Toon posts:

Aardlekschakelaar ging om bij storm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vorige week tijdens de storm waren we op vakantie en dus niet thuis. Ik heb een aantal beveiligingscamera's in huis die het op de dag na de storm niet meer deden (benedenverdieping nog wel, boven niet). Ook bleken de zonnepanelen na een paar dagen niks meer opgeleverd te hebben. Vreesde toen toch wel voor schade of lekkage in het dak, of weggewaaide/verplaatste zonnepanelen, waardoor er kortsluiting was ontstaan en heb iemand gevraagd om even in ons huis binnen te kijken. Alles zag er van binnen normaal uit en er was ook geen lekkage oid te zien. Wat wel opviel was dat 1 van de 2 aardlekschakelaars om was gegaan. Deze weer teruggezet en alles, incl. de zonnepanelen, werkte weer. Heb ook even op het dak gekeken en de zonnepanelen lijken nog gewoon precies op hun plaats te liggen.

Het is voor mij nu dus even een raadsel waarom de aardlekschakelaar om is gegaan. Dit gebeurt normaal nooit en het is ergens in de nacht van de storm (vrijdag op zaterdag) gebeurd. Mijn conclusie is dat het dus wel met de storm te maken moet hebben.

Ik was benieuwd of iemand nog ideeën heeft wat een oorzaak zou kunnen zijn in relatie met die storm/harde wind? (ik snap dat dit een beetje niveau glazen bol kijken is, maar wellicht zijn er 'usual suspects' die ik toch even kan controleren).

Alle reacties

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarschijnlijk water bij de zonnepanelen connecties ergens, je kunt even inspecteren of alles nog goed vast zit.
Als alles er goed uit ziet, en de aardlekschakelaar slaat niet meer om, lekker zo laten.

Mogelijk laat het log van je omvormer ook eventuele lekfouten zien.

[Voor 14% gewijzigd door marowi op 28-02-2022 10:01]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
Was d'r ook onweer/bliksem (wellicht zichtbaar op beelden beveiligingscamera of volgens de buren)?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
Er zit blijkbaar meer op deze aardlekschakelaar dan de zonnepanelen?

Ik zet in op vocht (het regende ook tijdens de storm). Mogelijk bij de PV-installatie maar het kan net zo goed vocht in een buitenlamp zijn geweest dan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:50

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kan onweer geweest zijn of dat je PV met zo veel regen wat veel heeft staan lekken. Of als er nog andere zaken op de groep zitten buiten (buitenlamp, tuinstopcontact etc) Het laat in ieder geval een van de redenen zien waarom aardlek van je PV delen met gebruikersgroepen dus niet zo handig is. Zelfde geldt eigenlijk voor groepen naar buiten/tuin.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
Door de storm is waarschijnlijk ergens water gekomen waar het normaal bij een regenbui niet komt.

Kan bij de zonnepanelen zijn, of je buiten camera's, buitenverlichting, buiten stopcontact etc. Of misschien toch ergens binnen, water wat ergens naar binnen is gesijpeld zonder zichtbare schade, maar wat wel in contact is gekomen met je elektra.

Als het niet regelmatig plaatsvindt: lekker vergeten en verder leven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:27
Hier ook gebeurt in de nacht van vrijdag op zaterdag. Separate groep, anders ook nooit problemen.

• Palomar
  • Niet online
Dank voor de reacties, ik hoef me dan denk ik niet erg zorgen te maken :)
septillion schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:11:
Kan onweer geweest zijn of dat je PV met zo veel regen wat veel heeft staan lekken. Of als er nog andere zaken op de groep zitten buiten (buitenlamp, tuinstopcontact etc) Het laat in ieder geval een van de redenen zien waarom aardlek van je PV delen met gebruikersgroepen dus niet zo handig is. Zelfde geldt eigenlijk voor groepen naar buiten/tuin.
Het is een wat ouder huis met verouderde elektrische installatie. Er zitten veel ruimtes op dezelfde groep. We hebben wel plannen voor een grote verbouwing en dit dan ook te upgraden, maar voor nu is dit even zoals het is. En omdat we verder nooit problemen hebben (zelfs niet met de keuken, waarbij alles behalve de later aangeschafte inductiekookplaat op 1 groep zit) was ik toch even zoekende of er niet iets kapot is oid.
Ik hou het dan nu ook maar even op vocht in de zonnepanelen, wat het was ook wel uitzonderlijk qua wind en regen. Mocht de aardlek er vaker uit gaan dan laat ik er iemand naar kijken.

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-01 10:55
Bij ons was ook de aardlekschakelaar omgeschakeld. Bleek vocht in één van de tuinlampen te zitten die kortsluiting maakte. Grote kans dat het iets met vocht te maken heeft.

• septillion

septillion

Je geeft aan verouderde installatie. Goed, naast dat de meterkast er primair voor de veiligheid zit (en dus best eerder wat liefde mag hebben) is er ook geen reden de aardlek te laten delen met PV. Het heeft immers al een eigen groep. Dit had net zo goed een aardlekautomaat (automaat met ingebouwde aardlek) kunnen zijn.

Ook kan de aardlek versleten zijn of van het oude type. Die kunnen slecht tegen schakelende voedingen (laders, laptops, TV's etc maar ook PV) waardoor ze onbetrouwbaar kunnen schakelen. Dus niet alleen te vroeg, dat is alleen ongemak, maar ook gewoon niet.

• Palomar
  • Niet online
Jeanke117 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:38:
Bij ons was ook de aardlekschakelaar omgeschakeld. Bleek vocht in één van de tuinlampen te zitten die kortsluiting maakte. Grote kans dat het iets met vocht te maken heeft.
We hebben idd wel 2 tuinlampen op 230V, zal eens kijken of daar nog iets aan te zien is. Daarnaast heb ik ook wat tuinverlichting op 12V. Vraag me even of als die sluiting krijgen of de aardlek er dan überhaupt uit gaat (zit een adapter tussen). Maar dat zijn idd ook potentiële oorzaken!

• Palomar
  • Niet online
septillion schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:45:
Je geeft aan verouderde installatie. Goed, naast dat de meterkast er primair voor de veiligheid zit (en dus best eerder wat liefde mag hebben) is er ook geen reden de aardlek te laten delen met PV. Het heeft immers al een eigen groep. Dit had net zo goed een aardlekautomaat (automaat met ingebouwde aardlek) kunnen zijn.

Ook kan de aardlek versleten zijn of van het oude type. Die kunnen slecht tegen schakelende voedingen (laders, laptops, TV's etc maar ook PV) waardoor ze onbetrouwbaar kunnen schakelen. Dus niet alleen te vroeg, dat is alleen ongemak, maar ook gewoon niet.
Dank, ik zal dit zeker onthouden. Waarom er dan geen aparte aardlek voor de PV is weet ik niet. Alles is een paar jaar geleden geïnstalleerd door een bedrijf. Ik ga er even uit dat het huidige probleem een incident was, maar mocht deze aardlek er toch vaker uitklappen met de zonnepanelen als mogelijke oorzaak, kan een elektricien dan eenvoudig een aparte aardlekschakelaar voor de zonnepanelen-groep erop zetten? (je merkt dat ik hier niet superveel kennis van heb, maar vind het altijd wel prettig om geïnformeerd te zijn als ik hier toch een keer werk van wil gaan maken).

• septillion

septillion

Achter de voeding zal de 12V verlichting de aardlek niet doen trippen. Voeding zelf zou dat natuurlijk wel kunnen.
Palomar schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:54:
Waarom er dan geen aparte aardlek voor de PV is weet ik niet.
Ik wel, goedkoper / luiheid :)
maar mocht deze aardlek er toch vaker uitklappen met de zonnepanelen als mogelijke oorzaak, [...] (je merkt dat ik hier niet superveel kennis van heb, maar vind het altijd wel prettig om geïnformeerd te zijn als ik hier toch een keer werk van wil gaan maken).
Kijk, en daar zit net als bij veel mensen een denkfout. De meterkast beoordelen op hoe vaak ze zonder spanning zitten. Want ja, dat is vervelend. Maar niet kijken hoe vaak het systeem terecht iets uit zet of nog erger, iets onterecht niet uit zet. Hij zit er voor de veiligheid. Als het alleen was om de spanning door je huis te verdelen hadden we ook alleen schakelaars kunnen plaatsen. Dus ik zou het vooral zien als trigger om de technische installatie, of in ieder geval de meterkast, eens op de radar te hebben voor eventueel onderhoud. Simpel begin, plaats hier een foto (met leesbare details) van de huidige meterkast en je zal vanzelf advies krijgen.
kan een elektricien dan eenvoudig een aparte aardlekschakelaar voor de zonnepanelen-groep erop zetten?
Grote kans van wel ar hangt af van de exacte situatie. Zijn we dus weer bij de foto :)

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 13:54

MrMonkE

★ no cloud = no worries ★

septillion schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:32:

Kijk, en daar zit net als bij veel mensen een denkfout. De meterkast beoordelen op hoe vaak ze zonder spanning zitten. Want ja, dat is vervelend.
Testen is ook vervelend.
Hoeveel mensen zou met enige regelmaat de test knop gebruiken?
Ben zelf geen haar beter, heb het 2x gedaan na de installatie.
Daarna ook niet meer. :/

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee