Toon posts:

Welke grijze, kunststof CV buis is dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:47
Hallo,
Er is hier een drietal vragen boven komen drijven over het soort buis dat ik hier aantref en wat ik het beste kan gebruiken om het te vervangen. Het gaat om een tweetal leidingen (aan en afvoer) cv buis. Dikte "16 mm" Kleur grijs. Materiaal kunststof en flexibel.

Zie foto. (Let op, foto is niet van de twee specifieke leidingen in kwestie maar van een toevallig beschikbare koppeling in de buurt van mijn bureau)

Kern van het probleem:
2 leidingenstukken die er nu liggen, liggen deels bloot (daar is de dekvloer verwijderd) en deels nog in een de dekvloer (tweetal ruimtes (overloop en slaapkamer) waar de dekvloer niet verwijderd gaat worden). Voor de drinkwater aansluitingen gebruik ik meerlagen buis en die zou ik ook graag voor deze 2 stukken CV buis gebruiken. Mijn plan is (/ was?) om de oude gruize buizen uit de mantelbuis te trekken en dan de meerlagen buis er doorheen te drukken/trekken en zo de hele zaak te vervangen. Maar de meerlagenbuis is VEEL stugger dan de grijze buis.
  • Vraag 1: Gaat dat lukken, of ga ik ontdekken dat verwijderen uitstekend gaat, maar terug duwen onmogelijk is?
  • Vraag 2: Kan ik de grijze buis persen met henco TH bekken en koppelingen? Want dan zou ik de bestaande leiding laten zitten en na een kleine beschadiging in de grijze buitenkant doorverbinden naar de meerlagen buis en zo op de gewenste bestemming aankomen.
  • Vraag 3: Wat is de naam van de grijze buis, want opzicht kan ik de oude ook gewoon voor nieuwe vervangen en daarmee tevreden zijn.

KAK gruize buis in de topic titel niet aangepast...

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:27
1 nee waarschijnlijk is het slang 14 mm. Korte stukken wil nog wel eens lukken maar één iets te scherpe bocht of beugel die te strak zit en je hebt er een uitdaging bij.
2 nee want het is geen meer lagen buis. Ook wel akb genaamd, aluminium kern buis.
3 pex buis

• tcw82
@edsandje

Is "alupex" het zelfde als PEX? met pex 14mm komt er maar weinig zinnings of vergelijkbaars uit.

Ik heb de schuifmaat er eens bijgepakt, 14,3/14,5mm (varieert wat). Dus dat lijkt wel aardig op een 14mm.

Scherpe bochten verwacht ik niet, maar ik zal de aan en afvoer (nu afgedopt) eens doorverbinden en de kachel wat heet water laten maken, dan kan ik ze met de warmtebeeldcamera wel volgen.

• edsandje

• tcw82
Bedankt @edsandje

ah, ja dan heb ik de buis wel gevonden denk ik, maar dan heet het anders en ziet het er ook anders uit :)
Eco heat heeft het denk ik wat warm in de serverruimte, want die site ligt op zijn achterste.
Ik denk dat deze buis dezelfde is?
https://www.vloerverwarmi...e-rt-buis-14mm-x-2mm-100m

• edsandje
Nee dat is vloerverwarmings buis

Kopie van tekst ecoheat:
1) PE-RT buis (ook wel Dowlex, PEOC, MD-PEOC, PMDE of LLDPE buis genoemd)
2) PEX buis (ook wel Pex-a, Pex-b, Pex-c, VPE-a, VPE-b of VPE-c buis genoemd) en
3) Alupex (ook wel alupex, multipijp , composietbuis of AKB buis genoemd)

• tcw82
edsandje schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:48:
Nee dat is vloerverwarmings buis

Kopie van tekst ecoheat:
1) PE-RT buis (ook wel Dowlex, PEOC, MD-PEOC, PMDE of LLDPE buis genoemd)
2) PEX buis (ook wel Pex-a, Pex-b, Pex-c, VPE-a, VPE-b of VPE-c buis genoemd) en
3) Alupex (ook wel alupex, multipijp , composietbuis of AKB buis genoemd)
Euh....heb je de link die je zelf hebt geplaatst goed bekeken?! Daar staat letterlijk "vloerverwarmingsbuis" in de link...?

• tcw82
Maar goed, een linkje naar een pex webshop dan?

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 09:59
Ziet eruit als PE-RT buis.

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• edsandje
tcw82 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Euh....heb je de link die je zelf hebt geplaatst goed bekeken?! Daar staat letterlijk "vloerverwarmingsbuis" in de link...?
Ja dat kan je ook als vloerverwarming gebruiken.
Op dezelfde pagina staat ook alupex.
Was bedoeld om aan te geven welke soorten er zijn.
En die kan je allemaal voor vloerverwarming gebruiken.

• tcw82
Maar, ze zijn nu niet ingebruik als vloerverwarming. Het is de voeding naar een radiator. De leiding gaat straks naar een ander punt en daar komt het dan op een 2groepsverdeler. (Met twee mini groepjes). Alleen de buis moet dus vervangen.

• tcw82
Ok, het is dus een pex of een PE-RT buis? als ik de antwoorden zo lees, maar die 2 buizen zijn niet hetzelfde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edsandje
Het is een pex buis.
Pe-rt buis wordt meestal gebruikt voor vloerverwarming, deze is het goedkoopste.
Pex slang kan hogere temperaturen hebben, volgens mij wordt het niet veel meer gebruikt de meerlagen buis met aluminium is makkelijker te verwerken.
Je zou kunnen proberen om een akb buis 14 mm door de mantelbuis te trekken.
Of je moet onderweg koppelen, nadeel van pex dat kan je alleen knellen. (je kan het ook persen maar garantie nul)

• ReneDirkson
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-12-2022
De firma Novatube vervangt zulke leidingen voor meerlagen buis en bij stadsverwarming met koper gevoerde buis. Meerlagen buis kan niet tegen stadsverwarming vanwege de hoge temperatuur en druk. Kans op imploderen is aanwezig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee