Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heima
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-04-2022
Zonnepaneel-newbie here! De informatie uit dit forum heeft mij al verder geholpen, bedankt!

Zelf heb ik twee configuraties aangeboden gekregen van mijn installateur. Deze configuraties verschillen in wel of niet gebruik van optimizers. Ik probeer voor mezelf een ‘rechtvaardiging’ te vinden voor de hogere kosten van SolarEdge. Mijn installateur is niet helemaal overtuigd of het de meerprijs waard is.

Basis:
  • 12 zonnepanelen Canadian Solar 360Wp full black HiKuBlack CS3L-MS
  • Montage materiaal: schuin dak, V2.
  • Plaatsing beide dakvlakken (ZW én NO, beide kanten 6 panelen)
  • Bekabeling solarkabel 4mm en voedingskabel 230V 3x4mm
  • Dakschets: voor en achterzijde zoveel mogelijk links (portrait, 3x2)
Configuratie #1:
  • Omvormer: Goodwe GW4200-D-NS met 2 onafhankelijke ingangen voor 2 dakvlakken
Configuratie #2:
  • Omvormer: SolarEdge 3680 HD-Wave
  • Optimizers: 12 x SolarEdge Optimizer s500b, korte strings
Relevant lijkt te zijn:
  • De schaduw (van bomen) die aan het eind van de middag optreedt raakt veel panelen aan de ZW kant. De winst van optimizers is dan relatief beperkt lijkt me?
  • De NO kant van het dak heeft geen schaduw.
  • Met deze setup heb ik (bewust) een overproductie van ongeveer 30% omdat ik verwacht later elektrische te gaan rijden en (verder) van het gas af wil.
De vragen die ik heb zijn:
  1. Is het de investering waard om SolarEdge in te zetten? (meerprijs: 800 euro)
  2. Ik begrijp dat het belangrijk is dat de SolarEdge setup correct is. Door gebruik van s500b kan er een korte string van 6 panelen gebruikt worden. Klopt dat?
  3. Zijn er zaken die ik ook mee zou moeten nemen in de overweging die ik zelf niet zie?
Mocht er iets ontbreken in deze post hoor ik het graag! Bedankt voor het meedenken :-)

Bijlages:

Foto's voor, acher en bovenzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7kmV0zPs3WN8ydHR02zXvsoxyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wA4dDZHUC0QvZoKdZxuNC7q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-2oeumaYtVWe0slV7PhDThmQpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NQ7M91u48oQZ9wpULlWmOwQq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWPd0JpiSq7aePgCBm6Vz2Hx_Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4zdOkZjN1sjU64Nzndw5dNLi.png?f=fotoalbum_large

De schaduw op het dak in 26 februari, bomen zit nog niet in het blad! (schaduw van pijpjes, schaduw 15:45 en schaduw 16:30):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bobh8XFF1F16yG0R2I4caDm-NIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zsNpeHe7NhRvgcrPBh21wcht.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo2UtqKB7wYWq_XC3PqOnjaCIpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jGCD7EmXDbLds71DDC39IAab.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wp08LTnYQLqt6Lk_xQt3nNRM8SM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qoBY3NkQOi3cmwFfDs9qQJIX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door heima op 28-02-2022 10:56 . Reden: typo + ontbrekende foto ]

Beste antwoord (via heima op 28-02-2022 12:58)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52
De winst van SolarEdge is zelden meer dan een 8-10% bij zware schaduw... Waar jouw situatie niet onder valt... Dus je gaat naar 3-5%.

Je kunt voor het kostenverschil 25% extra panelen leggen... Dat gaat altijd winnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@heima je hebt een eigen topic :Y

Die 3x2, is dat het maximale wat er op de dakvlakken past? Je huis lijkt me breder ;)
Wat dacht je van 4x2, of 5x2 :Y

De s500b heeft een minimum stringlengte van 6. Dat haal je hier met 12 panelen, maaaarrrrrr
6 panelen in het licht en de andere 6 niet kan een probleem worden, vooral als er sprake is van schaduw.

Als laatste: had er al iemand "dak vol" gezegd? :+

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 28-02-2022 10:47 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@heima blijkbaar hebben we maar 1 straat in Nederland met die naam... Dus of je die ene foto op het forum wil houden...

Wat betreft het SolarEdge ontwerp: elk dak individueel voldoet aan de SE ontwerprichtlijn, dus technisch prima.

Ik heb hem niet doorgerekend, maar met 2x2000Wp lijkt een 3.6 of zelfs 4.2kW omvormer erg zwaar.
Voeg de offerteprijzen (met €/Wp) even toe?

Een van je buren heeft 4 panelen naast elkaar, past 2x 2x4 niet?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heima
teacher schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:41:
@heima je hebt een eigen topic :Y

Die 3x2, is dat het maximale wat er op de dakvlakken past? Je huis lijkt me breder ;)
Wat dacht je van 4x2, of 5x2 :Y

De s500b heeft een minimum stringlengte van 6. Dat haal je hier met 12 panelen, maaaarrrrrr
6 panelen in het licht en de andere 6 niet kan een probleem worden, vooral als er sprake is van schaduw.
Thanks!

Nee, er past meer maar mijn huidige productie ligt al 30% hoger dan mijn huidige verbruik (ik zit nog op het gas). Dus wanneer stop je, ook als je verwacht dat de teruglevering er anders uit gaat zien in de toekomst?

@teacher Waarom zou 6 panelen in het licht en de andere 6 in de schaduw een probleem kunnen worden? Is dat een SolarEdge specifiek probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door heima op 28-02-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heima
Ronald schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:52:
@heima blijkbaar hebben we maar 1 straat in Nederland met die naam... Dus of je die ene foto op het forum wil houden...

Wat betreft het SolarEdge ontwerp: elk dak individueel voldoet aan de SE ontwerprichtlijn, dus technisch prima.

Ik heb hem niet doorgerekend, maar met 2x2000Wp lijkt een 3.6 of zelfs 4.2kW omvormer erg zwaar.
Voeg de offerteprijzen (met €/Wp) even toe?

Een van je buren heeft 4 panelen naast elkaar, past 2x 2x4 niet?
Foto aangepast. Bedankt.

Mooi dat het SE ontwerp technisch prima is.

Prijs per wattpiek:
€ 1,20 excl btw (SolarEdge)
€ 1,00 excl btw (GoodWe)

Meer panelen past; alleen is de winst me niet duidelijk. Immers deze setup geeft al 30% meer dan ik verbruik (nu)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@heima Terugleveren betaald elektronisch goud op moment. Als je het kan betalen: doen. (Ik zit te overwegen een pal-noord dak erbij te bouwen, zo lucratief is het!)

Beide offertes zijn netjes.
Prijs/Wp zal iets dalen met extra panelen.

Ga je de kosten van SolarEdge terugverdienen? Twijfelgeval. Een volledige SolarEdge designer tekening kan een indicatie geven.
Maar eerst meer panelen, dan eventueel slimmer omvormer systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heima
Ronald schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:13:
@heima Terugleveren betaald elektronisch goud op moment. Als je het kan betalen: doen. (Ik zit te overwegen een pal-noord dak erbij te bouwen, zo lucratief is het!)

Beide offertes zijn netjes.
Prijs/Wp zal iets dalen met extra panelen.

Ga je de kosten van SolarEdge terugverdienen? Twijfelgeval. Een volledige SolarEdge designer tekening kan een indicatie geven.
Maar eerst meer panelen, dan eventueel slimmer omvormer systeem.
Bedankt voor het meedenken. Super.

Precies waar ik tegen aan loop. Er is twijfel over de winst van de optimizers.

@Ronald Dus jouw advies zou zijn om eerst meer panelen toe te voegen en om dan pas na te denken over een slimmer omvormer systeem? Is dat de regel in het algemeen of specifiek in dit geval? Ik zou er namelijk ook 4x2 (per dakdeel, dus totaal 16) van kunnen maken tegen dezelfde of iets lagere kosten dan de SolarEdge setup.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De winst van SolarEdge is zelden meer dan een 8-10% bij zware schaduw... Waar jouw situatie niet onder valt... Dus je gaat naar 3-5%.

Je kunt voor het kostenverschil 25% extra panelen leggen... Dat gaat altijd winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heima
Ronald schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:52:

@Ronald Duidelijk verhaal! Ik denk inderdaad dat dit de essentie is: hoe je het schaduwprobleem wilt oplossen. Via het het verbeteren van de efficientie (SolarEdge) of plat een paar panelen toevoegen.

Je zegt verder dat het terugleveren lucratief is. Ik lees online dat meer panelen plaatsen dan je nodig hebt geen goed idee is. Jouw ervaring is anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Die mening is nogal 2020. Toen de meeste leveranciers 6ct/kWh of minder betaalden.

Nu is het bij een aantal leveranciers tot 1 Juli op 50-56ct gezet. Voor de recentie acties van Vladimir waren er jaarcontracten met 30ct voor netto teruglevering te krijgen.

Laten we hopen voor die mensen (Huurders!) die geen panelen kunnen plaatsen dat dat niet zo blijft...
Maar voor jouw is het spekkoper zijn van de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En daarbij: als het salderen wordt afgeschaft heb je meer aan hoge momentane opbrengst.
Altijd dak vol, daarna bepalen welke omvormer je nodig hebt. Jij zou ook af kunnen met een mooie sma bijvoorbeeld.

[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 28-02-2022 14:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heima
Bedankt @Ronald en @teacher !
Pagina: 1