Toon posts:

PC uit 2015 upgraden naar stillere/stabielere variant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steem
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-01 09:40
Omdat er een nieuwe PC besteld is gaat de oude PC uit 2015 een nieuw leven leiden op mijn modeltreinkamer. De bedoeling is dat de PC de baan gaat aansturen. Hij gaat met pensioen dus, want van keihard werken mag hij nu met treintjes spelen, maar ik wil wel dat de PC een stukje stiller en stabieler wordt.

Het systeem bestaat nu uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI R9 380 Gaming 4GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design CORE 2300€ 52,09€ 52,09
1MonitorenSamsung S24E450B (met VGA- en DVI-kabel) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internHyperX HX316C10FBK2/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair Builder CX500 Bronze€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 119,79€ 119,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,88

Zelf heb ik al ontdekt dat het meeste lawaai komt van de stock Intel CPU koeler en de HDD. Waarom de HDD geluid maakt is mij niet duidelijk (er staan alleen foto's op) maar als ik hem loskoppel scheelt dat wel degelijk in geluid. Als ik dan de CPU koeler ook uitzet is het lekker stil.

De HDD gaat er dus uit (heb ik ook niet meer nodig) en voor de CPU zoek ik een andere, goedkope koeler. Op basis van de reviews lijkt dit mij een prima keuze: pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence i-Plus

Wat mij ook opvalt is dat de opening in de zijkant van mijn kast niet uitlijnt met de CPU. De opening zit een stuk lager. Omdat de GPU er vlak boven zit en bijna de hele breedte in beslag neemt blijft er maar een kleine strook over waar lucht langs kan. Wel lijnt de opening goed uit met de fans van de GPU en zit er achterin de kast gewoon een grote fan vlak naast de CPU koeler die de lucht wegzuigt en een grote fan vooraan in het midden van de kast die de lucht aantrekt. Lijkt mij opzich prima, maar hoor graag of iemand daar opmerkingen over heeft.

Dan de stabiliteit. Die vind ik niet top. Ik krijg soms een blue screen, maar zeker niet dagelijks. Ooit al eens gekeken of daar wat info uit kon trekken en die gaf aan dat het aan de drivers lag. Ik had recentelijk een driver geinstalleerd voor een USB Wifi Adapter en heb die verwijderd. Ook alle andere drivers geupdated en zag toen dat de Radeon Software nodig geupdate moest worden. Sindsdien lijkt het oke maar ik heb nu wel twijfels over mijn RAM en PSU.

Van origine zat er een andere GPU in (geen idee meer welke) en had ik enkel de Ballistix RAM. Ik heb daar later deze Radeon in gezet en de RAM uitgebreid met 2 HyperX sticks van ongeveer dezelfde specs. Nooit gelet of die HyperX ook echt lekker combineren met de Ballistix en of de PSU genoeg wattage heeft. https://pcpartpicker.com/ geeft aan dat ik 392 watt nodig heb (en ik heb 500), maar die site lijkt vaak wat aan de lage kant te zitten qua schatting.

Ik kan natuurlijk altijd gewoon de HyperX eruit halen, want ik denk dat 8GB meer dan voldoende is voor wat ik met de PC wil doen. De GPU zou er in theorie volgens mij ook uit kunnen, maar dan heb ik een oude GPU over die niks doet en die in de PC kan.

TLDR/samengevat;

Ik heb wat twijfels over de huidige samenstelling van de PC en wil graag een stillere/stabielere variant. Mijn eigen voorstellen zijn:
  1. HDD eruit
  2. Andere CPU koeler:https://tweakers.net/pricewatch/283079/gelid-solutions-slim-silence-i-plus.html
Mijn vragen zijn:
  1. Zit ik oke wat betreft PSU capaciteit?
  2. Zijn er mogelijk compatibiliteits issues met de RAM?
  3. Hebben jullie andere tips/voorstellen qua koeler?
En wat je verder nog te binnen schiet.

Canon EOS R5 & Ra / RF 15-35 2.8L IS / RF 24-70 2.8L IS / RF 70-200L IS

Alle reacties

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In de categorie out-of-the-box denken: is het niet zinvoller om een NUCje te kopen? Geen idee wat voor specs je nodig hebt voor je treinsoftware en hoeveel uur per dag je het gebruikt. Maar een NUC is stil (de meeste hebben passieve koeling en een SSD), compact en zuinig.

• Steem
Ziet er interessant uit maar 200+ euro uitgeven terwijl ik een prima kast heb die met een paar tientjes ook geschikt kan krijgen vind ik wat zonde.

De software zal niet bijster veel vragen. Het is echt het verwerken van wat signalen en wat aansturing op basis van die signalen. Maar ik weet nog niet precies welke software ik ga gebruiken. Een voorbeeld is Rocrail en die geeft aan dat je voor een kleine layout zelfs met 1GB RAM wegkomt. Nou is mijn baan niet al te klein, maar voor wat grotere banen wordt minimaal 2GB aangeraden.

Lang aan staan zal de baan, als hij af is, ook niet aan staan. Maar in aanbouw kan je er zo een hele dag mee bezig zijn.

[Voor 65% gewijzigd door Steem op 28-02-2022 12:35]

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:08
Heb je al gekeken naar de daadwerkelijke temperaturen van je CPU etc? Het kan ook zijn dat je koellichamen helemaal vol zitten met stof. Of nog simpeler, dat de fan curves op full speed staan ipv silent mode.

Ik heb zelf veel computers gehad met een intel koeler en eigenlijk heb ik nog nooit ervaren dat die herrie maakt.

Wat betreft je HDD, het kan zijn dat er resonantie plaatsvindt.

Maaaar, @sOid heeft wel degelijk een punt. Ik zou eens kijken of je die GPU kunt verkopen. Want dikke kans dat je voor dat geld gewoon een NUC kan kopen die de dingen kan doen die jij wilt. Met name omdat je het gevoel hebt dat er instabiliteit is.

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 10:12
Stille pc kan je krijgen door [a] inderdaad een SSD zoals je al schrijft. Een gewone schijf zoemt een beetje en genereert warmte.
[b] De fractal kasten zijn goed maar bigger is better omdat veel inhoud veel koeling geeft en ik hou van de fractal met dikke wanden en schuim ertussen. Een stille kast is ook duurder. Ik denk eerder aan de Define serie..
[c] CPU koeling, een grote koeling (bigger is better) zoals de Scyte van 10 x 10 x 10 cm is fluisterstil.

Al met al duurder denk ik dan een nieuwe passieve pc.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Steem schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:31:
Ziet er interessant uit maar 200+ euro uitgeven terwijl ik een prima kast heb die met een paar tientjes ook geschikt kan krijgen vind ik wat zonde.

De software zal niet bijster veel vragen. Het is echt het verwerken van wat signalen en wat aansturing op basis van die signalen. Maar ik weet nog niet precies welke software ik ga gebruiken. Een voorbeeld is Rocrail en die geeft aan dat je voor een kleine layout zelfs met 1GB RAM wegkomt. Nou is mijn baan niet al te klein, maar voor wat grotere banen wordt minimaal 2GB aangeraden.

Lang aan staan zal de baan, als hij af is, ook niet aan staan. Maar in aanbouw kan je er zo een hele dag mee bezig zijn.
Nah dat kan ook wel voor minder dan 200 eu. Zie (bijvoorbeeld): V&A aangeboden: Intel NUC Kit NUC5i3RYK

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Als je met deze PC doorgaat zou ik de videokaart er niet inzetten, de CPU heeft Intel graphics - dat is meer dan voldoende, en je hebt dan 1 ding minder in je kast zitten wat instabiliteit & driver issues veroorzaakt. Ook zou ik geen geheugenreepjes van verschillende makelij gebruiken, hou het bij 1 setje - rocrail heeft niet veel nodig. Ook zou ik nog naar de voeding kijken - als deze +/- 10 jaar oud is zou hij wel eens wat minder geworden kunnen zijn, o.a. condensatoren slijten.

Overigens is er ook een Raspberry Pi versie van deze software, die komen zonder ventilatoren en harde schijven, en zijn krachtig genoeg voor dit soort software, en kost minder dan €100 - bv Raspberry Pi 4 Model B (2GB ram) Starter Kit met oa officiële rood/witte case en adapter, en onder PiOS is het BSOD niet mogelijk want Linux ;)

[Voor 9% gewijzigd door martyw op 28-02-2022 13:01]

• Steem
Dan kan ik de GPU ook verkopen, de HyperX eruit halen (of de Ballistix, want de HyperX zijn nieuwer) en een andere koeler erop zetten.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:26
Waar is die R9 380 voor nodig? Treintjes aansturen kan toch makkelijk op de igpu?
Als de GPU eruit is heb je minder warmteontwikkeling. Oude casefans eruit en één nieuwe stille achterin is genoeg pricewatch: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm

pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence i-Plus is niks als je ruimte hebt voor een veel stillere tower koeler. pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim 2 of pricewatch: Arctic Freezer 34

Oude voeding eruit want CX500 is niet betrouwbaar meer en was al niet best toen die nieuw was. Efficiëntie bij lage belasting is om te janken en de fan is altijd aanwezig. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is onhoorbaar tot 80% belasting en erg efficiënt bij lage loads.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:08
Steem schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:00:
Dan kan ik de GPU ook verkopen, de HyperX eruit halen (of de Ballistix, want de HyperX zijn nieuwer) en een andere koeler erop zetten.
Dat kan! de vraag is of dat je best course of action is. Ik begrijp net dat er ook een raspberry pi is dit dit allemaal kan. Denk dat als je die weg bewandelt, je er rijker uit komt :P

Plus is een raspberry pi een heel stuk energie efficienter.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
LittleKiller schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Dat kan! de vraag is of dat je best course of action is. Ik begrijp net dat er ook een raspberry pi is dit dit allemaal kan. Denk dat als je die weg bewandelt, je er rijker uit komt :P

Plus is een raspberry pi een heel stuk energie efficienter.
En ongeveer even duur als een nieuwe voeding, CPU koeler + case fan, dus niet alleen geestelijk rijker 8) .

Bedenk ook dat deze CPU niet voor Windows 11 gecertificeerd is, na 2025 wordt het internet met deze gevaarlijk terrein onder Windows 10...

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 28-02-2022 14:03]

• Steem
Bedankt voor de input! Eerst maar eens die nieuwe PC up and running en dan ga ik wel even kijken wat het wordt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee