Vraag

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-02 10:28
De situatie;

Ik heb een centraal schakelsysteem in een muur zitten met daarin vier dimmers zitten van elk 60-600 watt dim vermogen, standaard gira dimmers voor gloeilampen (ik weet het oudspul maar het werkt). Ik kan daarmee 4 halogeenlampen (van elk 12 watt) prima dimmen. Ik heb laatst nog een lamp vervangen en heb die vervangen door een spotje met daarin twee led lampjes van 1.2 watt. De dimmers werken wonder boven wonder ook op de led lampjes, zij het wel bij de laagste vermogen gaan ze direct uit. Ik ging wilde een led dimmer tussen deze andere dimmers zetten om de led lampen goed aan te sturen. Dus ik heb een S3000 led dimmer van Gira er tussen gezet.

De schakeling tussen de lampen zijn vrijstandaard, een gedeelde parallel geschakelde voeding (bruine draad) en een zwarte schakeldraad naar het lichtpunt. En vanuit het lichtpunt een centrale blauwe terug.

Wat is nu het probleem?
Bij het inschakelen van de stoppen gaat de led lamp aan een paar seconden en daarna direct weer uit. als ik de dimmer door met staat op de bruine stroom, op de zwarte stroom en op de neutrale stroom. Ondanks dat de lamp het niet doet.

Als ik de andere dimmer weer terug zet is er niks aan de hand.

Wat veroorzaakt dit? En hoe kan ik dit oplossen?

URL aangepast. Verkeerde dimmer

[Voor 10% gewijzigd door mhindrik op 01-03-2022 09:50]

Alle vragen hebben een antwoord

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
mhindrik schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:35:
Wat is nu het probleem?
Bij het inschakelen van de stoppen gaat de led lamp aan een paar seconden en daarna direct weer uit.
Dat is geen probleem, dat is normaal gedrag. Deze elektronische dimmers leren de aangesloten belasting aan op het moment dat je de spanning er op zet, dat zie je inderdaad even.

Je probleem is dat je vervolgens het licht niet meer krijgt ingeschakeld? Met welke afdekking heb je de dimmer gecombineerd?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mhindrik
Xander schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Dat is geen probleem, dat is normaal gedrag. Deze elektronische dimmers leren de aangesloten belasting aan op het moment dat je de spanning er op zet, dat zie je inderdaad even.

Je probleem is dat je vervolgens het licht niet meer krijgt ingeschakeld? Met welke afdekking heb je de dimmer gecombineerd?
Inderdaad het probleem is dat ik daarna de lamp niet meer krijg ingeschakeld. Ik heb de dimmer ook op een andere plek even aangesloten. En daar toont de dimmer, wel volgens verwachting, het normale gedrag.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar hebben we het over 230V led of 12V led? En op "die andere locatie"?

En heb je het dus al eens zonder afdek getest? En dan ook geprobeerd de dimmer harder te draaien?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
septillion schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:06:

En heb je het dus al eens zonder afdek getest?
Dan doet deze dimmer niet veel, het bedient ook lastig zonder knop. ;)

@mhindrik Heb je de dimmer aangesloten met of zonder nulgeleider? Eventueel in de gelegenheid om de nul alsnog aan te sluiten?

Kun je eens proberen om de dimmer handmatig in te stellen op fase-aansnijding of fase-afwnijding? Ook als deze instelling verkeerd staat zou je wel enig teken van leven verwachten, maar ik ben vooral benieuwd of je de modus überhaupt ingesteld krijgt?

2x1,2W is buiten specs van de dimmer. Bij 230V LED zou je er minimaal 3W op moeten aansluiten, bij 12V LED achter een trafo minimaal 20W en wanneer je de dimmer zonder nul aansluit zelfs minimaal 50W. Waarschijnlijk is de combinatie van dimmer en lamp dus gewoon verkeerd.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• septillion
  • Nu online

septillion

@Xander Oeps, dat had ik gemist :+

@mhindrik Heb je hem in beide gevallen met of zonder N (blauw) aangesloten?

Overigens ben ik benieuwd hoe hij dimt met aangesloten N... Volgens de handleiding is het dan geen fase aansnijding of afsnijding... PWM?

• mhindrik
Xander schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:17:
[...]

Dan doet deze dimmer niet veel, het bedient ook lastig zonder knop. ;)
[Afbeelding]

@mhindrik Heb je de dimmer aangesloten met of zonder nulgeleider? Eventueel in de gelegenheid om de nul alsnog aan te sluiten?

Kun je eens proberen om de dimmer handmatig in te stellen op fase-aansnijding of fase-afwnijding? Ook als deze instelling verkeerd staat zou je wel enig teken van leven verwachten, maar ik ben vooral benieuwd of je de modus überhaupt ingesteld krijgt?

2x1,2W is buiten specs van de dimmer. Bij 230V LED zou je er minimaal 3W op moeten aansluiten, bij 12V LED achter een trafo minimaal 20W en wanneer je de dimmer zonder nul aansluit zelfs minimaal 50W. Waarschijnlijk is de combinatie van dimmer en lamp dus gewoon verkeerd.
Het is een 230 volt lamp, ik heb de verkeerde dimmer in gezet in de URL:
Het is deze:
https://www.hornbach.nl/s...0-W/10007586/artikel.html
septillion schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:40:
@Xander Oeps, dat had ik gemist :+

@mhindrik Heb je hem in beide gevallen met of zonder N (blauw) aangesloten?

Overigens ben ik benieuwd hoe hij dimt met aangesloten N... Volgens de handleiding is het dan geen fase aansnijding of afsnijding... PWM?
Ik heb het zonder N aangesloten want die gaat van de lamp naar een centraal punt. Voor fase volg ik hier website van hornbach:

✔ Automatische aanpassing aan faseaansnijding/-afsnijding
septillion schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:06:
Maar hebben we het over 230V led of 12V led? En op "die andere locatie"?

En heb je het dus al eens zonder afdek getest? En dan ook geprobeerd de dimmer harder te draaien?
230V led en op de andere locatie werkt de dimmer direct. Daar stuur ik 6 lampen aan en hier twee.

Het lijkt er op, omdat er spanning staat op de null en schakel, ondanks dat de dimmer uitgeschakeld was, dat er ergens kortsluiting is ontstaan.

[Voor 3% gewijzigd door mhindrik op 01-03-2022 09:55]

• septillion
  • Nu online

septillion

mhindrik schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:53:
230V led en op de andere locatie werkt de dimmer direct. Daar stuur ik 6 lampen aan en hier twee.
Heb je daar denk ik je antwoord, te weinig belasting. Zeker zonder N aangesloten.

• mhindrik
septillion schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Heb je daar denk ik je antwoord, te weinig belasting. Zeker zonder N aangesloten.
Ik vind het wel vreemd, want de gloeilamp dimmer kan dit wel aansturen en die is gewaardeerd tot 60W - 600W. En deze 3W tot 60W.

• septillion
  • Nu online

septillion

Het punt is ook dat zeker bij niet-ohmse belasting (zoals dus led) die minimale waarde (en maximale eigenlijk ook) meer een indicatie zijn. Kan namelijk zo verschillen per lamp.

Geen idee welke je er eerst had zitten maar de genoemde 60W-600W is vrijwel zeker alleen voor ohmse belasting. En uit je tekst maak ik op dat je doen nog een mengelmoes van led en halogeen achter de dimmer had. Ja, dan haal je het miniale vermogen wel.

Heb je nu alle lampen achter de dimmer vervangen door led? En zo ja, typenummer?

• mhindrik
septillion schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:15:
Het punt is ook dat zeker bij niet-ohmse belasting (zoals dus led) die minimale waarde (en maximale eigenlijk ook) meer een indicatie zijn. Kan namelijk zo verschillen per lamp.

Geen idee welke je er eerst had zitten maar de genoemde 60W-600W is vrijwel zeker alleen voor ohmse belasting. En uit je tekst maak ik op dat je doen nog een mengelmoes van led en halogeen achter de dimmer had. Ja, dan haal je het miniale vermogen wel.

Heb je nu alle lampen achter de dimmer vervangen door led? En zo ja, typenummer?
Alle lampen achter deze specifieke dimmer zijn vervangen door led.

En dit zijn de lampjes: https://www.praxis.nl/ver...t-gu10-4-5w/5700138#specs

• septillion
  • Nu online

septillion

Dat zijn wel even andere lampen dan in je eerste post... :X

Ik ben het dan wel kwijt. Dus, samenvattend:
- 2x die Osram lamp op oude dimmer (60W-600W, geen N) => geen probleem
- 2x die Osram lamp op nieuwe dimmer (geen N) => kort aan, daarna niet aan te krijgen
- Dezelfde nieuwe dimmer (niet alleen zelfde type maar echt dezelfde?) op andere plats maar aan 6x die Osram lamp => werkt

Klopt dat?

• mhindrik
septillion schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:28:
Dat zijn wel even andere lampen dan in je eerste post... :X

Ik ben het dan wel kwijt. Dus, samenvattend:
- 2x die Osram lamp op oude dimmer (60W-600W, geen N) => geen probleem
- 2x die Osram lamp op nieuwe dimmer (geen N) => kort aan, daarna niet aan te krijgen
- Dezelfde nieuwe dimmer (niet alleen zelfde type maar echt dezelfde?) op andere plats maar aan 6x die Osram lamp => werkt

Klopt dat?
1. correct
2. Correct
3. Andere soort led lampen, maar ook correct.

• septillion
  • Nu online

septillion

Probeer eens twee van die andere type lampen, werken die wel?

• mhindrik
septillion schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:49:
Probeer eens twee van die andere type lampen, werken die wel?
Zelfde resultaat helaas. Voor nu hou ik de andere dimmer.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee