Zonnepaneel-newbie here! De informatie uit dit forum heeft mij al verder geholpen, bedankt!
Zelf heb ik twee configuraties aangeboden gekregen van mijn installateur. Deze configuraties verschillen in wel of niet gebruik van optimizers. Ik probeer voor mezelf een ‘rechtvaardiging’ te vinden voor de hogere kosten van SolarEdge. Mijn installateur is niet helemaal overtuigd of het de meerprijs waard is.
Basis:
Bijlages:
Foto's voor, acher en bovenzicht:
/f/image/7wA4dDZHUC0QvZoKdZxuNC7q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NQ7M91u48oQZ9wpULlWmOwQq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4zdOkZjN1sjU64Nzndw5dNLi.png?f=fotoalbum_large)
De schaduw op het dak in 26 februari, bomen zit nog niet in het blad! (schaduw van pijpjes, schaduw 15:45 en schaduw 16:30):
/f/image/zsNpeHe7NhRvgcrPBh21wcht.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jGCD7EmXDbLds71DDC39IAab.png?f=fotoalbum_large)
Zelf heb ik twee configuraties aangeboden gekregen van mijn installateur. Deze configuraties verschillen in wel of niet gebruik van optimizers. Ik probeer voor mezelf een ‘rechtvaardiging’ te vinden voor de hogere kosten van SolarEdge. Mijn installateur is niet helemaal overtuigd of het de meerprijs waard is.
Basis:
- 12 zonnepanelen Canadian Solar 360Wp full black HiKuBlack CS3L-MS
- Montage materiaal: schuin dak, V2.
- Plaatsing beide dakvlakken (ZW én NO, beide kanten 6 panelen)
- Bekabeling solarkabel 4mm en voedingskabel 230V 3x4mm
- Dakschets: voor en achterzijde zoveel mogelijk links (portrait, 3x2)
- Omvormer: Goodwe GW4200-D-NS met 2 onafhankelijke ingangen voor 2 dakvlakken
- Omvormer: SolarEdge 3680 HD-Wave
- Optimizers: 12 x SolarEdge Optimizer s500b, korte strings
- De schaduw (van bomen) die aan het eind van de middag optreedt raakt veel panelen aan de ZW kant. De winst van optimizers is dan relatief beperkt lijkt me?
- De NO kant van het dak heeft geen schaduw.
- Met deze setup heb ik (bewust) een overproductie van ongeveer 30% omdat ik verwacht later elektrische te gaan rijden en (verder) van het gas af wil.
- Is het de investering waard om SolarEdge in te zetten? (meerprijs: 800 euro)
- Ik begrijp dat het belangrijk is dat de SolarEdge setup correct is. Door gebruik van s500b kan er een korte string van 6 panelen gebruikt worden. Klopt dat?
- Zijn er zaken die ik ook mee zou moeten nemen in de overweging die ik zelf niet zie?
Bijlages:
Foto's voor, acher en bovenzicht:
/f/image/7wA4dDZHUC0QvZoKdZxuNC7q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NQ7M91u48oQZ9wpULlWmOwQq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4zdOkZjN1sjU64Nzndw5dNLi.png?f=fotoalbum_large)
De schaduw op het dak in 26 februari, bomen zit nog niet in het blad! (schaduw van pijpjes, schaduw 15:45 en schaduw 16:30):
/f/image/zsNpeHe7NhRvgcrPBh21wcht.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jGCD7EmXDbLds71DDC39IAab.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qoBY3NkQOi3cmwFfDs9qQJIX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door heima op 28-02-2022 10:56 . Reden: typo + ontbrekende foto ]