaan wonen.
@Schumaster zijn stap is ook goed om te doen.

een Voc meting van de string panelen al geprobeerd?
(vragen als je niet weet wat dit is. ;) )
als er een probleem in de panelen is, dan start die omvormer ook niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• LHeijgelen
Ik heb zojuist de stroom eraf gehaald om te resetten. Er is geen DC-hoofdschakelaar dus ik heb de DC-kabels eruit gehaald. Tot mijn schrik begon 1 kabel te roken. Nadat de rook weg was heb ik alle kabels weer aangesloten en de stroom erop gedaan. Helaas zonder resultaat. Ofja een resultaat is dat dus iets niet goed zit gelet op de rokende kabel...

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 11:30
NOOIT DC kabels verwijderen of inpluggen overdag!!!

Daar staat 1000V op en véél Ampère.

[Voor 7% gewijzigd door Gieliovd520 op 28-02-2022 15:00]

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
@LHeijgelen Okay zet alsjeblieft voor de veiligheid de groep in de meterkast waar de omvormer op aangesloten is uit. En houdt deze uit tot je een expert erbij kunt halen.

Het klinkt alsof die 'rook' is ontstaan door een vlamboog... Feitelijk... lassen. Ongecontroleerd dan wel. Hierbij is er een redelijke kans dat je de stekkers beschadigt hebt, want daar komt heel erg veel hitte bij vrij.

En dus kan het goed zijn dat die stekkers niet meer veilig zijn en een brandrisico vormen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• LHeijgelen
Ik heb het een en ander uitgezet. Het blijkt een industrieel merk te zijn dus lokaal is er geen expert die me kan helpen.. Iemand een contactpersoon?

• Ronald

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
je kunt 's avonds de DC kabels loshalen en dan eens even kijken of er een DC spanning is. Goedkoopste optie is waarschijnlijk om gewoon een andere omvormer op te hangen.. Mits je string in orde is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
Ik vind het wel merkwaardig wat er nu gebeurd is. Als de omvormer inderdaad niet inschakelde en dus ook niet opwekt, loopt er toch ook geen stroom en zou je toch ook geen vlamboog kunnen trekken?

Laat staan met de AC spanning afgeschakeld, dan zou de omvormer zeker niets meer mogen doen.

Er blijft uiteraard wel spanning op de DC bekabeling en connectors staan maar zonder stroom toch geen vlamboog? Of mis ik iets?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ronald
@Xander Dat klinkt allemaal correct... maar toch ging het mis met een omschrijving die lijkt op vlamboog ;-) Geen fijne situatie.

@LHeijgelen Hoe oud zou de omvormer moeten zijn?
Is de originele installateur bekend?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Xander schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:06:

Er blijft uiteraard wel spanning op de DC bekabeling en connectors staan maar zonder stroom toch geen vlamboog? Of mis ik iets?
Als er licht op de panelen valt, staat daar gelijkstroom op.
YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen

Wise enough to play the fool

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
teacher schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Als er licht op de panelen valt, staat daar gelijkstroom op.
Nee, dan staat daar gelijkspanning op.

Stroom loopt er pas als de installatie in bedrijf is.
Dit effect snap ik, maar ik neem aan dat @LHeijgelen de stekkers niet in elkaar heeft gestoken. 8)7

Maar inderdaad, bij een kortsluiting loopt er ook stroom.

[Voor 5% gewijzigd door Xander op 28-02-2022 17:13]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01 11:03
Bij deze omvormers gaat het display alleen aan als er (voldoende) spanning van de panelen komt; de AC kant heeft daar geen invloed op !

Uit de TS lees ik dat 'er spanning op staat'; bedoel je daarmee op DC (panelen) of AC (220V) kant ?

De omvormer kan natuurlijk al defect zijn geweest gezien het feit dat je bij uitgeschakelde AC kant toch rook kreeg bij het loshalen van de DC stekkers. Dus geen opbrengst leveren, maar toch iets van belasting aan de panelen kant. Omvormer zou dan ook warm moeten zijn ..

Conclusie: DC connectors vervangen en omvormer ook, door een willekeurige stringomvormer van ca 3 kW

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01 11:03

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee